Suzuki Swift to jeden z najpopularniejszych kompaktowych samochodów produkowanych przez japońską markę. Auto należy do segmentu B i pojawiło się na rynku w 1983 roku. Wtedy jednak auto sprzedawane było m.in. pod nazwą Cultus, bowiem dopiero po 3 latach nadano mu nazwę „Swift” (wtedy też przeprowadzono facelifting).
Samochód był dostępny jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Stylistycznie auto wyglądało bardzo nowocześnie jak na tamte czasy – kanciasta stylistyka, prostokątne reflektory. Wnętrze Suzuki Swifta było dosyć obszerne jak na tak małe auto, a co ciekawe, masa własna Swifta wynosiła zaledwie ok. 700 kg.
Pod maską można było znaleźć wyłącznie silnik benzynowe o pojemności 1 lub 1,3 litra. Pierwszy z nich (3-cylindrowy) mógł rozwijać 50 lub 71 (z turbosprężarką) KM, natomiast drugi (4-cylindrowy) – 67 (później 64) lub 73 KM, a w topowej wersji Suzuki Swift GTi – 101 KM. Moc przekazywana była na przednią oś.
W 1989 roku na rynku pojawiła się II generacja małego Suzuki. Obok hatchbacka o 2 konfiguracjach, pojawił się także 4-drzwiowy sedan oraz mało popularne, 2-drzwiowe cabrio. Stylistyka uległa znaczniej przemianie, bowiem auto zyskało bardziej okrągły przód oraz tylną klapę częściowo zaokrągloną. Wnętrze Swifta, mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, wydawało się bardzo przestronne, a to wszystko dzięki dużemu przeszkleniu i wąskim słupkom.
Swift mógł zabrać na pokład 5 pasażerów, jednak wygodniej było podróżować w 4 osoby. Bagażnik oferował 290 litrów pojemności, co jest przyzwoitym wynikiem. Pierwszy lifting miejskie Suzuki przeszło w 1992 roku, a drugi, gruntowny, 4 lata później (wielu uważa ten facelifting za nową generację; w tym samym roku zakończono produkcję cabrio), natomiast ostatni, również znaczący, w 2002 roku. Druga modernizacja Suzuki Swifta objęła przeprojektowanie zderzaków, reflektorów oraz wnętrza. Natomiast podczas trzeciej, zmianie uległ pas przedni.
Pod maską znów zabrakło diesli. Początkowo dostępne były 3- oraz 4-cylindrowe silniki o pojemności kolejno 1 oraz 1,3 lub 1,6 litra. Pierwszy z nich dysponował mocą 53 lub 56 KM (w zależności od roku produkcji) bądź 82 KM gdy jednostka ta była wyposażona w turbosprężarkę. Drugi w wersji 8-zaworowej miał 68 lub 71 KM, a w odmianie 16-zaworowej – 101 KM (GTi). Ostatni motor generował 75 lub 92 KM. Po główny liftingu z 1996 roku ostały się tylko jednostki 1- i 1,3-litrowe. Standardowo moc była kierowana na przednią oś, ale z niektórymi silnikami, Suzuki Swift dostępny był napęd na wszystkie koła.
W 2005 roku rozpoczęła się produkcja III generacji Swifta, choć poprzednia odsłona była produkowana w Ekwadorze jeszcze do 2006 roku. Druga wersja miejskiego Swifta była już powoli przestarzała – nic w tym dziwnego, produkowano ją (co prawda ze zmianami) przez 13 lat. Nowy Swift został zaprojektowany z myślą o rynku europejskim – nowoczesna stylistyka i kształty bardzo dobrze przyjęły się na Starym Kontynencie. Wymiary auta zmieniły się znacząco tylko wszerz i wzwyż – odpowiednio o 10 i 16 cm.
Początkowo auto oferowane było tylko w wariancie 5-drzwiowym, lecz wkrótce dostępna była także wersja 3-drzwiowa, a w Indiach także 4-drzwiowy sedan. Wnętrze było znacznie obszerniejsze od poprzednika – widać to po większej ilości miejsca nad głową i na nogi – szczególnie na tylnej kanapie. Jakość użytych materiałów, jak przystało na samochód z Kraju Kwitnącej Wiśni, była średnia, jednak ich spasowanie stało na przyzwoitym poziomie. W 2008 roku przeprowadzono drobny facelifting, obejmujący głównie modernizację tylnych świateł.
Po raz pierwszy, obok benzyniaków, pod maską pracować mógł także turbodiesel. 1,3-litrowa jednostka DDiS generowała 75 KM. Wśród silników o zapłonie iskrowym, dostępne były jednostki 1.3 (92 KM), 1.5 VVT (102 KM) oraz topowe 1.6 VVT (125 KM). Ostatni silnik montowany był w Swifcie Sport, który oprócz motory wyróżniał się większymi kołami, nieco obniżonym zawieszeniem oraz dodatkowym ospojlerowaniem. Moc w miejskim Suzuki była przekazywana na przednią lub obie osie za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej lub 4-stopniowego automatu.
W 2010 roku do sprzedaży wprowadzono IV generację Suzuki Swifta. Można zauważyć bardzo duże podobieństwo pod względem stylistyki do poprzednika, jednak nadwozie nabrało bardziej dynamicznych kształtów, które nadają mu charakteru. Nowa płyta podłogowa sprawiła, że auto miało o 5 cm większy rozstaw osi, i 10 cm większą długość całkowitą. Inżynierowie poświęcili także dużo czasu sztywności i wytrzymałości nadwozia, co poskutkowało lepszymi wynikami w testach zderzeniowych. Podobnie jak wcześniej, Swift dostępny jest w wersji 3- oraz 5-drzwiowej.
Dzięki wcześniej wspomnianemu powiększeniu rozstawu osi, w II rzędzie siedzeń Suzuki uzyskano więcej miejsc na nogi dla pasażerów. Niestety bagażnik oferuje do jedynie 211 litrów – jest to dosyć kiepski wynik. W 2013 roku przeprowadzono facelifting, polegający na zmianie reflektorów, atrapy chłodnicy oraz wbudowaniu kierunkowskazów w lusterka. Do napędu miejskiego Swifta posłużyć mogą 2 benzyniaki i 1 turbodiesel. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z 1,2- lub 1,6-litrową jednostką, które generują kolejno 92 lub 136 KM. W drugim przypadku jest to znany już silnik 1.3 DDiS, który rozwija 75 KM. W standardzie moc przekazywana jest na przednie koła, ale decydując się na mniejszy silnik benzynowy, możemy wybrać napęd na wszystkie koła. Większa jednostka o zapłonie iskrowym jest związana z wersją Sport, która, podobnie jak poprzednia, oferuje większe felgi, niższe zawieszenie oraz dodatkowe ospojlerowanie. Dodatkowo otrzymamy 6-biegową skrzynię manualną. Z pozostałymi silnikami, Suzuki Swift dostępny jest przekładnia ręczna o 5 przełożeniach lub z 4-stopniowym automatem.