Jeśli mamy tylko letnie, postarajmy się o drugi komplet. Tylko jaki? Rozmiar: dawniej przyjmowało się, że zimowe ogumienie powinno być węższe niż letnie. Można już o tym zapomnieć, ponieważ dzisiejsze opony zimowe zapewniają dobrą przyczepność na śniegu nawet w "letnim" rozmiarze, a ponadto na "zimówkach" jeździmy także (a często głównie) po czarnym asfalcie. Rodzaj opon: zimowe czy wielosezonowe? Oferta tych ostatnich jest niewielka, ale dla tych, którzy jeżdżą głównie po odśnieżonych miastach, opona całoroczna to ekonomicznie najlepsze rozwiązanie. Dla mieszkańców rejonów podgórskich to nie jest dobry wybór. Drogie czy tanie? Opony zimowe powinny być bardziej uniwersalne niż letnie: jeździmy na nich po śniegu, w deszczu, po suchym asfalcie. Najtańsze "zimówki" sprawdzają się dobrze na jednym rodzaju nawierzchni (np. na śniegu), a w innych warunkach (np. w deszczu) zachowują się fatalnie. Indeks prędkościOkreśla maksymalną prędkość, z jaką można jechać przy obciążeniu wskazanym przez indeks nośności. Oznaczenia: Q - 160 km/h, T - 190 km/h, H - 210 km/h, V - 240 km/h, W - 270 km/h, Y - 300 km/h, VR - powyżej 210 km/h, ZR - powyżej 240 km/hSzerokość oponyPodawana jest w milimetrach. Tu "245" oznacza 245 mmProfil oponyTo stosunek szerokości do wysokości. "45" oznacza, że wysokość opony stanowi 45 proc. jej szerokości. Opony do większości aut mają wyższy profil, np. 65Budowa opony"R", czyli opona radialna. W samochodach osobowych inne opony (np. diagonalne) właściwie już nie występująIndeks nośnościOkreśla w kilogramach, jakie obciążenie może przenieść opona przy maksymalnej szybkości, określonej przez indeks prędkości. Z reguły im większa opona, tym wyższy indeks nośności. Jest on podobny w oponach różnych marek, jednak dostępne są także opony wzmocnione (np. XL - Extra Load), przeznaczone do aut dostawczych, mające podwyższony indeks. Przykłady: 80 - 450 kg, 81 - 462 kg, 82 - 475 kg, 83 - 487 kg, 84 - 500 kg, 85 - 515 kg, 86 - 530 kg itd.Średnica osadzeniaPodawana w calach. Oponę np. 15-calową można nałożyć tylko na 15-calową obręczJakie wybrać - całoroczne czy zimowe?ZimowaCharakteryzuje się przede wszystkimmiękką gumą, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach. Jej bieżnik ma wiele nacięć, czasem o skomplikowanych kształtach - tzw. lamel. W krajach, gdzie zima jest szczególnie surowa, używa się "zimówek" szczególnie miękkich (tzw. soft compound) albo opon kolcowanych. Obowiązuje zasada: im miększa opona, tym lepsza przyczepność na śniegu i gorsza na czarnym asfalcie - zarówno suchym, jak i mokrym.CałorocznaGodzi zalety opon zimowych i letnich. Bardzo często bieżnik w środkowej części jest charakterystyczny dla opony zimowej, a jego część barkowa ma pełne, "letnie" klocki, które dają dobre podparcie na szybko pokonywanych zakrętach suchej drogi. W codziennej eksploatacji opona całoroczna na śniegu zapewnia mniej przyczepności niż typowa "zimówka", ale pozwala na bezpieczną jazdę. Na suchym i mokrym asfalcie jest gorsza niż typowa opona letnia, ale lepsza niż opona zimowa. LetniaOpona o sztywnej konstrukcji, przystosowanej do większych prędkości. Klocki bieżnika pełne i bez drobnych nacięć, szczególnie na zewnętrznej stronie bieżnika - dają dobre podparcie na zakrętach. Opony letnie przeważnie mają szerokie kanały w bieżniku, mające skutecznie odprowadzać wodę spod kół. Coraz rzadziej stosuje się opony letnie kierunkowe, a coraz częściej asymetryczne. Wewnętrzna część bieżnika tych ostatnich ma inny kształt (z powodu innych zadań) niż zewnętrzna. - ze względu na inne zadania.Testowaliśmy opony całoroczneGoodyear Eagle Vector + EV-2Najlepsze spośród testowanych przez "Auto Świat" w ubiegłym roku opon całorocznych. Jedyna słabsza strona Goodyearów to hamowanie na suchym asfalcie: ze 100 km/h auto zatrzymało się dopiero po 43,7 m. Pirelli potrzebowały o ponad metr mniej. Bardzo dobre zachowanie na mokrej nawierzchni.Wysoka odporność na aquaplaning, duża wszechstronność.Wysokie opory toczenia, tylko dostateczna za drogę hamowania na suchej nawierzchni. Cena: 185/60 R 14H251 złCena: 195/65 R 15H320 złCena: 205/55 R 16V485 złPirelli P 2500 EuroMniej wszechstronna opona całoroczna niż Vredestein i Goodyear, ale wciąż na tyle dobra, że można powiedzieć, iż nadaje się do jazdy i latem, i na śniegu. W tych ostatnich warunkach trakcja oraz przyczepność boczna nie jest najlepsza, stąd słaby wynik w slalomie oraz przeciętny w prowadzeniu podczas szybkiej jazdy. Niskie opory toczenia, mała hałaśliwość.Słaba trakcja na śniegu, przeciętne zachowanie na mokrej nawierzchni asfaltowej.Cena: 185/60 R 14H243 złCena: 195/65 R 15H316 zł Cena: 205/55 R 16H417 złVredestein Quatrac 2Drugie miejsce w ubiegłorocznym teście opon wielosezonowych. Opona ukierunkowana na jazdę po śniegu - wyniki w slalomie i prowadzeniu niewiele gorsze od "prawdziwej" opony zimowej. Plus za hamowanie i skręcanie na mokrym. Gorsza niż w przypadku konkurencji stabilność podczas jazdy w letnich warunkach. Skuteczne hamowanie na mokrym asfalcie, opona dobra do jazdy po śniegu.Gorsza niż u konkurentów stabilność w dobrych warunkach.Cena: 185/60 R 14T238 złCena: 195/65 R 15H357 złCena: 205/55 R 16H499 złJak się jeździ na "zimówkach" w różnych warunkach? Jazda na śnieguPodstawowe manewry: przyspieszanie, hamowanie i skręcanie na śniegu to żywioł opon zimowych. Nie znaczy to wcale, że po ich założeniu będziemy mieli przyczepność taką samą, jak na asfalcie. Auta wyposażone w opony zimowe hamują ze 100 km/h na nawierzchni ośnieżonej na dystansie 120-150 metrów (na suchym asfalcie 42-50 metrów). Sytuację pogarszają oblodzenia, które mogą wydłużyć ten dystans do 200 metrów. W samochodach bez ABS-u podczas gwałtownego hamowania na niejednorodnej, częściowo ośnieżonej nawierzchni jesteśmy narażeni na utratę panowania nad autem, które może zacząć się obracać. Te niebezpieczne zjawiska nasilają się, gdy nasze auto jest wyposażone w opony letnie. Podjazd pod ośnieżoną górkę na niewłaściwym ogumieniu jest często niemożliwy - trakcja opon letnich jest nawet kilkukrotnie gorsza niż zimowych. Jazda w deszczuIm lepsze zachowanie opony na śniegu, tym gorsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Trudno skonstruować oponę, która sprawuje się bardzo dobrze w tak różnych warunkach. Przykłady? Testowane w ubiegłym roku przez "Auto Świat" opony Pirelli Winter Carving, skonstruowane pod kątem użytkowania w Skandynawii, umożliwiły zahamowanie na śniegu ze 100 km/h na dystansie niecałych 110 m. Dębica Frigo 2 miały jeszcze lepszy wynik: 109,4 m, podczas gdy zdecydowanie droższe, asymetryczne Continentale potrzebowały prawie 115 metrów na śniegu. W hamowaniu na mokrym asfalcie było odwrotnie - Pirelli: 79,5 m, Dębica: 75,2 m, Continental: 61,6 m! Na zimę warto wybierać opony z wyższej półki, które są uniwersalne. Jadąc w deszczu, pamiętajmy też, że nawet najlepsze "zimówki" nie są w tych warunkach tak dobre, jak opony letnie. Jazda na suchymJeździ się gorzej niż na oponach letnich, ponieważ wyższy, miękki bieżnik bardziej poddaje się dużym obciążeniom podczas skręcania i hamowania. Niekorzystne zjawiska rosną, gdy założymy opony zimowe o wyższym profilu - dlatego nie należy stosować węższych i wyższych opon, jeśli nie jest to uzasadnione np. brakiem idealnego rozmiaru. Zjawisko wydłużania się drogi hamowania i pogorszonej stabilności utrzymuje się także w temperaturach niższych niż 7ºC. Uwaga: opony letnie o wysokich indeksach prędkości są bardziej wrażliwe na niskie temperatury - zastąpienie ich "zimówkami" zalecane jest wcześniej niż w przypadku opon o niskich indeksach prędkości, nawet jeśli nie ma śniegu. Pogorszone właściwości opon zimowych na suchym asfalcie nie są na co dzień uciążliwe, ponieważ w takich warunkach przyczepność i tak jest bardzo dobra. Jak je ułożyć?Opony zdjęte z felg ustawiamy w pozycji pionowej - dokładnie tak jak w hurtowniach i sklepach oponiarskich. Dobrze jest co kilka tygodni je obrócić. W miarę możliwości opony powinniśmy przechowywać w ciemnym miejscu (np. w piwnicy lub garażu), a nie na słońcu. Opony przed pozostawieniem na dłuższy czas warto zabezpieczyć preparatem do konserwacji opon (nie dotyczy bieżnika!) dostępnym na stacjach benzynowych i w sklepach motoryzacyjnych. Opony często można zostawić na przechowanie w warsztacie oponiarskim - koszt to zwykle 50-100 zł za komplet pozostawiony na jeden sezon.Opony na felgach układamy w pozycji poziomej - można ułożyć cztery koła jedne na drugich. Podobnie jak w przypadku opon bez felg, warto je trzymać w ciemnym pomieszczeniu, zabezpieczone przed starzeniem specjalnym preparatem do konserwacji opon. Przed ponownym montażem na samochodzie koła trzeba koniecznie dopompować, a także warto je ponownie wyważyć.Tych już nie maNiedostępny rozmiar? To bardzo częsty problem, dotkliwy szczególnie dla właścicieli starszych aut, szukających oryginalnego rozmiaru. Mogą być trudności z kupnem "zimówek" np. w rozmiarach 205/55 R 15, 185/55 R 14, 195/55 R 16 i innych, mimo że są umieszczane w cennikach. W takiej sytuacji sprawdźmy, jaki zamiennik zaleca producent auta albo poprośmy o pomoc w warsztacie oponiarskim. Np. opony 205/55 R 15 można zamienić oponami 195/65 R 15. Żaden problem!
Dobierz właściwie
Choć miniona zima była wyjątkowo łagodna, nadchodząca ma być mroźna, chłodna i groźna - tej wersji w każdym razie będą z pewnością trzymać się koncerny oponiarskie, starając się sprzedać nam jak najwięcej opon zimowych. Faktem jest, że jazda przez cały rok na letnich oponach może być niebezpieczna.