Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak naprawić zardzewiały zbiornik paliwa?

8 maja, 17:21

W aucie, które długo stoi bezczynnie, może od wewnątrz zardzewieć zbiornik paliwa. Drobinki korozji zablokują wtedy cały układ paliwowy. Pokazujemy, jak z tym walczyć

Udostępnij
0
Skomentuj

Piękna pogoda, pełen bak, naładowany akumulator, a po przekręceniu kluczyka słychać tylko wycie rozrusznika i... nic. Iskra jest, ale najwyraźniej paliwo nie trafia do silnika. Problem leży gdzieś między wlewem paliwa a cylindrami – być może w baku, w przewodach paliwowych, albo w gaźniku. Lub też we wszystkich tych miejscach na raz!

Uwaga na zardzewiały zbiornik paliwa

Stara blacha rdzewieje – któż wie to lepiej od właściciela oldtimera! Tyle, że w tym konkretnym kontekście nie każdy myśli od razu o zbiorniku paliwa. A rdza buszuje w nim zwykle wyjątkowo podstępnie, tam gdzie jej nie widać, czyli od środka. Pół biedy, jeśli blachę pokrywa tylko powierzchowny osad. Gorzej, jeśli rdzy jest więcej i jej drobinki odrywają się od podłoża i zatykają sitko (filtr wstępny), przewody paliwowe, pompę paliwa czy dysze gaźnika.

Po to, żeby takie zanieczyszczenia nie trafiały do wrażliwych elementów układu (gaźników, wtryskiwaczy), w układach montuje się filtry paliwa. A w zasadzie – montowało się – w wielu nowych autach wymiennych filtrów paliwa nie ma już wcale, a producenci zacierają ręce, kiedy już po jednym zatankowaniu zanieczyszczonego paliwa właściciel auta ma do zapłacenia słony rachunek za wymianę kosztujących majątek wtryskiwaczy. W starszych autach takie problemy to efekt zaniedbań.

Nawet jeśli oryginalne filtry nie spełniają swojej roli, można łatwo zamontować akcesoryjne, z przezroczystymi obudowami, w przypadku których już na pierwszy rzut oka widać, jeśli są zatkane.

Uwaga! Filtr powinien być zamontowany za pompą paliwa, żeby w razie jego zatkania pompa nie zatarła się pracując na sucho.

Dlaczego zbiornik paliwa rdzewieje

W baku rdza pojawia się z wody zbierającej się w nim w wyniku kondensacji pary wodnej, do której dochodzi, jeśli bak nie jest szczelnie wypełniony paliwem. Uwaga! Baki rdzewieją teraz znacznie szybciej niż kiedyś, a dzieje się tak za sprawą innego niż dawniej paliwa. Stosowane niegdyś benzyny nie mieszały się ani trochę z wodą – ta, jako cięższa od paliwa zbierała się na dnie zbiornika. Teraz sprzedawane benzyny mają domieszkę bioetanolu, która sprawia, że wręcz wchłaniają one wodę z otoczenia! Można tego uniknąć tankując najdroższe paliwa bez biododatków lub stosując specjalne uszlachetniacze stabilizujące paliwo.

Jeśli zbiornik paliwa już zardzewieje, możliwości są dwie – albo wymiana, albo gruntowny remont połączony z naniesieniem od wewnątrz antykorozyjnej powłoki.

Uwaga! Spuszczonego paliwa nie można przechowywać w otwartych naczyniach – powstają wybuchowe opary.

Kolejny, obok rdzy, problem z bakiem to jego niesprawne odpowietrzenie. Jeśli odpowiednie zaworki są zatkane, w miarę ubywania paliwa ze zbiornika, powstaje podciśnienie, z którym pompa paliwa nie ma szans!

Przewody paliwowe - ważna rzecz

Niezależnie od tego, z jakiego materiału wykonane są przewody paliwowe (fluorokauczuku, plastiku czy metalu), muszą być one szczelne i solidne! Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie używane niegdyś materiały są kompatybilne z dzisiejszymi paliwami.

Stan pompy paliwowej i gaźnika

Starsze auta mają pompy napędzane mechanicznie, np. krzywką od wałka rozrządu – w ich przypadku najbardziej podatnym na uszkodzenie elementem jest membrana. Z kolei w gaźnikach popsuć może się więcej: zdarzają się zablokowane przepustnice i pływaki, zatkane dysze – naprawa i regulacja wymagają dużej wiedzy.

Lista kontrolna napraw układu paliwowego

Przewody paliwowe: Sprawdź szczelność! Czy materiał nie jest spękany lub skorodowany? Czy są prawidłowo zamocowane?

Pompa paliwa: W miarę możliwości sprawdź wydajność (test menzurkowy po zdjęciu przewodu do gaźnika (uwaga, ryzyko pożaru!). Skontroluj szczelność oraz stan membrany (jeśli jest do niej dostęp).

Filtry paliwa: Regularnie kontroluj i w razie potrzeby wymieniaj.

Gaźnik: Skontroluj stan prowadzących do niego przewodów gumowych. Upewnij się, że zewnętrzne elementy sterowania poruszają się swobodnie, w razie potrzeby nasmaruj je. Regularnie czyść przepustnicę ze zbierających się na niej osadów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Czy miałeś kiedyś problem z zardzewiałym zbiornikiem paliwa?
Tak

40 %

Nie

60 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Jak naprawić zardzewiały zbiornik paliwa?

W naszym przypadku chodzi o powstrzymanie dalszej korozji zbiornika Citroëna, ale technologii tej używa się także, by przedłużyć żywotność nowych zbiorników.

Jak naprawić zardzewiały zbiornik paliwa? (slajd 1 z 28)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego