CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.584.201.84
Najdrożej4.694.894.592.12

Dlaczego silnik bierze olej?

13 cze, 17:50
Udostępnij
0
Skomentuj

Znaczny ubytek oleju rzadko można uznać za normalny – w takiej sytuacji z reguły masz do czynienia z usterką. Nie lekceważ żadnej z nich, bo może się to zakończyć fatalnie dla silnika i twojego portfela

Ale co to w ogóle znaczy, że silnik „bierze olej”? Przecież wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi pierwszego z brzegu samochodu osobowego, żeby przekonać się, że norma to nawet sporo ponad pół litra na każde 1000 km. Skoro więc sam producent dopuszcza takie zużycie, to nie ma się czym martwić!

Cóż, niestety, z reguły jednak jest. Koncerny motoryzacyjne mogą napisać w instrukcji obsługi wszystko to, co im się żywnie podoba, i... skwapliwie z tej możliwości korzystają. Zapisy dotyczące maksymalnego zużycia oleju na poziomie 0,5-0,7 l/1000 km służą jedynie temu, żeby zabezpieczyć się przed roszczeniami klientów.

Jasne, są i takie jednostki, które ze względu na swoją konstrukcję (tzw. luźne spasowanie) muszą pobierać pewne ilości oleju, ale stosuje się je niemal wyłącznie w autach usportowionych. W „normalnych” warunkach zwiększony apetyt jednostki na olej powinieneś uznać za podejrzany.

Pierwszy powód do niepokoju: silnik nie zużywał środka smarnego, a nagle zaczął. Zanim jednak zaczniesz szukać poważnej usterki, zastanów się, czy nie zmieniłeś stylu jazdy. Może eksploatowałeś auto w długiej trasie i z pełnym obciążeniem lub często na krótkich odcinkach? W takim wypadku niewielki ubytek oleju z reguły nie wskazuje na usterkę. A może zbyt mocno przeciągnąłeś termin wymiany i olej w silniku auta jest już przepracowany bądź rozrzedzony?

Kolejny etap to rzut oka pod samochód, bo duże wycieki może być widać na podłożu. A są i takie wycieki (np. spod uszczelniacza wału; w wyniku których poziom oleju spada, a plam pod autem może nie być! Także dlatego, że w niektórych autach wyciekający olej zbiera się w zakamarkach mat wygłuszających i w osłonie pod silnikiem.

Masz problemy ze swoim autem - oni sobie z nimi poradzą!

Twoje auto sprawia problemy? Jedziesz w dłuższą podróż? Sprawdź swoje auto w Bosch Car Service.

Drugi powód do niepokoju: olej zaczął znikać bezpośrednio po wymianie. W tym wypadku zacznij od sprawdzenia obudowy filtra, bo niechlujny mechanik mógł jej poprawnie nie dokręcić. Często powód jest jednak inny – źle dobrany olej, bo współczesne jednostki napędowe są bardzo wrażliwe na jego parametry. Złota zasada: w razie wątpliwości sprawdź, jakiej klasy olej zaleca producent do danego silnika. Do „starego” motoru warto rozważyć specjalny olej, m.in. mający własności uszczelniające. Pozostałe kwestie (np. zużycie pierścieni, odma) omawiamy w ramkach.

Uwaga: te silniki często biorą olej!

Oto wybrane jednostki napędowe słynące z podwyższonego apetytu na olej. Uwaga: umieszczenie danego motoru na liście nie musi oznaczać, że każdy egzemplarz będzie „żłopał” środek smarny! Często sama wymiana pierścieni nie rozwiązuje problemu z braniem oleju, bo założenie nowych w wyeksploatowanym silniku jest pozbawione sensu! W takim wypadku konieczna jest też obróbka silnika.

Mechanik powinien skontrolować stan gładzi cylindrycznych i – ewentualnie – wykonać obróbkę głowicy. Ceny: orientacyjne, mogą się różnić w zależności od zużycia motoru. Gdy remont jest zbyt drogi, warto rozważyć wymianę jednostki napędowej.

Producent Silnik Powód Koszt
Alfa Romeo (GT, GTV, 156) 2.0 JTS pierścienie ok. 3000 zł
BMW (m.in. E46, E39, E60/61) 2.2, 2.5 i 3.0 R6 (M54) zatkany separator ok. 500 zł
Fiat (m.in. 500, Panda, Stilo, Bravo) 1.4 16V (Fire) luźne spasowanie
Ford (m.in. Focus II, C-Max) 1.8 (Duratec) pierścienie ok. 1800 zł
Grupa PSA (m.in. Peugeot 406, Citr. Xsara) 1.8 (XU7) uszczelniacze zaw. 1000 zł*
Grupa VW (m.in. Audi A4/A6, VW Passat) 1.8/2.0 T(F)SI (EA888) pierścienie ok. 800/4000 zł
Mazda (m.in. RX-8) 1.3 (wankel) typowe dla konstrukcji
Nissan (Almera N16, Primera P12) 1.5/1.8 (QG) pierścienie ok. 3000 zł**
Opel (m.in. Vectra C, Astra G) 1.8 16V (Z18XE) uszczelniacze zaw. 800 zł*
Toyota (m.in. Avensis T22, T25) 1.8 VVT-i pierścienie ok. 3500 zł**

*ze ściągnięciem i profesjonalną obróbką głowicy (m.in. planowanie, prowadnice), niekiedy uszczelniacze da się wymienić bez tego; **montaż tzw. short blocku (kadłub z układem korbowo-tłokowym) wraz z robocizną, cena „zwykłego” remontu będzie inna;

Naszym zdaniem

Każdy silnik bierze olej ale ten apetyt można utrzymać w rozsądnych granicach. Właściwa eksploatacja, poprawny dobór oleju, nieprzeciąganie terminów wymiany – w takich warunkach jednostka bez wady fabrycznej (np. pierścienie, uszczelniacze) powinna zadowolić się co najwyżej... kapką. Silniki „luźne” i sportowe, wankle popijają już znacznie chętniej. Znika ponad litr na 1000 km? To już raczej oznaka awarii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (165)

No photo
No photo ~ĘĘ Użytkownik anonimowy
~ĘĘ :
No photo ~ĘĘ Użytkownik anonimowy
Cyt.: "może eksploatowałeś auto w długiej trasie i z pełnym obciążeniem lub często na krótkich odcinkach?" - to jest absolutnie użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem samochodu! Tak nie wolno! Samochód to nie jest pojazd na długie trasy, absolutnie nie nadaje się do krótkich odcinków, a częste pokonywanie krótkich odcinków oznacza natychmiastowe zarżnięcie silnika! Samochód jak sama nazwa wskazuje powinien "sam chodzić", najlepiej bez obciążenia, na luzie, od czasu do czasu włączyć silnik w garażu i tyle!
26 cze 08:45 | ocena: 89%
Liczba głosów:85
89%
11%
| odpowiedzi: 6
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ĘĘ Użytkownik anonimowy
~ĘĘ
No photo ~ĘĘ Użytkownik anonimowy
do ~mkopek:
No photo ~mkopek Użytkownik anonimowy
26 cze 12:23 użytkownik ~mkopek napisał
A wystarczy czytac ze zrozumienuiem. Tego typu trudne warunki dla pracy silnika moga przyczynic sie do wiekszego ubytku oleju i nie oznacza to od razu, ze silnik jest uszkodzony. Po prostu, trzeba uwzglednic te kwestie, zanim sie zacznie szukac awarii sil
Może wystarczy pisać artykuły ze zrozumieniem? Czytelnik wszelkie opisane przyczyny "brania oleju" uzna za ostrzeżenia, wszak mowa w akapicie o "powodach do niepokoju", a jeśli jako przyczynę-ostrzeżenie podaje się normalną eksploatację, to zaczyna to brzmieć zabawnie.

W zasadzie można by ograniczyć pół artykułu do jednego zdania, że jedynym stylem jazdy gwarantującym "nie branie oleju" są średnie trasy bez pełnego obciążenia (cokolwiek oznacza "średnia trasa" i "obciążenie")
26 cze 13:04 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~śmieszek Użytkownik anonimowy
~śmieszek :
No photo ~śmieszek Użytkownik anonimowy
Ahoj!
KIA ceed 1,6 benzyna 126 koni, 2009r, 260 tyś przebiegu i zero dolewek. Silnik konstrukcyjnie jest tak dobry, że zaprojektowano mu 3,3 litra oleju. Gdyby w nim były takie ubytki to na każdym rogu stały by kianki i hultaje, a skoro to się nie dzieje to nie mówcie mi kto ma lepsze silniki KIA/Hyundai czy VW bo to śmiech na sali dolewać w benzynie litr oleju na 1000 kilometrów. Mój samochód miał 7 lat gwarancji jak kupowałem i silnik chodzi dalej jak złoto. Oczywiście można mieć dwa lata gwarancji i reklamę, że olej zmieniaj co 30 tyś (long life) oczywiście dolewając w międzyczasie ok 15 litrów na rok przy tym przebiegu (30 tyś) - hahaha lub normalny samochód z wymianą oleju 15-20 tyś (czyli teoretycznie gorszy) który nie bierze go wcale.

26 cze 08:32 | ocena: 78%
Liczba głosów:46
78%
22%
| odpowiedzi: 6
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zzz Użytkownik anonimowy
~zzz
No photo ~zzz Użytkownik anonimowy
do ~Arti:
No photo ~Arti Użytkownik anonimowy
14 cze 00:31 użytkownik ~Arti napisał
Maslo maślane, nic pożytecznego dla użytkowników. Moj opel astra 2 pił 0.5 litra na 1000 i zrobił bez żadnej awarii 320000. Nie mial zadnych wycieków.
Mam to samo w Hondzie, ubytki nieco mniejsze, ale też znaczne.
Ponoć kwestia technologii wykonania (gładzie FRM).
O dziwo nie dymi, kompresja OK, wszelkie uszczelki sprawdzone i w razie potrzeby wymienione.

W nowoczesnych silnikach jest tyle możliwości, że czasem nie warto się przejmować tylko od czasu do czasu dolać co zaleca producent (a nie jak niektórzy myślą od razu przechodzić na budżetowe oleje, zgodnie z zasadą im gęstszy tym lepiej).
20 cze 10:22 | ocena: 73%
Liczba głosów:11
73%
27%
| odpowiedzi: 7
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marosław Użytkownik anonimowy
~Marosław :
No photo ~Marosław Użytkownik anonimowy
Moi rodzice kupili nową z salonu Xsare Picasso 1.8 benzyna w 2004 r. i samochód od nowości pobierał olej. Nie jakieś duże ilości, bo tato dolewał litr od wymiany do wymiany oleju czyli co 15 tys km i tak jest do tej pory a auto ma niemal 300 tys km przebiegu. Nigdy nie zaczął pobierać więcej czy mniej, zawsze tyle samo. Do czasu, gdy zainstalowano LPG 2 lata temu. Niedawno zaczęło się większe spalanie oleju (teraz dochodzi do litry na 3000 km). Auto ma przejechane 300 parę tysięcy km i teraz miał mierzoną kompresję i nie ma rewelacji, motor do remontu albo do wymiany... Gdyby nie LPG prawdopodobnie by do tego nie doszło, mechanik tłumaczył tacie o co chodzi ale już nie pamietam ale zaznaczył, że LPG przyczyniło się do szybszego zużycia silnika.
15 cze 13:55 | ocena: 66%
Liczba głosów:44
66%
34%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Tomasz Wojtak Tomasz Wojtak Facebook Zobacz profil
Tomasz Wojtak :
Tomasz Wojtak Tomasz Wojtak Facebook Zobacz profil
Żyjemy niestety w takich czasach, że przy wlewie oleju producent jasno podaje informację - Sprawdzaj poziom oleju co 1000 kilometrów. Z życia wzięte - Volkswagen Combo, nowe auto - 1 litr/1kkm, nawet z ogonkiem i producent cytuje: "NIE WIDZI PROBLEMU"
14 cze 12:13 | ocena: 93%
Liczba głosów:27
93%
7%
| odpowiedzi: 6
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Czytelnik Użytkownik anonimowy
~Czytelnik
No photo ~Czytelnik Użytkownik anonimowy
do ~olo:
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
26 cze 12:35 użytkownik ~olo napisał
Mój tata kupił nową Skodę Felicię 1,3MPI z salonu w 1997r. co 15 tys. km wymieniał olej, a między wymianami nie dolewał. Tzn. przy wymianie poziom był na max., a po 15 tys. km przed wymianą na min. I tak przez 200tys. km.
Ponieważ był z Felicji zadowolon
Instalacja LPG to suche spalanie, stąd znaczne ubytki oleju w twoim samochodzie. Kiedyś normą było spalanie 0,07% oleju w stosunku do zużytego 1000 litrów paliwa (100%), czyli 0,7 litra oleju. Nie wiadomo w jakim stanie był silnik kupionego przez Ciebie samochodu. Na pocieszenie mogę Ci powiedzieć że silniki 156 konne 1.6 THP, montowane w Peugeot 508 czy BMW potrafią po 20-30 tysiącach przebiegu "brać" po litrze oleju na 600-700 km przebiegu. Jeden serwis twierdził że to fabryczna norma, drugi zrobił remont silnika (same części ponad 28 tys zł.)
26 cze 13:12 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
63%
38%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ergo Użytkownik anonimowy
~ergo :
No photo ~ergo Użytkownik anonimowy
Kolega ma Passata - litr oleju na 1000 km. Dziwnym trafem VW nie znalazł się na liście "wybranych" silników biorących olej.
26 cze 10:53 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cxsdbnn Użytkownik anonimowy
~Cxsdbnn :
No photo ~Cxsdbnn Użytkownik anonimowy
A mój rower 620 si , 15 letni motor honda akord 180 tyś , od wymiany do wymiany zero zużycia oleju,nic się nie dzieje nie rdzewieje, Bardzo mało widzę tych modeli po drogach,jak dla mie to samochód ponad czasowy,ma to co jest potrzebne i nie ma niczego co zbędne,Nie przekroczylem 130km po co kawałkami 140km ale sporadycznie jest cichy a przy 140 wogule nie słychać silnika.Żadnych styków taki jak prosto z fabryki. Wymieniłem cały rozrząd wszystkie teleskopy pompę hamulcową sprzęgła tarcze hamulcowe Nowe zaciski i klocki wszystkie części oryginał honda akord.
19 cze 19:34 | ocena: 50%
Liczba głosów:12
50%
50%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Alfa Użytkownik anonimowy
~Alfa :
No photo ~Alfa Użytkownik anonimowy
Najprościej napisać wszystkie silniki szmeclwagona i jego klonów czytaj łałdi, seat i kura też
26 cze 11:06 | ocena: 100%
Liczba głosów:14
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Dlaczego silnik bierze olej?

Znaczny ubytek środka smarnego rzadko można uznać za normalny – w takiej sytuacji z reguły masz do czynienia z usterką. Nie lekceważ żadnej z nich, bo może się to zakończyć fatalnie dla silnika i twojego portfela.

Dlaczego silnik bierze olej? (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego