Auto Świat

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.764.093.391.57
Średnio3.944.223.651.72
Najdrożej4.184.393.973.97

Bez filtra, bez problemów - Zobacz jak usunąć filtr cząstek stałych

30 sie 13 06:03
Udostępnij
0
Skomentuj
Bez filtra, bez problemów - Zobacz jak usunąć filtr cząstek stałych Bez filtra, bez problemów - Zobacz jak usunąć filtr cząstek stałych Foto: Auto Świat

Nie jest tajemnicą, że filtry cząstek stałych to utrapienie dla wielu właścicieli aut z nowymi silnikami wysokoprężnymi. Wiemy, że większość konstrukcji jest skandalicznie niedopracowana, przez co uniemożliwiają one normalną eksploatację samochodu

Za każdym razem, kiedy piszemy o usuwaniu filtrów cząstek stałych, otrzymujemy mnóstwo komentarzy od czytelników. Najliczniejszą grupę stanowią listy i e-maile od kierowców, którzy mają lub mieli problemy z autami wyposażonymi w ten „ekologiczny” wynalazek.

Nie brakuje również głosów oburzenia, dlaczego zalecamy usuwanie z aut urządzeń mających za zadanie chronić środowisko naturalne – tyle że te komentarze pochodzą zwykle od osób, które nie doświadczyły na własnej skórze problemów z filtrami cząstek stałych. Pojawiają się też pojedyncze głosy od czytelników zdziwionych, że taki problem w ogóle istnieje, bo w ich autach DPF-y czy FAP-y działają zupełnie niezauważalnie.

Dla wszystkich oburzonych mamy bardzo prostą odpowiedź – niesprawny filtr cząstek stałych może zaszkodzić środowisku znacznie bardziej niż jazda autem bez filtra. Jak to możliwe? Zacznijmy od początku: filtr w czasie jazdy magazynuje cząsteczki sadzy większe od 0,09 mikrona. Raz na jakiś czas, żeby wkład filtra całkiem się nie zatkał, jego zawartość musi zostać wypalona. Są dwie metody, by to osiągnąć.

Pierwsza z nich, stosowana głównie przez firmy Peugeot i Citroën, polega na tym, że w odpowiednim momencie do paliwa dodawana jest porcja specjalnego dodatku, który przyspiesza proces wypalania sadzy.Niestety, porcja tego cudownego specyfiku kosztuje kilkaset złotych i starcza na kilkadziesiąt tys. km. Dzięki dodatkowi do dopalania nie są konieczne ani bardzo wysokie temperatury, ani zbyt dużo czasu. Ten system zwykle działa, ale jego eksploatacja sporo kosztuje, również dlatego, że żywotność filtrów, nawet przy prawidłowej eksploatacji, jest ograniczona.

Bez filtra, bez problemów - Zobacz jak usunąć filtr cząstek stałych Bez filtra, bez problemów - Zobacz jak usunąć filtr cząstek stałych Foto: Auto Świat

Konstruktorzy myśleli, że jeździmy po autostradach - Firmy, głównie niemieckie oraz japońskie, stawiają zwykle na teoretycznie bardziej przyjazne rozwiązanie. Otóżżaden dodatek nie jest potrzebny, a sprawę dopalania filtra ma zapewnić odpowiednio zaprogramowana elektronika silnika. W momencie kiedy na podstawie wskazań czujników ciśnienia za i przed filtrem sterownik uzna, że wydech jest już niemal zatkany sadzą, do silnika wtryskiwane są olbrzymie dodatkowe dawki paliwa. Wszystko po to, żeby podnieść temperaturę w filtrze cząstek stałych do ok. 600°C. Auto zaczyna wtedy przez chwilę dymić, wydech żarzy się, a wskazania komputera pokładowego wskazującego chwilowe zużycie paliwa szaleją.

W teorii tego typu „atrakcje” powinny spotykać użytkownika najwyżej raz na kilkaset, a nawet ponad tysiąc przejechanych kilometrów.Niestety, konstruktorzy najwyraźniej wychodzili z założenia, że wszyscy kierowcy projektowanych przez nich aut poruszają się głównie po niemieckich autostradach.15 minut ze stałą prędkością? W mieście się nie da! - Żeby dopalanie przebiegało prawidłowo, samochód musi przez kilkanaście minut nieustannie jechać ze stałą prędkością (powyżej 60 km/h), bez zmian biegów, z odpowiednio wysokimi obrotami silnika. Na takie warunkijazdy mieszkańcy zakorkowanych miast mogą liczyć najwyżej dwa razy do roku, w czasie wakacyjnych wyjazdów.

