Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak wybrać najlepszy płyn do spryskiwaczy?

30 gru 16 12:26

Jazda zimą często do przyjemnych nie należy. Wszystko przez szybko brudzące się szyby. Dlatego też, musicie wiedzieć, że wybór odpowiedniego płynu do spryskiwaczy taką podróż może wam uprzyjemnić

Udostępnij
0
Skomentuj
Jak wybrać najlepszy płyn do spryskiwaczy? Jak wybrać najlepszy płyn do spryskiwaczy? Foto: Auto Świat

Od kilku lat tradycją stało się to, że po przeprowadzeniu naszych testów pozwalamy dystrybutorom najlepszego płynu do spryskiwaczy na używanie naszego loga. W tym roku płyn polecany przez naszą redakcję kupicie na stacjach BP.

Foto: Auto Świat

Dlaczego wybór dobrego płynu do spryskiwaczy ma takie znaczenie? Powodów jest dużo. Zacznijmy od tego, że skutecznie oczyszczenie szyby to nie jedyne jego zadanie. Dobry płyn do spryskiwaczy powinien nie tylko szybko i wydajnie oczyścić szybę z brudu, ale również nie niszczyć elementów, z którymi współpracuje - na przykład wycieraczek. Spotykaliśmy się również wielokrotnie z tanimi płynami, które pozostawiały na lakierze trudne do usunięcia plamy. Jak duży to może być problem, wiedzą kierowcy nowych samochodów, które są polakierowane delikatnymi ekologicznymi farbami.

Zapewne w swojej karierze kierowcy spotkaliście się z płynami, które nie zamarzały na silnym mrozie, ale już podczas jazdy płyn wylatujący z dysz zamarzał na szybie, skutecznie ograniczając widoczność.

Warto wiedzieć o tym, że dobry droższy płyn do spryskiwaczy to wbrew pozorom oszczędność. Dlaczego? Cóż tanie płyny kiepsko oczyszczają szyby, w związku z czym ze spryskiwaczy korzystamy częściej - zużywając olbrzymie ilości płyny. Inaczej jest w przypadku droższych produktów, które już po delikatnym spryskaniu szyby i kilku ruchach wycieraczek skutecznie usuwają z szyby brud ograniczający nam widoczność.

Pamiętajmy również o komforcie. Powiecie co wspólnego z tym ma płyn do spryskiwaczy? Przeczytajcie raz jeszcze powyższy akapit. Tak, dobrze wybrany płyn do spryskiwaczy to komfort podróży, bowiem rzadziej trzeba uzupełniać jego poziom, a co za tym idzie nie musimy zatrzymywać się co 100 km tylko po to aby dolać płynu, który oczyści nam przednią szybę.

Foto: Auto Świat

Powodów przemawiających za wyborem droższego płynu do spryskiwaczy jest jeszcze więcej. Kolejnym jest fakt, że nowoczesne zimowe płyny do spryskiwaczy poza wodą, alkoholem i detergentami odpowiedzialnymi za zmywanie brudu z szyb i reflektorów, mają domieszki płynów spowalniających odparowywanie alkoholu, blokowanie dysz oraz usuwające problem zamarzania płynu na szybie bezpośrednio po kontakcie z nią. Warto również wiedzieć o tym, że takie płyny w laboratoriach producenta są testowane również pod kątem współpracy z wykonanymi poliwęglanu reflektorami - dzięki czemu nie powodują one mikropęknięć, a reflektor przez długi czas zachowa soją fabryczną sprawność.

Musicie wiedzieć również o tym, że dobry płyn zimowy nie powoduje szybszego zużycie piór wycieraczek, wręcz przeciwnie zawierają składniki, które je nam zakonserwują. Dzięki czemu płyn z którego korzystamy, błyskawicznie usunie solny brud drogowy nie pozostawiając na szkle smug.

Pamiętajmy również o tym, że tanie płyny do spryskiwaczy często mają zapach, który u pasażerów może wywoływać nudności, a w ekstremalnych przypadkach nawet wymioty. Na takie efekty uboczne stosowania swoich produktów producenci droższych, markowych płynów pozwolić sobie nie mogą. Zapewne znacie charakterystyczny zapach płynu oferowanego na stacjach BP? Jest neutralny i nieirytujacy - a niektórzy nawet twierdzą, że jest bardzo przyjemny. Z czego to wynika? Tanie płyny, często są robione z tanich odpadów gorzelanianych, które są źródłem uciążliwego smrodu. Natomiast szanujący się producenci tacy jak między innymi BP do produkcji płynu do spryskiwaczy używają wysokiej jakości spirytusu technicznego, którego zapach jest znacznie mniej intensywny.

Foto: Auto Świat

Co zawiera płyn do spryskiwaczy oferowany na stacjach BP?

- alkohol etylowy (etanol), rzadziej alkohol izopropylowy (izopropanol, IPA), ostatnio także alkohol metylowy (metanol). Bardzo często te alkohole występują w mieszaninie. W płynie zimowym alkohole zabezpieczają przez zamarzaniem i wspomagają zmywanie brudu. Udział alkoholi wynosi dla płynów zimowych ok. 30-35%. Dobre płyny letnie również zawierają alkohol ok. 5%. Taka niewielka ilość powoduje obniżenie napięcia powierzchniowego, rozpuszczanie niektórych składników brudu, lepsze zmywanie. Zabezpiecza również podczas przymrozków do ok. – 5°C;

- glikol etylenowy, propylenowy, gliceryna – najczęściej do 5%. Smarują i konserwują gumę wycieraczek, dają lepszy poślizg i brak „piszczenia”. Nadmierna ilość powoduje „mazanie” na szybie i refleksy świetlne. Glikole odparowują wolniej na szybie niż alkohole, więc ograniczają zamarzanie płynu na szybie w przypadku mrozu bliskiego temperaturze krystalizacji płynu;

- dobra woda demineralizowana/destylowana, pozbawiona twardych składników tzw. kamienia. Wbrew pozorom to bardzo ważny składnik, istotny dla czystości i drożności układu spryskiwacza i stabilności płynu;

- odpowiednia kompozycja środków powierzchniowoczynnych, nakierowana na różne rodzaje zabrudzeń (ropopochodne, tłuste, owady itp.);

- środek antypienny – ogranicza nadmierne pienienie. Piana na szybie oznacza, że płyn jest napowietrzony, nie zwilża dobrze powierzchni szyby. Niszczy się wówczas szyba i pióra wycieraczek;

- barwnik – stabilny na światło i nieplamiący trwale lakieru samochodowego;

- kompozycja zapachowa – przyjemna i stabilna w czasie. Ważna szczególnie w płynach zimowych, aby „przykryć” zapach alkoholi;

- biocyd zabezpieczający przed grzybami i drożdżami w roztworach wodnych. Zapobiega „życiu biologicznemu płynu”, czego skutkiem jest mętnienie płynu, osady, przykry zapach;

- środek regulujący pH, lekko kwaśne pH wzmaga korozję części metalowych;

- nanozwiązki, polimery, itp. – dodatkowe właściwości rodzaju „niewidzialna wycieraczka”.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej