CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.454.634.142.05
Średnio4.694.854.602.22
Najdrożej4.995.094.942.38

Co szkodzi turbosprężarce?

10 lut, 15:12
Udostępnij
0
Skomentuj

Według statystyk firm zaopatrujących serwisy motoryzacyjne w części w polskich warsztatach rocznie naprawia się blisko ćwierć miliona turbosprężarek! To porażająca liczba, zwłaszcza że nie są to wcale części eksploatacyjne i w przypadku prawidłowego użytkowania powinny wystarczyć na całe życie silnika

Na rynku ciągle przybywa aut z silnikami doładowanymi – bez turbo coraz trudniej spełnić wymogi wynikające z norm emisyjnych. Od lat sama zasada działania turbosprężarek pozostaje niezmienna: strumień spalin wprawia w ruch umieszczoną za kolektorem wydechowym turbinę, znajdującą się na wspólnej osi z kołem sprężarki, która dzięki temu wtłacza do cylindrów dodatkową porcję powietrza. Dzięki temu bez zmiany pojemności silnika można poprawić wydajność pracy jednostki napędowej i uzyskać wyższe osiągi. Choć zasada pracy turbosprężarek pozostaje niezmienna, ich konstrukcja ciągle ewoluuje.

Coraz trudniejsze naprawy turbosprężarek

Klasyczne, proste turbosprężarki trafiają już niemal wyłącznie do prostych silników – nowocześniejsze konstrukcje mają tzw. zmienną geometrię turbiny (VTG), która pozwala lepiej dostosować parametry pracy turbosprężarki do chwilowych warunków pracy silnika, dzięki czemu można ograniczyć zjawisko turbodziury, czyli wyczuwalnej zwłoki między wciśnięciem pedału gazu a momentem, kiedy turbosprężarka rzeczywiście na to zareaguje i wtłoczy dodatkową dawkę powietrza do komór spalania.

Starsze silniki doładowane były znane z tego, że po wciśnięciu gazu przez chwilę nie działo się nic, a dopiero później następowało gwałtowne i często wręcz trudne do opanowania przyspieszenie. Nowe silniki z turbinami o zmiennej geometrii zachowują się znacznie mniej spektakularnie. Coraz częściej, szczególnie w silnikach benzynowych, są stosowane turbosprężarki z korpusami chłodzonymi cieczą, znacznie odporniejsze na brutalne traktowanie od starszych konstrukcji. Producenci od pewnego czasu wprowadzają też np. zestawy składające się z dwóch lub trzech turbosprężarek, spiętych w jeden układ.

Najłatwiejsze są oczywiście naprawy najprostszych turbosprężarek – to dlatego czasem w ogłoszeniach o sprzedaży aut używanych sprzedawcy zachwalają, że oferowany przez nich model ma „zwykłe” turbo. W razie awarii da się je przeważnie za kilkaset złotych naprawić lub za niewiele więcej wymienić.

W przypadku turbosprężarek z tzw. zmienną geometrią nie jest już tak łatwo. Ich producenci twierdzą, że są one nienaprawialne, nie oferują więc do nich części zamiennych. W praktyce nie jest jednak tak źle – części zapasowe można zamówić u niezależnych dostawców, problemem pozostaje tylko jakość naprawy. Po regeneracji turbinę ze zmienną geometrią trzeba precyzyjnie wyregulować, a nie da się tego zrobić bez odpowiedniego sprzętu. Byle jaki warsztat nie naprawi turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek!

Fabryczne wady turbosprężarek to rzadkość

W przypadku oryginalnych nowych turbosprężarek wady fabryczne zdarzają się sporadycznie – awarie to najczęściej efekt niewłaściwej eksploatacji lub innych problemów z silnikiem. Niestety, mechanicy są bardzo często zbyt mało dociekliwi – wymieniają zepsute turbosprężarki bez sprawdzenia, co tak naprawdę spowodowało ich uszkodzenia, a w takim wypadku usterka bardzo szybko się powtarza.

Naszym zdaniem - warto dbać o turbo

Zepsuta, zużyta turbosprężarka może bardzo szybko wykończyć silnik i jego osprzęt. Nowoczesne jednostki napędowe są tak zbudowane, że usterka jednego podzespołu powoduje lawinę innych problemów. Wycieki oleju, donośne pogwizdywanie turbiny czy gęsty dym z wydechu – to wszystko są symptomy, których nie wolno ignorować. Im dłużej zwlekacie, tym będzie drożej!

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (41)

No photo
No photo ~Darek Użytkownik anonimowy
~Darek :
No photo ~Darek Użytkownik anonimowy
Ok 2-3 min silnik musi pochodzić na wolnych obrotach , przez pierwsze ok 5-10 km do 2,5 obrotów ( spokojna jazda ) potem w palnik nie mulić auta !!! , na zakończenie 2-3 minuty auto musi pochodzić na wolnych obrotach i wyłączyć . Dobrej jakości olej ( wg zaleceń producenta ) nie podrabiany ( pewne źródło ) i wymiana co 10 Max 15 tys km z filtrem oleju . Bardzo ważne także ( często lekceważone ) dla turbo jest wymiana co 10-15 tys filtra powietrza !!! . Przy takiej obsłudze turbo jest nie do zajechania !!!!
12 lut 23:16 | ocena: 77%
Liczba głosów:13
77%
23%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wojtek Użytkownik anonimowy
~Wojtek :
No photo ~Wojtek Użytkownik anonimowy
Samochody z turbinami innymi wynalazkami są tak naprawdę bardziej szkodliwe na środowisko, więcej awarii, więcej odpadów i śmieci. Tu nie chodzi o spełnianie norm to tylko chodzi o większe wpływy ze sprzedaży części oraz nowych samochodów. Najmniej awaryjne i najmniej trujące są zwykle benzyny. Diesle są skomplikowane i wydalają sądzę, Hybrid ma baterie które trzeba później po zużyciu przetworzyć bo da bardzo trujące a prąd często pochodzi z elektrowni węglowych. Proste to co miebprzynosi wpływów do kieszeni urzędników trzeba zlikwidować i zbojkotować.
11 lut 15:03 | ocena: 64%
Liczba głosów:14
64%
36%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
W Stanach Zjednoczonych jest małe zainteresowanie samochodami z turbo. Jest tu sporo najnowszych jednostek z duża pojemnością bez turbiny a przy tym normy spalin są w większości stanow ostrzejsze niż w Europie! Da się? Da. Bruksela robi tylko wodę z mózgu że musi być ekologicznie i to tylko turbo załatwi sprawę - bzdura!!!
10 lut 23:41 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lukasz Użytkownik anonimowy
~Lukasz :
No photo ~Lukasz Użytkownik anonimowy
Bo u nas sa przechodzone trupy sprowadzone i skrecone z 500 albo i wiecej na 187 tkm i turbiny zwyczajnie maja dosc...
10 lut 18:58 | ocena: 92%
Liczba głosów:25
92%
8%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~motofun Użytkownik anonimowy
~motofun :
No photo ~motofun Użytkownik anonimowy
Przedłuż trwałość silnika, zadbaj o to co Ci jeszcze dobrze służy. Zmniejszając tarcie o 88% w silniku, turbinie, skrzyni biegów, dyferencjale w odniesieniu do samego tylko oleju wydłużamy 2 - 4 x ich trwałość i osiągamy przyrost 7 - 9% mocy, 6,5 - 8% momentu obrotowego (średn. wynik hamowni)! Tarcie „pożera” moc, generuje ciepło i niszczy podzespoły. Dzięki technologii s x 6 0 0 0. p l która generuje powłoczkę o najniższym współczynniku tarcia ciał stałych osiągnięto 8 - 12% niższe zużycie paliwa. W zimie do rozruchu potrzeba 20% mniej prądu. Silnik zdecydowanie lżej wchodzi na obroty, a tym samym samochód, motocykl lepiej przyśpiesza i jest cichszy. Redukuje branie oleju od 50 - 90%. Stosuje się tylko raz na 80 - 130 tys. km! Nie ma jakościowych odpowiedników. W USA stosowany od 1989 roku, w Polsce od 2012 r. Toyota - Japonia (link:toyota.jp/after_service/car_care/yohin/engine_room/index.html) zaleca technologię sx6000wymagającym klientom a Mazda zalecała do czasu nawiązania współpracy z Fordem. W 1991r. Mazda 787 B właśnie z problematycznym silnikiem Wankla wygrała 24 godzinny wyścig Le Mans. Nie wierz „wszystkowiedzącym”, w Opiniach są telefony użytkowników, porozmawiaj, sam sprawdź.
15 lut 21:08 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
~Jan :
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
U mnie turbina dziala juz 300 tys km, tajemnica bezawaryjnosci? Kupilem samochod nowy bez kreconego licznika
11 lut 07:36 | ocena: 89%
Liczba głosów:18
89%
11%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~vitriol Użytkownik anonimowy
~vitriol :
No photo ~vitriol Użytkownik anonimowy
no i nie dowiemy się co szkodzi turbosprężarce.
10 lut 21:37 | ocena: 96%
Liczba głosów:23
96%
4%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
~Robert :
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
A gdzie jest odpowiedź na pytanie zadane w tytule?
11 lut 09:15 | ocena: 94%
Liczba głosów:18
94%
6%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~doradzamwam_fantune Użytkownik anonimowy
~doradzamwam_fantune :
No photo ~doradzamwam_fantune Użytkownik anonimowy
... Recepta jest przecież prosta!!! ... NIE uprawiać PSJ (pi*dowate*o stylu jazdy ;), tj. dawać w palnik po rozgrzaniu silnika, aby dżwignia od gruchy wykonywała ruch w pełnym zakresie, tj. od min. do max. to wtedy tzw. kierownice wykonują pełen rch i nie są blokowane przez spalony olej !!!
10 lut 22:03 | ocena: 64%
Liczba głosów:14
64%
36%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Trzeba umieć jeździć Użytkownik anonimowy
~Trzeba umieć jeździć :
No photo ~Trzeba umieć jeździć Użytkownik anonimowy
Ja jakoś jeżdżę od paru lat dieslami z turbo i żadna turbina mo jeszcze nie padła,trzeba umieć jeździć takimi autami i co roku serwis zalecam wymiana oleju +filtry i tyle w temacie.
10 lut 21:18 | ocena: 75%
Liczba głosów:16
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Co szkodzi turbosprężarce?

Nawet ponad 900ºC - tak wysoką temperaturę mogą mieć spaliny trafiające do turbospręźarki. W takich warunkach wszelkie wady materiałowe i usterki ujawniają się niemal od razu!

Co szkodzi turbosprężarce? (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego