Czego dowiesz się z systemu OBD? Czy samodzielna diagnoza auta jest możliwa?

14 mar, 18:47
Udostępnij
0
Skomentuj

Gniazdo OBD II znajdziecie w wielu autach. Umożliwia diagnozę elektroniki – również samodzielną

Samochody już od wielu lat szpikowane są elektroniką. Bez licznych czujników nie obejdą się silnik, poduszki powietrzne, ABS, urządzenia komfortowe (np. klimatyzacja). Elektronika daje też szerokie możliwości diagnozy – teoretycznie podłączamy komputer i dowiadujemy się, co szwankuje. Praktyka jednak nie zawsze pokrywa się z teorią – wykrycie niesprawności bywa czasem pracochłonne.

Samodzielna diagnoza za półdarmo

Warsztaty autoryzowane korzystają z komputerów diagnostycznych kosztujących dziesiątki tysięcy zł i obsługujących tylko pojazdy danej marki. Serwisy nieautoryzowane również korzystają z drogich komputerów diagnostycznych, a za podpięcie auta pod komputer liczą sobie minimum 50-100 zł. Tymczasem bez problemów znajdziecie programy i urządzenia obiecujące „samodzielne przeprowadzenie diagnozy swojego samochodu. Oprogramowanie wskaże przyczynę wystąpienia usterki i instrukcję naprawy”. Producenci zachęcają też: „Zobacz dane z czujników w czasie rzeczywistym”. Rewelacja? Można zapomnieć o usługach warsztatów? Niekoniecznie – w tanich programach czekają haczyki.

Żeby samodzielnie zajrzeć do serca auta, potrzeba kilku elementów: „wtyczki” (interfejsu), która przeczyta sygnały z gniazda OBD, laptopa lub smartfona i programu, który przetworzy sygnały. Jeśli chodzi o interfejs, wybieracie między połączeniem kablowym (z klasyczną końcówką USB – do połączenia z laptopem lub poprzez dodatkową przejściówkę ze smartfonem z Androidem) za 50 zł lub bezprzewodowo.

Tu też jest kilka opcji. Najmniej (około 90 zł) kosztuje interfejs Bluetooth (Android lub Windows). Płacąc 130-150 zł, można skorzystać z szybszej łączności Wi-Fi – dodatkową zaletą jest współpraca z urządzeniami iPhone, iPad. Wszechstronny, ale najdroższy (190 zł) jest Bluetooth 4.0. Zaleta: BT 4.0 nie zrywa (jak Wi-Fi) łączności z internetem.

Wybór pomiędzy laptopem a smartfonem pozostawiamy zainteresowanym – nie ma to większego znaczenia dla powodzenia operacji (choć czasem trzeba przeprowadzić kilka prób). Nieco uwagi warto poświęcić programom. Polecany jest SDPROG (79 zł; taniej, jeśli kupujecie go razem z interfejsem). Znaleźć można też znacznie tańsze, np. Torque (15 zł), a nawet bezpłatne. Darmowych nie polecamy, bo najczęściej ograniczają i tak niezbyt duże możliwości diagnostyki. Testowaliśmy kablowy interfejs ELM 327 łączony z niewielkim laptopem Acer Aspire oraz bezprzewodowy (Wi-Fi) Vgate iCar łączony zarówno z laptopem, jak i smartfonem. Zakupiliśmy oprogramowanie SDPROG, Torque oraz ściągnęliśmy kilka bezpłatnych aplikacji.

Proste interfejsy diagnostyczne dają niewiele informacji

Nasz zestaw przetestowaliśmy w realnych warunkach, wprowadzając w autach kilka usterek (głównie rozłączając kostki elektryczne). Posiadany sprzęt dobrze czytał kody usterek i umożliwiał ich skasowanie. Ciekawostka: Torque szybko kasuje błędy, SDPROG na laptopie początkowo nie chciał usunąć ich z pamięci komputera. Na smartfonie pojawił się komunikat, że należy robić to dopiero po wyłączeniu silnika i włączeniu zapłonu. Mimo to w laptopie nie zawsze się udawało przy użyciu łączności bezprzewodowej – kłopotów nie było na kablu.

Ograniczenia tego rodzaju sprzętu szybko wychodzą na jaw. Skaner czyta głównie błędy dotyczące silnika. Wynika to z założeń twórców znormalizowanych rozwiązań OBD – mają dbać o czystość spalin. Airbagi? ABS? Tu nie widać błędów! Tani sprzęt ogranicza się do podania kodów błędu (czasem z ogólnikową instrukcją jak szukać usterki). Profesjonalny sprzęt warsztatowy ma znacznie szerszy zakres diagnostyki – sprawdzać można np. poszczególne czujniki bez ich demontażu (konieczne, gdy podawany sygnał mieści się we właściwym zakresie, ale zachodzi podejrzenie, że jest nieprawidłowy).

Skąd biorą się większe możliwości diagnoskopów profesjonalnych? Choćby z wykorzystania większej liczby pinów – specyfikacja OBD zobowiązuje do zagospodarowania 9 pinów (w gnieździe jest ich 16) – pozostałych producenci używają dowolnie.

Naszym zdaniem

Diagnostyka OBD może pomóc w zlokalizowaniu prostej usterki silnikowej – odczytuje kody błędów i po usunięciu problemu umożliwia ich skasowanie. Daje też podgląd na podstawowe parametry pracy, takie jak temperatura, obciążenie. To jednak bardziej zabawki dla zaawansowanych amatorów niż narzędzie przydatne dla profesjonalistów. Nie mówi nic o podzespołach podwozia czy airbagach, nie daje też możliwości dodatkowego sprawdzenia czujników. Poza diagnostyką interfejs OBD II daje też inne możliwości, z odpowiednim programem można np. zrobić sobie namiastkę wyświetlacza head-up.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (11)

No photo
No photo ~Rozczarowany Użytkownik anonimowy
~Rozczarowany :
No photo ~Rozczarowany Użytkownik anonimowy
Szkoda, że artykuł nie wspomina o innych interfejsach diagnostycznych niż ELM237. Dod yskozycji są jeszcze VAG KKL, albo wtyczki OBD z przełącznikiem pinów, które pozwalają na używanie znacznie większej ilości programów i diagnozy większej liczby marek samochodów (np. wtyczka do FiatEcuScan). Poza tym jest jeszcze OBDeleven, który w samochodach VAG pozwala na duuużo więcej niż tylko odczyt błędów. Właściwie ten artykuł jest trochę bez sensui na pewno nie jest pomocny ani dla początkujących użytkowników, którzy nie wiedzą jaki interfejs wybrać, ani tym bardziej dla zaawansowanych użytkowników, którzy z tego artukulu nie dowiedzą się niczego nowego.
Postarajcie sie bardziej.
27 mar 11:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Władek Użytkownik anonimowy
~Władek :
No photo ~Władek Użytkownik anonimowy
Teraz w warsztacie bez komputera ani rusz. W Aso za samo podłączenie biorą krocie a gdzie jeszcze części do ewentualnej naprawy np diesla. Ja mam znajomego, który za pół ceny za pomocą takiego urządzenia diagnozuje mi usterkę i co ciekawe pakuje w razie czego części dephi swoją drogą bardzo dobrej jakości za przyzwoitą cenę. ASO omijam szerokim łukiem
22 mar 10:09 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kisiel Użytkownik anonimowy
~kisiel :
No photo ~kisiel Użytkownik anonimowy
Z OBD można sie dowiedzieć dużo ciekawych rzeczy, ale moze i nas to wyprowadzić w pole. Ja np. ze sterownika auta (nie wiem czy to przez obd czy inne gniazdo? -mechanik cos podpinał ja patrzyłem) dowiedziałem sie, ze zamiast w 8 letnim aucie z przebiegiem 160 tyś km mam prawie 400 tyś km :-) a mechanik pytał: Chce Pan znac prawdziwy przebieg? :-D
27 mar 23:01 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
~michal :
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
Nie wiem czy diagnozy bym sie podjoł bo to chyba jednak wyższa szkoła jazdy ale klocki sam sobie wymienam. Nauczyłem sie z filmików na necie. Zamowiłem części z delphi i bez problemu mi nowe klocuszki dzialają. Zawsze to jakaś oszczędność
13 lip 13:42 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marcin Użytkownik anonimowy
~Marcin :
No photo ~Marcin Użytkownik anonimowy
Program sdprog to jest jakiś dramat. Odczytuje z samochodu tylko 4wskazania podczas gdy torque i piston jakieś 20
15 mar 21:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jasiek88 Użytkownik anonimowy
~jasiek88 :
No photo ~jasiek88 Użytkownik anonimowy
ja używam do forda focusa mk2 kabla ELM327 HS/MS CAN do tego program ELMconfig i FORScan
mam dostep do wszystkich modułów samochodu, pozwala to na adaptacje resety urzadzen w aucie, koszt na allegro 80zł
Polecam!
31 maja 19:41
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
~Piotr
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
do ~Dariusz:
No photo ~Dariusz Użytkownik anonimowy
7 kwi 21:51 użytkownik ~Dariusz napisał
Yanosik tez ma coś takiego jak wirtualny mechanik ale nie pamietam jak to sie dokladnie nazywa, connect chyba
taaaa, Yanosik connect. Może się ktoś wypowie jak to działa?
8 kwi 10:04
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dariusz Użytkownik anonimowy
~Dariusz :
No photo ~Dariusz Użytkownik anonimowy
Yanosik tez ma coś takiego jak wirtualny mechanik ale nie pamietam jak to sie dokladnie nazywa, connect chyba
7 kwi 21:51
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~murderbydolly Użytkownik anonimowy
~murderbydolly :
No photo ~murderbydolly Użytkownik anonimowy
Zależy czy chcesz szczytac kody czy również je kasować...jeżeli to i to to 200zl+ ...
16 mar 21:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tak Użytkownik anonimowy
~tak :
No photo ~tak Użytkownik anonimowy
Brednie!!!!!
15 mar 20:01 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Czego dowiesz się z systemu OBD?

Gniazdo OBD II znajdziecie w wielu autach. Umożliwia diagnozę elektroniki – również samodzielną.

Czego dowiesz się z systemu OBD? Czy samodzielna diagnoza auta jest możliwa? (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego