Tam, gdzie użycie nawet profesjonalnego klucza jest ryzykowne, bo grozi zerwaniem łba śruby albo zniszczeniem jego krawędzi (oporne, podrdzewiałe śruby to typowy kłopot przy naprawie zawieszeń i wydechów pojazdów), mechanicy stosują z powodzeniem metodę termiczną. Wystaczy podgrzać element, w który wkręcona jest śruba, aby pod wpływem temperatury rozszerzył się, umożliwiając łatwe odkręcenie połączenia, które wydawało się nie do ruszenia.

Jak odkręcić zardzewiałą śrubę? Poznaj specjalne narzędzia i preparaty Foto: Auto Świat
Jak odkręcić zardzewiałą śrubę? Poznaj specjalne narzędzia i preparaty

Nieco trudniej jest z nakrętkami– najlepiej podgrzać samą nakrętkę, co ze względu na jej rozmiary bywa trudne, ale czasem wystarczy podgrzać cały element, aby części pozwoliły się rozłączyć. Amator ma mniejszy dostęp do narzędzi tego kalibru, ale miniaturowy palnik lub opalarka to rzeczy, o które warto się postarać. Najczęściej jednak mamy problem z odkręceniem śrub w kołach. Tu potrzebny jest po prostu długi klucz i trochę szczęścia. Jeśli śruba zerwie się, będzie kłopot... Dlatego dobrą praktyką jest smarowanie (zawsze!) śrub kół pastą miedziową, czego niestety, w wielu warsztatach się nie robi. Można o to zadbać samemu – taki preparat nałożony na gwint sprawi, że śruba się nie zapiecze. Nie do końca natomiast – szczególnie w amatorskim majsterkowaniu – znajdujemy zastosowanie dla past ceramicznych odpornych na temperatury do 1400°C i wyższe. Popularna pasta lub sprej miedziowy wytrzymujące 1000-1100°C wystarczą i przy skręcaniu wydechu, i przy montażu hamulców.