Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.684.824.562.14
Najdrożej4.925.084.792.29

Co psuje filtry DPF?

1 lip, 09:20
Udostępnij
0
Skomentuj

Każdy nowy diesel musi mieć filtr zatrzymujący cząstki stałe. To część kosztowna, a przy niewłaściwym traktowaniu bardzo nietrwała. Wyjaśniamy, co może jej zaszkodzić

Producenci aut nadal zwykle twierdzą, że filtr cząstek stałych to element, który powinien wystarczyć na całe życie samochodu. Dotyczy to w szczególności tzw. filtrów suchych, bo w przypadku układów mokrych (FAP), wykorzystujących przy wypalaniu zebranej w filtrze sadzy płyn zawierający tlenek ceru, firmy z reguły podają maksymalną trwałość filtra. Czy deklaracje producentów to przesadny optymizm czy celowe wprowadzanie klientów w błąd? Zapewne i jedno, i drugie, choć po kilkunastu latach powszechnego stosowania tego rozwiązania powinni być nieco ostrożniejsi z takimi deklaracjami.

Filtry cząstek stałych rzeczywiście bywają niekiedy trwałe i pracują poprawnie nawet przez kilkaset tys. kilometrów, tyle że tak dzieje się tylko w ściśle określonych warunkach. Z reguły tak długie i bezproblemowe przebiegi zdarzają się w autach eksploatowanych przede wszystkim na długich trasach, których silniki niemal nie stygną, a w dodatku utrzymanych w idealnym stanie i wykorzystujących najwyższej jakości materiały eksploatacyjne. Wystarczy, że zabraknie choćby jednego elementu tej układanki, żeby filtr zawiódł już po kilkudziesięciu tys. km, a w skrajnych przypadkach nawet znacznie wcześniej.

Masz problemy z filtrem cząstek stałych - oni sobie z nimi poradzą!

Twoje auto sprawia problemy? Jedziesz w dłuższą podróż? Sprawdź swoje auto w Bosch Car Service.

Tym, co najbardziej szkodzi filtrom w sprawnych autach, jest jazda na krótkich odcinkach. Filtr zamontowany w aucie ma – jak na ilość emitowanej przez silnik wysokoprężny sadzy – bardzo ograniczoną pojemność. Żeby nie zatkał się już po krótkim czasie, musi on mieć możliwość samoczynnej regeneracji polegającej na wypalaniu cząstek zatrzymanych przez filtr. Do wypalania sadzy potrzebna jest jednak wysoka temperatura rzędu 600 stopni Celsjusza. W najpopularniejszych tzw. suchych filtrach cząstek stałych osiąga się ją poprzez to, że raz na jakiś czas – kiedy czujniki wykryją, że ciśnienie w układzie wydechowym wzrasta, bo filtr traci drożność – sterownik auta wymusza zwiększone dawkowanie paliwa.

Żeby cykl dopalania przebiegał prawidłowo, auto musi się poruszać z odpowiednio wysoką prędkością przez kilkanaście minut – co w ruchu miejskim jest z reguły niewykonalne. Silnik musi przy tym pracować pod obciążeniem – nie wystarczy np. utrzymywać na postoju 2500 obr./min przez pół godziny, to nic nie da! Niedokończone cykle dopalania skutkują tym, że filtr coraz bardziej się zatyka, a do oleju silnikowego przedostaje się niespalone paliwo. To z kolei tylko pogłębia problem, bo taka mieszanina gorzej smaruje silnik i turbosprężarkę, przez co szybciej się one zużywają, co także skraca żywotność DPF-u.

W filtrach mokrych dopalanie sadzy odbywa się przy temperaturze niższej o ok. 200 stopni, ale potrzebny jest do tego specjalny katalizator w postaci płynu (Eolys lub Infineum) zawierającego tlenek ceru. Dzięki temu dodatkowi nawet w ruchu miejskim łatwiej można uzyskać parametry pracy pozwalające na dopalanie filtra, ale ma on też pewną poważną wadę – w filtrze zbierają się związki ceru, których dopalić się już nie da – po określonym przebiegu (120-200 tys. km w zależności od typu silnika i generacji układu oczyszczania spalin) filtr trzeba wymienić na nowy lub oddać dotychczasowy do mechanicznego czyszczenia; raz na jakiś czas trzeba też uzupełniać zapas płynu.

Problemy z filtrem pojawiają się też nieuchronnie w przypadku wystąpienia jakichkolwiek usterek silnika, które prowadzą do wzrostu zadymienia spalin. Może to być wyeksploatowanie wtryskiwaczy lub ich usterka, awaria turbosprężarki, wadliwie działający EGR czy po prostu postępujące zużycie silnika. Jeśli filtr się zapcha i trzeba go wymienić, bo cykle dopalania powtarzają się nieznośnie często lub też silnik zaczyna regularnie przechodzić w tryb awaryjny, to trzeba liczyć się z tym, że na kolejnym filtrze nie da się przejechać tak samo dużego przebiegu jak na tym, który został zamontowany fabrycznie.

To dlatego, że im bardziej zużyty silnik, tym więcej emituje on sadzy. Aby jednak uniknąć tego, że nowy DPF zatka się tuż po zamontowaniu, warto bardzo dokładnie sprawdzić silnik – w końcu kilka tysięcy złotych (tyle zwykle kosztuje nowy DPF) piechotą nie chodzi. Na pocieszenie: nie każdy zatkany filtr wymaga wymiany.

Na rynku dostępne są coraz skuteczniejsze preparaty do czyszczenia filtrów, funkcjonuje też coraz więcej firm zajmujących się profesjonalnym czyszczeniem wymontowanych filtrów – ich zabiegi są dosyć skuteczne, choć po czyszczeniu filtr nie staje się nowy.

Naszym zdaniem

Trwałość filtra cząstek stałych zależy od tego, w jakich warunkach musi on pracować. Jeżeli silnik jest sprawny i eksploatowany rozsądnie, czyli użytkownik nie oszczędza na jakości paliwa i oleju, nie jeździ zbyt flegmatycznie i nie stoi ciągle w miejskich korkach, to DPF może przeżyć nawet kilkaset tys. km. Jeśli jednak cokolwiek w silniku lub w jego osprzęcie się zepsuje i użytkownik nie zareaguje natychmiast, filtr długo nie pociągnie. Jak to mówią: jak dbasz, tak masz.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (154)

No photo
No photo ~małpiszon Użytkownik anonimowy
~małpiszon
No photo ~małpiszon Użytkownik anonimowy
do ~sprawdzone...:
No photo ~sprawdzone... Użytkownik anonimowy
8 lip 23:28 użytkownik ~sprawdzone... napisał
W Austrii za usunięcie DPF "otrzymuje się " 3500 euro -i we wszystkich krajach zachodnich...
A jakie kary otrzymuje w Austrii właściciel stacji benzynowej w której sprzedawane jest paliwo nie spełniające norm (chrzczone)?
Dla nie zorientowanych w temacie dodam, że jakość paliwa ma wpływ na jakość spalin a to w prostej linii wpływa na środowisko jak również przyspieszone zapychanie wszelkich dpf-ów, fap-ów, zaklejanie się smolistą mazią egr-ów i niszczenie układu zasilania paliwem, w głównej mierze wtrysków.
Dlaczego na tzw. zachodzie ludzie na wtryskach jeżdżą 300-500 tyś. i niczego nie muszą wymieniać to samo tyczy się filtra cząstek stałych. Wystarczy pojeździć takim samochodem w Polsce i po pół roku zaczyna się wyświetlanie wszelkich check, service i fault. W Polsce publikowane są tylko raporty, że ileś tam stacji oszukiwało na paliwie, no i co?! Taka stacja benzynowa nadal funkcjonuje a powinna zostać zamknięta.
9 lip 07:41 | ocena: 98%
Liczba głosów:136
98%
2%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zzzz Użytkownik anonimowy
~zzzz :
No photo ~zzzz Użytkownik anonimowy
Redaktorzy auto świat to matoły .... Kiedy głębie się nauczycie, że DPF i FAP to jest to samo, a nie, że DPF to filtr suchy, a FAP mokry .... To są skróty nazwy, DPF z angielskiego diesel particulate filter, a FAP z francuskiego filtre à particules i oba oznaczają filtr cząstek stałych. To czy filtr jest suchy czy mokry to zależy od technologii w jakiej jest zrobiony, a nie od skrótu, są też auta, które mają DPF (bo nie są we Francji produkowane), a mają filtr wypalany na mokro. AMATORSZCZYZNA
8 lip 17:08 | ocena: 89%
Liczba głosów:116
89%
11%
| odpowiedzi: 12
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bo Użytkownik anonimowy
~bo
No photo ~bo Użytkownik anonimowy
do ~???????:
No photo ~??????? Użytkownik anonimowy
8 lip 20:38 użytkownik ~??????? napisał
czy orietuje sie ktos moze dlaczego wycofano z klimatyzatorow R12 a zastapiono go R 134a ? -prosze o zeczowe odpowiedzi
R12 ma w swoim składzie nieciekawe składniki,choć jest to jeden z lepszych gazów chłodniczych jeśli chodzi o uniwersalność zastosowania,tak samo i cudowny R22,niestety też nieciekawy skład.R134a wprowadzono ze względu na ekologię i dbałość ale nie środowiska tylko portfela producenta.Po jakimś czasie okazało się że jest jeszcze bardziej szkodliwy niż się wydawało,wprawdzie nie niszczy warstwy ozonowej tak mocno jak r12 ale ma duży wpływ na efekt cieplarniany.Wszystkie gazy są szkodliwe.Warto zauważyć że instalacje klimatyzacyjne w samochodach z lat 80 i 90 były wykonywane z bardzo solidnych materiałów i praktycznie nie wymagały obsługi serwisowej,awarie praktycznie nie występowały.Kiedyś rocznie w samochodach w warsztacie obsługi klimatyzacji wymieniano 5 skraplaczy,dziś w tym samym warsztacie wymieniam 8,ale dziennie.I tylko po to wprowadza się udoskonalenia.
8 lip 23:03 | ocena: 96%
Liczba głosów:46
96%
4%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Alexander Użytkownik anonimowy
~Alexander :
No photo ~Alexander Użytkownik anonimowy
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez klientów, jest kupowane aut z silnikiem diesla do miasta. Osobiście jeżdżę bardzo długie trasy. po około 1000km, mam samochód z silnikiem 2.0 HDI, dobijam do 200 tys przebiegu i problemów z układem wydechowym jeszcze nie miałem. Z Podobnym silnikiem z tymże w Fordzie, użytkowanym w większości w mieście, filtr nie dotrwał 100 tys u mojego przyjaciela. Także miasto:benzyna/hybryda, trasa:diesel tutaj nic się jeszcze długo nie zmieni, alternatywą dla obydwu będę elektryki, ale w momencie, gdy do powszechnego użytku wejdą baterie grafenowo-polimerowe.
9 lip 10:08 | ocena: 88%
Liczba głosów:17
88%
12%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kiedy nowe wybory? Użytkownik anonimowy
~Kiedy nowe wybory? :
No photo ~Kiedy nowe wybory? Użytkownik anonimowy
Podwyżka cen paliwa o 25 groszy /litr, ściema rządzących na budowę dróg ? mają pieniądze z podatku paliwowego. Jak z tego wynika czeka podwyżka cen na wszystko .Strzyżenie Polaków nie ma końca.
Emerytury i renty stoją w miejscu ,polityka rządzących jak widać liczy na przetrzymanie ,im dłużej będziemy zwlekać z podwyżkami tym mniej wydamy na niepotrzebny stary wrzód na zdrowej tkance społeczeństwa. Dlaczego posłowie i senatorowie nie obniżą swoich poborów do wysokości średniej krajowej ? Dlaczego? .
9 lip 09:05 | ocena: 84%
Liczba głosów:136
84%
16%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ZnawcaTematu Użytkownik anonimowy
~ZnawcaTematu :
No photo ~ZnawcaTematu Użytkownik anonimowy
DPF to zwykły przekręt! Gdzie tu ekologia? Gdzie ekonomia? Przecież każdy filtr DPF uruchamia co 800 km spalanie, więc ten cały trujący SYF jest wydalany na zewnątrz! Czy ktoś kiedykolwiek jechał za autem z dpfem, w którym uruchomił się cykl wypalania? Czarna chmura smrodu i trucizny! To jest po to zrobione, żeby w mieście takie auto nie truła, a poza miastem wydalało cały ten syf, a za miastem to już można truć okolice? Najśmieszniejsze jest to, że auto zamulone w mieście uruchamia ten cykl nie po 800 km tylko już po 400 km i jeśli ktoś nie może wyjechać na autostradę to truje codziennie wszystkich, bo jeśli DPF w mieście nie może się wypalić do końca, to 15 minut trującego dymu i tak codziennie! Jeśli producent napisał, że wasze auto ma np. 150 KM to ma ale bez DPF i EGR! DPF, EGR służy do psucia auta, trucia ludzi za miastem, oraz wyciągania kasy od właścicieli aut z tym ...!
9 lip 11:51 | ocena: 81%
Liczba głosów:62
81%
19%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pdp Użytkownik anonimowy
~pdp :
No photo ~pdp Użytkownik anonimowy
Ten filtr jest bez sensu. To co wyłapie i tak musi potem wydalić, z ta różnica, że hurtowo, a do tego trzeba przejechać czasami dodatkowe kilometry, żeby nie przerwać cyklu. Z ekologia to nie ma nic wspólnego, a ma to jedynie wpływ (negatywny) na finanse właściciela auta. A tak na marginesie to kiedy zaczyna się ten cykl, którego nie należy przerywać? Czy producenci zainstalowali jakiś sygnalizator w aucie? Ja u siebie nie zauważyłem. Chyba chodzi o to, żeby nie zauważyć, że ten cykl się zaczyna, bo to napędza klientów serwisów.
10 lip 08:43 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ms Użytkownik anonimowy
~ms :
No photo ~ms Użytkownik anonimowy
DPF i ekologia=bujda. Dzisiaj miałem zjechać z autostrady ,przed zjazdem rozpoczął się cykl wypalania sadzy .Zamiast zjechać do domu jazda do następnego zjazdu i z powrotem w sumie ok.50km dodatkowo spalanie od 10 do 15 litrów na 100km na autostradzie przy prędkości 110-125.Gdzie tu ekologia nie wspominając o ekonomii.
8 lip 22:05 | ocena: 93%
Liczba głosów:89
93%
7%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~eugen Użytkownik anonimowy
~eugen
No photo ~eugen Użytkownik anonimowy
do ~ZnawcaTematu:
No photo ~ZnawcaTematu Użytkownik anonimowy
9 lip 11:51 użytkownik ~ZnawcaTematu napisał
DPF to zwykły przekręt! Gdzie tu ekologia? Gdzie ekonomia? Przecież każdy filtr DPF uruchamia co 800 km spalanie, więc ten cały trujący SYF jest wydalany na zewnątrz! Czy ktoś kiedykolwiek jechał za autem z dpfem, w którym uruchomił się cykl wypalania? Cz
Niestety, wbrew loginowi nie masz pojęcia o temacie. Każdy twój argument jest nieprawdziwy. Eksploatuję auto z DPF-em od 2011roku i nie mam z tego tytułu żadnych problemów. Nie jest prawdą, że w mieście nie można wypalić filtra ani to ,że podczas wypalania ulatnia się jakaś tajemnicza chmura dymu bo gdyby tak było to wylot tłumika byłby czarny a w rzeczywistości jest czyściutki jak w benzynie. Także przed dyskusją proszę poznać temat lub nie wypisywać bzdur gdy nie ma się pojęcia.
9 lip 18:27 | ocena: 64%
Liczba głosów:25
64%
36%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~janusz48 Użytkownik anonimowy
~janusz48 :
No photo ~janusz48 Użytkownik anonimowy
Ja od 6-mcy jeżdzę astrą j 1,7 125k przebieg 150 tys. km i wcale nie na długich dystansach. Filtr wypala się co 200-230 km trwa to zwykle kilka minut i wcale jak co niektórzy piszą nie trzeba jeżdzić nie wiadomo ile i pokonywać drakońskie kilometry.Jeśli zgasimy silnik też nic się nie stanie ale pamiętajmy że kolejny raz musimy cykl wypalania doprowadzić do końca.3-4 bieg obroty ponad 2 tys. parę minut i po sprawie.Objawia się to zazwyczaj grzaniem tylnej szyby i lusterka a nieraz pracuje wentylator.Nie ma tragedii da się z tym żyć.Lampka napełnienia zaświeciła się tylko raz tak że wiem jak ona wygląda.Podstawa to pilnowac olej w silniku bo nie ubywa go ale delikatnie przybywa.Spalanie cieszy jazda jak na razie tańsza jak benzyną .Z DPF-em da się jeżdzić trochę o nim poczytać i nie wszystko brać do serca co o tym piszą w necie.Przy dłuższych dystansach nie wiemy nawet kiedy się wypali. Pozdrawiam wszystkich jeżdzących tymi samochodami.
8 lip 23:34 | ocena: 60%
Liczba głosów:60
60%
40%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Co nam psuje filtry dpf?

Każdy nowy diesel musi mieć filtr zatrzymujący cząstki stałe. To część kosztowna, a przy niewłaściwym traktowaniu bardzo nietrwała. Wyjaśniamy, co może jej zaszkodzić.

Co psuje filtry DPF? (slajd 1 z 19)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego