Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

10 przyczyn spadku mocy w aucie

13 sty, 09:46

Samochód nie słabnie bez powodu: albo zatankowałeś kiepskie paliwo, albo coś się popsuło, albo silnik po prostu już się zużył. Wyjaśniamy, gdzie szukać źródeł problemu i z jakimi wydatkami będzie się to wiązało

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Problem z układem wtryskowym to często spadek mocy i dymienie na czarno
  • Spadek mocy silnika to z reguły zadanie dla mechanika, ale zdarzają się i takie sytuacje, gdy nawet najlepszy fachowiec nie pomoże
  • Paliwo premium zwłaszcza w przypadku diesla może nieco opóźnić starzenie się końcówek wtryskiwaczy, co przekłada się na moc silnika

Na początek ważne zastrzeżenie: spadek mocy spadkowi mocy nierówny. Najłatwiej rozpoznać problem, gdy tzw. kopa zaczyna brakować nagle – samochód najpierw jedzie normalnie, by w jednej chwili osłabnąć i przestać reagować na polecenia wydawane prawym pedałem. W takiej sytuacji często na zestawie zegarów zapala się kontrolka awarii silnika, z wydechu może zacząć lecieć dym o „niezdrowym” zabarwieniu. Samochód niekiedy się „krztusi”, przerywa, ogólnie nie chce jechać dalej. Takie zjawisko powinien zauważyć nawet największy laik – sprawa jest prosta, następny krok to wizyta w warsztacie. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele: od awarii któregoś z czujników (np. położenia wałka rozrządu w silniku benzynowym), przez nieszczelność w dolocie (silniki z turbo) aż po koniec żywota turbiny.

Inaczej jest wówczas, gdy moc danej jednostki napędowej spada powoli, ale stopniowo. W takim wypadku – zwłaszcza gdy ktoś danym samochodem jeździ często i na dodatek nie zawsze wykorzystuje pełny potencjał silnika – usterkę wyłapać znacznie trudniej. Samochód niby jeździ normalnie, ale jakoś tak... niechętnie. Pewną wskazówką może być np. stopniowo rosnące zapotrzebowanie na paliwo. Przyczyn takiego stanu rzeczy też może być wiele: od zapchanego nagarem i błotem olejowym kolektora ssącego, przez zabrudzenie przepływomierza i sondy lambda, aż po zużycie wtryskiwaczy, pierścieni, tłoków oraz gładzi.

Są też jednak i takie elementy, które w początkowej fazie zużycia obniżają moc jedynie nieznacznie, by na koniec „zamulić” samochód niemal w jednej chwili – będzie to np. sonda lambda, która – jeśli jest lekko zabrudzona – podaje jedynie lekko „zaokrąglone” odczyty, ale w pewnej chwili wywiesza białą flagę i przestaje działać całkowicie. Centralka nie wie, jak ma dawkować paliwo, silnik traci moc i przechodzi w tryb awaryjny.

Osobną kwestię stanowi zasilanie. Po pierwsze, tankowanie paliwa kiepskiej jakości zawsze będzie miało przełożenie na spadek mocy – będzie on tym większy, im bardziej wysilony jest dany silnik. Dotyczy zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Dodatkowo jazda na paliwie z niejasnego źródła niemal na pewno odbije się negatywnie na kluczowych podzespołach silnika, i to z reguły dość szybko.

Po drugie, zasilanie LPG. Większość instalacji z wtryskiem gazu w fazie lotnej ma negatywny wpływ na moc silnika, a spadki są tym większe, im bardziej rozregulowana i niezadbana jest instalacja. Spadek mocy nie dotyczy w zasadzie tylko jednostek z instalacją najnowszej generacji, czyli tych wykorzystujących wtrysk gazu w fazie ciekłej. Sęk w tym, że są to układy dość drogie – koszt montażu w czterocylindrowym silniku z wtryskiem pośrednim zaczyna się od ok. 5000 zł. Czyli coś głównie dla tych, którzy dużo jeżdżą.

Jak sprawdzić, ile mocy „zostało” w danym samochodzie? To proste: pojechać na hamownię. I nie mówimy tu, co jasne, o sytuacji, gdy coś ewidentnie się popsuło i samochód ma problem z ruszeniem z miejsca – w takim wypadku pomiar jest całkowicie pozbawiony sensu. Co innego, gdy kierowca ma wrażenie stopniowego spadku mocy – pomiar na hamowni może potwierdzić lub rozwiać wątpliwości. Dobra wiadomość: doświadczony mechanik będzie mógł na podstawie samej diagnostyki komputerowej silnika często trafnie wytypować przyczynę problemu.

