CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.304.424.111.95
Średnio4.554.664.302.08
Najdrożej4.784.954.592.32

Jak wymienić przewody hamulcowe i paliwowe?

24 sty, 17:31
Udostępnij
0
Skomentuj

Węże paliwowe i hamulcowe wiją się pod autem. Zwykle przez długie lata nikt im się zbytnio nie przygląda, a korozja i uszkodzenia mogą pozostać niezauważone. Do czasu!

Samochód wygląda na naprawdę zadbany. Dawno już nie widziałem tak dobrego egzemplarza - stwierdził diagnosta po przeglądzie. Fachowiec, którego zadanie polega przecież na poszukiwaniu potencjalnie niebezpiecznych usterek, starannie obejrzał auto od spodu i nic niepokojącego nie zauważył. Blachy całe, wydech szczelny, podzespoły mechaniczne (w miarę) suche. Coś jednak przegapił... W tym przypadku chodzi o zardzewiałe przewody hamulcowe i paliwowe. Nie na całej długości, ale tylko na mniej więcej 20-centymetrowym odcinku. Rdza pojawiła się w pobliżu obejmy, gdzie przewody hamulcowe i paliwowe przebiegają obok siebie.

Teraz samochód stoi na podnośniku i oglądają go fachowcy od przewodów - dla nich taki widok to nic nowego: Mieliśmy tu już co najmniej kilka egzemplarzy Mercedesa W (S)123 z identycznym problemem.

W tym konkretnym modelu na szczególnie niebezpieczne, bo niewidoczne na pierwszy rzut oka, uszkodzenia jest narażony ten fragment przewodów, który znajduje się nad tylną osią. W innych autach problemy bywają podobne - przewody psują się w trudno dostępnych miejscach. Co z tego, że na 99 proc. długości wyglądają doskonale, skoro wystarczy króciutki zaniedbany fragment, żeby układ się rozszczelnił?

Krytyczne spojrzenie należy się nie tylko przewodom wykonanym z metalu, lecz także tym z gumy i tworzyw. Niektóre z nich pod wpływem znajdujących się w środku płynów puchną, również do wewnątrz, przez co zmniejsza się ich przekrój, a co za tym idzie przepustowość.

Na pierwszy rzut oka problemy z przewodami nie wyglądają na przesadnie poważne - części są przecież tanie i do większości modeli łatwo dostępne. W praktyce zdarzają się jednak niemiłe niespodzianki, jak na przykład to, że w niektórych modelach, żeby poprawnie poprowadzić nowe przewody, trzeba najpierw zdemontować wiele podzespołów. W Mercedesie S123 (w wersji kombi) konieczne jest wymontowanie tylnej osi. O ile w sedanie (W123) i coupé (C123) wystarczą do wymiany przewodów zręczne dłonie i podstawowe narzędzia, o tyle w kombi nie ma szans na łatwą wymianę przewodów, bo dostęp do nich utrudnia zawieszenie Nivo. Pozostawienie zawieszenia na miejscu nie pozwoli zamontować nowych przewodów w sposób przewidziany przez producenta samochodu.

Druga niemiła niespodzianka w naszym konkretnym przypadku: odpowiedź z firmy Mercedes, która przecież uchodzi za wyjątkowo solidną, gdy mowa o zapewnieniu dostępu do części do starszych aut. W ofercie pozostał tylko jeden z dwóch przewodów paliwowych (układ wtryskowy potrzebuje przewodu zasilającego oraz powrotnego). Niedostępne przewody trzeba więc odtworzyć ręcznie. Laicy nie powinni tego robić samodzielnie, bo podczas pracy silnika ciśnienie w układzie wzrasta do takich wartości, że jakikolwiek błąd może spowodować rozszczelnienie układu i wyciek paliwa.

Przewody hamulcowe i paliwowe można na szczęście kupić na metry (cena: ok. 6-15 zł/m). Dostępne są różne średnice i rodzaje materiałów. Czysta miedź, materiał bardzo odporny na korozję, nie powinna być jednak stosowana, bo podczas zginania staje się porowata i może zbyt łatwo pękać. Standardem są przewody wykonane z dwuwarstwowej, bezszwowej, powlekanej rurki stalowej. Popularnym rozwiązaniem są przewody z cuniferu, stopu miedzi (Cu), niklu (Ni) i żelaza (Fe) - odporne na korozje, ale znacznie mniej wytrzymałe mechanicznie od przewodów stalowych. W wielu krajach (m.in. w Niemczech) ich stosowanie w autach jest zabronione.

Do dopasowywania długości przewodów potrzebne jest specjalne narzędzie, tzw. przecinarka, które nie zgniata rurki, ale delikatnie ją nacina. Miejsce przecięcia musi być starannie obrobione od wewnątrz i na zewnątrz, następnie nasuwa się na przewód nakrętki. Końcówki trzeba jeszcze zarobić za pomocą zakuwaka i praski. Można to zrobić już po przeprowadzeniu przewodu pod samochodem - potrzebny sprzęt kupicie za mniej niż 100 zł. Większym problemem okazują się jednak umiejętności – zrobienie poprawnego "grzybka" na końcu przewodu wymaga wprawy, a bez tego trudno o pewne i szczelne połączenie. Wygodnym rozwiązaniem jest na pewno zlecenie wykonania przewodów na wymiar w specjalistycznym warsztacie.

Podsumowanie

Korozji przewodów często nie widać na pierwszy rzut oka. W starych autach zwykle pokrywa je już warstwa masy bitumicznej. Jeśli na powierzchni przewodu widać np. odpryski powłoki lub ślady korozji, lepiej nie liczyć na to, że uszkodzenia są powierzchowne.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Ja w swoim W126 250 SEC coupé z zawieszeniem hydraulicznym z tylko zmienialem wszystkie przewody gumowe profilaktycznie przy okazji wymiany nowe tloczki hamulcowe w tylnej osi oraz wymieniłem 4 tarcze. Po sprawdzeniu wszystkich metalowych przewodów hamulcowych mechanik stwierdził ze są w donrymnstanie i mimo zakupienia ich wcześniej w serwisie mercedesa nie polecał ich wymiany jeszcze. Dobra jakość jest tych elementów zarówno w starych jak i nowszych Mercedesach bo posiadam również współczesnego Benza ML, porównując do np Acury(Honda) co miałem wcześniej to tamte przewody naprawdę wyglądały nie godne zaufania przynajmniej z tego powodu ze rurki są dwa razy wąższe i wyglądają niepewnie.
24 sty 19:16 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Pomyłka, chodzi o model 560 nie 250.
24 sty 21:01 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Wymiana przewodów hamulcowych i paliwowych krok po kroku

Węże paliwowe i hamulcowe wiją się pod autem. Zwykle przez długie lata nikt im się zbytnio nie przygląda, a korozja i uszkodzenia mogą pozostać niezauważone. Do czasu!

Jak wymienić przewody hamulcowe i paliwowe? (slajd 1 z 30)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego