"Kiedy należy wymieniać amortyzatory?"
Amortyzatory to części, które zużywają się w czasie eksploatacji samochodu. Ponieważ stopień tego zużycia zależy od wielu czynników, m.in. sposobu jazdy, stanu dróg, kondycji pozostałych elementów zawieszenia pojazdu, nie można dokładnie określić, jak długo pozostaną sprawne.
Szacuje się, że w samochodach poruszających się po naszych drogach powinny wytrzymać dystans ok. 60-80 tys. km. Ale ponieważ mają one istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zalecana jest ich kontrola w wyspecjalizowanym serwisie co 20 tys. kilometrów.
Po czym możemy poznać, że amortyzatory już nadają się do wymiany?
Nie ma w tej chwili urządzeń, które by dokładnie oceniały stan amortyzatora, a więc pokazywały jego zużycie. "Testery amortyzatorów" są tak naprawdę testerami całego zawieszenia samochodu i pozwalają na ogólną ocenę jego pracy. Są pomocne przy diagnozowaniu, lecz nigdy nie zastępują diagnosty i doświadczonego mechanika. To oni podpowiadają, kiedy należy wymienić amortyzator, by nie narażać się na niebezpieczeństwo.
Zawsze do wymiany kwalifikują się te, które "wyciekły", mają uszkodzenia mechaniczne, skorodowane tłoczysko, wybite tuleje gumowe lub po prostu nie trzymają samochodu.
O nietrzymaniu samochodu świadczą: zbytnie przechylanie się auta na boki na zakrętach, nadmierne "nurkowanie" do przodu podczas hamowania i "przysiadanie" podczas przyspieszania, znoszenie pojazdu z toru jazdy po niewielkich nawet nierównościach, wydłużona droga hamowania (nawet w przypadku ABS), łatwiejsze wpadanie w poślizg na mokrej nawierzchni, a także nierównomierne zużycie opon. Wyczucie niektórych z tych objawów wymaga doświadczenia, dlatego też zawsze wskazany jest kontakt z mechanikiem.
Czy kierowca może samodzielnie zdiagnozować stan amortyzatorów?
Amortyzatory zużywają się stopniowo i kierowca z czasem przyzwyczaja się do coraz gorszego ich działania. Doświadczeni zmotoryzowani potrafią szybko rozpoznać pojawiające się sygnały o spadku ich skuteczności.
A ponieważ amortyzator schowany jest za kołem, zazwyczaj nie mamy w warunkach "domowych" możliwości samodzielnej kontroli jego stanu wewnętrznego. Do tego potrzebny jest podnośnik lub kanał.
Co ile kilometrów przebiegu należy kontrolować stan amoryzatorów?
Zaleca się kontrolę stanu amortyzatorów co 20 tys. km przebiegu. Zapewnia to dosyć szybkie wykrycie ich niesprawności czy nadmiernego zużycia. Wskazane jest sprawdzać amortyzatory przed dłuższymi wyjazdami, np. na wakacje oraz przed zimą. Zresztą bardzo wiele warsztatów dokonuje takich przeglądów bezpłatnie.
Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi? Do jakich samochodów nadają się poszczególne z nich?
Prawidłowe nazwy to amortyzatory olejowe i amortyzatory olejowo-gazowe. Wszystkie współczesne amortyzatory mają olej jako czynnik roboczy. Olejowo-gazowe, nazywane często "gazówkami", mają oprócz oleju gaz, który ma wyeliminować efekt pienienia się oleju, jaki zachodzi w amortyzatorach olejowych podczas szybkiej pracy, np. na nierównej drodze.
Amortyzatory olejowo-gazowe wykonuje się w dwóch technologiach, jako nisko- bądź wysokociśnieniowe. Im wyższe ciśnienie gazu, tym szybsza praca amortyzatora, a więc stąd wniosek, że wysokociśnieniowe produkuje się do sportowych lub usportowionych modeli samochodów.
Są one także nieco twardsze niż olejowe. Dobierając amortyzatory należy uwzględnić wymagania techniczne pojazdu - typ amortyzatora przewidziany przez producenta auta, a także potrzeby pasażerów.
Im jest on "twardszy", tym lepszy zapewnia kontakt koła z podłożem, im jest bardziej "miękki", tym większy jest komfort podróży. Istnieją również amortyzatory olejowo-gazowe o zmiennej charakterystyce, które łączą w sobie cechy jednych i drugich, zależnie od warunków drogowych (np. Monroe Sensa-Trac). Do samochodów większych i nowszych zaleca się amortyzatory olejowo-gazowe, do mniejszych mogą być stosowane olejowe. -
Czy metoda polegająca na "bujaniu" samochodem jest wiarygodnym testem sprawności amortyzatorów?
Metoda - na wahanie" była powszechna w czasach, kiedy inne motody i urządzenia były niedostępne. Ma ona wiele niedogodności i tylko w dużym przybliżeniu pozwala ocenić stan amortyzatorów. Jeżeli po wahnięciu samochodu nadwozie zakołysze się więcej niż 1-1,5 raza, może to świadczyć o zużyciu amortyzatorów. Warto jednak potwierdzić to "badanie" w warsztacie.
Na czym polega działanie amortyzatora Monroe Sensa-Trac z systemem Safe-Tech?
Monroe Sensa-Trac z systemem Safe-Tech jest nową, udoskonaloną wersją amortyzatora Sensa-Trac. Jest to amortyzator olejowo-gazowy o zmiennej charakterystyce pracy. Może on samoczynnie zmieniać swoją "twardość" w zależności od warunków drogowych.
W nowej wersji - z systemem Safe-Tech - zmiany te zachodzą w większym zakresie pracy amortyzatora i w bardziej płynny sposób. Dzięki tym zmianom kontakt koła z powierzchnią drogi poprawił się o 10 proc. w porównaniu z poprzednią wersją Sensa-Trac.
Zauważyłem, że przy jeździe z obciążonym bagażnikiem auto jest bardziej stabilne i lepiej się je prowadzi. Jaki to ma wpływ na trwałość amortyzatorów?
Amortyzator nie utrzymuje ciężaru samochodu. Jest to rola sprężyny resoru, a amortyzator tłumi jedynie jej wahania, utrzymując koło na drodze i ograniczając kołysanie nadwozia. Dopóki sprężyna resoru utrzymuje prawidłowo dodatkowy ciężar, nie wpływa to na trwałość amortyzatorów.Opr. Dariusz Kowalczuk