Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.734.492.11
Najdrożej4.994.994.992.29

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

26 kwi 16 16:57

Nieważne, czy jeździsz starym autem, czy „nówką” z salonu – przy okazji tankowania otwórz maskę i sprawdź olej

Udostępnij
0
Skomentuj
2721

Jeśli sąsiedzi zobaczą, że regularnie zaglądasz pod maskę, być może zaczną się naśmiewać z twojego samochodu. Trudno! Podejmij ryzyko! Bez otwierania maski w większości aut nie uda się sprawdzić stanu oleju, a to czynność, z której nie należy rezygnować.

Olej spełnia ważne funkcje: redukuje tarcie między współpracującymi elementami, chłodzi, uszczelnia tłoki w cylindrach i zabezpiecza elementy metalowe przed korozją. Jeżeli jest go za dużo, zbyt mało albo ma niewłaściwą jakość, silnik musi ucierpieć. Skutki niektórych zaniedbań ujawniają się natychmiast, innych – po jakimś czasie. Bywa, że kierowcy wydaje się, że np. jazda na resztkach oleju „uszła na sucho” – w rzeczywistości coś takiego zawsze odbija się na trwałości mechanizmów.

Nie wystarczy, że przy okazji przeglądu mechanik wleje odpowiednią ilość oleju – każdy silnik w czasie pracy zużywa go chociaż odrobinę. Olej spala się w cylindrach, pewna jego część odparowuje, a trochę może wyciec. Czasem ubytki są tak małe, że nie trzeba go uzupełniać między przeglądami. Ale nie zawsze – nawet nowoczesne silniki mają często skłonność do spalania olbrzymich ilości oleju przez pierwszych kilka tysięcy kilometrów, dopóki się nie „ułożą”.

Zużycie oleju zależy od wielu czynników. Wystarczy, że zaczniemy jeździć ostrzej niż zwykle albo holować ciężką przyczepę, by samochód, który zwykle „nie brał” oleju, w ciągu kilku godzin spalił go więcej niż przez rok normalnej eksploatacji. Dlatego radzimy wyrobić w sobie nawyk sprawdzania poziomu oleju – warto to robić np. przy okazji tankowania. To wygodne, a sąsiedzi nie zaczną plotkować, że wciąż naprawiasz swoje auto!

Jak sprawdzać olej?

Olej sprawdzamy albo przed uruchomieniem silnika, albo po kilku minutach od jego wyłączenia. Auto musi stać na równym podłożu. Wyciągamy bagnet olejowy, wycieramy go szmatką lub papierem niepozostawiającym kłaków, a potem wsuwamy na miejsce. Dopiero po takim przygotowaniu wysuwamy ponownie bagnet i sprawdzamy stan oleju.

Warto zwrócić uwagę nie tylko na jego ilość, lecz także na kolor, ewentualne zanieczyszczenia i zapach. Powodem do niepokoju jest przede wszystkim intensywna woń paliwa. Szczególnie w dieslach z filtrami cząstek stałych może dochodzić do groźnego dla silnika rozcieńczania oleju silnikowego olejem napędowym.

Objawy problemów z układem smarowania

Wielu kierowców myśli, że o niedoborze oleju poinformuje ich kontrolka z oliwiarką znajdująca się na desce rozdzielczej. W rzeczywistości jest to kontrolka ciśnienia oleju, która zapala się, gdy ciśnienie w układzie smarowania jest bliskie zera.

Zwykle gdy lampka się włączy, na reakcję jest już za późno, bo silnik zaczął się już zacierać. Tylko w niektórych modelach znajdziemy wskaźnik poziomu oleju zwalniający kierowcę z obowiązku zaglądania pod maskę. Jeśli auto dymi na niebiesko, znaczy to, że olej dostaje się do komór spalania. Może to wynikać m.in. ze zużycia pierścieni tłokowych, awarii uszczelniaczy zaworowych lub turbosprężarki.

Częstsze dolewanie oleju nie rozwiąże problemu – jeśli silnik spala znaczne jego ilości, to w zastraszającym tempie psują się m.in. katalizator oraz zawór EGR. Jeżeli olej leje się wszystkimi „dziurami”, to jest to skutkiem wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej wynikającego ze zużycia mechanizmów lub z niesprawnego odpowietrzenia silnika.

Jak dbać o smarowanie silnika?

Warunkiem bezproblemowej eksploatacji silnika jest przestrzeganie kilku zasad:

- regularnie kontroluj poziom oleju w silniku. Pamiętaj, że nawet sprawna jednostka może zużywać ponad litr na 1 tys. km. Radzimy sprawdzać stan oleju przy każdym tankowaniu paliwa i przed każdą dalszą podróżą.

- jeśli zauważysz, że oleju w silniku przybywa, jedź do warsztatu. To zwykle efekt przedostawania się paliwa do układu smarowania. W starszych silnikach benzynowych winę za to ponosiło niesprawne „ssanie” lub uszkodzona uszczelka pompy paliwowej.

W nowoczesnych dieslach problem występuje przy problemach z dopalaniem filtrów cząstek stałych. Nie daj się namówić na odessanie nadmiaru rozcieńczonego oleju – trzeba go wymienić. Jeżeli oleju jest wyraźnie za dużo, nie uruchamiaj silnika!

- regularnie wymieniaj olej. Nawet jeśli producent twojego auta deklaruje, że na przegląd olejowy możesz zgłaszać się co 35 tys. km lub jeszcze rzadziej, nie popełnisz błędu, wymieniając olej znacznie częściej. Wydłużone okresy międzyprzeglądowe, np. volkswagenowskie LongLife Service, lepiej zostawić podróżującym po niemieckich autostradach. Zawsze używaj materiałów eksploatacyjnych dobrej jakości.

Podsumowanie

Samochód nie jest urządzeniem bezobsługowym, chyba że chcemy z niego korzystać krótko, a potem wymienić na nowy. O ile użytkownicy starszych aut zwykle godzą się z tym, że muszą raz na jakiś czas zaglądać pod maskę, o tyle właściciele nowych pojazdów zwykle mają z tym problemy.

Radzimy więc zapamiętać, że jeśli silnik objęty gwarancją zatrze się z powodu braku oleju, to jest wielce prawdopodobne, iż sami zapłacimy za jego naprawę. Regularna kontrola poziomu oleju to obowiązek użytkownika!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (2 721)

No photo
No photo ~iNHjAuqCxHNh Użytkownik anonimowy
~iNHjAuqCxHNh :
No photo ~iNHjAuqCxHNh Użytkownik anonimowy
http://duderanch4sale.com http://rayancrusgrill.com
34 minuty temu
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~5qQVhr12u Użytkownik anonimowy
~5qQVhr12u :
No photo ~5qQVhr12u Użytkownik anonimowy
http://letitbeyours.net http://barrierbeach.org
dzisiaj 05:01
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~G2NzKPR73tTy Użytkownik anonimowy
~G2NzKPR73tTy :
No photo ~G2NzKPR73tTy Użytkownik anonimowy
http://anasainteriors.com
dzisiaj 04:25
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Y6jLZwfzSnA6 Użytkownik anonimowy
~Y6jLZwfzSnA6 :
No photo ~Y6jLZwfzSnA6 Użytkownik anonimowy
http://letitbeyours.net http://rayancrusgrill.com
dzisiaj 01:34
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wsF7nNQ82c Użytkownik anonimowy
~wsF7nNQ82c :
No photo ~wsF7nNQ82c Użytkownik anonimowy
http://duderanch4sale.com http://anasainteriors.com
dzisiaj 01:30
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~8wSerGWKPpGG Użytkownik anonimowy
~8wSerGWKPpGG :
No photo ~8wSerGWKPpGG Użytkownik anonimowy
http://rayancrusgrill.com
wczoraj 20:01
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Je8vPze3CG Użytkownik anonimowy
~Je8vPze3CG :
No photo ~Je8vPze3CG Użytkownik anonimowy
http://rayancrusgrill.com http://goldiefloberg.org http://anasainteriors.com http://watsonvilleyouthsports.com
wczoraj 19:52
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~boiXOVmulYir Użytkownik anonimowy
~boiXOVmulYir :
No photo ~boiXOVmulYir Użytkownik anonimowy
http://duderanch4sale.com http://rayancrusgrill.com http://barrierbeach.org http://anasainteriors.com
wczoraj 19:16
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~eSB6F1ljoi Użytkownik anonimowy
~eSB6F1ljoi :
No photo ~eSB6F1ljoi Użytkownik anonimowy
http://barrierbeach.org
wczoraj 16:21
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~iLiGvfb0prAG Użytkownik anonimowy
~iLiGvfb0prAG :
No photo ~iLiGvfb0prAG Użytkownik anonimowy
http://ashbysbeercheese.com http://goldiefloberg.org http://ashbysbeercheese.com
wczoraj 15:38
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: iStock / Auto Świat

Kontroluj stan oleju silnikowego co 500 km

Olej – nie może go być ani za dużo, ani za mało. W sprawnych benzyniakach ma barwę bursztynową, a w dieslach już po niewielkich przebiegach ciemnieje.

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku? (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego