CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.294.624.191.95
Średnio4.604.794.462.13
Najdrożej4.944.994.922.38

Jak wzmocnić zawieszenie? Poliuretan zamiast gumy

20 lut, 16:43
Udostępnij
0
Skomentuj

Tuleje metalowo-gumowe to z reguły najsłabsze elementy zawieszenia. W razie ich zużycia można je oczywiście wymienić na nowe – albo zamontować tuleje poliuretanowe

Moda na tzw. polibusze, czyli poliuretanowe tuleje zawieszenia, pojawiła się najpierw wśród właścicieli terenówek i aut używanych do jazdy wyczynowej. Standardowe metalowo-gumowe elementy zawieszenia są elastyczne, zapewniają komfort i dobre tłumienie drgań. Te zalety okupione są jednak też poważnymi wadami – elementy takie słabo znoszą duże obciążenia, a ich wysoka elastyczność źle wpływa m.in. na precyzję prowadzenia auta. Polibusze zachowują się zupełnie inaczej.

Elastomery poliuretanowe są znacznie wytrzymalsze od gumy i to nie tylko pod względem mechanicznym. Producenci takich elementów twierdzą, że ich żywotność jest nawet 5 razy większa niż w przypadku standardowych części – poliuretan lepiej od gumy znosi kontakt z agresywnymi chemikaliami, promieniowaniem UV, ozonem czy solą drogową. Dlaczego więc, skoro części z poliuretanu są aż tak dobre, to producenci aut nadal najczęściej stosują tuleje metalowo-gumowe? To, że same polibusze są tak odporne, nie znaczy, że współpracujące z nimi elementy też dzięki nim staną się trwalsze. Jest wręcz przeciwnie – sztywniejsze tuleje oznaczają wyższe obciążenie np. dla wahaczy, drążków czy amortyzatorów.

Zdarza się, że po wymianie tulei na sztywniejsze wahacz tłoczony z relatywnie cienkiej blachy po jakimś czasie pęka. Z kolei to, że zawieszenie staje się sztywniejsze, poprawia wprawdzie prowadzenie auta, ale jednocześnie pogarsza się komfort jazdy – w kabinie nie tylko robi się głośniej, ale też znacznie wyraźniej czuć drgania pochodzące od silnika czy od układu przeniesienia napędu.

W terenówce czy dostawczaku to niewielki mankament – w aucie osobowym używanym na co dzień to już często dyskwalifikująca przypadłość. W komplecie albo wcale Kolejną wadą polibuszy jest to, że warto stosować je kompletami, wymieniając jednocześnie symetryczne elementy w aucie. Pozostawienie np. jednego wahacza z tulejami gumowymi, a wyposażenie drugiego w tuleje poliuretanowe spowoduje, że prowadzenie auta stanie się zupełnie nieprzewidywalne. Można natomiast np. pozostawić standardowe silentblocki wahacza, a na elementy poliuretanowe wymienić tylko gumki stabilizatora albo tuleje tylnej belki.

Różne twardości, różne zastosowania

Elementy poliuretanowe mogą być stosowane m.in. zamiast standardowych tulei metalowo-gumowych zawieszenia, gumek stabilizatora, odbojów czy poduszek pod skrzynię biegów oraz silnik. Producenci tego typu części z reguły oferują je w różnych stopniach twardości – od elementów nadających się (z pewnymi ograniczeniami) do codziennego użytku, nieznacznie odbiegających sztywnością od standardowych tulei metalowo-gumowych, aż po ekstremalnie twarde, przeznaczone wyłącznie do jazdy wyczynowej. Poza parametrami różnią się one też najczęściej kolorem materiału (np. zielone – miękkie, czerwone – twarde), choć to akurat zależy od polityki konkretnego producenta części. Części wyczynowe nie są wcale trwalsze od standardowych!

Nie tylko sport

Polibusze montujemy zwykle do aut terenowych i dostawczych, ale są też modele aut osobowych, w których sprawdzają się one w niektórych podzespołach lepiej od standardowych tulei i poduszek metalowo-gumowych. Niekiedy też klienci wybierają je z powodów ekonomicznych, kiedy oryginalne części są trudno dostępne, zbyt drogie lub po prostu zbyt delikatne.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~dara Użytkownik anonimowy
~dara :
No photo ~dara Użytkownik anonimowy
Dajcie spokój z poliuretanami, sztywno jak cholera, zero tłumienia, jazda jak taczką. Tylko do terenowych, do osobówek się nie nadają, wiem bo testowałem i wróciłem do gum...
9 mar 09:20 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dwumas Użytkownik anonimowy
~Dwumas :
No photo ~Dwumas Użytkownik anonimowy
Dzis malo ktore auto przejedzie wiecej jak 200-350 tys. bez powaznych napraw...nawet diesle..- padaki..
20 lut 23:57 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
~Robert :
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
Ja zastosowałem tuleje firmy Delphi , niekoniecznie muszę kupować oryginalne części i przepłacać. Producent sprawdzony bo już któryś raz sięgam po te częsci. Zero jakichkolwiek luzów na kierownicy. Po co przepłacać, wystarczy tani i dobry zamiennik.
10 mar 20:40
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Trójmas Użytkownik anonimowy
~Trójmas :
No photo ~Trójmas Użytkownik anonimowy
Wypowiedź jak najbardziej trafna, tylko jaki ma to związek z poliuratem?
21 lut 12:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Jak wzmocnić zawieszenie? Poliuretan zamiast gumy

Tuleje metalowo-gumowe to z reguły najsłabsze elementy zawieszenia. W razie ich zużycia można je oczywiście wymienić na nowe – albo zamontować tuleje poliuretanowe.

Jak wzmocnić zawieszenie? Poliuretan zamiast gumy (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego