BMW X3 to auto, łączące cechy kompaktu i swojego większego brata X5. Choć nie jest to auto typowo terenowe, z lekkimi niedogodnościami sobie poradzi.
I generacja E83 została zaprezentowana w 2003 roku. Technologicznie jest oparty na największym SUV-ie marki, ale płytę podłogową dzieli z serią 3. 4,5 metrowe nadwozie z muskularnymi zderzakami i prostą linią boczną wygląda schludnie, ale też odrobinę nudno. W środku za to, znajdziemy miejsca na 5 osób, a do ich dyspozycji, będzie 480-litrowy bagażnik. Jeśli złożymy tylną kanapę, uzyskamy dodatkowych 1080 litrów.
W 2007 roku auto przeszło lifting, w trakcie którego przemodelowano zderzaki, odświeżono wnętrze oraz zmodernizowano gamę jednostek napędowych. Klienci mieli duży wybór wśród silników - było ich aż 10.
Podstawową jednostką benzynową, był 2-litrowy wolnossący motor o mocy 150 KM. Wyżej pozycjonowane były rzędowe „szóstki” 2.5i (192 KM), 2.5si (218 KM), 3.0i (231 KM) i 3.0si (272 KM). Topowa odmiana przyspieszała do „setki” w 7,2 sekundy. Wśród turbodiesli, do wyboru mieliśmy dwie jednostki 4- i dwie 6-cylindrowe. Mniejsze miały moc odpowiednio 143 i 177 KM (wcześniej 150 KM), a 3-litrowe jednostki rozwijały 204 i 286 KM. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła dzięki technologii xDrive za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatycznej. W 2010 roku zaprezentowano II generację X3 (F25). Bryła auta została zachowana, ale design zdecydowanie się zmienił. Tak jak poprzednik, ma mniejsze gabaryty od większego brata X5 i nawiązuje do niego stylistycznie. Nadwozie wydłużono o 8 cm i dzięki bocznym przetłoczeniom oraz wąskim reflektorom, auto wygląda dynamicznie i nabrało elegancji. 5 osób podróżujących będzie odczuwało większy komfort niż w poprzedniku. Pojemność bagażnika wzrosła także do 550 litrów i 1600 litrów przy złożonej tylnej kanapie. Wnętrze poddano unowocześnieniu i w przypadku II generacji bardziej cieszy oko. Dopracowano spasowanie materiałów i dodano kilka nowych rozwiązań technologicznych.
Za napęd będzie odpowiadał jeden z trzech silników benzynowych lub jeden z trzech turbodiesli. Wszystkie wykorzystywały technologię TwinPower Turbo. W przypadku doładowanych jednostek benzynowych, mamy jeden motor 4-cylindrowy (2-litrowy 184 KM) i dwie rzędowe „szóstki” (258 i 306 KM). Z jednostek wysokoprężnych mamy do wyboru dwa 4- i dwa 6-cylindrowe silniki. Podstawowa jednostka ma 150 KM, a topowa 308. W przypadku najsłabszych jednostek napędowych, wprowadzono po jakimś czasie możliwość napędu na tylną oś. W przypadku pozostałych silników, jest to napęd xDrive. Auto może być wyposażone w 6-stopniową skrzynię manualną, bądź 8-biegowy automat.
W 2014 roku X3 F25 przeszła lifting, w trakcie którego modyfikacji poddano zderzak przedni i tylny, kształt reflektorów a na obudowie lusterek pojawiły się dodatkowe kierunkowskazy.
Głównym konkurentem X3 jest Mercedes-Benz GLK, Audi Q5 oraz Volvo XC 60.