Hyundai Santa Fe to kiedyś średniej wielkości, a obecnie największy SUV w ofercie koreańskiego producenta. I generacja zadebiutowała w 2000 roku i bardzo szybko zdobyła dużą popularność, szczególnie na rynku amerykańskim.
Choć auto wydawało się dosyć spore, to miejsca na nogi na tylnej kanapie mogło zabraknąć wyższym pasażerom, gdy przednie fotele były maksymalnie odsunięte do tyłu. Poza tym oczekiwania wobec użytych materiałów mogły nie zostać do końca spełnione, ale ich spasowanie było solidne. Pojemność bagażnika była bardzo zadowalająca i wynosiła blisko 700 litrów!
Pod maska gościły m.in. widlaste „szóstki” o pojemności 2,7 lub 3,5 litra i mocy odpowiednio 179 i 203 KM. Mniejsza, 4-cylindrowa jednostka, miała rozwijała 150 KM z pojemności 2,4 litra. Z kolei wśród diesli znalazł się jeden, 2-litrowy silnik CRDi o skromnej mocy 112 KM.
Przy okazji liftingu w 2003 roku, moc ta została podniesiona do 125 KM. Wtedy tez zmianie uległy m.in. tylne światła i atrapa chłodnicy. Standardowo Santa Fe wyposażony był w napęd na przednią oś i 5-biegową skrzynię manualną, ale opcjonalnie można było zamówić 4-stopniowy automat i napęd na wszystkie koła.
3 lata po faceliftingu, na rynku pojawiła się II generacja SUV-a z Dalekiego Wschodu. Wymiary auta uległy znacznemu powiększeniu i nowa odmiana nie czerpała żadnych części od swojego poprzednika. Stylistyka również mocna się zmieniła i to na lepsze. Z elementów charakterystycznych, na klapie bagażnika po prawej stronie zachowała się klamka odpowiadająca za dostęp do przestrzeni bagażowej, która z kolei zmniejszyła się do 528 litrów, kosztem powiększenia przestrzeni dla pasażerów, szczególnie w II rzędzie. Opcjonalnie, można było zamówić także wersję, która zdolna była przewieźć do 7 osób.
W Polsce, druga odsłona Santa Fe oferowana była tylko z silnikami diesla. Mniejszy z nich miał 2 litry pojemności i rozwijał 150 KM, a większy – 2,2 litra i 197 KM, który był łączony tylko z napędem na obie osie. Oprócz tego, na innych rynkach dostępne były także jednostki benzynowe – jeden 4-cylindrowa i aż trzy widlaste „szóstki”. Najmniejszy motor miał 2,4 litra pojemności (174 KM). V6-ki miały objętość skokową równą 2.7, 3.3 i 3.5 litra i rozwijały odpowiednio 185, 242 i 276 KM.
W 2012 roku rozpoczęto produkcję III generacji Hyundaia Santa Fe. Tym razem również pojazd został zaprojektowany na nowej płycie połogowej, ale wymiary uległy nieznacznemu powiększeniu. Stylistyka nadwozia nabrała nowego charakteru, dzięki nowej filozofii stylistycznej „Fluidic Sculpture”, która sprawiła iż największy SUV Hyundaia jest elegancki i zadziorny. Po raz pierwszy można go zamówić także w wersji z przedłużonym osi. Grand Santa Fe – niespełna 5-metrowe auto jest przygotowane do przewiezienia 6 osób w dogodnych warunkach zapewniając im wystarczającą ilość miejsca. W przypadku zwykłej wersji, Hyundaiem może podróżować nawet do 7 pasażerów.
Swój „pierwszy raz” zaliczyła także gama jednostek napędowych, w których nie przewidziano silników benzynowych. Dostępny był jedynie 2- lub 2,2-litrowy diesel CRDi o mocy 150 i 197 KM. Gdy w 2015 roku auto przeszło facelifting, zmieniły się m.in. pas przedni, reflektory oraz tylne światła. Dodatkowo pod maską pojawił się dodatkowy, 185-konny wariant mocowy 2-litrowej jednostki. Z kolei większy diesel zyskał 3 KM, i był to jedyny silnik dostępny w wersji przedłużonej. Moc jest przenoszona na wszystkie koła za pośrednictwem skrzyni ręcznej lub automatycznej o 6 przełożeniach. Jedynie w najsłabszej odmianie, standardem jest napęd na przednią oś.