Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak wybrać i wymienić świece zapłonowe?

4 sty, 10:28

W większości przypadków świece zapłonowe to uniwersalny element, jednak należy je dobierać ściśle według katalogu. Według Boscha 55 podstawowych typów świec (spośród... ponad 1000 dostępnych) pokrywa zapotrzebowanie 97 proc. rynku

Udostępnij
0
Skomentuj

Kilkanaście lat temu poszukiwanie usterki zaczynaliśmy zazwyczaj od wykręcenia i oględzin świec. Obecnie ich jakość jest znacznie wyższa, ale wymiany świec nie należy zaniedbywać.

Świece zapłonowe: To warto wiedzieć

Poza najbardziej oczywistymi parametrami, takimi jak średnica gwintu (10, 12, 14 lub 18 mm) i jego długość (najczęściej 19 mm), trzeba wziąć pod uwagę np. ciepłotę świecy. Zimne doskonale odprowadzają ciepło i nadają się do wysilonych jednostek, gorące – przeciwnie. Ciepłotę dobrać trzeba do silnika, gdyż świeca najlepiej pracuje w określonym przedziale temperatur. Poszczególne firmy stosują różne oznaczenia, dlatego trzeba kupować świece według zaleceń producenta auta lub świec.

Wiele jest firm i rodzajów świec. Polecamy markowe produkty – NGK, Beru, Boscha, Denso. Czy warto inwestować w drogie rozwiązania, takie jak świece platynowe lub irydowe? Zastosowanie metali szlachetnych znacznie wydłuża czas pracy świec, ale trzeba też więcej za nie zapłacić – nawet około 70-80 zł za sztukę zamiast kilkunastu. Poprawie żywotności i warunków pracy służyć ma również zastosowanie większej liczby bocznych elektrod. Inne ciekawe rozwiązania to elektroda centralna w kształcie litery V (NGK) lub np. technologia TT (Denso) z cienkimi elektrodami klasycznymi.

Wymiany świec najczęściej dokonać można samodzielnie, jednak trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Podstawowa to ostudzenie silnika i dokładne oczyszczenie okolic świec – nie można dopuścić, by przez otwór po świecy do cylindra dostały się jakiekolwiek zanieczyszczenia. Najlepiej, gdy podczas montażu dysponujemy kluczem dynamometrycznym. Świece zapłonowe z płaską uszczelką dokręcamy momentem od 10 Nm (gwint 10 mm) do 40 Nm (gwint 18 mm). Gwintu nie należy smarować. Gdy świece montowane są powtórnie, dokręcamy je o około 15o.

Świece zapłonowe: Jak ocenić ich stan?

Oględziny świecy wyjętej z silnika są bardzo ważne, nawet gdy demontujemy świecę nie ze względu na problemy z jednostką, lecz po prostu w celu terminowej wymiany. Duże ilości sadzy na izolatorze i obudowie świadczą o zbyt bogatej mieszance, świece zapłonowe zaolejone wskazują na zużyte pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe. Nadtopiona elektroda wskazuje na niewłaściwie ustawiony zapłon.

Świece zapłonowe: Jak ocenić stan przewodów zapłonowych?

Konstruktorzy dążą do wyeliminowania przewodów zapłonowych – tzw. zapłon bezpośredni zwiększa niezawodność układu. Świece zapłonowe mają zawsze założony termin wymiany, ale przewody – nie. Warto jednak pamiętać o nich i wymieniać profilaktycznie np. co 100 tys. km (częściej przy silniku z LPG) lub w przypadku pogorszenia pracy jednostki napędowej. Warto oczywiście stosować wyłącznie markowe przewody.

Świece zapłonowe: Różne wersje

Świece zapłonowe można podzielić np. ze względu na ich budowę oraz materiały użyte do wykonania elektrod. Klasyczne świece (dwie pierwsze z prawej strony na fot.) mają jedną elektodę masową (boczną) wykonaną np. ze stopu niklowo-itrowego. Różnica w budowie wynika z ukształtowania izolatora otaczającego elektrodę środkową (zależnie od jego budowy świeca jest zimniejsza lub cieplejsza). Świeca pośrodku ma elektrodę z metali szlachetnych (platynową lub irydową), dzięki czemu jest ona bardzo cienka. Dwie świece po lewej stronie mają więcej elektrod masowych, dzięki którym wydłuża się trwałość świecy – iskra przeskakuje na różne elektrody.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Rh minus Użytkownik anonimowy
~Rh minus :
No photo ~Rh minus Użytkownik anonimowy
Ano różnica jest taka że LPG to gaz. Taki stan skupienia gaz. Benzyna to ciecz. W cylindrze rozpylana jest ciecz. Mieszanina powietrza i gazu wymusza o około 30% większe napięcie by iskra mogła przeskoczyć. Jonizacja.
19 sty 16 13:27 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mechanik Użytkownik anonimowy
~mechanik
No photo ~mechanik Użytkownik anonimowy
do ~Rh minus:
No photo ~Rh minus Użytkownik anonimowy
19 sty 16 13:27 użytkownik ~Rh minus napisał
Ano różnica jest taka że LPG to gaz. Taki stan skupienia gaz. Benzyna to ciecz. W cylindrze rozpylana jest ciecz. Mieszanina powietrza i gazu wymusza o około 30% większe napięcie by iskra mogła przeskoczyć. Jonizacja.
LPG jak sama nazwa wskazuje jest w formie ciekłej (Liquid Petroleum Gas), wtryskiwacze działają podobnie jak benzynowe, rozpylając chmurę jak atomizer, która miesza się z powietrzem - jest to zabieg zamierzony, aby wyrównać skład mieszanki, różnica jest taka, że lpg posiada dodatkowo parownik, który zmienia ciecz w opar, aby ułatwić rozpylanie.
Tak nawiasem autogaz mimo wszelkich swoich wad spala się dużo lepiej od benzyny, mieszanka jest także bogatsza z uwagi na mniejszą kaloryczność i gęstość.
29 sty 13:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mir Użytkownik anonimowy
~mir :
No photo ~mir Użytkownik anonimowy
widać ze fachowe komentarze mądrzejsze do redaktora sa usuwane KOMUNA!!!!
30 lis 16 12:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hihot Użytkownik anonimowy
~hihot :
No photo ~hihot Użytkownik anonimowy
Panie expert, co ma LPG do wymiany przewodów WN ?
14 sty 16 12:55 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
17%
83%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jak wybrać i wymienić świece zapłonowe? (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego