Jeśli chcemy, żeby samochód służył długo i bezproblemowo, to musimy o niego dbać. W przypadku automatycznych skrzyń biegówczynnością serwisową, która ma olbrzymi wpływ na trwałość, jest regularna wymiana oleju. W skrzyniach manualnych aut używanych w normalnych warunkach środek smarny, który jest stosowany fabrycznie, rzeczywiście może wystarczyć na nawet kilkaset tysięcy kilometrów.
W przypadku przekładni automatycznych sytuacja wygląda inaczej – tu olej nie tylko służy do smarowania mechanizmów, ale też w sprzęgle hydrokinetycznym przekazuje moment obrotowy silnika, czyli pracuje znacznie ciężej niż w „manualu”. W dodatku w „automacie” bardzo liczą się właściwości oleju, bo przekładnie tego typu mają sterowanie hydrauliczne z setkami cieniutkich kanalików olejowych i licznymi precyzyjnymi zaworami – wystarczą najdrobniejsze zanieczyszczenia lub choćby zmiana lepkości oleju, żeby np. przekładnia zaczęła szarpać albo przestała w ogóle zmieniać przełożenia!
Producenci doskonale o tym wiedzą, a jednak nie przeszkadza im to w twierdzeniu, że oleju przekładniowego nawet w „automatach” wcale nie trzeba wymieniać. Powód jest oczywisty: do problemów nie dochodzi zwykle szybko – skrzynia zalana oryginalnym olejem spokojnie dotrwa do końca gwarancji. A co potem? To już problem klienta. Z reguły naprawy automatycznych skrzyń biegów kosztują od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Co zrobić, żeby uniknąć niepotrzebnych wydatków? Specjaliści od automatycznych skrzyń biegów radzą, żeby wymieniać w nich olej i filtr co 60 tys. km, a w samochodach o większych przebiegach – nawet co 30 tys. km. To droga usługa (od 150 do ok. 1500 zł), ale i tak warto z niej skorzystać!
Porady eksploatacyjne dla właścicieli pojazdów z „automatami”
- Warto wiedzieć, że producenci automatycznych skrzyń biegów (większość wytwórców aut kupuje przekładnie od specjalistycznych firm zewnętrznych) zwykle wcale nie twierdzą, że są one bezobsługowe. W instrukcjach serwisowych (ale tych przeznaczonych dla warsztatów, a nie dla kierowców) można znaleźć zalecenia mówiące o wymianie oleju co 80-120 tys. km lub co 6-8 lat. W przypadku aut o wyższych przebiegach lub eksploatowanych w trudnych warunkach interwały te trzeba skrócić!Serwisy autoryzowane nie naprawiają skrzyń biegów samodzielnie, rzadko też potrafią je prawidłowo obsługiwać – na wymianę oleju lepiej umówić się w specjalistycznym serwisie zajmującym się „automatami”.W przypadku nowoczesnych przekładni należy bardzo uważać przy doborze oleju – producenci coraz częściej stosują specjalne produkty, a w wielu skrzyniach zwykły olej do przekładni automatycznych (ATF) może spowodować poważne awarie. Niektóre oleje nie są sprzedawane w opakowaniach detalicznych i można je kupić tylko w serwisach.W większości „automatów” oleju nie da się wymienić samodzielnie, czynność ta przerasta też możliwości większości zwykłych mechaników. W wielu modelach zalecana jest wymiana oleju tzw. metodą dynamiczną, polegającą na „przepychaniu” starego oleju nowym, i to podczas pracy silnika – wymaga to specjalistycznego sprzętu!