CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Diesel, benzyna czy hybryda - który napęd warto wybrać?

20 lut, 12:31
Udostępnij
0
Skomentuj

Na rynku motoryzacyjnym wybór jest tak duży, jak nigdy dotąd: od aut z klasycznymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, przez downsizingowe – małe, ale mocne – silniki doładowane, auta na gaz, hybrydy, hybrydy z opcją ładowania z gniazdka, aż po auta z napędem elektrycznym. Podpowiadamy, jak podjąć właściwą decyzję

To, który napęd jest najlepszy, który ma przed sobą świetlaną przyszłość, a który jest skazany na zniknięcie z rynku, wciąż pozostaje bardzo wdzięcznym tematem do dyskusji. Każdy rodzaj napędu ma swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników – jedni są fanami diesli, inni twierdzą, że na ropę to może jeździć traktor, że gaz jest dobry do gotowania, a nie do samochodu. Benzyniaki? Paliwożerne!

Auto na prąd? Przecież nawet z pełnymi akumulatorami mają wciąż tak mały zasięg, jakby ciągle jeździły na rezerwie. Prawda jest taka, że nie ma na rynku jednego rodzaju napędu, który byłby idealny do wszystkich zastosowań. Każdy potencjalny nabywca samochodu musi sam odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki wybór będzie dla niego najkorzystniejszy.

Ostatnio, po kilku latach rosnącej popularności, w niełaskę popadają diesle. Te nowoczesne zapewniają wprawdzie co najmniej przyzwoite osiągi przy niskim zużyciu paliwa, ale na dłuższą metę okazują się stosunkowo drogie w naprawach i niekoniecznie tak ekologiczne, jak przez lata twierdzili ich producenci. W dodatku nie wiadomo, czy w przyszłości autami z silnikami Diesla, nawet tymi spełniającymi najnowsze normy emisji, w ogóle będzie można wjeżdżać do centrów miast.

U nas brzmi to wciąż nieprawdopodobnie, ale taki zakaz wprowadzono już czasowo np. w Oslo, a podobne rozwiązania są rozważane również w wielu niemieckich miastach. Zresztą nowe diesle i tak w ruchu miejskim sprawują się zwykle kiepsko – eksploatację na krótkich trasach bardzo źle znoszą m.in. filtry cząstek stałych. Czy to znaczy, że silniki wysokoprężne są na straconej pozycji? Ależ skąd – w niektórych przypadkach to wciąż najrozsądniejszy wybór. Jeśli samochód ma pokonywać głównie długie trasy, to silnik Diesla wciąż może być najlepszym rozwiązaniem.

A co z jednostkami benzynowymi? Producenci usiłują nas przekonać, że nowe „downsizingowe” benzyniaki są niemal tak samo oszczędne, jak diesle, a przy tym nieco tańsze i pozbawione większości wad aut z silnikami wysokoprężnymi. Na papierze rzeczywiście tak jest, warto jednak wiedzieć, że deklarowane przez producentów niskie zużycie paliwa da się – o ile w ogóle – osiągnąć wyłącznie w wyniku flegmatycznej jazdy. W praktyce, gdy kierowca ma ciężką nogę, rachunek na stacji benzynowej może zaboleć. Warto też wiedzieć, że silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem nie są wcale bardziej ekologiczne od diesli.

Jest wręcz przeciwnie! Nowe benzyniaki emitują znacznie więcej cząstek stałych od ropniaków i tylko dlatego przechodzą badania homologacyjne, że przepisy przewidują sprawdzanie tego parametru wyłącznie w przypadku motorów wysokoprężnych. Wkrótce się to jednak zmieni, bo w 2018 roku przestanie obowiązywać korzystna dla nich „dyspensa” – większość nowych benzyniaków prawdopodobnie będzie musiała być wyposażona w filtry cząstek stałych, tak samo jak diesle. Wtedy zniknie ich przewaga w ruchu miejskim.

Problemów z emisją sadzy nie mają silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa. Wyróżnia je też jeszcze inna, dla wielu użytkowników niezmiernie ważna zaleta – można je stosunkowo łatwo połączyć z instalacją gazową. Jednostki z wtryskiem bezpośrednim też mogą pracować na gazie, ale w ich przypadku instalacje są z reguły tak skalibrowane, że silnik jednocześnie z gazem spala również znaczne ilości benzyny. Ponieważ to rozwiązanie w dodatku sporo kosztuje, opłacalność takich przeróbek jest dyskusyjna. Co do zasady – im wyższe przebiegi roczne, tym jazda na gazie bardziej się opłaca, nawet przy założeniu, że po zamontowaniu instalacji ryzyko usterek i przedwczesnego zużycia niektórych elementów silnika (m.in. głowicy) zauważalnie wzrośnie.

A co z hybrydami, których z roku na rok sprzedaje się coraz więcej? Nie bez powodu autami z napędem spalinowo-elektrycznym coraz częściej poruszają się taksówkarze. W ruchu miejskim, w korkach i przy stosunkowo niewielkich prędkościach hybrydy spisują się doskonale, bo pozwalają na odzyskiwanie energii, która w klasycznych autach spalinowych jest marnowana podczas hamowania. Ich ceny też są coraz bardziej przystępne – koszt zakupu hybrydy jest już w zasadzie na tym samym poziomie, co cena porównywalnego diesla z automatyczną skrzynią biegów.

Czar hybryd pryska jednak po wyjeździe z miasta – nie dość, że w trasie nie zachwycają osiągami, to na dodatek często palą więcej nie tylko od diesli, lecz także od zwykłych benzyniaków. Do Polski dociera też moda na auta elektryczne. Są one jednak wciąż drogie, państwo w żaden sposób nie zachęca do ich zakupu, brakuje też infrastruktury niezbędnej do ich wygodnej eksploatacji (m.in. stacji szybkiego ładowania) – w tej sytuacji trudno traktować je jako realną alternatywę.

Naszym zdaniem

To podstawowe pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć, gdy wybiera się rodzaj napędu. Nie da się wskazać jednego, który miałby wyraźną przewagę nad innymi. W polskich realiach na razie pewne jest tylko to, że auta elektryczne nie mają większego sensu, a rządowe plany związane z elektromobilnością ograniczają się dotychczas do ambitnych deklaracji.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (15)

No photo
No photo ~Michał Użytkownik anonimowy
~Michał :
No photo ~Michał Użytkownik anonimowy
Czterocylindrowy silnik benzynowy z wtryskiem pośrednim plus gaz - Dopóki samochody elektryczne nie zaczną mieć odpowiedniego zasięgu, to uważam taki napęd za najbardziej ekologiczny i najtańszy w eksploatacji. Dla osób, których samochody robią przebiegi poniżej 12-15 tysięcy kilometrów, prosty silnik benzynowy., ewentualnie hybryda. Nie rozumiem ani naszego rządu, ani urzędników UE. Auta na gaz wydzielają bardzo mało zanieczyszczeń, podobnie jak domy opalane gazem. Czy w imię ekologii nie można zmniejszyć podatku na to paliwo i promować jego wykorzystanie? Nadejdzie era elektryków, będziemy wiedzieć na czym będzie stała motoryzacja to branża sama o to zadba, żebyśmy kupili takie auta. Lepiej w naszej kochanej Europie zakazać wjazdu do miast, karać i tworzyć obciążające podatki, zamiast zachęcać do tanich w budowie i eksploatacji aut z fabrycznymi instalacjami czy pieców na gaz. Ale na tym pomyśle oszczędności beda mieli właściciele aut, a obniżyć podatek to w tym państwie i w Unii to chyba ostatnia zbrodnia, nawet, jeśli w imię ekologii i oszczędności obywateli
21 lut 09:21 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~samson Użytkownik anonimowy
~samson :
No photo ~samson Użytkownik anonimowy
Albo gaz albo hybryda. Hybryda to zdecydowanie auto na miejskie drogi głównie. Sam mam Toyotę Prius z 2012 r. i jestem z niej bardzo zadowolony. Ekonomiczny, dynamiczny i co ważne dla mnie wygodny.
21 lut 21:11 | ocena: 70%
Liczba głosów:10
70%
30%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Dla mnie wybór jest oczywisty - wolnossąca benzyna z więcej niż 4 cylindrami.
20 lut 18:51 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~marques Użytkownik anonimowy
~marques :
No photo ~marques Użytkownik anonimowy
Ja też jeżdżę na gazie, ale znajomy ma aurisa w hybrydzie i mówi, że jest zadowolony i ze spalania i z komfortu jazdy. Rzeczywiście byłem zaskoczony, jak podjechał, jak cicho pracuje.
21 lut 19:10 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Niezawodny Użytkownik anonimowy
~Niezawodny :
No photo ~Niezawodny Użytkownik anonimowy
Jak na razie to pb+lpg. Ja mam lexus gs 300 mk2 czyli 2jz-ge bez turbin, nie ma to jak 6 cyl w rzedzie z jedną głowicą. Polecam taniej juz nie bedzie
21 lut 12:05 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~FINK Użytkownik anonimowy
~FINK :
No photo ~FINK Użytkownik anonimowy
"Diesel, benzyna czy hybryda"

Gaz! już 17 rok jeżdzę na tym wynalazku i na każdym samochodzie oszczędność na paliwie wyszła w okolicy 20tys pln.
3 mar 11:21 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~KońRafał Użytkownik anonimowy
~KońRafał
No photo ~KońRafał Użytkownik anonimowy
do ~samson:
No photo ~samson Użytkownik anonimowy
21 lut 21:11 użytkownik ~samson napisał
Albo gaz albo hybryda. Hybryda to zdecydowanie auto na miejskie drogi głównie. Sam mam Toyotę Prius z 2012 r. i jestem z niej bardzo zadowolony. Ekonomiczny, dynamiczny i co ważne dla mnie wygodny.
Nie musi być albo hybryda albo gaz. Może być hybryda + lpg. Chociażby do Aurisa hybrydowego można gaz założyć, są filmiki na YT.
6 mar 12:35 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DD Użytkownik anonimowy
~DD
No photo ~DD Użytkownik anonimowy
do ~Michał:
No photo ~Michał Użytkownik anonimowy
21 lut 09:21 użytkownik ~Michał napisał
Czterocylindrowy silnik benzynowy z wtryskiem pośrednim plus gaz - Dopóki samochody elektryczne nie zaczną mieć odpowiedniego zasięgu, to uważam taki napęd za najbardziej ekologiczny i najtańszy w eksploatacji. Dla osób, których samochody robią przebiegi
Lewacko-liberalni politycy dominujący w europie są przekupni. Szejki zapłacą komu trzeba i będzie dobrze dla nich.
4 mar 18:25 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~emil Użytkownik anonimowy
~emil :
No photo ~emil Użytkownik anonimowy
smart do miasta wymiata
3 mar 20:02 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~omen Użytkownik anonimowy
~omen
No photo ~omen Użytkownik anonimowy
do ~DD:
No photo ~DD Użytkownik anonimowy
4 mar 18:25 użytkownik ~DD napisał
Lewacko-liberalni politycy dominujący w europie są przekupni. Szejki zapłacą komu trzeba i będzie dobrze dla nich.
gimnazjalny filozof
6 mar 08:22 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Diesel, benzyna czy hybryda - który napęd warto wybrać?

Na rynku motoryzacyjnym wybór jest tak duży, jak nigdy dotąd: od aut z klasycznymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, przez downsizingowe – małe, ale mocne – silniki doładowane, auta na gaz, hybrydy, hybrydy z opcją ładowania z gniazdka, aż po auta z napędem elektrycznym. Podpowiadamy, jak podjąć właściwą decyzję.

Diesel, benzyna czy hybryda - który napęd warto wybrać? (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego