Trudno się temu dziwić, skoro w tym okresie niemal każdy udaje się na krótszą lub dłuższą wycieczkę, podczas której idealnym wręcz gadżetem do auta jest właśnie 12-woltowa lodówka. Wybór ogromny, a ceny coraz atrakcyjniejsze – chłodziarkę do samochodu kupimy już za 100 zł!
Ale czy jest ona coś warta? W naszym teście sprawdziliśmy 8 lodówek, poczynając od najmniejszej i jednocześnie najtańszej Mini Cooler o pojemności 4 l za 98 zł, a kończąc na 32-litrowej Helli Road, kosztującej 500 zł.
Nie oczekiwaliśmy od nich skuteczności, jaką znamy z lodówek stojących w każdym domu – to nie ta liga. Mieliśmy nadzieję, że testowane chłodziarki spełnią nasze oczekiwania, czyli pozwolą na schłodzenie do kilkunastu stopni napojów i wałówki.
Sprawdzone przez nas lodówki mają ok. 50-60 W mocy, mamy więc gwarancję, że nie uszkodzą instalacji elektrycznej auta. Niestety, niska moc ma również słabe strony. Aby być pewnym, że nasz drogocenny prowiant się nie popsuje, warto przed podróżą schłodzić go w domu.
Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z domowej lodówki. Polecane przez nas rozwiązanie to schłodzenie jeszcze przed podróżą samej chłodziarki poprzez podłączenie jejbezpośrednio do domowego gniazdka lub za pośrednictwem specjalnego transformatora dającego "na wyjściu" prąd o napięciu 12 V.
Wyniki testu nie były dla nas zaskoczeniem, okazało się bowiem, że schłodzenie oraz utrzymanie niskiej temperatury jest łatwiejsze w mniejszych chłodziarkach – rekordzistką okazała się chińska lodówka Mini Cooler o pojemności 4 l, której wnętrze w ciągu 5 godzin schłodziliśmy do 6 ºC, przy zewnętrznej temperaturze wynoszącej 24 ºC.
Uzyskanie takiego wyniku w przypadku największych lodówek (Power Bosh – temp. min. 16,4 ºC i Hella Road – temp. min. 11,5 ºC) było nieosiągalne.
Czym więc kierować się podczas zakupu chłodziarki do samochodu?
To teoretycznie proste pytanie już w chwili przekroczenia progu dobrze zaopatrzonego sklepu ma sens – wybór jest ogromny, rozpiętość cenowa również. Kupując lodówkę turystyczną, trzeba wiedzieć, co będziemy w niej wozić. Czy będzie nam służyć jedynie do chłodzenia, czy też może zimą zechcemy w niej coś podgrzać (niektóre modele mają taką możliwość)?
Zwróćmy uwagę na jakość wykonania oraz ergonomię, czyli to, jak można ustawić lodówkę w aucie oraz czy da się ją bezpiecznie otworzyć oraz zamknąć podczas jazdy. I jedno z ważniejszych kryteriów – rodzaj zasilania: tylko 12 V, czy może nie tylko 12, lecz także 230 V
Czy warto zaopatrzyć się w takie urządzenie?
Tak, zwłaszcza wtedy, gdy dużo podróżujemy.Dla każdego coś innegoWydajność większości lodówek turystycznych jest niewielka, dlatego ich skuteczność określa się, mierząc, o ile stopni chłodniej będzie w środku niż na zewnątrz. Właśnie to sprawdzaliśmy w naszym teście. Większość produktów osiągała podobne wyniki. W sumie nic w tym dziwnego – przy takiej samej mocy wydajność ogniw chłodzących zależy głównie od pojemności chłodziarki.
Szukając lodówki na lato, musimy określić, co będziemy w niej wozić. Jeśli będą to tylko napoje, wystarczy, że kupimy zwykłą chłodziarkę. Jeśli natomiast często podróżujemy z dzieckiem, warto szukać urządzenia, które potrafi również podgrzać swoje wnętrze.
Dopasujmy lodówkę do auta w małym trudno będzie zmieścić największe chłodziarki, przymierzmy ją zatem przed kupnem.
Podczas wybierania lodówki zdecydujmy, jakiej szukamy, czyli co będziemy w niej wozić. Jeśli są to tylko napoje, wybierzmy produkt o mniejszej pojemności, dzięki czemu zagwarantujemy niższą temperaturę produktów przewożonych w chłodziarce. Jeśli natomiast planujemy długie wycieczki, to warto szukać największej chłodziarki, na jaką nas stać.
Jeśli często podóżujecie z dziećmi, kóre lubią od czasu do czasu zjeść coś ciepłego, poszukajcie lodówki, która poza chłodzeniem umożliwia również podgrzanie większość lodówek turystycznych ma taką możliwość. To nic dziwnego: przejście z chłodzenia na grzanie wymaga jedynie zmiany polaryzacji ogniwa chłodzącego lodówkę.
Przed wyruszeniem warto schłodzić wnętrze lodówki oraz to, co będziemy w niej przewozić, dlatego warto poszukać chłodziarek zasilanych z gniazdka zapalniczki samochodowej oraz dodatkowo z domowej sieci. To naprawdę bardzo wygodne rozwiązanie, dostępne nawet w najtańszych modelach.
Dobra lodówka powinna zamykać się tak, aby nawet po wywróceniu nie mogła sama się otworzyć. Warto również sprawdzić, czy da się ją otworzyć bez odłączania kabla zasilającego. Schowek na kable to podstawa. Jeśli brakuje go w wyposażeniu lodówki, którą się interesujecie, poszukajcie innej z pewnością znajdziecie coś odpowiedniego.
Wewnętrzny termometr to zbędny gadżet z testowanych przez nas lodówek aż dwie były wyposażone w to urządzenie. Właśnie w przypadku lodówek turystycznych ich działanie nie bywa miarodajne. Powód jest jeden – czujnik umieszczono tak blisko elementu chłodzącego, że różnica pomiędzy wskazaniami termometru testowego a tego wbudowanego w lodówkę dochodziła do 4 °C.Nie szukajmy modeli z regulacją temperatury to zbędny gadżet.
Camping Gaz Cena 169 zł
Poprawnie wykonana lodówka o pojemności 20 l, zasilana prądem o napięciu 12 V. Jej największą zaletą jest sposób zamykania – możemy być pewni, że chłodziarka sama się nie otworzy podczas jazdy. Po 5 godz. pracy zanotowaliśmy ochłodzenie o 11,4 °C.+ Zadowalająca jakość wykonania, przyzwoita wydajność, bezpieczne zamknięcie.- Zasilanie jedynie napięciem 12 V, brak opcji podgrzewania.
Ezetil Electric Cooler Cena 120 zł
Klasyczna chłodziarka samochodowa o pojemności 21 litrów, w której zmieści się nawet 2-litrowa butelka PET. Wyposażono ją w wygodną rączkę i system zamykania. W pewnych sytuacjach przewrócona lodówka może się otworzyć. Ochłodzenie po 5 godz: 13,9 °C. + Wysoka jakość wykonania, łatwe otwieranie, wygodny uchwyt, praktyczny schowek na przewód.- Brak funkcji ogrzewania, zasilanie tylko napięciem 12 V.
Hella Voyage Cena 360 zł
Spośród testowanych produktów Hella o pojemności 18 litrów okazała się najbardziej wydajna. Po 5 godz. różnica temperatur zewnętrznej i wewnętrznej wyniosła 16 °C. + Bardzo wygodny sposób zamykania, uchwyt umieszczony tam, gdzie być powinien, możliwość podgrzania zawartości.- Zasilanie z sieci 230 V możliwejedynie za pośrednictwem zasilacza, wysoka cena.
Hella Road Cena 450 zł
Najpojemniejsza lodówka w naszym teście mieści 32 l. Jak się można było spodziewać, chłodzi znacznie gorzej od mniejszego modelu o tej samej mocy. Po 5 godz. temperatura we wnętrzu spadła jedynie o 12,5 °C. +Wysoka jakość wykonania, bezpieczny sposób zamknięcia.- Niewygodne uchwyty, zasilanie jedynie z gniazda zapalniczki bądź poprzez zewnętrzny zasilacz,wysoka cena.
Kamai Digital Cena 219 zł
Solidnie wykonana lodówka o pojemności 25 l, w której swobodnie zmieści się nawet 2-litrowa butelka PET. Wskazania termometru wewnętrznego są wyjątkowo optymistyczne (śr. o 1,5 ºC mniej niż wskazania termometru referencyjnego). Ochłodzenie po 5 godz. o 13,9 ºC. + Zasilanie 12/230 V, możliwość podgrzania wnętrza, wysoka jakość wykonania.- Niedokładne wskazania wbudowanego temometru.
Mini Fridge Cena 98 zł
Najmniejsza w naszym teście chińska chłodziarka o poj. 4 l zaskoczyła nas swoją wydajnością – po 5 godz. temperatura we wnętrzu spadła o 18 ºC. Niestety, jakość jej wykończenia jest bardzo niska (na obudowie widać klej).+ Wysoka wydajność chłodząca, możliwość podgrzewania zawartości, zasilanie 12/230 V, bezpieczne zamknięcie.- Niska jakość wykończenia, mała pojemność.
Power Bosh Cena 254 zł
Duża na zewnątrz, mała wewnątrz – to najkrótszy opis chłodziarki wyprodukowanej przez firmę Jiayuan. Pojemność 20 l przy tych wymiarach to za mało. Po 5 godz. ochłodzenie jedynie o 11 ºC.+ Zasilanie 12/230 V, opcja grzania, oświetlenie wnętrza.- Niska wydajność, używanie w małym aucie jest niewygodne, brak schowków na kable, niewłaściwe wskazania wewnętrznego termometru.
Severin KB 2921 Cena 329 zł
To najlepiej wykonana lodówka w naszym teście. Praktycznie pozbawiona większych wad. Możliwość zasilania prądem o napięciu 12/230 V oraz funkcja grzania. Spadek temperatury wnętrza po 5 godz. o 13,5 ºC.+ Wysoka jakość wykonania, zasilanie 12/230 V, cicha praca, wygodne i pewne zamknięcie.-Niewygodne umiejscowienie panelu sterującego, uniemożliwiające otwarcie pracującej chłodziarki.