CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.795.044.752.24
Średnio5.115.305.002.55
Najdrożej5.595.765.974.47

Dynamiczny falstart silnika 1.6 T grupy BMW/PSA

28 lip 11 20:08

Plebiscyty mają to do siebie, że napędzają sprzedaż. Tak właśnie było w przypadku doładowanej jednostki benzynowej 1.6, wielokrotnie wyróżnianej w konkursach na silnik roku, opracowanej wspólnie przez BMW i PSA. Niestety, jak na razie motor ten wyróżnia się przede wszystkim... usterkowością

W założeniu pomysł był dobry. Dwa duże koncerny – BMW i francuski PSA (Peugeot/Citroën) – połączyły siły, aby wspólnie opracować wielkoseryjny turbodoładowany silnik benzynowy. Nic dziwnego: taki sposób działania pozwala przede wszystkim obniżyć koszty całego przedsięwzięcia oraz – co równie ważne – wymienićsię doświadczeniami i technologią.

Teoretycznie – strzał w dziesiątkę. A w praktyce? Cóż, po raz kolejny potwierdziła się prawdziwość przysłowia, które mówi, że gdzie kucharek sześć, tam najczęściej nie ma co jeść.

Nowy silnik zadebiutował jesienią 2006 r. pod maską II generacji Mini Coopera S (brytyjska marka to własność BMW), a w 2007 r. pojawił się w modelach produkowanych przez PSA i zdobył prestiżowy tytuł „Silnik Roku” w kategorii od 1,4 do 1,8 l, którego nie oddał aż do dziś! Jury doceniło nie tylko zaawansowaną technikę – duża moc z niewielkiej pojemności, turbina twin-scroll, zmienne fazy rozrządu Vanos, wtrysk bezpośredni oraz „inteligentna” pompa wody – lecz także dobry stosunek osiągów do średniego spalania deklarowanego przez producentów.

Niepokojące sygnały pojawiły się dość szybko. Początkowo główny problem stanowił wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. Objaw usterki to głośna pracasilnika (dieslowskie klekotanie) w ciągu pierwszych minut po rozruchu. Po rozgrzaniu nieprzyjemny hałas z reguły znika. Warto jednak podkreślić, że jest to nie tylko usterka kosmetyczna. Ma ona też wpływ na ogólny stan i żywotność jednostki napędowej.

W skrajnym przypadku (a znamy takich całkiem dużo) łańcuch może po przebiegu 40-50 tys. km rozciągnąć się nawet o długość jednego ogniwa! Zdarzały się także uszkodzenia wałków rozrządu, które „przycierały się” na panewkach. Efekt? Kosztowna naprawa głowicy. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że zarówno BMW, jak i PSA w zasadzie bez zająknienia wymieniały wadliwe części w ramach gwarancji.

Jednak oficjalnej akcji naprawczej nie ogłoszono. Niestety, naprawy często przynosiły tylko chwilową poprawę i złowieszcze klekotanie pojawiało się ponownie. Zmodyfikowane, bardziej trwałe napinacze wprowadzono dopiero na przełomie lat 2008/09. Kolejny kłopot to nagłe zaniki mocy. W takim wypadku przyczyn może być kilka: od problemu z oprogramowaniem sterującym pracą jednostki napędowej po źle ustawiony napęd rozrządu (luźny łańcuch może „przeskoczyć”). Niekiedy jednostka potrafi przejść w tryb awaryjny, ponieważ centralka sterująca stwierdza nieprawidłowy skład mieszanki.

Gazy wydechowe nie spełniają więc norm czystości i są zagrożeniem dla środowiska. Wygląda jednak na to, że problem z zanikiem mocy częściej dotyczy pojazdów koncernu PSA. W takim wypadku na zestawie zegarów wyświetlany jest komunikat o usterce systemu oczyszczania spalin.

Poza tym warto regularnie kontrolować poziom oleju – niektóre egzemplarze potrafią zużyć nawet litr na 2,5 tys. km. Lekkie dymienie z rury wydechowej to normalne zjawisko dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

W 2010 r. na rynku pojawiła się zmodernizowana wersja tego motoru, spełniająca normę czystości spalin Euro 5. Wadliwe elementy rozrządu usprawniono, wzrosła też nieco moc większości odmian. Czy możemy liczyć na poprawę? Przekonamy się niebawem.

Na koniec mamy też dobre wiadomości. Wymiana łańcucha wraz z napinaczem powinna kosztować nie więcej niż 1,5 tys. zł. Warto jednak sięgnąć po elementy zmodernizowane! Poza tym francusko-niemiecki benzyniak doskonale sprawdza się podczas codziennej eksploatacji. Jest dynamiczny (pod warunkiem, że nie musi „dźwigać” pojazdu cięższego niż ok. 1,5 t), ładnie brzmi, a także zachwyca elastycznością (wysoki moment obrotowy dostępny w bardzo szerokim zakresie). Topowa odmiana o mocy 211 KM, montowana w Mini JCW, zapewnia przyspieszenie do „setki” w 6,5 s.

Kilka słów warto też poświęcić zużyciu paliwa. Aby osiągnąć 6 l/100 km, trzeba niestety bardzo delikatnie obchodzić się z pedałem gazu. Jeśli natomiast chcemy wykorzystać pełny potencjał naszego auta, musimy tankować droższe paliwo 98-oktanowe i liczyć się ze znacznym wzrostem apetytu – nawet do 14-15 l/100 km.

Podsumowanie - Komentatorzy piłkarscy mówią w takich wypadkach, że pomysł był dobry, ale wykonanie – już nieco gorsze. Cóż, nie da się ukryć, że motor 1.6 zaprojektowany wspólnie przez BMW i koncern PSA okazał się konstrukcją mocno niedopracowaną, wymagającą wielu poprawek i ulepszeń. Z czasem większość usterek wyeliminowano i silniki produkowane od 2010 r. (spełniające normę Euro 5) są jak na razie bezawaryjne.

