Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Czy silniki diesla po poprawkach nadal trują?

17 maja, 18:29

Niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe sprawdziła, czy aktualnie produkowane diesle spełniają w realnych warunkach drogowych obowiązujące normy emisji spalin. Wyniki nie wróżą świetlanej przyszłości

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Skutkiem „afery dieslowskiej” jest to, że wielu producentów rozpoczęło akcje naprawcze, mające poprawić wyniki emisji spalin wielu modeli aut
  • Do niedawna emisję spalin badano w zasadzie wyłącznie podczas prób stanowiskowych na hamowniach. Teraz badania wykonuje się też w normalnych warunkach drogowych
  • Niewielkie modyfikacje dolotu oraz zmiany w oprogramowaniu mają sprawić, że diesle VW będą spełniały normy emisyjne

Po gigantycznej aferze, która zaczęła się od nagłośnienia tego, że w wielu autach wyniki emisji spalin podczas laboratoryjnych testów mają się nijak do rzeczywistej emisji w ruchu drogowym, przyłapane na tym procederze koncerny (sprawa nie dotyczy wcale tylko Volkswagena!) zobowiązały się do wprowadzenia zmian i modyfikacji.

Auta miały stać się rzeczywiście ekologiczne, w setkach tysięcy pojazdów zmieniono oprogramowanie, w niektórych modelach wprowadzono też zmiany w podzespołach mechanicznych. Deutsche Umwelthilfe – czyli organizacja, która miała duży udział w ujawnieniu skali oszustw przy oficjalnych testach emisji – postanowiła sprawdzić, czy tym razem producenci dotrzymali słowa.

Do badań wybrano 15 modeli aut pochodzących od różnych producentów i poddano je próbom w realnych warunkach drogowych, a nie na hamowniach. W tym celu w każdym z pojazdów zamontowano mobilne urządzenia do pomiaru emisji spalin. Testy odbywały się pod koniec zimy, w temperaturach zbliżonych do zera stopni Celsjusza, co – jak się później okazało – miało olbrzymi wpływ na wyniki pomiarów.

Po raz kolejny wykazano, że podczas prób drogowych auta emitują zastraszająco dużo szkodliwych substancji, a problem ten dotyczy także modeli klasy premium, np. według badań DUH Audi A6 3.0 TDI, które według homologacji spełnia normę Euro 6, emituje podczas prób drogowych średnio 483 mg/km tlenków azotu, podczas gdy norma wynosi tylko 80 mg/km – czyli dochodzi do sześciokrotnego przekroczenia dopuszczalnej wartości.

W przypadku Peugeota 208 Blue HDi, który był badany w temperaturach między -9 a -4 stopnie Celsjusza, stwierdzono przekroczenie normy średnio 9,7 raza. Pomiary wykonane podczas jazd testowych autem Opel Zafira 1.6 CDTI (Euro 6) wykazały występowanie wyraźnych zależności między panującą temperaturą a wynikami emisji spalin. W temperaturze między +6 a +12 stopni Celsjusza emisja tlenków azotu wynosiła średnio 995 mg/km. Przy temperaturach od -1 do +5°C poziom emisji wzrastał do 1474 mg/km, mimo że producent deklarował, że auto ma najnowsze oprogramowanie.

Specjaliści z DUH przebadali również Volkswageny po słynnej aktualizacji. Jednym z przetestowanych aut był VW Sharan 2.0 TDI (Euro 5) z katalizatorem SCR, zbadany przed wprowadzeniem zmian wymuszonych przez niemiecki federalny urząd komunikacji (KBA) i po nich. Przed aktualizacją średnia emisja tlenków azotu wyniosła 409 mg/km, a po wprowadzeniu zmian spadła do 186 mg/km. Tyle że badania prowadzono w wysokich, letnich temperaturach. Kolejne badania, wykonane już w temperaturze od +1 do +2 stopni Celsjusza wykazały, że emisja NOx-ów wzrosła do 498 mg/km, czyli do poziomu wyższego niż przed aktualizacją.

Zdaniem fachowców z DUH zmiany oprogramowania to z reguły zbyt mało, żeby w warunkach drogowych poziom emisji tlenków azotu został zredukowany do akceptowalnych wartości. Dla większości modeli istnieją rozwiązania, które pozwoliłyby na znacznie lepsze oczyszczanie spalin, ale ich wprowadzenie kosztowałoby producentów miliardy euro.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej