Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.98
Średnio4.684.824.562.14
Najdrożej4.965.084.792.29

Co tu tak trzeszczy?

22 sty 07 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Nic tak nie denerwuje i nie przeszkadza w czasie jazdy, jak podejrzane hałasy

Dobry mechanik potrafi zdiagnozować auto "na słuch". Niestety, usługa polegająca na odnalezieniu usterki może sporo kosztować. Poszukiwanie źródeł podejrzanych dźwięków trwa długo, a każda roboczogodzina w warsztacie kosztuje co najmniej kilkadziesiąt złotych, niezależnie od tego, czy mechanik naprawia auto, czy też wykonuje wielokilometrowe jazdy próbne, żeby znaleźć źródło stuków.

Wstępną diagnozę da się wykonać samodzielnie

Zapłacimy mniej, jeżeli zgłosimy się do warsztatu, wiedząc, co trzeba naprawić.

Dobrą metodą jest wykonanie długiej jazdy próbnej, najlepiej wtedy, kiedy nie ma dużego ruchu i hałas powodowany przez inne auta nie utrudnia zlokalizowania usterki. Sami nie zdziałamy jednak zbyt wiele - warto zabrać ze sobą drugą osobę, która będzie mogła swobodniej poruszać się po aucie i zająć się wyłącznie poszukiwaniem źródeł hałasów.

Zanim rozpoczniemy jazdę próbną, należy dokładnie uprzątnąć samochód - często powodem uciążliwości nie jest żadna usterka, a np. turlająca się w zakamarkach samochodu puszka lub pozostawiona przez dziecko zabawka.

W przypadku błahostek, takich jak np. ocierające o siebie elementy plastikowe, zazwyczaj nie jest nawet potrzebna wizyta w warsztacie - do usunięcia hałasów wystarczą środki dostępne w każdym domu lub w sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi.

Jeżeli źródłem hałasów jest mechanika, trzeba skorzystać z warsztatu. Bardzo często zignorowanie pierwszych symptomów może prowadzić do poważnej awarii.

Hałasy z układu napędowego

Metaliczny klekot: tylko krótko po uruchomieniu silnika.

Prawdopodobna przyczyna: hydrauliczne kasatory luzów zaworowych pracują ze zbyt niskim ciśnieniem oleju.

Pomoc: jeżeli dźwięk znika po kilku sekundach, to nie ma powodu do obaw, naprawa nie jest potrzebna. Jeżeli objaw utrzymuje się dłużej, to prawdopodobnieco najmniej jeden z hydraulicznych popychaczy jest niesprawny - pomoże tylko warsztat.

Głuche szumy i burczenie z okolic skrzyni biegów: słyszalne przy wciśniętym pedale sprzęgła.

Prawdopodobna przyczyna: uszkodzone łożysko oporowegosprzęgła.

Pomoc: wymiana części.

Hałasujące sprzęgło: tylko w czasie pracy silnika na luzie.

Prawdopodobna przyczyna: uszkodzony tłumik drgań skrętnych lub w nowszych autach dwumasowe koło zamachowe.

Pomoc: wymiana sprzęgła.

Głośna praca skrzyni biegów: słyszalna na luzie.

Prawdopodobna przyczyna:luzy między kołami zębatymi, zużyte łożyska.

Pomoc: diagnoza w warsztacie.

Wycie lub buczenie: słyszalne tylko w czasie jazdy.

Prawdopodobna przyczyna:zużyte łożyska skrzyni lub mechanizmu różnicowego.

Pomoc: diagnoza w warsztacie i ewentualnie wymiana zużytych elementów.

Regularne klekotanie i klikanie: słyszalne przy otwartej masce.

Prawdopodobna przyczyna: dźwięk pracy wtryskiwaczy.

Pomoc: niepotrzebna.

Hałasy z zawieszenia i hamulców

Buczenie i metaliczny szum: słyszalne głównie w czasie jazdy na łukach.

Prawdopodobna przyczyna: uszkodzone łożysko piasty.

Pomoc: Na początek dokładna diagnoza awarii. Jeżeli hałas pojawia się w trakcie pokonywania zakrętów w lewo, uszkodzone może być łożysko po prawej stronie i odwrotnie. Żeby się upewnić należy podnieść auto i pokręcić podejrzanym kołem. Jeśli czuć opór lub wibrację, należy zgłość się do warsztatu w celu wymiany łożyska.

Klekotanie i mechaniczny dźwięk: słyszalne przy pokonywaniu łuków.

Prawdopodobna przyczyna: zużycie lub uszkodzenie przegubów półosi.

Pomoc: wymiana półosi lub samego przegubu. Naprawa to zadanie dla profesjonalnego warsztatu samochodowego.

Metaliczny dźwięk tarcia: występuje w czasie hamowania.

Prawdopodobna przyczyna: zużyte okładziny hamulcowe.

Pomoc: natychmiastowa wymiana okładzin (klocków lub szczęk).

Stuki: słyszalne w czasie pokonywania nierówności.

Prawdopodobna przyczyna: najczęściej zużyte są silentblocki stabilizatora, łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, łożyska kolumn resorujących lub też amortyzatory.

Hałasy pochodzące z wnętrza samochodu

Hałasy z tylnej części auta: tylko na nierównościach.

Prawdopodobna przyczyna: przedmioty zawieruszone we wnęce koła zapasowego (narzędzia, śruby, podnośnik). Uwaga! Blaszana wnęka daje potężny rezonans, działa jak wzmacniacz. Nawet drobiazg może pozorować poważną usterkę.

Pomoc: jeżeli cokolwiek stuka, poszukiwanie przyczyn zaczynamy zawsze od dokładnego wysprzątania samochodu!

Skrzypienie: w trakcie wciskania pedałów.

Prawdopodobna przyczyna: brak smaru na ośce, na której zamontowane są pedały.

Pomoc: przesmarować elementy, najlepiej przy pomocy smaru sylikonowego - w przeciwieństwie do środków smarnych na bazie olejów nie niszczy on elementów gumowych oraz miękkich plastików deski rozdzielczej.

Skrzypienie spod deski rozdzielczej: w trakcie jazdy.

Prawdopodobna przyczyna: luźno poprowadzone przewody pod deską rozdzielczą ocierają np. o przewody wentylacyjne.

Pomoc: owinięcie przewodów miękką gąbką oraz spięcie opaskami do przewodów. W nowych, naszpikowanych elektroniką autach jesty to zadanie dla serwisu. Uwaga! Niewprawny demontaż elementów deski rozdzielczej może się skończyć połamaniem plastikowych spinek!

Brzęczące boczki drzwi i części deski rozdzielczej: szczególnie podczas słuchania głośnej muzyki z dużą ilością basów.

Prawdopodobna przyczyna: zbyt luźno zamontowane głośniki powodują rezonans.

Pomoc: sprawdzić mocowania głośników, w razie potrzeby wygłuszyć boczki od strony wewnętrznej przy pomocy specjalnych mat.

Popiskiwanie plastików: w czasie jazdy po nierównościach lub podczas mrozów.

Prawdopodobna przyczyna: ocierające się o siebie elementy plastikowe.

Pomoc: warto podkleić ocierające o siebie elementy gąbką lub paskami filcu.

Hałasy z wydechu i podwozia

Stukanie lub łomot w podłogę: przede wszystkim podczas zmiany obciążenia silnika (zmiana biegów, ruszanie, przyspieszanie) lub przy pokonywaniu nierówności.

Prawdopodobna przyczyna: urwane wieszaki gumowe układu wydechowego.

Pomoc: w większości przypadków (pod warunkiem dostępu do kanału lub najazdu) możliwa jest samodzielna naprawa polegająca na wymianie wieszaków.

Uwaga! Lepiej nie korzystać przy tym z podnośnika przeznaczonego do wymiany kół. Podniesione na nim auto stoi zbyt mało stabilnie.

Brzęczenie lub grzechotanie: często w zależności od obrotów silnika.

Prawdopodobna przyczyna: uszkodzony (popękany) katalizator lub zerwana osłona termiczna wydechu. Ewentualnie luźne, skorodowane elementy wewnątrz tłumika.

Pomoc: w celu znalezienia przyczyny należy, korzystając z kanału, opukać wszystkie elementy układu wydechowego np. pięścią. Wymiana uszkodzonego elementu to zazwyczaj zadanie dla warsztatu, często niezbędne okazuje się przyspawanie niektórych części.

Hałasy wydobywające się z karoserii

Stuki z okolic drzwi: przede wszystkim w czasie pokonywania nierówności.

Prawdopodobna przyczyna: nienasmarowane, źle ustawione lub wyrobione mechanizmy zamków.

Pomoc: wyregulowanie zamków lub nasmarowanie ich gęstym smarem.

Burczenie: przy większych prędkościach.

Prawdopodobna przyczyna: luźne elementy ozdobne (listwy, spoilery) wpadają w rezonans przy wyższych prędkościach lub "łopoczą" na wietrze.

Pomoc: sprawdzić mocowanie wszystkich zewnętrznych elementów nadwozia, w razie potrzeby podkleić je profesjonalną, dwustronną taśmą montażową.

Popiskiwanie i skrzypienie z okolic drzwi i klap: w czasie pokonywania nawet małych nierówności.

Prawdopodobna przyczyna: wysuszone, sparciałe uszczelki klap i drzwi. Drzwi mogą działać jak pudło rezonansowe, co utrudnia pewne zlokalizowanie przyczyny uciążliwych dźwięków.

Pomoc: najlepszą metodą jest regularne smarowanie wszystkich elementów gumowych smarem sylikonowym lub specjalnymi preparatami do pielęgnacji gumy.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~roland Użytkownik anonimowy
~roland :
No photo ~roland Użytkownik anonimowy
bardzo pomocny artykuł muszę bardzo pomocny artykuł muszę przyznać:)
26 lis 10 23:50 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Renault Laguna 1.9 dci 120KM Użytkownik anonimowy
~Renault Laguna 1.9 dci 120KM :
No photo ~Renault Laguna 1.9 dci 120KM Użytkownik anonimowy
Ja mam wycie spod maski ale tylko na wybitnych biegach tak od 1200 obr/ min. Później w granicach 2500 jest jakby tarcie metal o metal. Ale np na jałowym i na wbitym sprzegle na postoju jak dodam gazu to nie ma wycia. Czy to oznacza że coś jest ze skrzynią??? Bo gdyby turbo to chyba na postoju jakby obroty wzrastaly to też by były objawy, a nie ma. Renault Laguna 1.9 dci 120KM.
9 sie 06:46
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wojtas Użytkownik anonimowy
~Wojtas :
No photo ~Wojtas Użytkownik anonimowy
Witam mam taki problem ze jak odpalam auto to slychac caly czas caly tlumik i tak jak by odbijalo sie od czegos a jak dodaje troszeczke gazu to przestaje a na wolnych telepie sie bardzo wie ktos moze co z tym zrobic ??
29 lip 18:18 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jezus Użytkownik anonimowy
~Jezus :
No photo ~Jezus Użytkownik anonimowy
@DAr to rak. Przykro mi
20 lip 21:46
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mrao Użytkownik anonimowy
~mrao :
No photo ~mrao Użytkownik anonimowy
co do łozysk kól prawda ale nie do konca bo jak jest wybite łozysko na podporze prawej półosi to buczenie wystepuje wlasnie przy skrecaniu w prawo. Znam to z autopsji wiec wiem o czym mowie.Niepotrzebnie powymienialem łozyska kół a trzeba było tylko to jedno. Bo wibracje od tego paskudztwa potrafią wykonczyc przegub wewnętrzny i dobrac sie do łozysk skrzyni
23 cze 11:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DAr Użytkownik anonimowy
~DAr :
No photo ~DAr Użytkownik anonimowy
Po wymianie przednich tarcz i klocków hamulcowych w Citroenie C4 Grand Picasso (TRW) w trakcie hamowania pojawia się odgłos - tak jakby płaski nieduży arkusz plastiku o coś uderzał w rytmie obrotu kół. W czasie jazdy bez hamowania nie ma żadnych odgłosów bez względu na kierunek jazdy. Odgłos tylko przy hamowaniu z lewego przedniego koła. Co to może być ???!
29 maja 22:32
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maraton Użytkownik anonimowy
~maraton :
No photo ~maraton Użytkownik anonimowy
pochopne wnioski wyciąga na tym filmie. Mieszek przy 130 tys tez się może przedrzec jeśli auto jest użytkowane głównie w mieście
1 lut 20:50
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Konrad Użytkownik anonimowy
~Konrad :
No photo ~Konrad Użytkownik anonimowy
Mam do Was takie pytanie.Jesli chodzi o wycie skrzyni biegów tylko w czasie jazdy.I po zdiagnozowaniu ,ze to skrzynia.Co będzie lepsze wymiana na sprawną skrzynie ,czy regeneracja starej????Koszt zbliżone wraz z robocizną.
24 kwi 16 11:25 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~x Użytkownik anonimowy
~x :
No photo ~x Użytkownik anonimowy
Zabraklo wyzabkowanych opon!
10 mar 16 12:11
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Co tu tak trzeszczy? Szukamy źródeł hałasów w aucie

Nic tak nie denerwuje i nie przeszkadza w czasie jazdy, jak podejrzane hałasy.

Co tu tak trzeszczy? (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego