Volvo V70 to największe kombi produkowane przez szwedzką markę. Auto pojawiło się w 1996 roku jako następca modelu 850, będąc jednocześnie z nim blisko spokrewniony. 4-drzwiową odmianą sedan modelu, była S70-ka.
V70 w porównaniu do swojego poprzednika otrzymał również pudełkowate nadwozie, jednak wszelkie krawędzie zostały zaokrąglone – także wewnątrz. Dzięki temu auto wyglądało na znacznie nowocześniejsze. Z tyłu natomiast zachowano charakterystyczne, pionowe światła. Wnętrze charakteryzowało się dużą przestronnością, a bagażnik miał 480 litrów pojemności, jednak po złożeniu II rzędu siedzeń, liczba ta rosła do 1610 litrów.
Jak przystało na szwedzkiego producenta, przewidziano szeroką gamę jednostek napędowych (wszystkie 5-cylindrowe) do V70-ki. Wśród benzyniaków, najmniejszy silnik miał 2 litry pojemności i w zależności od turbosprężarki czy jej braku generował od 126 do 226 KM. Większy, 2,3-litrowy silnik dysponował mocą 240 lub 250 KM, 2,4-litrowy motor – 144 lub 170 KM, a największa, 2,5-litrowa jednostka generowała od 144 do 265 KM (w wersji R). Jedyny 2,5-litrowy turbodiesel (od Volkswagena) rozwijał 140 KM. Napęd kierowany był na przednią, lub obie osie za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej bądź 4- lub 5-stopniowego automatu.
Mimo iż następca S70 otrzymał nazwę S80, w przypadku kombi postanowiono zachować dotychczasowe nazewnictwo. 2. generacja V70-ki pojawiła się na rynku w 1999 roku. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej Forda – P2. Dzięki większej ingerencji w design nadwozia, druga odsłona dużego szwedzkiego kombi prezentowała się znacznie lepiej od poprzednika.
Auto zyskało łagodną i elegancką linię, lecz ze względów użytkowych zachowano pudełkowatą tylną część nadwozia. Nawiązaniem do poprzednika były także pionowe tylne światła. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, nie uległa ona praktycznie zmianie. Co ciekawe, w tej odmianie można było zamówić dodatkowe 2 siedzenie znajdujące się w przestrzeni bagażowej. Zostały zamocowane tyłem do kierunku jazdy, jednak czyniły V70-kę autem 7-osobowym, choć najlepiej na tych miejscach czuły się dzieci.
W 2005 roku przeprowadzono drobną kurację odmładzającą, która objęła zmianę reflektorów oraz odświeżenie wnętrza. Ponownie ilość silników montowanych pod maską V70-ki była bardzo duża. Benzyniaki zaczynały się od 180-konnej, doładowanej jednostki 2.0, choć słabszym silnikiem było wolnossące 2.4 generujące 140 KM. Ta sama jednostka rozwijała także 170 KM, a z turbosprężarką – 200 KM. Największy, 2,5-litrowy motor dysponuje mocą 210, 250 lub 300 (w przypadku topowej wersji R) KM. Wśród turbodiesli dostępny był 2,5-litrowy TDI (od koncernu Volkswagena), oraz 2,4-litrowy silnik generujący 130, 163 lub 185 KM. Napęd kierowany był na przednią lub obie osie za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej lub przekładni automatycznej (Geartronic) o tej samej liczbie przełożeń.
W 2007 roku do produkcji weszła 3. generacja V70-ki. Jej bliźniacza odmiana 4-drzwiowa wciąż produkowana była pod nazwą S80. Podobnie jak wcześniej, auto skonstruowano na płycie podłogowej produkcji Forda, tym razem jednak o oznaczeniu Y20, na której bazuje S80, a także Ford Mondeo.
Mimo zachowania tych samych rozmiarów, nadwozie zmieniło się diametralnie. Stylistycznie auto zbliżyło się do innych modeli marki, a także zyskało bardzo na elegancji, szyku i dynamice. Charakterystyczne tylne pionowe lampy, zostały nieco rozszerzone u swej podstawy. Wnętrze zostało wykonane z typowo szwedzkim stylu, jednak jakość użytych materiałów i ich spasowanie stoją na bardzo wysokim poziomie, podobnie jak komfort podróżowania w komplecie pasażerów.
Bagażnik uległ znacznemu powiększeniu, a jego pojemność wynosi teraz 575 litrów. W ciągu produkcji dokonywano wielu poprawek i kilka liftingów. Pierwszy zmiany przyszły w 2009 roku, kiedy zmianom uległy silniki. 2 lata później przeprojektowano lusterka i reflektory, a wewnątrz – deska rozdzielcza. W 2013 roku przyszła pora na kolejną kurację odmładzającą. Tym razem „oberwało się” grillowi, zderzakowi i halogenom. Wnętrze również zostało nieco zmienione.
Najsłabszym benzyniakiem była wolnossąca jednostka 2.0 generująca 145 KM. Wersja z turbosprężarką rozwijała 203 lub 240 KM. Silnik 6-cylindrowy mógł mieć pojemność 3 (z turbosprężarką) lub 3,2 (wolnossący) litra i generować kolejno 285 lub 304 oraz 243 KM. Wśród turbodiesli, podstawowy silnik miał 1,6 litra pojemności i generował 109, a potem 115 KM. Większe, 2- i 2,4-litrowe silniki dysponowały odpowiednio 136 lub 163 oraz 163, 175, 185 lub 215 KM. Moc przekazywana była na przednią lub obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatu o tej samej liczbie przełożeń.
W 2016 roku zakończono produkcję V70-ki, a jej następcą został model V90.
Rywalami Volvo V70 są m.in. BMW serii 5 Touring, Audi A6 Avant oraz Mercedes-Benz klasy E.