Rodzi się pytanie: dlaczego po raz kolejny testującymi musieli być użytkownicy, którzy w wielu wypadkach zapłacili za swe pojazdy niemałe pieniądze i oczekiwali spokojnej eksploatacji? Trzeba jednak uczciwie przyznać, że francusko-niemiecki silnik ma naprawdę dużo zalet i – jeśli tylko jest sprawny – daje mnóstwo frajdy z jazdy. Radzimy szukać jak najmłodszych egzemplarzy!

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Krzysiek Użytkownik anonimowy
~Krzysiek :
Brak zdjęcia ~Krzysiek Użytkownik anonimowy
Mam Peugeota 5008 z tym silnikiem. To co czytam tu o spalaniu to w moim wypadku zupełna nieprawda. W trasie nie ma szans na spalanie poniżej 8l, w mieście jest to nawet 15l !!! i to przy normalnej jeździe. Mam też co jakiś czas objawy klekoczącego łańcucha rozrządu, jednak serwis nie podejmuje się naprawy, bo kiedy odstawiam do nich auto to "obserwują tych objawów". Na razie się to nie nasila, po nagrzaniu silnika jest OK. Co do utraty mocy, to również kilkakrotnie to zaobserwowałem, jednak problem szybko i samoistnie znikał, bez żadnych komunikatów serwisowych. Potwierdzam, ze trzeba uważać na poziom oleju, zwłaszcza w dłuższych trasach. Podsumowując, silnik jest OK, choć jak dla mnie na 5008 za słaby i chyba stad tez to masakryczne spalanie...
15 maja 20:37 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
     IP: 89.79.51.177
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~adam Użytkownik anonimowy
~adam :
Brak zdjęcia ~adam Użytkownik anonimowy
tryb awaryjny mam ten silnik w 3008 (prod 07/2012), jeżeli chodzi o wrażenia z jazdy jest lepiej niż dobrze. Ale włączył się tryb awaryjny: najpierw spadek mocy, po rozgrzaniu moc wróciła a lampka zgasłą po 2ch dniach. W serwisie powiedzieli że nie mają pojęcia czym to było spowodowane. Ostatnio w czasie mrozów znów historia się powtórzyła. Mam nadzieję że to przelotne kaprysy.
6 lut 12:05
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 83.238.13.18
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Marek Użytkownik anonimowy
~Marek
Brak zdjęcia ~Marek Użytkownik anonimowy
do ~mój nick:
Brak zdjęcia ~mój nick Użytkownik anonimowy
8 sty 13:29 użytkownik ~mój nick napisał:
1.6 THP Mam ten silnik w pugu 508 - przebieg ponad 60 tys. bez najmniejszych "fochów i problemów"; srednie spalanie 7-7.5 l/100km. W miescie od 8-9l. Poza miastem 5.5 - 6.5 l (prędkości do 150 km/h). Czyżby miał pecha?
To jesteś szczęściarzem! Ja już jestem po wymianie rozrządu, a problemy wciąż się pojawiają. Takie spalanie miałem do 40 tys., później wzrastało, teraz średnio 8,5. Jutro kolejna wizyta w serwisie. Pozdrawiam i życzę dalszego szczęścia:)
28 sty 22:24
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 89.231.147.251
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~PIO Użytkownik anonimowy
~PIO :
Brak zdjęcia ~PIO Użytkownik anonimowy
C5 1,6 thp , 96 tys przejechane. nic tylko jezdzić. a jaktam wieśwageny z tsi sypiacymi się co chwila
1 lip 22:11
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 83.26.237.228
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~KaloszeNosze Użytkownik anonimowy
~KaloszeNosze :
Brak zdjęcia ~KaloszeNosze Użytkownik anonimowy
Zajebisty silnik. Zajebisty silnik.
1 wrz 12 19:16 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 80.214.0.164
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~mój nick Użytkownik anonimowy
~mój nick :
Brak zdjęcia ~mój nick Użytkownik anonimowy
1.6 THP Mam ten silnik w pugu 508 - przebieg ponad 60 tys. bez najmniejszych "fochów i problemów"; srednie spalanie 7-7.5 l/100km. W miescie od 8-9l. Poza miastem 5.5 - 6.5 l (prędkości do 150 km/h). Czyżby miał pecha?
8 sty 13:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1      IP: 82.139.54.174
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Gość Użytkownik anonimowy
~Gość :
Brak zdjęcia ~Gość Użytkownik anonimowy
Piszący artykuł chyba nigdy Piszący artykuł chyba nigdy nie jechał autem z takim silnikiem. Jadąc przepisowo z palcem uzyskamy spalanie nawet mniejsze niż 5 litrów. Przy deptaniu też jest ładnie. Na chwilę obecną moim zdaniem najlepszy silnik o małej pojemności: mało pali, cicho chodzi, wysoka kultura pracy, dynamiczny, praktycznie bezawaryjny. A teraz silnik VW 1.4 tsi: mało nie pali, cicho chodzi, kultura pracy jak w pralce- chodzi bo chodzi, przy czym 1.6THP bije go na głowę tutaj; dynamiczny, ponoć od 2012 wyeliminowano sporo wad (niech inni to jeszcze przetestują)takie jak pękające tłoki, głowica, sypiący się rozrząd i H*J go wie co jeszcze- to tylko nówkę pozostaje kupić a nie wadliwą używkę. Tyle. Pozdro.
1 wrz 12 19:12 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 80.214.0.13
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej