Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.454.684.281.99
Średnio4.674.824.572.15
Najdrożej4.894.894.792.29

Benzyna tania jak nigdy. Ile zaoszczędzisz na LPG?

17 sie, 16:50
Udostępnij
0
Skomentuj
Benzyna tania jak nigdy. Ile zaoszczędzisz na LPG? Benzyna tania jak nigdy. Ile zaoszczędzisz na LPG? Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Im tańsza benzyna, tym mniej chętnych do zakładania w samochodach instalacji LPG. Biorąc pod uwagę tylko koszty eksploatacji samochodu, montaż instalacji gazowej opłaca się jednak nawet przy niskich cenach paliw

Benzyna po 4,20, gaz po 1,90 zł – czy to oznacza, że jazda na paliwie alternatywnym będzie o połowę tańsza niż jazda na benzynie? To raczej niemożliwe. Konstruując tego rodzaju biznesplan, należy wziąć pod uwagę po pierwsze to, że większość samochodów nie może jeździć cały czas na LPG, a po drugie, współspalanie benzyny.

To drugie „zjawisko” nie dotyczy jednak wszystkich samochodów, a jedynie tych, które wyposażone są w instalacje LPG z uruchomioną funkcją dotrysku benzyny: obok działających wtryskiwaczy LPG działa też wtrysk benzyny, który równolegle podaje do silnika niewielką ilość paliwa. W silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny tę funkcję uruchamia się opcjonalnie. W jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny i z tradycyjną instalacją LPG dotrysk jest niezbędny i wynosi od kilku do kilkunastu procent zużytego paliwa – zależy m.in. od warunków jazdy.

Zużycie gazu jest wyższe niż spalanie benzyny. To, o ile, budzi spory pomiędzy sprzedawcami instalacji (zwykle mówią o 20 proc. różnicy) a laboratoryjnymi wynikami badań (te wskazują na różnice rzędu 30 proc.). Na poziom spalania bardzo duży wpływ ma kierowca i jego styl jazdy.

Bezpiecznie jest przyjąć, że jeżdżąc na gazie, koszty paliwa (przy obecnych cenach) można obniżyć o ok. 30 proc. – latem trochę więcej, zimą mniej (większe zużycie benzyny, droższy gaz). Czy to się opłaca? Im więcej paliwa zużywa auto i im więcej jeździmy, tym bardziej tak. W autku miejskim instalacja LPG to sprzęt dla fana takich rozwiązań, w dużym SUV-ie – często konieczność.

Porsche Cayenne 4.8 V8

Foto: Auto Świat

Ja wiedziałem, że to dużo pali, ale że aż tyle... To wyznanie niejednego właściciela Cayenne V8, który szybko zaczął myśleć o montażu instalacji LPG. Wada tego rozwiązania (jazdy na gazie) w przypadku pojazdów tego typu to częstotliwość tankowania – w mieście butla gazu wystarczy tylko na 180, maksymalnie 250 km – w zależności od tego, jak duża butla zmieści się w bagażniku. Duży zbiornik na gaz ogranicza pojemność bagażnika i ładowność.

Spalanie benzyny 22 l/100 km
Koszt benzyny 22 x 4,20 zł = 92,40 zł/100 km
Spalanie na LPG 22 l LPG plus 2 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 27x1,73 zł + 2x4,20 zł = 55,11 zł/100 km
Różnica na 100 km 37,29 zł
Różnica na 1000 km 373 zł
Różnica na 10000 km 3730 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Ford Focus 1.5 Ecoboost

Foto: Auto Świat

Instalacja ciekłego wtrysku gazu, jaką można zamówić do nowego Forda Focusa 1.0 i 1.5 Ecoboost (bez utraty gwarancji na auto), to majstersztyk – samochód świetnie jeździ na samym LPG, nie ma dotrysku benzyny, silnik może startować na gazie nawet przy ujemnych temperaturach. Ponieważ instalacja kosztuje prawie 10 tys. zł, jej montaż ma sens przede wszystkim w autach flotowych – trzeba dużo jeździć, by odzyskać zainwestowane pieniądze.

Spalanie benzyny 9 l/100 km
Koszt benzyny 9x4,20 zł = 37,80/100 km
Spalanie na LPG 12 l LPG
Koszt jazdy na LPG 12x1,73 zł = 20,76 zł/100 km
Różnica na 100 km 17 zł
Różnica na 1000 km 170 zł
Różnica na 10000 km 1700 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Dodge Durango 4.7 V8

Foto: Auto Świat

Kilkuletnie i starsze amerykańskie auta z dużymi silnikami bardzo dobrze znoszą zasilanie gazowe. Inwestycja jest opłacalna, w praktyce najpoważniejszym problemem jest poświęcenie miejsca na dużą butlę LPG – mała jest niepraktyczna z uwagi na zasięg auta. Często zbiornik montuje się pod podłogą samochodu, czasem mieszczą się dwie butle. Koszt dobrej instalacji LPG do tego typu pojazdu (8 cylindrów) to 5 tys. zł i więcej.

Spalanie benzyny 21 l/100 km
Koszt benzyny 21x4,20 zł = 88,20 zł/100 km
Spalanie na LPG 25 l LPG+2,5 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 25x1,73 zł + 2,5x4,20 zł = 53,75 zł/100 km
Różnica na 100 km 34,45 zł
Różnica na 1000 km 344,5 zł
Różnica na 10000 km 3445 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Opel Astra 1.4 Turbo

Foto: Robert Rybicki / Auto Świat

O ile fabryczna dopłata do instalacji gazowej jest spora, to montaż dobrego osprzętu LPG do używanego samochodu tego typu (z powodów serwisowych raczej po zakończeniu gwarancji) to koszt ok. 3000 zł – już po 20 tys. km inwestycja powinna się zwrócić. Pośredni wtrysk benzyny czyni jazdę na gazie bardziej opłacalną. Przy niewielkiej utracie komfortu można zaoszczędzić np. 3 tys. zł rocznie; zwrot inwestycji następuje dość szybko.

Spalanie benzyny 9 l/100 km
Koszt benzyny 9x4,20 zł = 37,80/100 km
Spalanie na LPG 11 l LPG plus 1 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 11x1,73 zł + 1x4,20 zł = 23,23 zł/100 km
Różnica na 100 km 14,57 zł
Różnica na 1000 km 145,7 zł
Różnica na 10000 km 1457 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Skoda Fabia 1.0 MPI

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

To samochód często zamawiany jako nowy z instalacją LPG montowaną w polskich warsztatach dilerskich Skody. Importer, by uniknąć problemów serwisowych, oferuje instalacje z dotryskiem benzyny także do silników MPI, wymaga skrócenia interwałów serwisu olejowego i stosowania specjalnych dodatków do paliwa – i słusznie. Jest tak, ponieważ polski importer, sprzedając instalację do auta, bierze na siebie odpowiedzialność gwarancyjną za silnik.

Spalanie benzyny 7 l/100 km
Koszt benzyny 7x4,20 zł = 29,40 zł/100 km
Spalanie na LPG 7,6 l LPG plus 1,5 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 7,6x1,73 zł + 1,5x4,20 zł = 19,45 zł/100 km
Różnica na 100 km 9,95 zł
Różnica na 1000 km 99,5 zł
Różnica na 10000 km 995 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (60)

No photo
No photo ~Bolo Użytkownik anonimowy
~Bolo :
No photo ~Bolo Użytkownik anonimowy
Jakim sposobem Astra 1,4T pali 11 litrów LPG??? Zafira z tym samym silnikiem i fabrycznym gazem pali poniżej 12 litrów średnio,12,5 kiedy cisnę. A to 300 kg więcej i duża bryła stawiająca opór. Fabryczna instalacja faktycznie jest droższa, ale ma 85 litrów pojemności, dwa cygara pod podłogą, komputer podłączony pod LPG pokazuje zasięg i zużycie, przełącznik na desce i krótki obwód ogrzewania, gaz załącza się przy 50oC ale praktycznie to 500 metrów jazdy na benzynie. Minus to brak części wyposażenia, np belka skrętna zamiast zawieszenia wielowahaczowego , brak konsoli flex (nikt nie wie, dlaczego) i brak koła dojazdowego mimo wykupienia go w opcji (podobno nie ma homologacji, jakiś ponury żart). Sam silnik ma wzmocnione gniazda, zawory sodowe i wzmocnioną głowicę. Ale nawet bez tego nadaje się do LPG po gwarancji.
19 sie 19:12 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ksiegowy Użytkownik anonimowy
~Ksiegowy :
No photo ~Ksiegowy Użytkownik anonimowy
Po 35 tys na fabrycznym lpg w opel m. 2016 1.4 turbo- srednie spalanie na 100 km to 8.6 l lpg i 0.5 pb. Zima to 9 l lpg i 1l pb.mam wszystkue psragony i wyliczenia km do ilosci litrow zaranoowanych paliw.To o czym nie pisza w art to koszty posrednie-przeglad lpg w stacji K.P. to co roku +62zl, a oprocz tego nowe auto musi co rok a nie po 3 latach uzytkowania. W Aso tez drozej-co roku przeglad +250-300zl za filtry,olej co 15 tys km a nie co 30 tys-znow +200...zbiornik wystarczy na ok.400km po tankowaniu wiec trzeba czscuej hezdzic na stacje-to tez koszt..
19 sie 15:23 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
17%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~~~dm Użytkownik anonimowy
~~~dm :
No photo ~~~dm Użytkownik anonimowy
Spalanie 20 czy 30 procent więcej? Nie przesadzajmy. Mam 17-to letniego Peugeota 307 z silnikiem 1,6 na gaz i spalanie nie przekracza 10 l. Na benzynie palił 9. Nawet doliczając przeglądy instalacji i benzynę na rozruch 100 km. kosztuje mnie 20 złotych czyli lekko licząc w kieszeni zostaje 15 zeta. Ważne jest aby auto regularnie serwisować i tankować w jednym, zaufanym miejscu.
19 sie 11:12 | ocena: 90%
Liczba głosów:20
90%
10%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
~Gość Darek :
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
Prawda jest nieco inna. Sam zakup paliwa w dzisiejszych czasach to sprawa trochę drugorzędna. Jeśli ktoś chce mieć dość przestarzałą obecnie instalacje 4 gen czyli z dotryskiem benzyny to spala i gaz i benzynę a i tak musi za taką instalkę zapłacić minimum 2500 a oszczędności będą niezbyt wielkie jeśli się gościu zaopatrzy w coś nowocześniejszego to dotrysk będzie zbędny ale instalka będzie kosztowała minimum 4000. To jest spowodowane przez producentów silników i ich utrudnienia dla gazowników!!! W najlepszej sytuacji są wląściciele starszych aut gdzie nie ma komplikacji a instalacja juz jest zalożona jeśli silnik nie jest od gazu skatowany to wystarczy odpowiedni gazowy przegląd ewentualnie wymiana jakiejść części w instalacji i jedziecie dalej.
19 sie 09:26 | ocena: 58%
Liczba głosów:19
58%
42%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~123 Użytkownik anonimowy
~123
No photo ~123 Użytkownik anonimowy
do ~Gość Darek:
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
19 sie 12:05 użytkownik ~Gość Darek napisał
Nie jest tak samo nawet jak masz DORZE dobraną i zamontowaną to prawdopodobnie szybciej ci polecą świece a potem cewka szybciej też się zużyją kable a dodatkowo trzeba co jakiś czas przy instalacji też coś wymienić a to wtrysk a to coś innego. W zasadzie
czy to co wymieniłeś znasz z autopsji czy Ci koledzy opowiadali nie potwierdzam żadnej z wymienionych rzeczy, jeżdżę na gazie już 4 lata 100 tys ford focus normalne wymiany nic ekstra zaznaczam ze tankuje tylko na stacjach firmowych żadnych pokątnych moze porę groszy wiecej ale filtr po 20 tys wyglada prawie jak nowy, o kablach to pierwsze słyszę.
19 sie 17:09 | ocena: 73%
Liczba głosów:11
73%
27%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
~Boom
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
do ~Ksiegowy:
No photo ~Ksiegowy Użytkownik anonimowy
19 sie 15:23 użytkownik ~Ksiegowy napisał
Po 35 tys na fabrycznym lpg w opel m. 2016 1.4 turbo- srednie spalanie na 100 km to 8.6 l lpg i 0.5 pb. Zima to 9 l lpg i 1l pb.mam wszystkue psragony i wyliczenia km do ilosci litrow zaranoowanych paliw.To o czym nie pisza w art to koszty posrednie-przeg
Wymiana oleju w turbo benzynie co 30 000 km to mordowanie silnika. Ale jak ktoś chce to może i na Kujawskim jeździć.
19 sie 15:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
~Boom :
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
Benzyna jest tak tania że już sam nie wiem dokąd jeździć. Na autostradzie tylko 5 zł za litr. TYLKO.
19 sie 08:43 | ocena: 90%
Liczba głosów:51
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mk Użytkownik anonimowy
~mk
No photo ~mk Użytkownik anonimowy
do ~Marek51:
No photo ~Marek51 Użytkownik anonimowy
19 sie 09:39 użytkownik ~Marek51 napisał
Za poprzedniego rządu paliwo dochodziło do 6 zł.
to jak masz dobrą pamięć to powinieneś pamiętać że za surowiec płaciło się grubo ponad 100 dolarów a teraz płaci się po niżej 50$ więc teraz jak możesz to włącz szare komórki!!!!
19 sie 10:31 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
~Boom
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
do ~Marek51:
No photo ~Marek51 Użytkownik anonimowy
19 sie 09:39 użytkownik ~Marek51 napisał
Za poprzedniego rządu paliwo dochodziło do 6 zł.
Ale baryłka ropy kosztowała ponad 3 razy tyle co obecnie. A to znaczy że obecny rząd wyciąga kasę od kierowców poprzez państwowe monopole w postaci rafinerii. I jeszcze wydaje kasę na idiotyczne reklamy Lotosu.
19 sie 10:02 | ocena: 73%
Liczba głosów:30
73%
27%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gościu Użytkownik anonimowy
~gościu
No photo ~gościu Użytkownik anonimowy
do ~darooo:
No photo ~darooo Użytkownik anonimowy
19 sie 09:08 użytkownik ~darooo napisał
A teraz niech redaktor napisze ile wynoszą koszty napraw aut na gaz w porównaniu z tymi jeżdżącymi tylko na enzynie.
A dlaczego miałyby być jakieś różnice? W koszcie ogólnym może być to dodatkowy koszy serwisowania instalacji LPG. Cała reszta tak samo.
19 sie 09:53 | ocena: 71%
Liczba głosów:14
71%
29%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej