Kia Carens to kompaktowy minivan produkowany przez koreańskiego producenta samochodów. I generacja tego auta pojawiła się w 1999 roku jako mniejsza alternatywa dla większego Carnivala. Auto było powiązane z ówcześnie produkowanymi modelami Shuma i Sephia, a na rynku północnoamerykańskim Carens występowała pod nazwą Rodeo.
Stylistyka auta była raczej nudna, proste, pudełkowate kształty nie pomagały uatrakcyjnić nadwozia. Wnętrze również nie rozpieszczało elegancją ani wysoką jakością materiałów, a dodatkowo pasażerowie mogli narzekać na nadmierny hałas w kabinie. Do napędu przedniej osi posłużył tylko jeden silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, za to w 2 wariantach mocowych – 110 lub 126 KM. Moc była przekazywana na koła za pośrednictwem 5 biegowej skrzyni ręcznej lub 4-stopniowego automatu.
Już w 2002 roku pojawiła się II generacja południowokoreańskiego minivana, choć wg niektórych jest to jedynie wersja po solidnych faceliftingu. Nadwozie w końcu uatrakcyjniono, choć nie był to wciąż szczyt marzeń klientów. Również wewnątrz zrobiło się „przyjemniej”, jednak inżynierowie wciąż nie mogli sobie poradzić z odpowiednim wyciszeniem wnętrza. Pod maską wciąż można było spotkać tego samego benzyniaka, z tymże słabszy wariant miał teraz 105 KM. Oprócz tego do wyboru była także mocniejsza jednostka o zapłonie iskrowym – 2-litrowy silnik rozwijał 138 KM. Dodatkowo po raz pierwszy pojawiły się także turbodiesle – 2-litrowy silnik CRDi mógł mieć 112 lub 140 KM. Napęd i wybór skrzyń przekładniowych był taki sam jak w przypadku poprzednika.
III generacja Kii Carens zadebiutowała w 2006 roku. Tym razem styliści postarali się jeszcze bardziej niż poprzednio – karoseria otrzymała gdzieniegdzie ostrzejsze przetłoczenia a także bardziej okrągłe kształty. W parze w większym nadwozie poszedł także wzrost masy – w porównaniu do I generacji, Kia mogła być nawet do 500 kg cięższa. Pod maską nie zaszły większe zmiany – dostępne benzyniaki miały pojemność 1,6 oraz 2 litrów i rozwijały odpowiednio 126 oraz 144 KM. Ofertę silników wysokoprężnych z kolei stanowiły jednostki o tej samej pojemności co benzynowe, lecz odznaczały się one mocą odpowiednio 115 lub 128 (w przypadku 1.6 CRDi) oraz 140 KM (2.0 CRDi). Nowością była nowa, 6-biegowa skrzynia ręczna łączona wyłącznie z dieslami.
W 2013 roku na rynku pojawiła się IV generacja Kii Carens. Bliźniaczym modelem tego minivana jest Hyundai ix35. Całkowicie nowa stylistyka, upodabniająca wszystkie modele Kii do siebie, wyszła Carens'owi na dobre. Dynamiczna sylwetka z licznymi akcentami o sportowym zacięciu nadają pojazdowi nowego charakteru. Co ciekawe, auto zostało wyposażone w 3 rzędy siedzeń, dzięki czemu może nim podróżować nawet 7 osób.
Do napędu tej generacji Carens posłużyły 2 benzyniaki oraz 1 diesel. W pierwszym przypadku były to 1,6- oraz 2-litrowe jednostki GDI o mocy odpowiednio 135 oraz 166 KM. Silnik wysokoprężny CRDi miał z kolei pojemność 1,7 litra i rozwijał 115 lub 136 KM. Przednie koła były napędzane za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub automatu, o tej samej liczbie przełożeń. Głównymi rywalami Kii Carens są m.in. Citroën C4 Picasso, Ford C-Max oraz Mazda 5.