CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Jak szybko poprawić oświetlenie auta?

21 paź 16 11:41
Udostępnij
0
Skomentuj

Skuteczność oświetlenia samochodu maleje wraz ze zużyciem jego poszczególnych elementów. Niektóre ważne części można poprawić samodzielnie

Reflektory współczesnych samochodów wykonane są głównie z tworzyw sztucznych: plastikowe są odbłyśniki, często także soczewki, klosz wykonany jest nie ze szkła, a z poliwęglanu. Materiały te są lekkie, niedrogie w produkcji, niestety zużywają się dość szybko. Z zewnątrz klosze reflektorów matowieją i żółkną zarówno pod wpływem słońca (promieniowanie UV) jak i z powodu piaskowania i obijania kamieniami podczas jazdy. Wnętrze reflektora – odbłyśnik i (ewentualnie) soczewka matowieją pod wpływem promieniowania UV emitowanego przez żarówki o niskiej jakości, a także ciepła – w skrajnych wypadkach dochodzi do stopienia elementów lampy.

Już samo zmatowienie klosza, które pojawia się w pierwszej kolejności, sprawia, że oświetlenie robi się słabe: klosz nie tylko stanowi filtr i ogranicza ilość światła padającego na drogę, lecz także powoduje jego rozpraszanie i oślepianie zarówno kierowcy auta ze zużytymi lampami, jak i jadących z przeciwka. W pierwszej kolejności warto takie reflektory przeszlifować i wypolerować – w ten sposób przywrócimy im przejrzystość. W zależności od poziomu zużycia kloszy potrzebna nam będzie odpowiednia pasta polerska oraz papier ścierny o gradacji 2000-3000. Przyda się też specjalny lakier do reflektorów z filtrem UV oraz maszyna polerska – taka sama, jakiej używamy do polerowania lakieru. W sklepach dostępne są specjalne zestawy do odnawiania reflektorów (np. Quixx Repair System), których można użyć samodzielnie bez stosowania narzędzi.

Jeśli mamy odpowiedni zestaw materiałów, zaczynamy od wypolerowania kloszy papierem ściernym – w ten sposób wprawdzie nie usuwamy zmatowienia (a nawet je pogłębiamy), ale usuwamy grubsze zarysowania. Stopniowo zmieniając papier ścierny na drobniejszy , wyrównujemy powierzchnię klosza. Następnie bierzemy pastę polerską i miękką ściereczkę. Polerujemy aż do momentu, gdy klosz stanie się przejrzysty.

Działanie past do użycia ręcznego (także środki zawarte w zestawach) jest na tyle silne, że praca postępuje dość szybko – na dokładne wypolerowanie klosza wystarczy ok. 30-40 minut. Następnie zabezpieczamy wypolerowaną powierzchnię środkiem chroniącym je przed promieniowaniem UV – zapobiega on żółknięciu klosza. Uwaga: niektóre reflektory fabrycznie pokryte są bardzo odpornym na ścieranie lakierem bezbarwnym, który z czasem żółknie, jest jednak trudny do usunięcia za pomocą środków, jakie znajdziemy w uniwersalnych zestawach do odnawiania reflektorów. W takiej sytuacji należy zaopatrzyć się w większą ilość papieru ściernego o gradacji od P800 do P3000, przy czym w fazie usuwania lakieru używamy wyłącznie papieru P800.

Może zdarzyć się i tak, że konieczne będzie użycie wodnego papieru P400, wówczas jednak odpowiednio dłużej będziemy musieli wygładzać szlifowaną powierzchnię papierami P800, P1000-1200, P2000. Na końcu zawsze polerujemy klosz pastą usuwającą zmatowienie i przywracającą przejrzystość i zabezpieczamy środkiem chroniącym przed działaniem promieniowania UV.

Alternatywą zestawów do odnawiania kloszy czy past do ręcznego polerowania poliwęglanu są pasty do użycia maszynowego. Do wypolerowania klosza potrzebujemy polerki rotacyjnej do lakieru. Po uprzednim zabezpieczeniu taśmą malarską maski, grilla, błotnika i innych elementów sąsiadujących z lampą, polerujemy klosz na wolnych obrotach ze stosunkowo dużym naciskiem; w drugim etapie zmniejszamy nacisk i zwiększamy obroty polerki. Podobnie jak w przypadku polerowania ręcznego, klosz trzeba zabezpieczyć przed promieniowaniem UV – np. za pomocą środka , a w ostateczności za pomocą pasty do lakieru z filtrem UV – w tym drugim wypadku zabezpieczanie warto regularnie powtarzać.

Niestety, samodzielnie nie jesteśmy w stanie poprawić kondycji wewnętrznych elementów lampy, które w nie mniejszym stopniu jak przejrzystość klosza mają wpływ na jakość oświetlenia drogi. Rozwiązaniem jest zastosowanie żarówek o zwiększonej wydajności (np. Ring Xenon Ultima +120%), w wielu wypadkach pomoże nawet wymiana żarówek starych na nowe – niezużyte. Warunek: kupujemy wyłącznie żarówki markowe! Większość niebieskich, tuningowych żarówek „no name” sprzedawanych w internecie i w hipermarketach świeci znacznie gorzej od standardowych, zwykle nie spełnia nawet i tak niewyśrubowanych norm. Żarówki zawsze wymieniamy parami, a po ich wymianie korygujemy ustawienie reflektorów.

Material powstał we współpracy z BłyskotliwyKierowca.pl

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (11)

No photo
No photo ~no Użytkownik anonimowy
~no :
No photo ~no Użytkownik anonimowy
Większość elementów lampy wykonana jest z plastiku,klosze natomiast z poliwęglanu,materiały są lekkie i TANIE w produkcji,a więc jakim cudem czasem jedna lampa do samochodu potrafi kosztować kilka tysięcy złotych???
21 paź 16 21:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:15
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~można oszaleć Użytkownik anonimowy
~można oszaleć :
No photo ~można oszaleć Użytkownik anonimowy
Ki czort! Czyżby mieli jakieś układy z producentami pas polerskich i papierów ściernych produkując tandetne,plastikowe klosze reflektorów?
Czemu odeszli od szklanych? Czyj to znowu szwagier ma fabrykę past do polerowania?
21 paź 16 18:26 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kaz Użytkownik anonimowy
~Kaz :
No photo ~Kaz Użytkownik anonimowy
Ja stosuje paste do zebow I dziala znakomicie . na wilgotnej szmatce troche pasty I w cieramy . na kilka miesiecy wystarcza . Tanio!
21 paź 16 19:44 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~licznik rejestruje wszystko informuje Użytkownik anonimowy
~licznik rejestruje wszystko informuje
No photo ~licznik rejestruje wszystko informuje Użytkownik anonimowy
do ~Kaz:
No photo ~Kaz Użytkownik anonimowy
21 paź 16 19:44 użytkownik ~Kaz napisał
Ja stosuje paste do zebow I dziala znakomicie . na wilgotnej szmatce troche pasty I w cieramy . na kilka miesiecy wystarcza . Tanio!
co bardziej kumaci i zaradni 'cypcaki' chcący szpanować na szosie montują w swoich maszynach podświetlenie spodu auta a także kolorowe nakładki na wentyle z zamontowanymi ledami - pasuje idealnie do chromowanych alu.
ps - w nadwoziu typu coupe lub cabrio wskazana jest także instalacja drzwi typu 'lambo' i hi-endowy system audio
21 paź 16 21:54 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asdfg Użytkownik anonimowy
~asdfg :
No photo ~asdfg Użytkownik anonimowy
Wystarczy kupić ledy dla biedaków w Biedronce za 30zł. 80% drogowej hołoty nie używa kierunkowskazów bo szkoda im paliwa i żarówek. Wycinają w trupach katalizatory bo ich nie stać na auto ale chcą czuć się bogaci - nawet w aucie za 2-3tys zł.Ale liczę na te nowe kontrole wraków i puste, wolne ot patologii drogi.
22 paź 16 07:16 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~George Użytkownik anonimowy
~George :
No photo ~George Użytkownik anonimowy
..."Jak szybko poprawić oświetlenie auta? ...". Proponuję, abyście jak najprędzej uzupełnili elementarne braki w zakresie poprawnej polszczyzny. Istnieją wyłącznie SAMOCHODY.
22 paź 16 08:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asdfg Użytkownik anonimowy
~asdfg
No photo ~asdfg Użytkownik anonimowy
do ~Kaz:
No photo ~Kaz Użytkownik anonimowy
21 paź 16 19:44 użytkownik ~Kaz napisał
Ja stosuje paste do zebow I dziala znakomicie . na wilgotnej szmatce troche pasty I w cieramy . na kilka miesiecy wystarcza . Tanio!
Dziad zawsze będzie dziadem. Ustawiasz może te reflektory żeby innych nie raziły? Czy szkoda 30zł.
22 paź 16 07:17 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mariusz Użytkownik anonimowy
~Mariusz :
No photo ~Mariusz Użytkownik anonimowy
Jak w komentarzu poniżej. Także wykorzystałem pastę do zębów z dodatkiem sody i efekt ten sam. A było to Ford Focus. Szkoda kasy na pastę prawie za 40 zł.
22 paź 16 15:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gosc Użytkownik anonimowy
~gosc
No photo ~gosc Użytkownik anonimowy
do ~asdfg:
No photo ~asdfg Użytkownik anonimowy
22 paź 16 07:16 użytkownik ~asdfg napisał
Wystarczy kupić ledy dla biedaków w Biedronce za 30zł. 80% drogowej hołoty nie używa kierunkowskazów bo szkoda im paliwa i żarówek. Wycinają w trupach katalizatory bo ich nie stać na auto ale chcą czuć się bogaci - nawet w aucie za 2-3tys zł.Ale liczę na
Nie uzywaja kierunkowskazow bo tak uczyli w latach 70 tych na kursach. Jak sie skreca to sie wlacza migacz.
22 paź 16 09:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~KK Użytkownik anonimowy
~KK :
No photo ~KK Użytkownik anonimowy
żarówki parami? To chyba na takie tuningowe niebieskie. Zawsze wymieniam tylko żarówkę spaloną i wybieram te które mają wydłużoną żywotność. Dlatego najczęściej wymieniam je tylko jeden raz
22 paź 16 07:51
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej