Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Interfejs diagnostyczny cena 49 zł

Pierwsze przymiarki do uniwersalnego systemu diagnostycznego miały miejsce w latach 80. XX wieku. W latach 90. ujednolicono złącze diagnostyczne oraz sposób kodowania informacji – w ten sposób powstał system OBD II. Konieczność udostępnienia diagnostyki OBD II jako pierwsi przyjęli Amerykanie – w USA system obowiązuje od początku 1996 r. W Unii zaczął obowiązywać w 2000 r. w odniesieniu do nowych homologacji, czyli aut wprowadzanych na rynek, zaś dla wszystkich – w 2001 r. (w Polsce od 1 stycznia 2002 r). Przewidziano jednak wyjątek dla diesli – te muszą spełniać wymogi OBD II od 2003 lub 2004 r. (zależnie od kategorii pojazdu). Trwają prace nad systemem OBD III, ale na razie to tylko projekty zmian. Zamysły konstruktorów idą w kierunku automatycznego przekazywania danych (np. za pośrednictwem internetu) o autach przekraczających dopuszczalne normy emisji spalin lub awarii elementów mogących mieć wpływ na czystość spalin do odpowiednich służb, np. stacji kontroli pojazdów.

Czego dowiesz się z systemu OBD? Czy samodzielna diagnoza auta jest możliwa? (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego