CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.994.433.841.58
Średnio4.314.584.081.83
Najdrożej4.654.694.942.21

Dlaczego silnik bierze olej?

13 cze, 17:50
Udostępnij
0
Skomentuj

Znaczny ubytek oleju rzadko można uznać za normalny – w takiej sytuacji z reguły masz do czynienia z usterką. Nie lekceważ żadnej z nich, bo może się to zakończyć fatalnie dla silnika i twojego portfela

Ale co to w ogóle znaczy, że silnik „bierze olej”? Przecież wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi pierwszego z brzegu samochodu osobowego, żeby przekonać się, że norma to nawet sporo ponad pół litra na każde 1000 km. Skoro więc sam producent dopuszcza takie zużycie, to nie ma się czym martwić!

Cóż, niestety, z reguły jednak jest. Koncerny motoryzacyjne mogą napisać w instrukcji obsługi wszystko to, co im się żywnie podoba, i... skwapliwie z tej możliwości korzystają. Zapisy dotyczące maksymalnego zużycia oleju na poziomie 0,5-0,7 l/1000 km służą jedynie temu, żeby zabezpieczyć się przed roszczeniami klientów.

Jasne, są i takie jednostki, które ze względu na swoją konstrukcję (tzw. luźne spasowanie) muszą pobierać pewne ilości oleju, ale stosuje się je niemal wyłącznie w autach usportowionych. W „normalnych” warunkach zwiększony apetyt jednostki na olej powinieneś uznać za podejrzany.

Pierwszy powód do niepokoju: silnik nie zużywał środka smarnego, a nagle zaczął. Zanim jednak zaczniesz szukać poważnej usterki, zastanów się, czy nie zmieniłeś stylu jazdy. Może eksploatowałeś auto w długiej trasie i z pełnym obciążeniem lub często na krótkich odcinkach? W takim wypadku niewielki ubytek oleju z reguły nie wskazuje na usterkę. A może zbyt mocno przeciągnąłeś termin wymiany i olej w silniku auta jest już przepracowany bądź rozrzedzony?

Kolejny etap to rzut oka pod samochód, bo duże wycieki może być widać na podłożu. A są i takie wycieki (np. spod uszczelniacza wału; w wyniku których poziom oleju spada, a plam pod autem może nie być! Także dlatego, że w niektórych autach wyciekający olej zbiera się w zakamarkach mat wygłuszających i w osłonie pod silnikiem.

Drugi powód do niepokoju: olej zaczął znikać bezpośrednio po wymianie. W tym wypadku zacznij od sprawdzenia obudowy filtra, bo niechlujny mechanik mógł jej poprawnie nie dokręcić. Często powód jest jednak inny – źle dobrany olej, bo współczesne jednostki napędowe są bardzo wrażliwe na jego parametry. Złota zasada: w razie wątpliwości sprawdź, jakiej klasy olej zaleca producent do danego silnika. Do „starego” motoru warto rozważyć specjalny olej, m.in. mający własności uszczelniające. Pozostałe kwestie (np. zużycie pierścieni, odma) omawiamy w ramkach.

Uwaga: te silniki często biorą olej!

Oto wybrane jednostki napędowe słynące z podwyższonego apetytu na olej. Uwaga: umieszczenie danego motoru na liście nie musi oznaczać, że każdy egzemplarz będzie „żłopał” środek smarny! Często sama wymiana pierścieni nie rozwiązuje problemu z braniem oleju, bo założenie nowych w wyeksploatowanym silniku jest pozbawione sensu! W takim wypadku konieczna jest też obróbka silnika.

Mechanik powinien skontrolować stan gładzi cylindrycznych i – ewentualnie – wykonać obróbkę głowicy. Ceny: orientacyjne, mogą się różnić w zależności od zużycia motoru. Gdy remont jest zbyt drogi, warto rozważyć wymianę jednostki napędowej.

Producent Silnik Powód Koszt
Alfa Romeo (GT, GTV, 156) 2.0 JTS pierścienie ok. 3000 zł
BMW (m.in. E46, E39, E60/61) 2.2, 2.5 i 3.0 R6 (M54) zatkany separator ok. 500 zł
Fiat (m.in. 500, Panda, Stilo, Bravo) 1.4 16V (Fire) luźne spasowanie
Ford (m.in. Focus II, C-Max) 1.8 (Duratec) pierścienie ok. 1800 zł
Grupa PSA (m.in. Peugeot 406, Citr. Xsara) 1.8 (XU7) uszczelniacze zaw. 1000 zł*
Grupa VW (m.in. Audi A4/A6, VW Passat) 1.8/2.0 T(F)SI (EA888) pierścienie ok. 800/4000 zł
Mazda (m.in. RX-8) 1.3 (wankel) typowe dla konstrukcji
Nissan (Almera N16, Primera P12) 1.5/1.8 (QG) pierścienie ok. 3000 zł**
Opel (m.in. Vectra C, Astra G) 1.8 16V (Z18XE) uszczelniacze zaw. 800 zł*
Toyota (m.in. Avensis T22, T25) 1.8 VVT-i pierścienie ok. 3500 zł**

*ze ściągnięciem i profesjonalną obróbką głowicy (m.in. planowanie, prowadnice), niekiedy uszczelniacze da się wymienić bez tego; **montaż tzw. short blocku (kadłub z układem korbowo-tłokowym) wraz z robocizną, cena „zwykłego” remontu będzie inna;

Naszym zdaniem

Każdy silnik bierze olej ale ten apetyt można utrzymać w rozsądnych granicach. Właściwa eksploatacja, poprawny dobór oleju, nieprzeciąganie terminów wymiany – w takich warunkach jednostka bez wady fabrycznej (np. pierścienie, uszczelniacze) powinna zadowolić się co najwyżej... kapką. Silniki „luźne” i sportowe, wankle popijają już znacznie chętniej. Znika ponad litr na 1000 km? To już raczej oznaka awarii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (15)

No photo
No photo ~Marosław Użytkownik anonimowy
~Marosław :
No photo ~Marosław Użytkownik anonimowy
Moi rodzice kupili nową z salonu Xsare Picasso 1.8 benzyna w 2004 r. i samochód od nowości pobierał olej. Nie jakieś duże ilości, bo tato dolewał litr od wymiany do wymiany oleju czyli co 15 tys km i tak jest do tej pory a auto ma niemal 300 tys km przebiegu. Nigdy nie zaczął pobierać więcej czy mniej, zawsze tyle samo. Do czasu, gdy zainstalowano LPG 2 lata temu. Niedawno zaczęło się większe spalanie oleju (teraz dochodzi do litry na 3000 km). Auto ma przejechane 300 parę tysięcy km i teraz miał mierzoną kompresję i nie ma rewelacji, motor do remontu albo do wymiany... Gdyby nie LPG prawdopodobnie by do tego nie doszło, mechanik tłumaczył tacie o co chodzi ale już nie pamietam ale zaznaczył, że LPG przyczyniło się do szybszego zużycia silnika.
15 cze 13:55 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ps1967 Użytkownik anonimowy
~ps1967 :
No photo ~ps1967 Użytkownik anonimowy
Tak piszecie o vw ze biora olej, zuzycie silnika zalezy nie tylko od konstrukcji ale i od sposobu uzytkowania nizaleznie od marki, jesli jezdzisz i obslugujeez silnik prawidlowo wystrcza na dlugo, ciezka noga na zimnym silniku Tomasz jego szybka agonia i tyle w temacie
15 cze 11:08 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Tomasz Wojtak Tomasz Wojtak Facebook Zobacz profil
Tomasz Wojtak :
Tomasz Wojtak Tomasz Wojtak Facebook Zobacz profil
Żyjemy niestety w takich czasach, że przy wlewie oleju producent jasno podaje informację - Sprawdzaj poziom oleju co 1000 kilometrów. Z życia wzięte - Volkswagen Combo, nowe auto - 1 litr/1kkm, nawet z ogonkiem i producent cytuje: "NIE WIDZI PROBLEMU"
14 cze 12:13 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mdeep Użytkownik anonimowy
~mdeep :
No photo ~mdeep Użytkownik anonimowy
Mam starego Golfa 4 z silnikiem 1.6 AKL i wczoraj wróciłem z nad morza (a mieszkam na śląsku) i vw wypił 0.5l oleju w jedną i 0.5l w drugą strone- tak pali w trasie. Przy jezdzie w mieście, nie ma takiego problemu..
18 cze 21:55 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Facet Użytkownik anonimowy
~Facet :
No photo ~Facet Użytkownik anonimowy
20 letnia Toyota 4Runner nie spalała ani grama.
15 cze 18:11 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zzz Użytkownik anonimowy
~zzz
No photo ~zzz Użytkownik anonimowy
do ~Arti:
No photo ~Arti Użytkownik anonimowy
14 cze 00:31 użytkownik ~Arti napisał
Maslo maślane, nic pożytecznego dla użytkowników. Moj opel astra 2 pił 0.5 litra na 1000 i zrobił bez żadnej awarii 320000. Nie mial zadnych wycieków.
Mam to samo w Hondzie, ubytki nieco mniejsze, ale też znaczne.
Ponoć kwestia technologii wykonania (gładzie FRM).
O dziwo nie dymi, kompresja OK, wszelkie uszczelki sprawdzone i w razie potrzeby wymienione.

W nowoczesnych silnikach jest tyle możliwości, że czasem nie warto się przejmować tylko od czasu do czasu dolać co zaleca producent (a nie jak niektórzy myślą od razu przechodzić na budżetowe oleje, zgodnie z zasadą im gęstszy tym lepiej).
20 cze 10:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cxsdbnn Użytkownik anonimowy
~Cxsdbnn :
No photo ~Cxsdbnn Użytkownik anonimowy
A mój rower 620 si , 15 letni motor honda akord 180 tyś , od wymiany do wymiany zero zużycia oleju,nic się nie dzieje nie rdzewieje, Bardzo mało widzę tych modeli po drogach,jak dla mie to samochód ponad czasowy,ma to co jest potrzebne i nie ma niczego co zbędne,Nie przekroczylem 130km po co kawałkami 140km ale sporadycznie jest cichy a przy 140 wogule nie słychać silnika.Żadnych styków taki jak prosto z fabryki. Wymieniłem cały rozrząd wszystkie teleskopy pompę hamulcową sprzęgła tarcze hamulcowe Nowe zaciski i klocki wszystkie części oryginał honda akord.
19 cze 19:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piekarz Użytkownik anonimowy
~Piekarz :
No photo ~Piekarz Użytkownik anonimowy
Mam Daewoo Kalos 2004 silnik 1.4 16v . i również nie bierze ani grama od wymiany do wymiany
17 cze 22:28 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Grzesiek Użytkownik anonimowy
~Grzesiek :
No photo ~Grzesiek Użytkownik anonimowy
Suzuki grand Vitara 2 2.0 benz. od nowości 2 litry na 12500 teraz 134000 i 1l na 2000 km im bardziej dynamiczna jazda tym więcej oleju
17 cze 22:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Raz Honda zawsze Honda... Użytkownik anonimowy
~Raz Honda zawsze Honda...
No photo ~Raz Honda zawsze Honda... Użytkownik anonimowy
do ~Arti:
No photo ~Arti Użytkownik anonimowy
14 cze 00:31 użytkownik ~Arti napisał
Maslo maślane, nic pożytecznego dla użytkowników. Moj opel astra 2 pił 0.5 litra na 1000 i zrobił bez żadnej awarii 320000. Nie mial zadnych wycieków.
Lubił dolewki....
15 cze 08:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Dlaczego silnik bierze olej?

Znaczny ubytek środka smarnego rzadko można uznać za normalny – w takiej sytuacji z reguły masz do czynienia z usterką. Nie lekceważ żadnej z nich, bo może się to zakończyć fatalnie dla silnika i twojego portfela.

Dlaczego silnik bierze olej? (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego