BMW Z4 to klasyczny roadster z Monachium. I generacja (E85) została zaprezentowana w 2002 roku jako następca Z3.
Auto było oferowane w dwóch wersjach nadwoziowych - roadster (E85) oraz coupe (E86), którego debiut odbył się 3 lata później. W nadwoziu rzuca się w oczy obszerna przednia maska. Łagodne linie z lekkimi przetłoczeniami, charakterystycznymi „nerkami” i krótkim tyłem dobrze się prezentują. Trochę bardziej bojowo wygląda wersja coupe, której linia łagodnie od połowy auta opada, aby tuż za tylnymi kołami kończyła się pionowym ścięciem.
2-osobowe wnętrze jest dosyć ciasne, ale o to w sportowym aucie chodzi. W porównaniu do Z3 auto trochę urosło - liczyło 4091 mm długości (coupe o 22 mm więcej), 1781 mm szerokości oraz 1268 mm wysokości (coupe o 34 mm więcej). Od bagażnika nie można wiele wymagać - jego pojemność liczy 260 litrów (340 litrów w przypadku coupe).
W Z4 montowano w sumie 7 jednostek napędowych. Najsłabszy był 2-litrowy benzyniak o mocy 150 KM, a najmocniejsza rzędowa „szóstka” o oznaczeniu 3.0si rozwijała 265 KM. Silniki wysokoprężne nie były przewidziane. Napęd był przenoszony na tylne koła za pomocą 5- lub 6-stopniowego „automatu” lub „manualu” o tej samej liczbie przełożeń.
Odpowiednio w 2004 i 2005 roku zostały zaprezentowane wersje Z4 M Roadster i Z4 M Coupe. Silnik znany z M3 E46 o pojemności 3,2 litra osiągał moc 343 KM. Sprint do „setki” trwał 5 sekund, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Oprócz dopracowanego zawieszenia i układu kierowniczego, topowa wersja otrzymała przemodelowane zderzaki, tylny dyfuzor, większe koła oraz 4 końcówki układu wydechowego.
W 2009 roku zadebiutowała II generacja Z4 o oznaczeniu E89. Auto otrzymało sztywny, dwuczęściowy dach składany w 20 sekund, więc producent zrezygnował z wersji coupe. Bryła auta została zachowana, ale kształty zdecydowanie uległy zmianie. Dodano wiele ostrzejszych linii i przetłoczeń, dzięki czemu auto wygląda bardziej agresywnie i stylowo. Tylna klapa przypomina tą z serii 6 i nie wszystkim może się podobać.
Auto w porównaniu z I generacją urosło o 15 mm wzdłuż, 9 mm wszerz i 23 mm wzwyż oraz troszkę „przytyło” ze względu na bogate wyposażenie podstawowe. Miejsca w kabinie trochę przybyło, ale wciąż jest to pełnoprawny, 2-osobowy roadster. W bagażniku znajdziemy 310 litrów pojemności (130 litrów mniej w przypadku złożonego dachu).
W przypadku tej generacji, również nie przewidziano jednostek wysokoprężnych. Za napęd odpowiada 1 z 6 silników benzynowych - dwa 4-cylindrowe i cztery rzędowe „szóstki” z których słynie BMW. Mniejsze jednostki mają pojemność 2 litrów i moc 184 lub 245 KM. Paletę 6-cylindrowych silników otwiera 2,5-litrowy motor o mocy 204 KM, a zamyka podwójnie doładowany silnik o mocy 340 KM. Jest ona standardowo wyposażona w sportowy pakiet M obejmujący bardziej bezpośredni układ kierowniczy oraz zestaw ospojlerowania. Niestety zabrakło w ofercie wersji w pełni opracowanej przez dział BMW Motorsport, ale najmocniejsza odmiana również zapewnia dużo emocji i „radości z jazdy”. Za przełożenie mocy na koła odpowiada 6-biegowa skrzynia manualna, lub 6- bądź 7-biegowy „automat”.
Głównym konkurentem BMW Z4 jest Audi TT i Porsche Boxster.