Aby felgę dało się przykręcić do samochodu, wystarczy, jeśli zgadzają się liczba oraz rozstaw śrub montażowych i nie jest ona za wąska lub za mała, czyli że obraca się swobodnie wokół zacisku hamulca i nie ociera o tarczę hamulcową. Założyć za dużą obręcz? Nic prostszego!
Niemal w każdym aucie uda nam się w miejsce felg 15-calowych zamontować 16-, 17-, a nawet 18-calowe. Wówczas auto wygląda ładniej, koła wydają się większe, nawet jeśli nie zmieniła się zewnętrzna średnica opon (tak właśnie powinno być). Większa felga wymusza założenie opon o niższym profilu (niższej ściance bocznej). Zwykle w oficjalnych cennikach nowych aut za odpowiednią dopłatą możemy zamówić... nieco za duże koła do auta, w efekcie czego zmienia się charakterystyka całego układu jezdnego.
Łatwiej hamuje się na płaskiej i przyczepnej nawierzchni
Auto lepiej trzyma się drogi na zakręcie, ale już w koleinach samochód myszkuje, a dziury w nawierzchni są bardziej odczuwalne. Zawieszenie zużywa się szybciej, bo niższa opona ma słabsze właściwości tłumiące niż wysoka. Nawet wnętrze samochodu „obutego” w niskoprofilowe opony jest bardziej narażone na rozklekotanie. Wybierając felgi, lepiej więc zachować umiar.
Z kolei niewłaściwe odsadzenie obręczy (ET) powoduje problemy z utrzymaniem kierunku jazdy, a także bardziej obciąża łożyska kół (w ekstremalnych przypadkach felgi nie da się założyć).Łożyska źle znoszą także jazdę na zbyt szerokich oponach (szerokość opon związana jest z rozmiarem felgi). Lepiej być w tych kwestiach ostrożnym, bo sam fakt, że dana felga pasuje do np. Mercedesa klasy E, nie oznacza, że pasuje ona także do naszego Mercedesa.
Różne wersje zawieszeń (i hamulców) wymuszają zastosowanie felg w innym wymiarze! W przypadku felg obowiązuje zasada: skromność popłaca. Duże felgi nieuchronnie pogarszają komfort jazdy i wymuszają spore wydatki.
Szerokość felgi
Nie może być za mała (bo wewnętrzna część felgi będzie ocierać o tarczę hamulcową) ani za szeroka, bo będzie wystawać z nadkola. Spowoduje to też zbyt duże obciążenie łożysk kół i elementów zawieszenia. Jednak zwykle mamy dużą możliwość manewru. Pamiętajmy: im większa średnica felgi, tym większa jej szerokość (a tym samym także opony).
Profil krawędzi
W opisie felgi (np. 6Jx15) „J” oznacza profil krawędzi obręczy. W autach osobowych występuje zwykle profil „J”, ale w starszych może być też „B” (np. VW Garbus) lub „K” (Jaguar). Terenówki mają zwykle felgi o profilu„JJ”.
Średnica felgi
Nie może być za mała, gdyż ograniczeniem jest wielkość tarczy hamulcowej i zacisku hamulca, które muszą się zmieścić w obręczy. Nic jednak nie przeszkadza w zamontowaniu felgi większej od standardowej – zawsze można założyć 16-calową zamiast 15-calowej, a nawet 17- czy 18-calową zamiast piętnastki.
Oczywiście, w takiej sytuacji musi być zachowana zewnętrzna średnica kompletnego koła, co jest możliwe przez montaż opony o niższym profilu. Koło z oponą niskoprofilową (o niskiej ścianie bocznej) optycznie wygląda na większe, jednak jego zewnętrzna średnica powinna być taka sama jak w oryginale.
Uwaga: duże felgi i niskie opony pogarszają komfort jazdy!
Profil przekroju
Np. H2 w oznaczeniu 6Jx15H2. Symbol literowy oznacza kształty „garbów” w przekroju felgi. Występują też felgi oznaczone „H”, „FH”, „CH” i in.
Liczba i rozstaw otworów pod śruby
Na feldze opisywana jest często symbolem PCD (np. PCD 100). Liczba otworów na śruby może być zaznaczona w opisie lub nie. Często ten parametr opisany jest wprost, np. 5x112 .
Średnica otworu centrującego
Nie może być za mała. W przypadku niektórych felg z dużym otworem standardowo stosuje się pierścienie korekcyjne.
Odsadzenie (ET)
To odległość płaszczyzny montażowej felgi od jej osi symetrii. Mówiąc obrazowo: w zależności od parametru ET felga o tej samej szerokości może bardziej wystawać na zewnątrz karoserii lub bardziej chować się w nadkolu.
6Jx15H2 ET43 5x112. Co to znaczy?
n6Jx15H2 ET43 5x112: felga ma szerokość wewnętrzną 6 cali, jest to typowa obręcz do samochodu osobowego, jej płaszczyzna montażowa jest odsunięta od osi symetrii o 43 mm, otworów na śruby jest 5, a ich rozstaw wynosi 112 mm.
Tych parametrów nie próbujmy mierzyć za pomocą metrówki! Są one zapisane na feldze – czasem w jednym miejscu, a czasem wytłoczone na kilku fragmentach obręczy. Jeżeli kupujemy nowe felgi w sklepie lub przez internet, możemy liczyć na fachową pomoc sprzedawcy.
Kupowanie używanych alufelg ma sens
Tylko gdy zależy nam na oryginalnych obręczach, które w salonie mają zaporową cenę. Warto jednak zastanowić się dwa razy przed kupnem aluminiowych felg po regeneracji (malowaniu) – nie będziemy w stanie stwierdzić, czy i jak były uszkodzone i czy są bezpieczne.
Pamiętajmy: wymieniając felgi stalowe na „alusy”, musimy wymienić także śruby kół na dłuższe.