Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.684.824.562.14
Najdrożej4.925.084.792.29

Jak rozwiązać problemy z elektrycznymi hamulcami postojowymi

29 cze, 13:12
Udostępnij
0
Skomentuj

Elektryczny „ręczny”, zamiast poprawiać wygodę użytkowania auta, potrafi je niechcący unieruchomić

W ciągu kilkunastu lat elektrycznie sterowane hamulce ręczne zyskały olbrzymią popularność. W 2001 roku, kiedy na rynku pojawiły się pierwsze takie systemy, m.in. EPB (Electronic Parking Brake) firmy ZF TRW, trafiały one głównie do aut z najwyższej półki. W 2005 roku zadebiutował Passat B6 – pierwszy popularny u nas model, w którym klient nie miał już wyboru: „elektryczny ręczny” był w wyposażeniu standardowym. Teraz takie systemy stają się już standardem w autach kompaktowych.

Elektrycznym hamulcom postojowym trudno odmówić zalet. Ich włączanie i wyłączanie nie wymaga aż takiej siły, jak w przypadku hamulców sterowanych ręczną dźwignią, fabrycznie są one programowane tak, żeby automatycznie zabezpieczały auto przed stoczeniem się po wyłączeniu silnika lub podczas ruszania pod górkę, a designerzy mają większą swobodę w projektowaniu wnętrza pojazdu, bo łatwiej umieścić przycisk na desce rozdzielczej, niż wkomponować dużą dźwignię.

Niestety – od lat już wiadomo, że mają też poważne wady. Jeśli rozładuje się akumulator lub dojdzie do usterki elektrycznego hamulca postojowego, to z reguły auto pozostaje unieruchomione, z zablokowanymi hamulcami. Nie da się samodzielnie dojechać do serwisu, z byle powodu trzeba wezwać lawetę. Dodatkowy problem: do wymiany tarcz lub klocków hamulcowych jest potrzebny komputer diagnostyczny z odpowiednim oprogramowaniem. Teoretycznie „elektryczne ręczne” miały rozwiązać typowe dla klasycznych układów kłopoty np. z blokującymi się zardzewiałymi linkami itp.

Niestety, pojawiły się nowe, poważniejsze defekty. Psują się przełączniki, korodują styki, zawodzą elektroniczne sterowniki lub elektryczne silniki nastawników, montowane na zaciskach. W różnych modelach koncernu Volkswagena typowa usterka polega na tym, że po kilku latach eksploatacji uszczelki silniczków elektrycznych, zamontowanych przy zaciskach, zaczynają przepuszczać wilgoć, brud i sól drogową do wnętrza mechanizmu.

Pod ich wpływem utlenia się i puchnie aluminiowa tarczka, po czym rozrywa plastikową obudowę silniczka. Niestety – z reguły blokuje się on w pozycji „zaciągniętej”, auto jest więc skutecznie unieruchomione. Teoretycznie trzeba je odholować na lawecie, ale w sieci można znaleźć też instrukcje, jak przy użyciu dwóch kluczy Torx T30 (do odkręcenia silniczka od zacisku) i T40 (do cofnięcia tłoczka zacisku) doraźnie rozwiązać problem, pozbawiając auto „ręcznego”. Nowy oryginalny silniczek kosztuje ok. 400-600 zł, oczywiście, warto kupić od razu dwa.

Naszym zdaniem

Miało być wygodniej... Elektrycznie sterowany „ręczny” to wygoda. Niestety, w najpopularniejszych na polskim rynku autach marek należących do koncernu VW po latach eksploatacji to niemal gwarancja problemów. Na szczęście mechanicy potrafią już naprawiać takie układy.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (77)

No photo
No photo ~VW B8 Użytkownik anonimowy
~VW B8 :
No photo ~VW B8 Użytkownik anonimowy
Nowy Passat B8 (na szczęście służbowy), hamulec - z funkcją autohold notorycznie co jakiś czas się zacina. To znaczy założenie jest teoretycznie fasjne i wygodne, przy naciśnięciu hamulca nożnego hamulec ręczny sam się "zaciąga", a w trakcie ruszania hamulec powinien samodzielnie odpuszczać. Niestety nie zawsze odpuszcza uniemożliwiając ruszenie z miejsca. Na szczęście można go wyłączyć ręcznie, ale nie po to to jest, żeby wyłączać ręcznie. Najpierw parę razy byłem w autoryzowanych serwisach (samochód na gwarancji), żeby udowodnić, że to hamulec się zacina, a nie ja nie umiem jeździć! Po kolejnej wizycie mechanikowi też się zaciął i mi wreszcie uwierzyli. Niestety nie potrafią tego naprawić (wgrywają kolejne sterowniki i wersje oprogramowania), a ja nie jestem w stanie od razu stwierdzić czy jest ok, czy nie bo autohold zacina się co jakiś czas i raz jest dobrze a za chwilę źle! Oczywiście jak wyjeżdżam z serwisu jakiś czas działa to poprawnie. Za każdym razem jak ruszam, to zastanawiam się kiedy hamulec się zablokuje. Ciekawy jestem też w jakim stanie jest sprzęgło po przejechaniu paru tysięcy kmTak naprawdę to mam już tego dosyć i tęsknię za normalną dźwignią hamulca ręcznego.
30 cze 10:33 | ocena: 98%
Liczba głosów:49
98%
2%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Niewiarek Użytkownik anonimowy
~Niewiarek :
No photo ~Niewiarek Użytkownik anonimowy
Dopoki to dziala to moze byc wygodne ale ma tez wady ... Lubilem czasem w zimie :) pomoc sobie recznym tradycyjnym a teraz nic z tego. Z jednego zacisku wycieka plyn i chyba wymienie caly zacisk na uzywke a nie bede sie bawil w regeneracje. Gdy wymienialem klocki i tarcze to musialem najpierw skombinowac skaner diagnostyczny bo inaczej sie nie rozsunie zacisku, trzeba tez wpisac grubosc tarcz i klockow zeby autko wiedzialo jak tego uzywac. Niestety, coraz wiecej samochodow to bedzie miec, poprzedni system byl zbyt prosty i zbyt tani w serwisowaniu .......
30 cze 14:52 | ocena: 95%
Liczba głosów:22
95%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sid Użytkownik anonimowy
~sid :
No photo ~sid Użytkownik anonimowy
coś mi tu nie gra , np. w Lagunie jest specjalny uchwyt umieszczony podłokietnikiem który w przypadku jakiejś awarii uwalnia hamulec , i można normalnie jeździć , ale też nie wszystkie warsztaty wiedzą jak np. wymieniać cały tylny zacisk , w moim przypadku fachowiec przynajmniej mógł wyjąć wtyczkę łączącą całe sterowanie z resztą samochodu i zasilaniem , ale gdzie tam , jak wypiął linkę to czujniki wykryły luz na klockach i tak dowaliła przekładnia w mechanizmie że ledwo dało się poluzować dwoma kluczami 19 , oczywiście po rozebraniu już spieprzonego przez warsztat całego mechanizmu , właścicielowi musiałem dopiero pokazać jak to ustrojstwo działa , dodatkowo jak twierdził nie do rozebrania
30 cze 09:06 | ocena: 81%
Liczba głosów:21
81%
19%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ass Użytkownik anonimowy
~ass :
No photo ~ass Użytkownik anonimowy
Jak jesteś nowoczesny i chcesz podążać za modą, to za te głupie wynalazki płać. A potem płać grubą kasiorę mechanikom, bo już niewiele poza zmianą koła będziesz w stanie samemu zrobić- tak te współczesne auta pokomplikowali. Dobre i proste konstrukcje łatwe w naprawach mieliśmy do początku 21 wieku.
30 cze 15:17 | ocena: 96%
Liczba głosów:23
96%
4%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bogdan62 Użytkownik anonimowy
~bogdan62 :
No photo ~bogdan62 Użytkownik anonimowy
Generalnie dzisiejsze samochody osobowe są skierowane do idiotów ewentualnie dla gadżeciarzy .Co to za kierowca , który nie potrafi ruszyć pod wzniesienie , nie potrafi zaparkować przy chodniku , nie potrafi użyć normalnego hamulca , nie potrafi utrzymać odległości od poprzedzającego samochodu itd, itd .?
30 cze 11:33 | ocena: 85%
Liczba głosów:60
85%
15%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Witold Użytkownik anonimowy
~Witold :
No photo ~Witold Użytkownik anonimowy
To kolejny przykład na niepotrzebną komplikację konstrukcji, kosztem oczywiście niezawodności i trwałości. W firmach nie słucha się inżynierów tylko speców od marketingu. Leming jak to leming wiadomo, w swojej niewiedzy i zachłanności złapie się na wszystko co mu się rzuci.
30 cze 13:21 | ocena: 91%
Liczba głosów:22
91%
9%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cresida Użytkownik anonimowy
~Cresida :
No photo ~Cresida Użytkownik anonimowy
Jak zwykle psują się tylko niemieckie wynalazki, media nakrecają do kupna tego szrotu za Odry. Miałem niemiecki pojazd tzw. Vag w latach 80 i to były dobre konstrukcje, od tamtej pory tylko francuz. Hamulce oblokowyje się podczas ruszania a dodatkowo jest linka w schowku którym można odblokować. Prosto, łatwo i bez problemu.
30 cze 10:02 | ocena: 82%
Liczba głosów:33
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kkk Użytkownik anonimowy
~kkk :
No photo ~kkk Użytkownik anonimowy
To mjest taki sam idiotyzm jak koło dwumasowe. Miało być wygodniej, a jest pięć razy drożej.
30 cze 09:41 | ocena: 95%
Liczba głosów:37
95%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kwestia czasu Użytkownik anonimowy
~kwestia czasu
No photo ~kwestia czasu Użytkownik anonimowy
do ~sis:
No photo ~sis Użytkownik anonimowy
30 cze 12:49 użytkownik ~sis napisał
co za bzdura..., cyt."Jeśli rozładuje się akumulator lub dojdzie do usterki elektrycznego hamulca postojowego, to z reguły auto pozostaje unieruchomione" - przecież jeżeli odpalimy auto kablami to ręczny zadziała i odpuści. Ehhh ci dziennikarze bez matury
Poczekaj aż wymyślą elektryczne otwieranie maski i wtedy sobie z tymi kablami w garści długo postoisz obok samochodu.
30 cze 15:34 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
~Boom :
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
To znaczy nie kupować VW i po problemie?
30 cze 09:14 | ocena: 94%
Liczba głosów:33
94%
6%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Jak rozwiązać problemy z elektrycznymi hamulcami postojowymi

Czy to musi się psuć? Usterki elektrycznych hamulców postojowych zdarzają się bardzo często. Delikatne elementy układu znajdują się w miejscach naraźonych na wilgoć i uszkodzenia.

Jak rozwiązać problemy z elektrycznymi hamulcami postojowymi (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego