Toyota RAV4 to kompaktowy SUV produkowany przez japoński koncern. Auto zadebiutowało w 1994 roku, choć prototyp na którym opierał się model produkcyjny został pokazany już 4 lata wcześniej. RAV4 występowała w 2 różnych rozstawach osi, przy czym do każdego przypisany był określony typ nadwozia.
Krótsza odmiana miała 3-drzwiowe nadwozie ze sztywnym lub miękkim (zdejmowanym) dachem, a długa – 5-drzwiowe nadwozie. W zależności od wersji, auto mogło pomieścić 4 lub 5 pasażerów. Konstrukcyjnie RAV4 opierało się na popularnej Corolli (7. gen). Nadwozie prezentowało się korzystnie i dosyć bojowo. Mimo takiego wyglądu, auto nie było typową terenówką (samonośne nadwozie), brakowało blokad mechanizmów różnicowych, a w podstawie otrzymywaliśmy napęd na przednią oś. Napęd na 4 koła wymagał dopłaty.
W 1998 roku SUV Toyoty przeszedł lifting, który polegał na modernizacji tylnych świateł oraz przedniego pasa (kształt zderzaka przypominał orurowanie). Do napędu posłużył 2-litrowy benzyniak generujący 129 KM, a do wyboru była 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-stopniowy automat.
Pierwsza odsłona bardzo szybko zdobyła popularność, a w 2000 roku do salonów trafiła II generacja RAV4, która była godnym następcą. O ile bryła nadwozia i niektóre charakterystyczne elementy zostały zachowane, o tyle zastosowany design był znacznie nowocześniejszy. Można zaryzykować stwierdzenie iż wyprzedził swoje czasy. Charakterystyczne koło zapasowe na tylnej klapie zostało zachowane. Dodatkowo klapa ta, zamiast do góry, otwierała się do boku (tak jak w poprzedniku).
Co prawda zrezygnowano tym razem z odmiany z miękkim, zdejmowanym dachem, to wciąż ofercie pozostała odmiana krótka (3-drzwiowa, 4-osobowa) oraz długa (5-drzwiowa, 5-osobowa). Przed liftingiem w RAV4 montowano także orurowanie, które jednak po modernizacji z 2003 roku zniknęło ze względów bezpieczeństwa. Mimo iż w podstawie wciąż klient otrzymywał napęd na przednie koła, to w przypadku dopłaty za napęd na 4 koła dostępna była także blokada mechanizmu różnicowego.
Podstawowym silnikiem był 1,8-litrowy benzyniak VVT-i generujący 125 KM. Większa, 2-litrowa jednostka rozwijała 150 KM. W USA występował także 163-konny silnik 2.4. Pierwszy raz dostępny był także silnik wysokoprężny – 2-litrowy motor D-4D dysponował mocą 116 KM. Wybór skrzyni biegów pozostał taki sam, jak w poprzedniku.
W 2005 roku na rynku pojawiła się III odsłona najpopularniejszego SUV-a Toyoty. Choć auto znacznie urosło we wszystkie strony, ma dobrze zachowane proporcje, a stylistycznie bardzo nawiązuje do poprzedniej generacji. RAV4 powstała na nowej płycie podłogowej, która w zależności rynku występowała w wersji „normalnej” (5-osobowej) i wydłużonej (7-osobowej). Oba warianty były podstawą dla 5-drzwiowego nadwozia, z czego „normalny” występował głównie w Europie i Azji, a wydłużony – w USA i Australii. Tym razem Toyota całkowicie zrezygnowała z 3-drzwiowego nadwozia.
Ta generacja RAV4 przeszła 2 liftingi. Pierwszy miał miejsce w 2008 roku i był raczej kosmetyczną poprawką zderzaka oraz lamp. Dodatkowo zdecydowano o przeniesieniu wiszącego na klapie bagażnika koła zapasowego pod podłogę kufra przy zachowaniu otwierania klapy na bok. Natomiast drugi lifting całkowicie zmienił kształt pasa przedniego.
W Europie znany był silnik benzynowy 2.0 Valvematic generujący 158 KM oraz turbodiesel 2.2 o mocy 150 (D-4D) lub 177 (D-CAT) KM. Za Oceanem dostępne były także benzyniaki 2.4 170 KM oraz 3.5 V6 280 KM. Moc kierowana była na przednie lub wszystkie koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub bezstopniowej przekładni Multidrive S.
W 2012 roku zaprezentowano 4. generację RAV4. Tym razem auto wyewoluowało do dużego (jak na europejskie warunki) SUV-a klasy średniej. Samochód jest większy od swojego poprzednika, a przy projektowaniu nadwozia zastosowano nowy design marki. RAV4 zyskała dosyć fantazyjny pas przedni, a karoseria była obfita w ostre linie i przetłoczenia. Podtrzymano brak koła zapasowego na tylnej klapie (po liftingu poprzedniej wersji), a po raz pierwszy zastosowano klapę kufra otwieraną do góry. Przy okazji, pojemność bagażnika wynosi 547 litrów.
Mimo iż w podstawie otrzymujemy napęd na przednią oś, to Toyota w przypadku napędu na 4 koła zastosowała nowy system Integrated Dynamic Drive System, który pozwala na rozłożenie mocy na koła nawet w proporcji 50:50.
W 2016 roku postanowiono odświeżyć model. Oprócz modernizacji pasa przedniego, tylnych świateł oraz wnętrza, auto nieco urosło (o 3,5 cm wzdłuż). Przy okazji do sprzedaży wprowadzono wersję hybrydową. Auto otrzymało 2,5-litrową jednostkę benzynową pracującą w cyklu Atkinsona o mocy 152 KM wspomagany silnikiem elektrycznym, a w przypadku wersji z napędem na 4 koła, otrzymujemy drugi silnik elektryczny o mocy 68 KM, który jest odpowiedzialny za napęd tylnych kół. Układ ma moc 197 KM i współpracuje z bezstopniową przekładnią E-CVT.
Oprócz tego dostępny jest także 152-konny benzyniak 2.0 Valvematic oraz 2-litrowy turbodiesel D-4D o mocy 143 KM. Do wyboru jest 6-biegowy manual oraz bezstopniowa przekładnia Multidrive S.