Auta, które mają wystarczająco dużo „wybiegu”, rzeczywiście nie sprawiają problemów. Jeśli jednak cykl dopalania nie zostanie ukończony, bo np. auto zwolni lub silnik zostanie zgaszony, to nadmiar niespalonego paliwa niezdąży odparować z oleju silnikowego. Efekt: drastycznie obniżone parametry smarne oleju, przez co silnik oraz turbosprężarka zużywają się w ekspresowym tempie. Jeśli kierowca zignoruje, że oleju w silniku przybywa, to w końcu nadmierne ciśnienie płynu albo wypchnie uszczelki, albo nadmiar oleistej brei przez odmę dostanie się do komór spalania.

W tym drugim przypadku silnik błyskawicznie osiągnie maksymalne obroty, spalając olej zmieszany z paliwem, i będzie pracował tak długo, aż się zatrze! W autach eksploatowanych w ruchu miejskim, na krótkich trasach, cykle dopalania pojawiają się co kilkadziesiąt kilometrów!

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo








Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (119)

No photo
No photo ~janek-benzyniarz Użytkownik anonimowy
~janek-benzyniarz :
No photo ~janek-benzyniarz Użytkownik anonimowy
No i po jaką cholerę teraz No i po jaką cholerę teraz kupować diesla??? Zwłaszcza, że od 2012 znacznie zwiększy się akcyza na olej napędowy i biorąc pod uwagę tylko mniejsze zużycie to różnica w cenie auta z dieslem w porównaniu z benzyniakiem (dodatkowo powiększona o cenę usunięcia tego filterka) może nie zwrócić się nawet po setkach tys. km. Owszem, dieslem się fajnie jeździ, bo ma wysoki moment obrotowy, ale czy nie wystarczy mocniejszy benzyniak i... świety spokój? Mogę jeździć po mieście, na małych odcinkach, stać w korkach itp., a jak trzeba to gnać setki km po autostradzie i nic się nie dzieje!
27 wrz 11 21:54 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~andre Użytkownik anonimowy
~andre :
No photo ~andre Użytkownik anonimowy
FILTER DPF Jestem teraz w chorwacji i po przejechaniu ponad tysiąca kilometrów prędkością prawie nonstop 140 kmh ford galaxy mk3 zaczą tracić moc i kopcić czarnym dymem po przybyciu do serwisu w Zadarze stwierdzili że to zatkany filter dpf no i oczywiście samochód musiałem zostawić , mówili że do jutra go przeczyszczą za 300 euro. Mam pytanie dlaczego się zatkał skoro ja jężdżę tym samochodem tylko na trasach 400 kilometrowych i przeważnie jest to autostrada gdzie obrotomierz wskazuje 2500-3000 obrotów .przebieg samochodu 140tys.kilometrów.
30 lip 13 21:19 | ocena: 87%
Liczba głosów:15
87%
13%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dziadek Użytkownik anonimowy
~dziadek :
No photo ~dziadek Użytkownik anonimowy
jak wszyscy to wszyscy Posiadam diesla z dpf,mam z nim same problemy,obecnie podjąłem decyzję o wycince tego cudownego urządzenia ochraniającego środowisko, chyba że takie same cudo założą do czołgów, koparek, okrętów,koparek, agregatów innych urządzeń połykających ON,we wszystkich krajach w Stanach Zjedn.,Chinach,Rosji i pozostałych w których używają silnika diesla, wtedy pójdę do banku po kredyt, bo normalnego Polaka nie stać na tą głupotę,założę go ponownie, a póki co nie słucham ekoterorystów i ich bełkotu.
15 cze 13 18:23 | ocena: 86%
Liczba głosów:64
86%
14%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pol Użytkownik anonimowy
~pol :
No photo ~pol Użytkownik anonimowy
od czterech lat posiadam od czterech lat posiadam bolid z silnikiem 2.2.HDI ,od roku bez FAPa, i jesem zadowolony z wykastrowania tego wątpliwego wynalazku.wcześniej miałem częste problemy z regeneracją filtra .podnosił się poziom oleju zmieszanego z paliwem.wszystko przez to że regeneracja uruchamia się samoczynnie ,podczs jazdy miejskiej ,wystarczyło że przygazowałem po ruszeniu z pod świateł i uruchamiałe się regeneracja ,a po 15 sekundach musiałem hamowac ,i po regeneracji tylko nadmiar paliwa spływał do miski olejowej.nawet przy jeździe za miastem po zrobieniu np 100 km ,na minutę przed dojazdem do miasta uruchamiała się regeneracja,i tak w kólko,doszło do tego że w soboty lub niedziele musiałem wyjeżdżać poza miasto i piłowac kilkanaścoe minut na trójce żeby się gówno wypaliło.od roku jazda bez tych problemów. nareszcie olej przez cały rok jest olejem ,a nie śmierdzącym ropą szambem.
dodatkowo spalanie spadło od 0.5do o.8 l/100km .i to jest włąśnie EKOLOGIA
5 cze 11 15:57 | ocena: 85%
Liczba głosów:40
85%
15%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bartsan Użytkownik anonimowy
~Bartsan :
No photo ~Bartsan Użytkownik anonimowy
Po opercyjne fakty BMW model e60 535d - po 150 tyś auto zaczęło kurzyć na czarno, pomimo wcześniej wymienionych wtryskiwaczy i przepływomierza. Zdecydowałem usunąć DPF(nowy 8000 pln), po wyjęciu z osłony rozpadł się na kawałki. Po solidnej pracy ze specjalistą nad oprogramowaniem wyłączony został także EGR, a moc przy okazji skoczyła o około1 2% do ponad 300 hp. Przez miesiąc jeszcze kopcił ale sukcesywnie coraz mniej. Tyle było sadzy przed filtrem... Teraz przykładam chusteczkę i jest czysta, cieszę się mocą i momentem. Auto śmiga i jest bez awaryjne. Polecam operację!
3 gru 13 10:03 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Klik, klak Użytkownik anonimowy
~Klik, klak :
No photo ~Klik, klak Użytkownik anonimowy
Dopalanie filtra poza miastem dodatkowym paliwem - to jest chore od urodzenia się pomysłu na tak prymitywne i beznadziejne rozwiązanie, filtry powinny być łatwe do wymiany i tanie i to załatwiłoby problem; najgorsze, że ktoś uznał produkcję tak własnie skonstruowanych filtrów jako początek swego milionowego biznesu i fitr kosztuje 3000 zł - więcej niż nie jeden używany samochód
30 lip 14 20:55 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~a ja mam Użytkownik anonimowy
~a ja mam :
No photo ~a ja mam Użytkownik anonimowy
gdzies ze nie napisze gdzie gdzies ze nie napisze gdzie ochrone srodowiska o ktorej tak tu przemowcy krzycza, chce dobrze jezdzic.
zajmicie sie uswiadamianaim chinczykow ktorzy spalaja 3,5mld ton wegla , hindusow z ich 3mld spalanego wegla( nie mowie oMittexa hutach rozsianych po swiecie) i innych nacjach
uswiadomcie firmy montujace to g... aby wziely sie do roboty
jak kupowalem nowego diesla nikt mnie nie poinformowal o tym cholerstwie, bo bym jezdzil starym bez problemu
JA CHCE BEZ PROBLEMOWO JEZDZIC DO PRACY a w tym mi DPF przszkadza, wiec go usuwam
20 lis 12 11:33 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~śląsk Użytkownik anonimowy
~śląsk :
No photo ~śląsk Użytkownik anonimowy
usunąć prawie wszystko Prócz filtra cząstęk mogli by usuwać dwumasy,pompowtryski,przepływki,turbiny-przekombinowane i całą tę elektronikę z modułami. Dzisiejsze auta to są tylko ładne z wyglądu, robią je tak żeby po gwarancji psuły się na potęgę.Koniec z porządnymi i długowiecznymi brykami z lat 90tych. Jesteśmy ofiarami systemu, chorej polityki. Ciągle płacić płacić i płacić.
7 wrz 13 10:54 | ocena: 94%
Liczba głosów:17
94%
6%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sdfg Użytkownik anonimowy
~sdfg
No photo ~sdfg Użytkownik anonimowy
do ~andre:
No photo ~andre Użytkownik anonimowy
30 lip 13 21:19 użytkownik ~andre napisał
FILTER DPF Jestem teraz w chorwacji i po przejechaniu ponad tysiąca kilometrów prędkością prawie nonstop 140 kmh ford galaxy mk3 zaczą tracić moc i kopcić czarnym dymem po przybyciu do serwisu w Zadarze stwierdzili że to zatkany filter dpf no i oczywiśc
nie wiem czemu ale wiem jedno : ekonomia ... nowe auto po 100-150 tys km musi sie zacząć psuć by generować zyski wielkich koncernów motoryzacyjnych : filtr dpf , turbina , koło dwumasowe , sprzęgło i inne części ... np VW ma dział postarzania produktów by za długo nie działały poprawnie (tak jak dawniej w golfach 2 )
8 wrz 13 17:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~vinci Użytkownik anonimowy
~vinci :
No photo ~vinci Użytkownik anonimowy
No cóż-nie ma się co No cóż-nie ma się co dziwić.Coraz częściej będzie dochodzić do takich "wynalazków"bo przecież na czymś firmy motoryzacyjne muszą zarabiać.A jeśli chodzi o "ekologów" to na legalu trzepią kase i nikt im złego słowa nie powie bo teraz ekologia to przecież coul z Buzkiem na czele.
1 cze 11 14:22 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej