Lancia Thema to flagowy model włoskiej marki – Lancii. Auto zadebiutowało w 1984 roku, jako następca modelu Gamma, i zostało zbudowane na płycie podłogowej, która została opracowana wspólnie z Fiatem i Saabem. Oprócz tego modele powyższych marek – Croma, 9000 i Lancia Thema dzieliły ze sobą także inne elementy karoserii.
Nadwozie było bardzo kanciaste i na próżno było szukać zaokrągleń, a za jej kształty odpowiadał słynny Giorgetto Giugiaro. Wnętrze zaprojektowano w nowoczesny, jak na tamte czasy, sposób, i jak przystało na klasę wyższą, każdy z pasażerów zasiadając w tym aucie mógł w komfortowych warunkach przejechać także długie trasy. Początkowo dostępny był jedynie 4-drzwiowy sedan, ale w 1986 roku na rynku pojawiło się także kombi o nazwie SW.
Rok później na rynek weszła najmocniejsza odmiana zwana 8.32. 4-drzwiowa limuzyna została wyposażona w 3-litrowy silnik benzynowy, a nazwa pochodzi od liczb cylindrów – 8, oraz zaworów – 32. Z początku jednostka miała moc 215 KM, lecz już po roku moc ta spadła o 10 KM, z powodu konieczności zastosowania konwentera katalicznego. Cechą charakterystyczną auta poza bogatszym wyposażeniem, był wysuwany tylny spojler oraz tapicerka z alcantary.
Oprócz tego, dostępne były także inne silniki benzynowe. Najmniejszy miał 2 litry pojemności i w wersji wolnossącej w zależności od lat produkcji rozwijał od 113 do 155 KM. Odmiana z turbo mogła mieć od 166 do 205 KM. Do dyspozycji klienta były także widlaste „szóstki” o pojemności 2,8 oraz 3 litrów. Ich moc wynosiła odpowiednio 150 oraz 175 KM. Dostępne były także turbodiesle o pojemności 2,5 litra o mocy od 101 do 118 KM. Moment obrotowy był przenoszony na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 3-stopniowego automatu.
W 1988 roku Thema przeszła facelifting, który przyniósł jej nowe reflektory, grill oraz zderzak. W 1994 roku zakończono produkcję luksusowej limuzyny Lancii i Thema została zastąpiona przez Kappę.
Po tym jak koncern Fiata, do którego należy Lancia, przejął kontrolę nad Chryslerem, pojawiła się w 2011 roku II generacja Lancii Themy, jako następca Thesis. Auto opracowano na bazie Chryslera 300. Nadwozie różni się niewielkimi detalami, jednak one dodają Themie bardziej wyrafinowanego wyglądu.
Wnętrze zaprojektowano (na szczęście) we włoskim stylu, deska rozdzielcza otrzymała pasujące do charakteru auta kształty i zaokrąglenia. Każde siedzenie zapewnia wysoki komfort podróżowania, a pasażerowie nie powinni narzekać na jakiekolwiek niedogodności związane z wygodą.
Do napędu tej blisko 2,5-tonowej limuzyny mógł służyć benzynowy silnik V6 Pentastar o pojemności 3,6 litra i mocy 286 KM lub jeden z dwóch diesli o tej samej liczbie cylindrów, ale o pojemności 3 litrów. Jednostki mogły mieć 190 lub 239 KM. Co ciekawe, ta generacja Themy była pierwszym modelem włoskiej marki od kultowego modelu 037, która miała napęd na tylną oś. Do wyboru były wyłącznie skrzynie automatyczne o 5 lub 8 przełożeniach.
W 2015 zakończono produkcję Themy ze względu na ograniczenie oferty modelowej marki.
Głównymi konkurentami Lancii Themy są m.in. Audi A6, Mercedes klasy E oraz Volvo S90.