W galerii przedstawiamy zbiór usterek najczęściej mających wpływ na obniżenie mocy silnika. Podajemy też – w dużym przybliżeniu – koszt wyeliminowania wybranych usterek. Niech moc będzie z wami.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (45)

No photo
No photo ~qw Użytkownik anonimowy
~qw :
No photo ~qw Użytkownik anonimowy
Mam stare auto z 1.8T 180KM od nowości czyli gdy je kupiłem w salonie w 2001r. Olej i filtry co 10 tys km wymieniane i mój silnik ma kłopoty z napinaczem łańcucha rozrządu wałka wydechowego i jakoś po przejechaniu 285 tys km u mnie ten problem jeszcze nie wystąpił. Jak dbasz tk masz, Teraz są interwały olejowe Long Life c 30 - 40 tys km a to jest zabójstwo silnika, po 100 tys km zaczynają się wtedy problemy... (żona ma Megane II też od nowosci 1.5 dCi i przy Long Life po 90 tys km obróciła się panewka..... silnik do remontu)
14 sty 12:17 | ocena: 69%
Liczba głosów:16
69%
31%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LS400 Użytkownik anonimowy
~LS400 :
No photo ~LS400 Użytkownik anonimowy
A mój samochód całkiem stracił moc, bo nie ma w nim paliwa, bo nie mam kasy, bo wszystko wydałem na OC.
14 sty 12:55 | ocena: 88%
Liczba głosów:33
88%
12%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~auto świt Użytkownik anonimowy
~auto świt :
No photo ~auto świt Użytkownik anonimowy
9 przyczyn spadku mocy
8 przyczyn wzrostu mocy

100 przyczyn awarii auta

hahaha auto świat takie artykuły żenada
14 sty 15:32 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olaf Użytkownik anonimowy
~Olaf
No photo ~Olaf Użytkownik anonimowy
do ~cactus:
No photo ~cactus Użytkownik anonimowy
14 sty 10:13 użytkownik ~cactus napisał
Nie wspomnieliście też o filtrze paliwa,który np.w fordzie 1,6 tdci powinien być wymieniany co 30tys i również objawia się gwałtownym spadkiem mocy.
Koszt to około150-200zł.
Powodzenia i szerokiej drogi, jak będziesz ten filtr wymieniał co 30.000 km. To tak samo, jak z zalecanymi wymianami oleju co 20-30 tys km. Pierwsze i drugie, to skrajna głupota i łatwowierność niemających pojęcia o temacie użytkowników samochodów. Filtr paliwa zmienia się max co 12.000 km, w przeciwnym razie raczej nie ma co liczyć na długowieczność wtryskiwaczy i pompy.
14 sty 10:24 | ocena: 57%
Liczba głosów:23
43%
57%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~focjusz Użytkownik anonimowy
~focjusz :
No photo ~focjusz Użytkownik anonimowy
Mojarecepta Dodawać do paliwa dodatki czyszczace wtryski , dbać aby przpustnica była czysta. (czyścić by się zamykała dokładnie ) , wymiana świec. Paliwo dobrej jakośći
14 sty 11:08 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
67%
33%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ftu Użytkownik anonimowy
~ftu :
No photo ~ftu Użytkownik anonimowy
już dokazuja szrociarze
14 sty 11:09 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zenua Użytkownik anonimowy
~zenua :
No photo ~zenua Użytkownik anonimowy
co za durny artukuł napiszcie nowy 20 przyczyn awarii samochodu
14 sty 10:26 | ocena: 78%
Liczba głosów:18
78%
22%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Diagnosta Użytkownik anonimowy
~Diagnosta
No photo ~Diagnosta Użytkownik anonimowy
do ~Olaf:
No photo ~Olaf Użytkownik anonimowy
14 sty 10:24 użytkownik ~Olaf napisał
Powodzenia i szerokiej drogi, jak będziesz ten filtr wymieniał co 30.000 km. To tak samo, jak z zalecanymi wymianami oleju co 20-30 tys km. Pierwsze i drugie, to skrajna głupota i łatwowierność niemających pojęcia o temacie użytkowników samochodów. Filtr
W miom dislu wymieniam filtr przed każdą zimą to nie jest majątek. Zauważyliście że wtryski już się tak nie sypią ? Nie ma w Polsce lewego paliwa.
14 sty 13:00 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marian Romantyk Użytkownik anonimowy
~Marian Romantyk :
No photo ~Marian Romantyk Użytkownik anonimowy
Na pierwszym zdjęciu fiat on nigdy nie miał mocy więc nie mógł jej stracić.
14 sty 11:49 | ocena: 58%
Liczba głosów:31
58%
42%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sz Użytkownik anonimowy
~sz :
No photo ~sz Użytkownik anonimowy
W moim silniku (V6, 3,8 l) zapaliła się lampka braku ciśnienia oleju.
Pojechałem sprawdzić olej. Z miski nakapało pół szklanki jakiegoś czarnego błota. Fachman powiedział, że nie ma oleju, więc wlał nowy i silnik działa. Samochodu nie należy za bardzo pieścić - to jest wół do roboty - wożenia mojego tyłka.
14 sty 23:00 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Turbina, osprzęt, intercooler

Usterki związane z układem doładowania dotyczą diesli i wielu nowoczesnych silników benz. Uszkodzenia: mechaniczne (zniszczone łopatki), wynikające z eksploatacji (wycieki, luz na wirniku, zapieczone łopaty zm. geometrii). Regeneracja turbiny ze stałą geometrią: od 800 zł. Sterowanie ciśnieniem doładowania: awarie układów podciśnieniowych i elektronicznych oraz czujników.

10 przyczyn spadku mocy w aucie (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego