Pora na kolejną dobrą wiadomość. Z dobrodziejstw takiego systemu korzystać mogą już nie tylko właściciele nowych aut, fabrycznie wyposażonych w najnowsze układy oświetlenia. Dzięki zestawowi firmy Hella doświetlać zakręty może też większość nowych i kilkuletnich pojazdów. Ponieważ do widocznego na zdjęciach Audi A4 nie ma zestawu rekomendowanego, użyliśmy uniwersalnego DynaView Evo 2. Montaż wykracza poza możliwości amatoraAle uwaga! Jedno jest pewne - montaż świateł to nie zadanie dla początkujących majsterkowiczów. I to co najmniej z trzech powodów. Pierwszą poważną przeszkodą jest to, że w celu zamontowania dodatkowego oświetlenia należy przerobić przedni spoiler (łatwiejsze zadanie mają właściciele aut z fabrycznymi otworami na światła przeciwmgielne). Kolejną trudność stanowi to, że trzeba przeprowadzić przewody z komory silnika do wnętrza samochodu. Wymaga to zdemontowania osłon, części tapicerki oraz elementów deski rozdzielczej. Później trzeba jeszcze odnaleźć przewód, którym płynie sygnał do prędkościomierza. Informacje o tym, jak to zrobić, znaleźć można w internecie lub w instrukcjach serwisowych.Pozostałe czynności wykonać nieco łatwiej - przeciąganie kabli, montaż sterownika oraz kalibrację urządzenia. Wszystko zajęło nam 4 godziny wytężonej pracy. Efekt widać od razu. Droga jest rzeczywiście lepiej oświetlona. Dodatkowa korzyść - sterownik pozwala na jednoczesne uruchomienie obydwu świateł - wtedy pełnią one rolę lamp przeciwmgielnych.Już za tydzień test świateł!W kolejnej edycji wielkiego testu świateł oceniamy skuteczność oświetlenia takich rynkowych bestsellerów, jak Kia cee'd, Toyota Auris czy Opel Corsa. Jak wypadły światła diodowe? Ile można wycisnąć z poczciwych żarówek? Już za tydzień w "AŚ"!Montaż zestawu DynaView Evo 21. Zaczynamy od odłączenia akumulatora i ewentualnego demontażu fabrycznych świateł przeciwmgielnych2. Miejsce montażu trzeba dopasować do nowych lamp. Może to wymagać np. przeróbki zderzaka3. W zestawie znajdują się uchwyty do nowych lamp. Montujemy je w starannie przygotowanym otworze4. Sterownik umieszczamy tam, gdzie nie jest narażony na działanie wody i wysokiej temperatury5. Lokalizujemy przewody do świateł pozycyjnych, mijania, drogowych oraz kierunkowskazów6. Odnajdujemy "plus po stacyjce" i kabel sygnałowy do prędkościomierza. Nie jest to wcale takie łatwe!7. Po zdjęciu "zegarów" podłączamy wiązkę do przewodów i włącznika świateł przeciwmgielnych 8. Pozostaje jeszcze doprowadzić zasilanie do sterownika. Wtedy można już podłączyć akumulator9. Kalibracja: zgodnie z przepisami system może działać tylko przy prędkościach poniżej 40 km/h!Warunki, jakie spełniać muszą dodatkowe światła zakrętowe określa regulacja ECE 119, która weszła w życie 6.04.2005 r. Zestaw firmy Hella ma homologację europejską zgodną z regulacjami ECE 119 oraz ECE 19 (dotycząca świateł przeciwmgielnych). Zaświadczenia homologacyjne wraz z odpowiednimi instrukcjami dołączone są do zestawu montażowego.
Doświetl zakręty
Czy mieliście już okazję przejechać się autem wyposażonym w światła z funkcją doświetlania zakrętów? Jeśli nie, to proszę uwierzyć nam na słowo: to nie gadżet, lecz całkiem przydatne rozwiązanie. Jeździ się z nimi dużo przyjemniej, a przede wszystkim bezpieczniej, bo nareszcie światło dociera także do bardziej oddalonych zakamarków drogi i pobocza.