Nissan Primera to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny. Auto pojawiło się w 1990 roku (P10) jako następca niezbyt popularnego w Europie modelu Bluebird. Primera bardzo szybko zdobyła popularność, a w USA znana była jako lepiej wyposażony Infiniti G20.
Nissan Primera początkowo występował tylko jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowy lift back, jednak szybko w ofercie pojawiło się także 5-drzwiowe kombi, które, co ciekawe, różniło się nieco pod względem mechanicznym od sedana i liftbacka (m.in. zawieszeniem). Primera otrzymała modne jak na tamte czasy, nieco zaokrąglone lecz zdecydowane linie, co było dodatkowym atutem. Jedynie kombi prezentowało się nieco zbyt nudno.
Do napędu służyły benzynowe silniki o pojemności 1.6 oraz 2 litrów, które generowały kolejno 90/102 lub 115 i 125 KM. Topową odmianą była Primera GTI wyposażona w 150-konny silnik 2.0. Jedynym dieslem oferowanym w Primerze był 2-litrowy silnik o mocy 75 KM, który w ostatnim roku produkcji otrzymał turbosprężarkę i generował 90 KM. Napęd przenoszony był na przednie lub wszystkie (!) koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej automatycznej.
W 1995 roku zadebiutowała II odsłona Nissana Primery (P11). Auto w porównaniu z poprzednikiem otrzymało świeższe i modniejsze linie, które jednocześnie nadawały karoserii smukłości. W ofercie pozostawiono 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego liftbacka oraz kombi. Podobnie jak poprzednik, druga odsłona Primery odznaczała się dużą przestronnością wnętrza oraz pojemnymi bagażnikami. W 1999 roku przeprowadzono face lifting (modele po liftingu oznaczane były jako P11-144). Zmianie uległy m.in. zderzaki, reflektory oraz pas tylny.
Pod maską znalazły się benzynowe jednostki o pojemności 1.6 (90, 100, 106 KM), 1.8 (114 KM) oraz 2.0 (131, 140, 150(GT) KM), a także 2-litrowy turbodiesel, który rozwijał pierw 90, a od liftingu – 105 KM. Moc kierowana była na przednią oś, a wybór skrzyni biegów pozostał taki sam jak w poprzedniku.
W 2001 roku pojawiła się III i zarazem ostatnia generacja Nissana Primery (P12). W tej odsłonie mogliśmy zobaczyć absolutny odlot w wykonaniu projektantów Nissana. Dotychczas zachowawcze i przemyślane linie zostały zastąpione futurystycznymi i agresywnymi kształtami. Charakterystyczne są także nisko opadający przód, sporej wielkości reflektory oraz tylne światła a także w wersji lift back, wrażenie wklęsłej szyby i klapy bagażnika. Wybór wersji nadwoziowych pozostał taki sam jak w poprzednikach.
Wnętrze również przeszło totalną metamorfozę. Zegary zostały przeniesione na środek deski rozdzielczej, pod nią znajdował się ekran multimediów, pod którym z kolei na niemal poziomej półce przypominającej klawiaturę umieszczono przyciski sterowania radiem, klimatyzacją etc. Tak odważny krok nie do końca sprzyjał Nissanowi. Mimo iż zmiany znalazły swoich zwolenników, to metamorfoza ta została na ogół odebrana raczej negatywnie.
Do wyboru były 4-cylindrowe silniki benzynowe 1.6 109 KM, 1.8 116 KM, 2.0 140 KM oraz 2.5 170 KM oraz wysokoprężne 1.9 dCi 120 KM, 2.0 dCi 90 KM, 2.2 DDTi 126 KM oraz 2.2 dCi 138 KM (jednostki dCi zostały zapożyczone od Renault). Na niektórych rynkach można było także spotkać 204-konną odmianę 2-litrowego benzyniaka. Moc kierowana była na przednie lub, bardzo rzadko, na wszystkie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź bezstopniowej przekładni CVT.
W 2007 roku zakończono produkcję Nissana Primery, a jego następca nie został przewidziany.