Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Jak dbać o akumulator?

25 lis 16 15:27
Udostępnij
0
Skomentuj
Jak dbać o akumulator? Jak dbać o akumulator? Foto: 123RF / 123RF

Prawidłowo użytkowany akumulator powinien wystarczyć na co najmniej kilka lat bezproblemowej eksploatacji. To, że baterie są oznaczane jako bezobsługowe, nie znaczy, że nie należy im się odrobina troski

Najczęściej kierowcy przypominają sobie o akumulatorze, kiedy po chłodnej nocy silnik nie chce zapalić albo nawet auta nie da się otworzyć. W takiej sytuacji często okazuje się, że jedynym wyjściem jest wymiana zaniedbanej baterii.

Standardowe akumulatory samochodowe wystarczają zwykle na 4-6 lat normalnego użytkowania. Jeśli auto jeździ sporadycznie i na krótkich trasach lub np. przez roztargnienie użytkownika bądź usterki pojazdu akumulator był narażony na głębokie rozładowanie, to może on nie dotrwać nawet do końca dwuletniej gwarancji. Z kolei w samochodach intensywnie wykorzystywanych i głównie na długich trasach bateria nawet po 8 czy 10 latach wciąż może być sprawna. Prezentujemy 10 rad, dzięki którym akumulator wystarczy na dłużej.

Jeśli mało jeździsz, regularnie doładowuj akumulator.

W nowych autach jest tyle odbiorników elektrycznych, że na krótkich trasach alternator nie nadąża z doładowywaniem akumulatora, a w czasie postoju bateria też się rozładowuje. Jeśli akumulator będzie ciągle niedoładowany, dojdzie do tzw. zasiarczenia jego płyt, a to spowoduje spadek wydajności ogniw i ich przyspieszone starzenie.

Akumulator należy doładować, kiedy jego napięcie spadnie poniżej 12,5 wolta. Jeśli auto stoi nieruszane w garażu tygodniami, warto zainwestować w ładowarkę z funkcją ładowania podtrzymującego – markowe urządzenia można bez obaw pozostawić podłączone do akumulatora podpiętego do instalacji elektrycznej auta. W przypadku samochodu używanego na krótkich trasach wystarczy solidne podładowanie raz na kilka tygodni. Uwaga! Tanie, proste ładowarki nie nadają się do ładowania nowoczesnych akumulatorów ECM i AGM ani do podłączania wprost do baterii zamontowanej w samochodzie.

Akumulator ładuj powoli.

Tylko nowoczesne akumulatory do aut z układami start-stop i systemami odzyskiwania energii dobrze znoszą szybkie ładowanie – standardowym ogniwom to nie służy. Prosta zasada: prąd ładowania nie powinien być wyższy niż 1/10 pojemności akumulatora, tzn. baterię o pojemności 60 Ah można ładować prądem nie większym niż 6 amperów. Jeśli ładowarka ma opcje wolnego lub szybkiego ładowania, zawsze wybierajcie wolne!

Nie doprowadzaj do głębokiego rozładowania akumulatora.

Standardowy akumulator, nawet jeśli jest prawie nowy, po całkowitym rozładowaniu może okazać się nieodwracalnie uszkodzony. Czasem głęboko rozładowany akumulator można uratować przez podłączenie go do dobrego prostownika z funkcją odsiarczania (regeneracji) ogniw. Uwaga! Jeśli bateria rozładuje się na mrozie, elektrolit może w niej zamarznąć i rozerwać obudowę, a wtedy żrący kwas siarkowy wyleje się na karoserię!

Nie kręć zbyt długo rozrusznikiem.

To szkodzi zarówno akumulatorowi, jak i rozrusznikowi. Między próbami rozruchu należy robić przerwy.

Dbaj o czystość akumulatora.

Warstwa brudu na jego obudowie sprawi, że będzie dochodziło do przyspieszonego rozładowywania baterii na skutek występowania tzw. prądów pełzających.

Wyczyść i zakonserwuj klemy, przykręć zaciski.

Zaśniedziałe klemy to częsty powód tego, że akumulator pozostaje niedoładowany i nie ma siły, żeby wprawić w ruch rozrusznik.

Solidnie zamontuj akumulator w samochodzie.

Nadmierne drgania i wstrząsy mogą spowodować, że dojdzie do zerwania się z mocowań płyt i do zwarcia wewnątrz akumulatora.

Dbaj o stan instalacji i alternatora.

Słaby alternator lub źle działający regulator napięcia mogą szybko zniszczyć akumulator. Baterii tak samo szkodzi niedoładowanie, jak i przeładowanie, kiedy wadliwy regulator pozwala na wzrost napięcia znacznie powyżej 14,4 wolta.

Pozbądź się „podkradaczy” prądu.

Jeśli masz wrażenie, że prądu na postoju zbyt szybko ubywa, sprawdź, czy nie pobierają go dodatkowe akcesoria zamontowane w aucie. Pierwszym podejrzanym jest z reguły autoalarm, warto też przyjrzeć się niefabrycznemu radiu.

Dobrze dobierz akumulator do auta.

W żadnym wypadku nie należy stosować akumulatorów o pojemności mniejszej niż zalecana przez producenta samochodu – mogą sobie nie poradzić z zapotrzebowaniem auta na energię. Bateria nieco większa od zalecanej ułatwi rozruch i będzie mniej podatna na rozładowanie.

Naszym zdaniem

Zaniedbane akumulatory zachowują się zgodnie z prawami Murphy’ego – padają wtedy, kiedy są najbardziej potrzebne. Zadbane za to wystarczają na lata. Wiem, co mówię, bo w jednym z moich aut mam sprawną ponad 10-letnią baterię.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (30)

No photo
No photo ~Janusz Użytkownik anonimowy
~Janusz :
No photo ~Janusz Użytkownik anonimowy
Mercedes A-klasa 2002 rok 1,7 diesel 95km - akumulator fabryczny czyli 14 lat. mamy go od 4 lat. Żona używa tego samochodu do wożenia i odbierania dzieci do szkoły 3 km w jedną stronę i dodatkowo jazdy "koło komina" lokalne sklepiki spożywcze, najdalszymi trasami są wypady 70- 90 km ale to tak max raz na 2 miesiące (do tych dalszych wyjazdów używam HONDY Accord 2,0 benzyna + LPG, jest taniej i wygodniej). Od listopada do marca 2-3 razy doładowuję profilaktycznie starym Polskim (20 letnim) prostownikiem. Jak na razie nie widać oznak końca akumulatora.
25 lis 16 22:01 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~krab Użytkownik anonimowy
~krab :
No photo ~krab Użytkownik anonimowy
Akumulatory samochodowe tzw bezobsługowe to pułapka .Ta bezobsługowość oznacza właściwie tylko niemożność dolewania wody ale również brak możliwości sprawdzenia gęstości elektrolitu aby wiedzieć czy któraś z cel ( ogniw ) nie ma zwarcia . A tylko to może być powodem uznania gwarancji . Tak więc sami nie możemy udowodnić sprzedawcy ,że awaria akumulatora wynika z wady produkcyjnej . A który z producentów uzna reklamację bez twardych dowodów w rękach klienta ?
25 lis 16 19:32 | ocena: 80%
Liczba głosów:20
80%
20%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jak pali to nie ruszaj akumlatora Użytkownik anonimowy
~jak pali to nie ruszaj akumlatora
No photo ~jak pali to nie ruszaj akumlatora Użytkownik anonimowy
do ~gregor:
No photo ~gregor Użytkownik anonimowy
27 lis 16 10:27 użytkownik ~gregor napisał
Witam. Akumulator niedoładowany szybko się zasiarcza, to fakt. Uszkodzenie instalacji elektrycznej bądź krótkie przejazdy samochodem mogą do tego doprowadzić. Dlatego polecam, jak w treści artykułu, profilaktyczne doładowywanie. Przerabiałem ten temat wie
Współczuję przeprawy. Jednak uczciwie wyprodukowana bateria nawet jeżdżąc na krótkich odcinkach dieslem niegarażowanym nie wymaga ŻADNEJ OBSŁUGI. Wiele osób o tym wie z własnego doświadczania. Sam tak jeżdżę na 9 letniej oryginalnej baterii GM od 5 lat i nigdy nie była doładowywana, nic nie było robione przy ładowaniu auta i nigdy nikt nie zaglądał do elektrolitu. Ale komputer pokazuje ładowanie przec. 14V i auto pali bez problemu na mrozie i w upały. I powiedziałbym że to sprawność auta ma znaczenie, a nie "grzebanie przy baterii".
20 gru 16 15:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gregor Użytkownik anonimowy
~gregor :
No photo ~gregor Użytkownik anonimowy
Witam. Akumulator niedoładowany szybko się zasiarcza, to fakt. Uszkodzenie instalacji elektrycznej bądź krótkie przejazdy samochodem mogą do tego doprowadzić. Dlatego polecam, jak w treści artykułu, profilaktyczne doładowywanie. Przerabiałem ten temat wielokrotnie w związku z ww. warunkami. Do zakupu polecam punkty, które handlują dużą ilością akumulatorów, bo wtedy prawdopodobieństwo zakupu badziewia, które stoi na półce wiele miesięcy jest małoprawdopodobne. Co ciekawe na akumulatorach nie ma wytłoczonej daty produkcji - he, he... Mogą więc wam sprzedać aku w każdym wieku i niezależnie czy był dobrze przechowywany i regularnie doładowywany. Kiedyś reklamowałem akumulator BOSCH po 8 miesiącach od zakupu - nie uznali gwarancji ze względu, jak to stwierdzili "na zasiarczenie". Nie badali mojego auta, nie podali oficjalnie daty produkcji akumulatora. Z nieoficialnych źródeł dowiedziałem się, że był on sprzedany w 17 miesiącu po dacie produkcji. Nie pomogło odwołanie się do centrali firmy w Polsce. Dlatego przed zakupem pomyślcie, może nie o producencie, tylko o źródle z którego pochodzi aku. Może dobrze kupić np. w sklepie firmowym. A tak na marginesie, pozdrawiam magików z ww. centrali w Polsce. Prawdopodobnie, gdybym reklamował ten produkt w Niemczech problemu z uznaniem gwarancji bym nie miał.
27 lis 16 10:27 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dobry aku to od 6-10 lat poniżej to akupodobne Użytkownik anonimowy
~dobry aku to od 6-10 lat poniżej to akupodobne :
No photo ~dobry aku to od 6-10 lat poniżej to akupodobne Użytkownik anonimowy
Z akumulatorami jest jak w loterii z dużą ilością wygranych, albo trafimy albo niedługo po gwarancji zaczyna kuleć.
Diesel w bardzo dobrym stanie sprowadzony z Niemiec 4 lata temu z oryginalnym akumulatorem wymienionym w niemieckim ASO 8 lat temu!!! Obecnie kręci tak samo jak 4 lata temu. Żadnej różnicy. Ostatniej zimy niemal nie było jednak o ile pamiętam zdarzyły się jakiejś w nocy spadki nawet pon. -20*C co jedynie sprawiło wolniejsze kręcenie rozrusznika, ale zapłon od "strzała" za jednym podgrzaniem świec.
Właśnie... w ogóle dziwi mnie "kilkukrotne grzanie świec" na dużym mrozie pokazywane na YT. Sprawny diesel ma palić za jednym grzaniem. Chyba że to złom z przebiegiem 500 000+km, nienależycie serwisowany albo historyczny rumpel,...pod takimi dawniej ogniska palili.
20 gru 16 15:09 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maroch Użytkownik anonimowy
~maroch :
No photo ~maroch Użytkownik anonimowy
Osiem lat na fabrycznym akumulatorze w Renault Clio III.Nigdy nie doładowywany zewnętrznymi prostownikami.
25 lis 16 21:18 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kierko Użytkownik anonimowy
~kierko
No photo ~kierko Użytkownik anonimowy
do ~krab:
No photo ~krab Użytkownik anonimowy
25 lis 16 19:32 użytkownik ~krab napisał
Akumulatory samochodowe tzw bezobsługowe to pułapka .Ta bezobsługowość oznacza właściwie tylko niemożność dolewania wody ale również brak możliwości sprawdzenia gęstości elektrolitu aby wiedzieć czy któraś z cel ( ogniw ) nie ma zwarcia . A tylko to moż
dokładnie tak
Kiedyś akumulator Shnejder służył mi 7 lat teraz "bezobsługowa" centra po 4 do wymiany
25 lis 16 20:21 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~teraz już prawie niedzielny kierowca Użytkownik anonimowy
~teraz już prawie niedzielny kierowca :
No photo ~teraz już prawie niedzielny kierowca Użytkownik anonimowy
Być może nikt mi nie uwierzy, ale kilkanaście dni temu oddałem w związku z wymianą akumulator marki niemieckiej (teraz już produkowany jest w Czechach), który funkcjonował mi bez zarzutów 14 lat i 1 miesiąc. Sam się dziwiłem, bo dopiero kilkanaście dni temu pierwszy raz odmówił mi posłuszeństwa. Wymieniłem go na takiej samej marki, ale wątpię, aby tak długo mi służył.
25 lis 16 23:17 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dobra bateria to 6 lat minimum Użytkownik anonimowy
~Dobra bateria to 6 lat minimum
No photo ~Dobra bateria to 6 lat minimum Użytkownik anonimowy
do ~krab:
No photo ~krab Użytkownik anonimowy
25 lis 16 19:32 użytkownik ~krab napisał
Akumulatory samochodowe tzw bezobsługowe to pułapka .Ta bezobsługowość oznacza właściwie tylko niemożność dolewania wody ale również brak możliwości sprawdzenia gęstości elektrolitu aby wiedzieć czy któraś z cel ( ogniw ) nie ma zwarcia . A tylko to moż
To jakim cudem bezobsługowe oryginalne wytrzymują 6-10 lat i czasem więcej bez potrzeby "udowadniania" i bez owej "obsługowości"?
A niezależnych producentów jak osiągną magiczną granicę 6 lat to sukces.
Wiele osób doświadczyło baterii-padaczek po 2-3 latach prawidłowego używania. Takie są "pułapką".
20 gru 16 15:20 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jj Użytkownik anonimowy
~jj :
No photo ~jj Użytkownik anonimowy
To o akumulator trzeba dbać? Myślałem że kupując samochód nie trzeba sobie zawracać głowy takimi rzeczami, jeżdżę średnio 5-7 lat jednym samochodem i nigdy nawet nie zaglądałem do akumulatora
20 gru 16 13:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej