CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.855.054.792.24
Średnio5.125.325.022.55
Najdrożej5.595.765.974.47

Jak ładować akumulator? Czyli uwaga nie zrób wybuchu!

23 paź, 00:00

Nie jest to normalne, gdy auta nie sposób uruchomić bez pomocy z zewnątrz. Poza przypadkami pozostawienia auta na światłach, niedomknięcia drzwi czy pozostawienia włączonego jakiegoś odbiornika prądu. Bilans energetyczny pojazdu powinien być stały. Alternator ma produkować tyle prądu, ile zużywamy

Jednak w praktyce nie zawsze tak jest. Dlatego ten sam akumulator w jednym samochodzie działa bez problemów nawet 8 lat, a w innym już drugi sezon zimowy ujawnia jego słabości. To dlatego że akumulator, po pierwsze, nie znosi stałego niedoładowania, za co odpowiadają pozornie nieznaczne usterki (np. skorodowany przewód masowy silnika), a po drugie, w jednym aucie jest bardziej obciążony (np. poborem prądu na postoju), a w innym mniej.

Jeśli akumulator jest naturalnie doładowywany do pełna, nie mamy już w tej kwestii nic do roboty. Jednak najczęściej rzadko jest pełny. Doładowanie (szczególnie przed falą mrozu) za pomocą prostownika to najlepszy sposób konserwacji, jaki możemy mu zapewnić.To proste zadanie – podłączyć prostownik (czyli ładowarkę) do akumulatora, wetknąć wtyczkę do gniazdka i poczekać. Tyle że nieostrożność może zakończyć się bardzo przykro – akumulator eksploduje.

Nieprawdopodobne? A jednak takie sytuacje zdarzają się nie tylko amatorom, lecz także i mniej doświadczonym mechanikom. To dlatego, że akumulator podczas ładowania wytwarza pewną ilość wybuchowego wodoru. Nic się nie stanie, póki nie podejdziemy do niego z ogniem. Jeśli nachylimy się nad ładowaną baterią z papierosem, nastąpi wybuch.

Akumulator który zawsze działa

Pozostają problemy mniej niebezpieczne, ale ważne. Czy koniecznie trzeba dobierać się do korków, aby odkręcić je do ładowania? Nie zawsze. Ile godzin należy ładować akumulator? To zależy, jaki mamy prostownik. Czy odkręcać klemę do ładowania? Lepiej tak, choć jeśli tego nie zrobimy, nie jest przesądzone, że dojdzie do usterki. Czy szkodzi baterii odpalanie auta za pomocą kabli? Oczywiście tak – ale na pewno nie zepsuje się za pierwszym razem.

Czym najlepiej doładować? W sytuacji awaryjnej przyda się jakikolwiek prostownik przystosowany do baterii 12-woltowych. Jeśli zadziała, prędzej czy później bateria naładuje się na tyle, że będziemy mogli odjechać. Jednak dobry prostownik to taki, którym nie tylko da się naładować akumulator w stopniu umożliwiającym jazdę, lecz także wydłużyć jego działanie.

- Ważne jest zabezpieczenie: minimum to bezpiecznik umieszczony na zewnątrz obudowy, optimum to zabezpieczenie elektroniczne. Dobrze, jeśli prostownik ma wskaźnik naładowania baterii, bardzo dobrze, jeśli po naładowaniu jej wyłącza się całkiem lub przełącza w stan podtrzymywania napięcia.

- Sprawdź, jakie napięcie daje prostownik pod koniec ładowania. 14-14,5 V to mało, wystarczy wprawdzie do podładowania baterii, ale ładowanie do pełna potrwa bardzo długo. 15,5-16,5 V pozwoli sprawnie naładować akumulator do pełna. To mu dobrze zrobi – będzie działał dłużej.

Zdejmij klemę przy ładowaniu - Dlaczego? Niektóre prostowniki mają wbudowane układy elektroniczne, które powodują, że w miarę, jak akumulator jest coraz bardziej pełny, ładowanie zostaje przerwane lub zmniejszana jest jego intensywność.

Wszystko o prostownikach cz.1

Ponieważ auto zużywa prąd potrzebny do podtrzymania pamięci niektórych urządzeń lub np. do działania autoalarmu, może to być sygnałem dla ładowarki, że ładowanie jeszcze się nie skończyło. „Ogłupienie” elektroniki może prowadzić do nadmiernego wzrostu napięcia lub zbyt długiego ładowania. Nie musi, ale może doprowadzić do uszkodzeń elektroniki. Jeżeli odłączymy akumulator od instalacji auta, ładowanie jest bezpieczne.Ponadto dobry prostownik, który ładuje baterię do pełna, pod koniec ładowania osiąga napięcie 2,7 V na ogniwo, czyli ok. 16 V. Sprawny alternator podczas pracy wytwarza nie więcej niż 14,4 V. Wyjątek: specjalne ładowarki „podtrzymujące” gotowość akumulatora mają niewielką wydajność i stosunkowo niskie napięcie ładowania. Są bezpieczne nawet wtedy, gdy nie zdejmiemy klemy.

Odłączaj bez iskrzenia. Podczas podłączania i odłączania zasilania akumulatora – dotyczy to zarówno kabli rozruchowych, jak i prostowników – mogą pojawić się iskry. Postarajmy się, aby nic nie iskrzyło tuż przy baterii. Jeśli chodzi o „odpalanie” z kabli, najlepszym sposobem jest podłączanie masowego kabla nie do zacisku akumulatora, a do metalowego, niemalowanego elementu pod maską (np. łapy silnika).

Wówczas nawet jeśli pojawi się iskra przy odłączaniu kabla, to nie tuż przy akumulatorze. Jeśli chodzi o ładowanie prostownikiem, dobrze jest najpierw odłączyć ładowarkę od prądu, a potem zdjąć „krokodylki” z zacisku baterii.Odkręcaj korki, tylko jeśli trzeba; W niektórych akumulatorach do ładowania należy odkręcać korki, aby pod nimi nie gromadził się wybuchowy gaz. W nowszych lub bardziej zaawansowanych technicznie bateriach nie zdejmujemy korków, bo mają one system odpowietrzania.

Jak sprawdzić, czy nasz akumulator wymaga odkręcenia korków? Jeżeli są one łatwo dostępne (jako osobne korki lub listwa) i „zachęcają” do zdjęcia, odkręcamy je. Jeśli są przykryte naklejką lub wyraźnie widać, że producent zniechęca nas do ich demontażu, możemy o nich zapomnieć. W wielu bateriach możliwość (nieco utrudnionego) zdjęcia korków pozostawiono jako opcję awaryjną na wypadek np. odparowania elektrolitu wskutek przeładowania.

Unikaj – tak zepsujesz akumulator lub samochód!!! Szybkie ładowanie przy zakręconych korkach - Ładujący się intensywnie akumulator – szczególnie gdy jest już prawie pełen – wydziela duże ilości gazu. Korki powinny być podczas takiego ładowania uchylone, aby gaz miał swobodne ujście i nie rozsadził baterii.Nie dotyczy to jednak akumulatorów, które mają specjalny system odpowietrzania (korki są zabezpieczone przed odkręceniem lub zdjęciem). Nie ma też konieczności odkręcania korków, jeśli mamy pewność, że nasza ładowarka ma małą wydajność i niskie napięcie ładowania służące bardziej konserwacji baterii niż pełnemu i szybkiemu naładowaniu.

Zbliżanie się z ogniem do akumulatora.

Gaz wydzielany przez ładujący się akumulator jest łatwopalny i wybuchowy. Wydziela się on zarówno, gdy ładujemy akumulator prostownikiem, jak i wówczas, gdy akumulator jest ładowany podczas pracy silnika. Jeśli pochylimy się nad otwartą maskąz zapalonym papierosem albo spróbujemy zajrzeć do baterii, przyświecając sobie zapalniczką, akumulator wybuchnie, a my zostaniemy ochlapani kwaśnym elektrolitem!

Przeładowanie baterii jest dla niej szkodliwe, m.in. dlatego że dochodzi do kipienia elektrolitu. Ma to miejsce, gdy używamy prostownika pozbawionego elektronicznych zabezpieczeń przed przeładowaniem i zapomnimy go odłączyć na czas oraz gdy w samochodzie uszkodzony jest regulator napięcia.

Objawy przeładowania: na akumulatorze ślady odparowanego elektrolitu, niska wydajność baterii.Zwarcie i odwrotne połączenie. Podczas zwarcia w przewodach pojawia się prąd o tak wysokim natężeniu, że kable wraz z izolacją mogą się stopić w ciągu krótkiej chwili.

Zwarcie może doprowadzić do pożaru.

Odwrotne podłączenie ładowarki „wysadzi” jej bezpiecznik lub uszkodzi ją – zależy od tego, jak jest zabezpieczona. Wyjątkowo po dłuższym czasie może doprowadzić do przeformatowania akumulatora – tam, gdzie „plus”, pojawi się „minus”.Ograniczaj – dopuszczalne wyjątkowo.

Ograniczaj: Odpalanie na pych lub z kabli - Różne sposoby pozwalające na uruchomienie samochodu z wyładowanym akumulatorem umożliwiają rozruch silnika, jednak są też efekty uboczne: po uruchomieniu jednostki napędowej akumulator ładuje się bardzo intensywnie, a to mu szkodzi. Nie doprowadzi to oczywiście do natychmiastowej usterki, ale akumulator poddawany takiej procedurze zużywa się szybciej niż podczas wolnego ładowania.

Ciągłe niedoładowanie akumulatora.

Nic tak nie szkodzi baterii, jak częste i długotrwałe rozładowanie, niedoładowanie lub przeładowanie. We wszystkich tych przypadkach powodem może być za słaby lub za silny prąd ładowania. Łatwo to sprawdzić w warsztacie, łatwo też naprawić.

Żywotność akumulatora zależy przede wszystkim od stanu instalacji elektrycznej auta i akcesoriów, jakie są zamontowane w samochodzie. Za wysoki pobór prądu na postoju spowoduje szybkie zużycie każdego, nawet najlepszego akumulatora.

Skrócimy żywotność akumulatora, jeśli będziemy często doprowadzać do jego całkowitego rozładowania. Jeżeli do tego już dojdzie, należy akumulator jak najszybciej naładować do pełna. Pozostawienie na dłuższy czas pustego akumulatora spowoduje zasiarczenie go. W celu naładowania baterii można „pożyczyć prąd” z innego auta, jednak najzdrowsze dla akumulatora jest powolne ładowanie dobrym prostownikiem.

Jeżeli akumulator wykazuje objawy zużycia po krótkim czasie eksploatacji, zanim kupimy nowy, sprawdźmy koniecznie działanie instalacji samochodu. Zdarza się, że za szybkie zużycie akumulatora odpowiadają zaśniedziały kabel masowy silnika, przewód prowadzący od baterii do masy auta lub zużycie prądu na postoju.

Nowy akumulator warto kupować w specjalistycznym warsztacie, gdzie działanie układu ładowania zostanie na miejscu sprawdzone, nigdy w hipermarkecie. Dobre akumulatory działają w sprzyjających warunkach nawet 6-8 lat.Działanie układu ładowania należy sprawdzać na zaciskach akumulatora,a dopiero gdy jest za słabe, warto mierzyć je na zaciskach alternatora. Sprawny alternator nie gwarantuje, że prąd dotrze do baterii. Może „zgubić” się po drodze na uszkodzonych lub zanieczyszczonych połączeniach.

Jeśli akumulator jest pełny, a powtarzają się problemy ze słabo działającym rozrusznikiem, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jego połączenia. Straty energii na zanieczyszczonych zaciskach elektrycznych powodują rozładowywanie baterii.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (69)

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~lab Użytkownik anonimowy
~lab :
Brak zdjęcia ~lab Użytkownik anonimowy
akumulatory Gdy chodziłem do tak zwanej Pestki w Gdańsku a uczył mnie sam świętej pamięci prof. Dyrga który napisał książkę o akumulatorach
i ich ładowaniu uczył mnie tak ,że 1/10 pojemności jest to maxymalny prąd ładownia następnie są prądy ładowania Q/2 ładowanie przyśpieszone Q/4 normalne ładowanie najskuteczniejsze
gdyż im mniejszy prąd i dłuższy czas tym lepiej .To było w latach
70 tych ubiegłego wieku może uczyli inaczej.(Q pojemność akumulatora)
28 paź 13 15:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:16
100%
0%
| odpowiedzi: 2      IP: 213.180.148.5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~punkster Użytkownik anonimowy
~punkster :
Brak zdjęcia ~punkster Użytkownik anonimowy
brakuje podstawowych rzeczy, brakuje podstawowych rzeczy, takich najbardziej potrzebnych w nagłych przypadkach typu, które bieguny podłączmy najpierw jeśli przyjechał kolega drugim autem i chce nam pomóc odpalić od swojego Aku, albo jakim prądem ładować aku w zależności od pojemności itd.
Sam bełkot na kilka stron, co potrzebującym pomocy nic nie da...
2 mar 11 16:07
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 213.156.116.106
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~praktyk Użytkownik anonimowy
~praktyk :
Brak zdjęcia ~praktyk Użytkownik anonimowy
wwk
15.02.2012 20:36 W słów wwk
15.02.2012 20:36 W słów bateria i akumulator używa się zamiennie.Autor nie popełnił błędu.Dziwne że Ciebie to rozśmieszyło

A nie powinno używać się tych słow zamiennie. Akumulator to zasobnik napięcia a bateria to kilka sprzężonych ze sobą zasobników.
31 gru 12 20:04
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 79.185.134.28
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~kąkol Użytkownik anonimowy
~kąkol :
Brak zdjęcia ~kąkol Użytkownik anonimowy
nie ma przeformatowania nie ma przeformatowania akumulatora. Istnieje przebiegunowanie, czyli zmiana biegunowości akumulatora: jest to zawsze wynik głupoty osoby eksploatującej akumulator. Nieprawdą jest też to, że napięcie ładowania nie ma znaczenia. Ma i to duże, więc trzeba pilnować!
9 sty 13 19:21 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
     IP: 77.255.2.180
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Realista Użytkownik anonimowy
~Realista
Brak zdjęcia ~Realista Użytkownik anonimowy
do ~ckm:
Brak zdjęcia ~ckm Użytkownik anonimowy
6 lut 17:01 użytkownik ~ckm napisał:
Gdzie masz wodór w rozładowanym akumulatorze?
Gdyby nie wytwarzał się wodór podczas ładowania to by też nie dochodziło do eksplozji. Jeśli jest zamarznięty to też może wybuchnąć. Fajnie to wygląda jak taki akumulator wybucha. Wiem bo widziałem taki przypadek. Przeczytaj sobie pozostałe strony a będziesz wiedzieć więcej.
6 lut 21:11
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 213.180.148.5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~brabock Użytkownik anonimowy
~brabock :
Brak zdjęcia ~brabock Użytkownik anonimowy
Rób tak jak w artykule to Pan Rób tak jak w artykule to Pan Szef Serwisu będzie miał pełne ręce roboty. 16V dla żelowej baterii to śmierć, dla hermetycznie zamkniętej skrócenie życia. Pamiętaj o przewietrzeniu akumulatora po ładowaniu, a przed odpaleniem silnika!
15 lut 12 18:07
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 212.160.70.174
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~mike Użytkownik anonimowy
~mike
Brak zdjęcia ~mike Użytkownik anonimowy
do ~tadeusz.wieniowski.@op.pl:
Brak zdjęcia ~tadeusz.wieniowski.@op.pl Użytkownik anonimowy
30 sty 13 09:14 użytkownik ~tadeusz.wieniowski.@op.pl napisał:
Ladowanie akumulatora Mój akumulator działał w Nissanie Almerze 16 lat i byłem bardzo z niego zadowolony.W artykule nie wyjaśniacie jaka jest kolejność podłączenie prostownika przy ładowaniu bez odłączanie klem.Czy najpierw podłączyć przewody od prostowni
!6 lat to można wystąpić o żółte tablice dla niego. Chyba że samochód mało był jeżdżony itp.
Podłączenia do samochodu tak jak napisali, najlepsza metoda. Niektóre ładowarki mają wyłącznik ładowania, wtedy można najpierw do sieci 230 V przy wyłączonym ładowaniu.
5 lut 13 15:11
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 83.6.240.109
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Blaha Użytkownik anonimowy
~Blaha :
Brak zdjęcia ~Blaha Użytkownik anonimowy
Patrzac na zdjecie tego Patrzac na zdjecie tego wodoglowca juz widać że robi źle. Ma wlaczony prostowniki do pradu i podpina sie do akumulatora , wypadalo by zrobic odwrotnie najpierw podpiąć klemy pozniej wlaczyc prostownik do 220v i po problemie.
20 lut 12 05:18 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
     IP: 80.54.63.253
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~praktyk Użytkownik anonimowy
~praktyk :
Brak zdjęcia ~praktyk Użytkownik anonimowy
Artykuł bardzo mi się podoba. Artykuł bardzo mi się podoba. Jeśli mam jakieś uwagi to tylko do "baterii" i "auta". Akumulator i samochód są bardziej "na miejscu". Wszystkiego najlepszego w nowym roku dla Wszystkich z Autorem artykułu na czele.
31 gru 12 20:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
     IP: 79.185.134.28
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~nikt Użytkownik anonimowy
~nikt :
Brak zdjęcia ~nikt Użytkownik anonimowy
stek banałów i komunałów. stek banałów i komunałów. Jakieś popłuczyny. Wystarczy skonfrontować to z instrukcją załączaną do akumulatora.
najciekawszy jest fakt "ogłupiania" elektroniki ładowarki. Ogłupiony został autor tej cienizny.....
12 gru 12 14:50 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
     IP: 79.189.54.218
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej