Citroën Saxo to mały miejski samochód produkowany przez francuski koncern. Auto pojawiło się w 1995 roku jako następca przestarzałego już modelu AX. Na rynku japońskim, pojazd znany był pod nazwą Chanson. Bliźniaczym modelem Saxo był Peugeot 106, choć auta były do siebie podobne bardziej pod względem technicznym, bowiem różniły się niektórymi elementami karoserii.
Auto zostało dobrze przyjęte na rynku i szybko zdobyło sympatię użytkowników. Kanciaste kształty poprzednika zostały zastąpione krągłościami i zgrabnym nadwoziem. Mimo niewielkich rozmiarów, wnętrze mieściło 5 osób, choć odpowiednio komfortowe warunki zapewniała podróż w 4 osoby. Saxo występowało w nadwoziu 3- i 5-drzwiowym, a charakterystycznym elementem pierwszej odmiany, była klamka drzwi umieszczona pionowo na ich krawędzi.
W 1999 roku przeprowadzono facelifting francuskiego „mieszczucha” odświeżając mu pas przedni i tym samym upodabniając auto do innych modeli marki. Początkowo do napędu służył tylko benzynowe silniki, choć rok po premierze pojawiła się jedyna jednostka wysokoprężna o pojemności 1,5 litra i mocy 58 KM. Pozostałe silniki o zapłonie iskrowym miały pojemność 1 (45-50 KM), 1.1 (54-60 KM), 1.4 (75 KM) oraz 1.6 (88 KM) litra. W 2001 roku z oferty zniknęła najmniejsza jednostka, a największa zyskała dodatkowe 10 KM.
Topową odmianą Saxo była wersja VTS, która dysponowała 118 KM z 1,6-litrowego silnika. Dzięki niskiej masie (ok. 850 kg) auto było bardzo dynamiczne i zwinne, a dziś jest chętnie wykorzystywane w amatorskich rajdach, choć w czasach swojej świetności można było zobaczyć specjalnie przygotowane Saxo w na odcinkach specjalnych rajdów samochodowych. W przypadku cywilnego Saxo, moc przenoszona była na przednią oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej oraz 3-stopniowego automatu.
W 2003 roku zakończono produkcję Saxo, a jego następcą został model C2.
Rywalami Citroëna Saxo byli m.in. Ford Ka oraz Renault Twingo.