Nic tak nie poprawia wyglądu auta jak ładne, lśniące alufelgi. Jakie wybrać? Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie obręczy o takim samym rozmiarze jak te, które były zamontowane fabrycznie. I nie chodzi tu tylko o średnicę czy szerokość – ważne są jeszcze inne parametry, takie jak rozstaw śrub, średnica otworu centrującego, odsadzenie, profil.Niestety, koła w fabrycznych rozmiarach zwykle nie są najefektowniejszym rozwiązaniem. Jeśli właściciel auta decyduje się na zakup nowych felg, to zwykle chce, żeby były one większe. A w takiej sytuacji o pomyłkę nietrudno!
Niemal w każdym samochodzie uda nam się np. w miejsce felg 15-calowych zamontować16-, 17-, a nawet 18-calowe. Wówczas auto ładniej wygląda, koła wydają się większe, mimo że nie zmieniła się zewnętrzna średnica opon (tak właśnie powinno być). Większa felga wymusza założenie opon o niższym profilu (z niższą ścianką boczną). Warto jednak pamiętać, że taka modyfikacja zmienia charakterystykę układu jezdnego. Na szerszych i niższych oponach łatwiej się hamuje na przyczepnej nawierzchni, auto lepiej trzyma się drogi na zakrętach, ale już w koleinach samochód myszkuje, a spotkanie z krawężnikiem lub dziurą niemal zawsze kończy się uszkodzeniem koła.
Zawieszenie, a także karoseria zużywają się szybciej, bo niższa opona słabiej tłumi drgania. Wybierając felgi, warto więc zachować umiar. Dotyczy to też tzw. odsadzenia (ET), czyli parametru odpowiadającego za to, jak głęboko obręcz skrywa się w nadkolu. Im koła mocniej wypełniają nadkola, tym bardziej sportowo auto wygląda – niestety, są też niepożądane efekty uboczne. Niewłaściwe odsadzenie obręczy (ET) powoduje problemy z utrzymaniem kierunku jazdy, a także bardziej obciąża łożyska kół (w ekstremalnych przypadkach felgi nie da się założyć). Łożyska również źle znoszą jazdę na zbyt szerokich oponach (ich szerokość związana jest z rozmiarem felgi).
Jak dobrać odpowiednie felgi?
-
Profil kołnierza - W opisie felgi (np. 6Jx15) „J” oznacza profil kołnierza obręczy. W autach osobowych występuje zwykle profil „J”,w terenówkach– „JJ”.Średnica felgi - Nie może być za mała, gdyż ograniczeniem jest wielkość tarczy i zacisku hamulca, które muszą się zmieścić w obręczy. Nic nie przeszkadza w zamontowaniu felgi większej od standardowej. W takiej sytuacji musi być zachowana zewnętrzna średnica kompletnego koła, co jest możliwe dzięki montażowi opony o niższym profilu.Odsadzenie (ET) - – odległość płaszczyzny montażowej felgi od jej osi symetrii. W zależności od parametru ET felga o tej samej szerokości może bardziej wystawać na zewnątrz karoserii lub chować się w nadkolu.Szerokość obręczy - Nie może być za mała, bo felga będzie ocierać o tarczę hamulcową, ani za duża, bo będzie wystawać z nadkola. Spowoduje to też zbyt duże obciążenie łożysk kół i elementów zawieszenia. Zwykle jednak mamy znaczną możliwość manewru. Im większa średnica felgi, tym większa jej szerokość.Profil przekroju – np. H2 w oznaczeniu6Jx15H2. (zaznaczony na czerwono). Symbol literowy oznacza określony kształt „garbów” w przekroju felgi. Liczba i rozstaw otworów na śruby - Na feldze opisywane są często symbolem PCD (np. PCD 100). Parametr bywapodawany wprost, np. 5x112. Rozwiercanie otworów jest niedopuszczalne!Średnica otworu centrującego - Nie może być za mała. W przypadku felg z dużym otworem standardowo stosuje się pierścienie redukcyjne.
Internetowe konfiguratory pomagają w doborze - Najprostszym sposobem na dobranie właściwych felg aluminiowych jest skorzystanie z jednego z internetowych konfiguratorów, jakie na swoich stronach WWW udostępniają dystrybutorzy obręczy. Nie musimy wtedy znać parametrów felgi – wystarczy wprowadzić dokładne informacje o modelu auta i program sam odnajdzie dane o obręczy w swojej bazie. Korzystanie z konfiguratorów to doskonałe rozwiązanie dla wzrokowców – większość aplikacji pozwala na wirtualne przymierzenie obręczy do wybranego modelu samochodu. Zestawienie konfiguratorów przygotowane przez specjalistów z Oponeo.pl prezentujemy na stronie: http://www.auto-swiat.pl/zdjecia/jak-dobrac-felgi-ranking-konfiguratorow.
Rozszyfrowujemy oznaczenia felg - Dla niewtajemniczonych oznaczenia felg wydają się czarną magią. Co np. znaczy opis 6,5Jx16H2 ET38 5x112? Po kolei: felga ma szerokość wewnętrzną 6,5 cala, średnicę 16 cali, jest to typowa obręcz do auta osobowego, z przekrojem o dwóch „garbach”, jej płaszczyzna montażowa jest odsunięta od osi symetrii o 38 mm, otworów na śruby ma 5, a ich rozstaw wynosi 112 mm.
Do kompletu informacji potrzebnych do dobrania obręczy do auta brakuje jeszcze średnicy otworu centrującego, która podawana jest w milimetrach. Otwór nie może być zbyt mały, bo koła nie uda się założyć na piastę. W przypadku zbyt dużego otworu należy zastosować odpowiedni pierścień redukcyjny. Felga nie powinna trzymać się tylko na śrubach. W takiej sytuacji może dojść do bicia koła w płaszczyźnie pionowej – nawet na prostej drodze auto będzie jechało jak po wertepach. Radzimy uważać przy zakupie felg używanych – często są niefachowo przerabiane, np. mają rozwiercane otwory na śruby lub otwory centrujące.