Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak samodzielnie usunąć z nadwozia drobne rysy?

16 sie 17 13:59

Niektóre lakiery nowych aut są tak miękkie, że wystarczy się o nie oprzeć, by zostawić rysy. Pokazujemy, jak się pozbyć drobnych uszkodzeń

Udostępnij
0
Skomentuj

Koliste, widoczne zwłaszcza w słońcu zarysowania z myjni, a także drobne otarcia czy obicia eksploatacyjne – jest to zmora niektórych aut mających wyjątkowo miękki lakier. Co ciekawe, niektóre rysy wyglądają tak, jakby lakier został przecięty do podkładu, choć czasem jest to tylko powierzchniowa usterka lakieru bezbarwnego, który w miejscu kontaktu z twardym przedmiotem (np. guzikiem ubrania) staje się biały. W ograniczonym zakresie i oczywiście tylko do czasu, jednak można takie rysy usuwać.

Można ręcznie, ale znacznie lepiej maszynowo, za pomocą polerki. Optymalna byłaby polerka rotacyjno-mimośrodowa (tzw. polerka DA – Dual Action), ale ostatecznie, z dużą ostrożnością można użyć taniej polerki obrotowej. W tym drugim przypadku, szczególnie jeśli lakier jest delikatny, radzimy użyć pasty wykończeniowej (a nie silnie tnącej) i miękkiej nakładki polerskiej – praca potrwa dłużej, ale efekt będzie lepszy. Przydatnym narzędziem będzie miernik grubości lakieru – pomoże w ocenie sytuacji.

By nie uszkodzić lakieru, warto przestrzegać kilku zasad. Po pierwsze, jedynym sposobem na równomierne spolerowanie elementu jest regularne, powolne przesuwanie polerki według wzoru „drabinki”: lewa-prawa-lewa-prawa, a potem góra-dół-góra-dół; po drugie, niższe obroty oznaczają dłuższą pracę, ale mniejsze ryzyko przypalenia lakieru; po trzecie, nigdy, polerując maszynowo, nie używajmy past lekkościernych do użytku ręcznego; po czwarte, nie zawsze da się usunąć rysy całkowicie – trzeba się pogodzić z faktem, że jeśli lakier przerysowany został do podkładu, to polerując go, można tylko zmniejszyć widoczność uszkodzenia, ale bez lakierowania nie sposób go naprawić.

Na koniec: jeśli już wiesz, że lakier na twoim aucie jest byle jaki, a z racji ciemnego koloru widać na nim wszelkie usterki, rozważ inwestycję w ceramiczną powłokę ochronną – wydłuży ona znacząco jego trwałość.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej