Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Benzyna tania jak nigdy. Ile zaoszczędzisz na LPG?

17 sie 17 16:50

Im tańsza benzyna, tym mniej chętnych do zakładania w samochodach instalacji LPG. Biorąc pod uwagę tylko koszty eksploatacji samochodu, montaż instalacji gazowej opłaca się jednak nawet przy niskich cenach paliw

Udostępnij
0
Skomentuj
Benzyna tania jak nigdy. Ile zaoszczędzisz na LPG? Benzyna tania jak nigdy. Ile zaoszczędzisz na LPG? Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Benzyna po 4,20, gaz po 1,90 zł – czy to oznacza, że jazda na paliwie alternatywnym będzie o połowę tańsza niż jazda na benzynie? To raczej niemożliwe. Konstruując tego rodzaju biznesplan, należy wziąć pod uwagę po pierwsze to, że większość samochodów nie może jeździć cały czas na LPG, a po drugie, współspalanie benzyny.

To drugie „zjawisko” nie dotyczy jednak wszystkich samochodów, a jedynie tych, które wyposażone są w instalacje LPG z uruchomioną funkcją dotrysku benzyny: obok działających wtryskiwaczy LPG działa też wtrysk benzyny, który równolegle podaje do silnika niewielką ilość paliwa. W silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny tę funkcję uruchamia się opcjonalnie. W jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny i z tradycyjną instalacją LPG dotrysk jest niezbędny i wynosi od kilku do kilkunastu procent zużytego paliwa – zależy m.in. od warunków jazdy.

Zużycie gazu jest wyższe niż spalanie benzyny. To, o ile, budzi spory pomiędzy sprzedawcami instalacji (zwykle mówią o 20 proc. różnicy) a laboratoryjnymi wynikami badań (te wskazują na różnice rzędu 30 proc.). Na poziom spalania bardzo duży wpływ ma kierowca i jego styl jazdy.

Bezpiecznie jest przyjąć, że jeżdżąc na gazie, koszty paliwa (przy obecnych cenach) można obniżyć o ok. 30 proc. – latem trochę więcej, zimą mniej (większe zużycie benzyny, droższy gaz). Czy to się opłaca? Im więcej paliwa zużywa auto i im więcej jeździmy, tym bardziej tak. W autku miejskim instalacja LPG to sprzęt dla fana takich rozwiązań, w dużym SUV-ie – często konieczność.

Porsche Cayenne 4.8 V8

Foto: Auto Świat

Ja wiedziałem, że to dużo pali, ale że aż tyle... To wyznanie niejednego właściciela Cayenne V8, który szybko zaczął myśleć o montażu instalacji LPG. Wada tego rozwiązania (jazdy na gazie) w przypadku pojazdów tego typu to częstotliwość tankowania – w mieście butla gazu wystarczy tylko na 180, maksymalnie 250 km – w zależności od tego, jak duża butla zmieści się w bagażniku. Duży zbiornik na gaz ogranicza pojemność bagażnika i ładowność.

Spalanie benzyny 22 l/100 km
Koszt benzyny 22 x 4,20 zł = 92,40 zł/100 km
Spalanie na LPG 22 l LPG plus 2 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 27x1,73 zł + 2x4,20 zł = 55,11 zł/100 km
Różnica na 100 km 37,29 zł
Różnica na 1000 km 373 zł
Różnica na 10000 km 3730 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Ford Focus 1.5 Ecoboost

Foto: Auto Świat

Instalacja ciekłego wtrysku gazu, jaką można zamówić do nowego Forda Focusa 1.0 i 1.5 Ecoboost (bez utraty gwarancji na auto), to majstersztyk – samochód świetnie jeździ na samym LPG, nie ma dotrysku benzyny, silnik może startować na gazie nawet przy ujemnych temperaturach. Ponieważ instalacja kosztuje prawie 10 tys. zł, jej montaż ma sens przede wszystkim w autach flotowych – trzeba dużo jeździć, by odzyskać zainwestowane pieniądze.

Spalanie benzyny 9 l/100 km
Koszt benzyny 9x4,20 zł = 37,80/100 km
Spalanie na LPG 12 l LPG
Koszt jazdy na LPG 12x1,73 zł = 20,76 zł/100 km
Różnica na 100 km 17 zł
Różnica na 1000 km 170 zł
Różnica na 10000 km 1700 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Dodge Durango 4.7 V8

Foto: Auto Świat

Kilkuletnie i starsze amerykańskie auta z dużymi silnikami bardzo dobrze znoszą zasilanie gazowe. Inwestycja jest opłacalna, w praktyce najpoważniejszym problemem jest poświęcenie miejsca na dużą butlę LPG – mała jest niepraktyczna z uwagi na zasięg auta. Często zbiornik montuje się pod podłogą samochodu, czasem mieszczą się dwie butle. Koszt dobrej instalacji LPG do tego typu pojazdu (8 cylindrów) to 5 tys. zł i więcej.

Spalanie benzyny 21 l/100 km
Koszt benzyny 21x4,20 zł = 88,20 zł/100 km
Spalanie na LPG 25 l LPG+2,5 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 25x1,73 zł + 2,5x4,20 zł = 53,75 zł/100 km
Różnica na 100 km 34,45 zł
Różnica na 1000 km 344,5 zł
Różnica na 10000 km 3445 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Opel Astra 1.4 Turbo

Foto: Robert Rybicki / Auto Świat

O ile fabryczna dopłata do instalacji gazowej jest spora, to montaż dobrego osprzętu LPG do używanego samochodu tego typu (z powodów serwisowych raczej po zakończeniu gwarancji) to koszt ok. 3000 zł – już po 20 tys. km inwestycja powinna się zwrócić. Pośredni wtrysk benzyny czyni jazdę na gazie bardziej opłacalną. Przy niewielkiej utracie komfortu można zaoszczędzić np. 3 tys. zł rocznie; zwrot inwestycji następuje dość szybko.

Spalanie benzyny 9 l/100 km
Koszt benzyny 9x4,20 zł = 37,80/100 km
Spalanie na LPG 11 l LPG plus 1 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 11x1,73 zł + 1x4,20 zł = 23,23 zł/100 km
Różnica na 100 km 14,57 zł
Różnica na 1000 km 145,7 zł
Różnica na 10000 km 1457 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Skoda Fabia 1.0 MPI

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

To samochód często zamawiany jako nowy z instalacją LPG montowaną w polskich warsztatach dilerskich Skody. Importer, by uniknąć problemów serwisowych, oferuje instalacje z dotryskiem benzyny także do silników MPI, wymaga skrócenia interwałów serwisu olejowego i stosowania specjalnych dodatków do paliwa – i słusznie. Jest tak, ponieważ polski importer, sprzedając instalację do auta, bierze na siebie odpowiedzialność gwarancyjną za silnik.

Spalanie benzyny 7 l/100 km
Koszt benzyny 7x4,20 zł = 29,40 zł/100 km
Spalanie na LPG 7,6 l LPG plus 1,5 l benzyny
Koszt jazdy na LPG 7,6x1,73 zł + 1,5x4,20 zł = 19,45 zł/100 km
Różnica na 100 km 9,95 zł
Różnica na 1000 km 99,5 zł
Różnica na 10000 km 995 zł

*Koszt Pb95 – 4,20 zł/litr, cena LPG – 1,73 zł/litr

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej