Cewka zapłonowa - jak jest zbudowana

Pierwsza z tych cewek nazywa się uzwojeniem pierwotnym. Składa się z lakierowanego drutu miedzianego i ma formę rurki. Aby mógł przez nią przepływać prąd, ma dwa styki elektryczne - jeden dla plusa, drugi dla minusa. Styk dodatni ma w standardowym (światowym) schemacie elektrycznym samochodowej instalacji elektrycznej oznaczenie "15" i jest zawsze połączony ze stacyjką, a konkretnie jej przełącznikiem zapłonowym. Przekręcenie kluczyka do położenia "zapłon" włącza dopływ prądu do uzwojenia pierwotnego cewki.

Jej styk ujemny ("1" na schemacie) jest połączony z modułem zapłonowym (w starszych autach przerywaczem), który przesyła jej impuls zapłonowy. Czyli po prostu rozkazuje, kiedy ma iskrzyć. We wnętrzu uzwojenia pierwotnego umieszczone jest uzwojenie wtórne. Jest ono mniejszych wymiarów zewnętrznych, ale wykonane jest z cieńszego drutu i składa się z o wiele większej ilości zwojów (ponadstukrotnie). Podobnie jak uzwojenie pierwotne także cewka wtórna podłączona jest jednym końcem do styku "1", jej drugi koniec jednak łączy się z grubym stykiem wysokiego napięcia (numer 4 na schemacie standardowym).