Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.734.492.11
Najdrożej4.994.994.992.29

Jak dobrać olej do auta?

1 kwi 16 15:54

Wiosna, czyli dobry moment na kontrolę i ewentualną wymianę płynów eksploatacyjnych, w tym jednego z najważniejszych – oleju silnikowego. Odpowiadamy na często zadawane pytania

Udostępnij
0
Skomentuj
Wymiana oleju Wymiana oleju Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Tegoroczna zima nie wychłodziła nas przesadnie, ale i tak warto rozważyć wymianę oleju w silniku auta, gdyż nawet niewielki mróz i wilgoć przyspieszają jego starzenie.

Mówi się, że wiosna to dobry moment na wymianę oleju. A dlaczego niby mam to robić, skoro od zawsze używam tzw. środka wielosezonowego?

Zima to ciężki okres dla oleju, a szczególnie dotyczy to środków mineralnych i półsyntetycznych. Bazy mineralne tracą swoje właściwości pod wpływem działania niskich temperatur znacznie szybciej niż syntetyczne. Wysoka zmienność temperatur w komorze silnika sprawia też, że niewielka ilość wody (np. w wyniku jazdy na krótkich odcinkach) trafia do miski olejowej, tworząc po zmieszaniu z olejem charakterystyczną maź, widoczną m.in. na spodniej stronie korka wlewu.

Jeżeli zależy wam na przedłużeniu żywotności silnika, środek smarny powinniście wymieniać nie rzadziej niż co 12-15 tys. km lub co roku, niezależnie od tego, co twierdzi producent lub komputer pokładowy w danym aucie, a dobrym momentem na wymianę oleju jest właśnie wiosna. Interwały typu long life (wydłużone np. do 2 lat/35 tys. km) dobrze sprawdzają się tylko w określonych warunkach.

Jak dobrać prawidłowy olej?

Środek smarny musi spełniać normy i tzw. aprobaty ustalone przez producenta silnika. Znajdziecie je w instrukcji pojazdu, a jeśli jej nie macie lub nie jesteście do końca pewni, czy dany olej nadaje się do waszego auta, zasięgnijcie porady mechanika.

Niezłym źródłem bywają internetowe konfiguratory, dostępne na stronach dużych producentów środków smarnych (uwaga: problem może się pojawić w przypadku starych aut!). Z kolei w sytuacji, gdy kupiliście używany samochód i nie wiecie, na jakim oleju jeździł, możecie zastosować tzw. płukankę (uwaga: bardzo staremu silnikowi może to zaszkodzić – np. ryzyko oderwania złogów i zatkania magistrali) i następnie wlać odpowiedni olej.

Jak prawidłowo sprawdzić poziom oleju?

Najlepiej zrobić to kilkanaście minut po wyłączeniu ciepłego silnika, auto powinno stać na równej powierzchni. Wiele współczesnych modeli samochodów ma elektroniczny czujnik oleju (czasem klasyczny bagnet w ogóle nie występuje), ale elektronika bywa zawodna. Komputerowe dane dotyczące starzenia się oleju też należy traktować raczej orientacyjnie – z reguły są mało dokładne.

Ile oleju może zużywać auto?

Producenci dopuszczają nawet litr na 1000 km, ale najczęściej jest to jedynie zabezpieczenie przed reklamacjami ze strony klientów. Tak duży apetyt na olej z reguły świadczy o usterce (np. pierścienie, uszczelniacze, wyciek z miski). Jeśli silnik pobiera nie więcej niż 0,3 l na 1000 km, to z reguły nie ma powodów do obaw.

W moim dieslu oleju nie ubywa, a wręcz przeciwnie – jego stan się podnosi. Dlaczego?

Zapewne chodzi o wersję z „suchym” filtrem DPF. W takim wypadku podczas wypalenia filtra do cylindrów jest podawana dodatkowa dawka paliwa – jeśli proces zostanie wstrzymany i wielokrotnie powtórzony, niespalony olej napędowy może ścieknąć do miski i rozrzedzić olej silnikowy. Szybko do wymiany!

Jaki olej wybrać?

Najpopularniejszą grupę stanowią tzw. wielosezonowe. Dobra „zimowa” lepkość w polskim klimacie to 5W, natomiast „letnia” – podawana po łączniku – 30/40/50 (np. 5W-30). Im niższa liczba przy parametrze „W”, tym wyższa płynność i łatwiejszy rozruch w niskich temperaturach. Lepkość „letnia” określa – w uproszczeniu – odporność danego oleju na wysoką temperaturę. We współczesnych silnikach dobiera się ją niezależnie od klimatu, za to zgodnie ze specyficznymi wymaganiami producenta auta, bo są silniki przystosowane tylko do olejów klasy „20” lub „30”.

Naszym zdaniem

Na oleju silnikowym nie ma co oszczędzać. Jeśli zimą jeździliście mało lub na krótkich odcinkach, to powinniście pomyśleć o wiosennej wymianie środka smarnego. Długotrwała jazda na zużytym oleju oznacza ryzyko wielu drogich awarii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (12)

No photo
No photo ~Pix Użytkownik anonimowy
~Pix :
No photo ~Pix Użytkownik anonimowy
Jak nie wiesz jaki olej wybrać to spytaj mechanika... Haha dobre. Poziom wiedzy nt olejów jest żenująco niski, żyją mitami i sa expertami bo np 20 lat leja olej do silnika... Gdzie szkolenia, czytanie periodyków naukowych etc?!

O klasie polskich mechaników mozna sie przekonać w pewnym programie tv-spokojnie, bedzie pan zadowolony...
2 kwi 16 09:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robert-aw Użytkownik anonimowy
~Robert-aw :
No photo ~Robert-aw Użytkownik anonimowy
Radzę unikać konfiguratora Castrol gdyż coraz częściej zaleca bardzo drogi olej Professional (ukłon dla ASO) Katalog Shell w tym przypadku jest wzorowy.
1 kwi 16 17:13 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~daniel Użytkownik anonimowy
~daniel :
No photo ~daniel Użytkownik anonimowy
ja zalewam motul 5w40 i jestem bardzo zadowolony
1 kwi 16 18:27 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~qrJPKBaFmkavL Użytkownik anonimowy
~qrJPKBaFmkavL :
No photo ~qrJPKBaFmkavL Użytkownik anonimowy
2PCc6x http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
29 lis 19:56
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hasno Użytkownik anonimowy
~hasno :
No photo ~hasno Użytkownik anonimowy
Wejdź na stronę firmy Venol – tam wystarczy, że wskażesz markę swojego samochodu i od razu masz dopasowany do tego konkretny olej. O ile oczywiście go mają. To bardzo dobre oleje syntetyczne. Z własnego przypadku wiem, jak dobre, bo jednak po zmianie smarowania poprawiłe, moc auta i w końcu nie miałem zimą takich problemów z rozruchem. I to mi pokazało, jak duże znaczenie dla auta ma smarowanie.
27 paź 12:33
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~karczek Użytkownik anonimowy
~karczek :
No photo ~karczek Użytkownik anonimowy
naprawdę warto dostosować olej do przebiegu. nie ma sensu cały czas jechać na 10w40. Ja się przesiadłem na 15 (http://k2.com.pl i jestem mega zadowolony
12 paź 23:49
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~m07 Użytkownik anonimowy
~m07 :
No photo ~m07 Użytkownik anonimowy
Artykuł fatalny. Zero konkretów
12 maja 16:42
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pawel Użytkownik anonimowy
~pawel :
No photo ~pawel Użytkownik anonimowy
Ja swoja ibize 2003 r tdi 130 km tez zalewam motulem 5w40 na to filtry knechta i poki co zadnych problemow. Olej zmieniam co 12000 km
12 kwi 16 19:50
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wojtek W Użytkownik anonimowy
~Wojtek W :
No photo ~Wojtek W Użytkownik anonimowy
... w końcu się dowiedziałem jaki olej wybrać. Po co w ogóle pusać takie artykuły?
3 kwi 16 16:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~smyk Użytkownik anonimowy
~smyk :
No photo ~smyk Użytkownik anonimowy
Kiedyš nie było syntetyków wymiana co 10tyś i auto chodziło przez 30 lat. te wszystkie wymysły to tylko marketing.
3 kwi 16 11:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej