Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak rozwiązać problemy z elektrycznymi hamulcami postojowymi

29 cze 17 13:12

Elektryczny „ręczny”, zamiast poprawiać wygodę użytkowania auta, potrafi je niechcący unieruchomić

Udostępnij
0
Skomentuj

W ciągu kilkunastu lat elektrycznie sterowane hamulce ręczne zyskały olbrzymią popularność. W 2001 roku, kiedy na rynku pojawiły się pierwsze takie systemy, m.in. EPB (Electronic Parking Brake) firmy ZF TRW, trafiały one głównie do aut z najwyższej półki. W 2005 roku zadebiutował Passat B6 – pierwszy popularny u nas model, w którym klient nie miał już wyboru: „elektryczny ręczny” był w wyposażeniu standardowym. Teraz takie systemy stają się już standardem w autach kompaktowych.

Elektrycznym hamulcom postojowym trudno odmówić zalet. Ich włączanie i wyłączanie nie wymaga aż takiej siły, jak w przypadku hamulców sterowanych ręczną dźwignią, fabrycznie są one programowane tak, żeby automatycznie zabezpieczały auto przed stoczeniem się po wyłączeniu silnika lub podczas ruszania pod górkę, a designerzy mają większą swobodę w projektowaniu wnętrza pojazdu, bo łatwiej umieścić przycisk na desce rozdzielczej, niż wkomponować dużą dźwignię.

Niestety – od lat już wiadomo, że mają też poważne wady. Jeśli rozładuje się akumulator lub dojdzie do usterki elektrycznego hamulca postojowego, to z reguły auto pozostaje unieruchomione, z zablokowanymi hamulcami. Nie da się samodzielnie dojechać do serwisu, z byle powodu trzeba wezwać lawetę. Dodatkowy problem: do wymiany tarcz lub klocków hamulcowych jest potrzebny komputer diagnostyczny z odpowiednim oprogramowaniem. Teoretycznie „elektryczne ręczne” miały rozwiązać typowe dla klasycznych układów kłopoty np. z blokującymi się zardzewiałymi linkami itp.

Niestety, pojawiły się nowe, poważniejsze defekty. Psują się przełączniki, korodują styki, zawodzą elektroniczne sterowniki lub elektryczne silniki nastawników, montowane na zaciskach. W różnych modelach koncernu Volkswagena typowa usterka polega na tym, że po kilku latach eksploatacji uszczelki silniczków elektrycznych, zamontowanych przy zaciskach, zaczynają przepuszczać wilgoć, brud i sól drogową do wnętrza mechanizmu.

Pod ich wpływem utlenia się i puchnie aluminiowa tarczka, po czym rozrywa plastikową obudowę silniczka. Niestety – z reguły blokuje się on w pozycji „zaciągniętej”, auto jest więc skutecznie unieruchomione. Teoretycznie trzeba je odholować na lawecie, ale w sieci można znaleźć też instrukcje, jak przy użyciu dwóch kluczy Torx T30 (do odkręcenia silniczka od zacisku) i T40 (do cofnięcia tłoczka zacisku) doraźnie rozwiązać problem, pozbawiając auto „ręcznego”. Nowy oryginalny silniczek kosztuje ok. 400-600 zł, oczywiście, warto kupić od razu dwa.

Naszym zdaniem

Miało być wygodniej... Elektrycznie sterowany „ręczny” to wygoda. Niestety, w najpopularniejszych na polskim rynku autach marek należących do koncernu VW po latach eksploatacji to niemal gwarancja problemów. Na szczęście mechanicy potrafią już naprawiać takie układy.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Jak rozwiązać problemy z elektrycznymi hamulcami postojowymi

Czy to musi się psuć? Usterki elektrycznych hamulców postojowych zdarzają się bardzo często. Delikatne elementy układu znajdują się w miejscach naraźonych na wilgoć i uszkodzenia.

Jak rozwiązać problemy z elektrycznymi hamulcami postojowymi (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego