Jak z ciężarowki zrobić osobówkę? Czyli żegnaj kratko!

Auto Świat
Wiele osób nie przejmuje się, że w dowodzie rejestracyjnym ich samochód określony jest jako ciężarowy, i po samodzielnym zdjęciu kratki oddzielającej część ładunkową od kabiny pasażerskiej użytkuje go jako normalną osobówkę. Jest to jednak postępowanie niezgodne z prawem, nawet jeśli (co zdarza się dość często) przy zakładaniu kratki nie zdemontowano pasa i zagłówka dla środkowego pasażera tylnej kanapy. Jeśli chcemy jeździć bez kratki, lepiej to zalegalizować, zanim zmusi nas do tego skrupulatny funkcjonariusz policji.Udajemy się do firmy uprawnionej do przeróbki pojazdów z ciężarowych na osobowe (w razie kłopotów ze znalezieniem warsztatu najlepiej spytać w wydziale komunikacji lub stacji kontroli pojazdów). Tam zdejmujemy kratkę, montujemy brakujące elementy wyposażenia auta osobowego i otrzymujemy dokumenty (fakturę, zaświadczenie) potwierdzające wykonanie zmian konstrukcyjnych oraz fakt, że firma posiada uprawnienia do ich wykonywania. Koszt:100--750 zł.Jedziemy do stacji kontroli pojazdów.Tam wykonujemy badanie techniczne potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów (82 zł). Zła wiadomość: z mocy prawa jednocześnie musimy wykonać teżstandardowy przegląd techniczny pojazdu za 98 zł.W wydziale komunikacji składamy wniosek o zmianę danych pojazdu, a wraz z nim – dowód i kartę pojazdu, tablice rejestracyjne, dokumenty z firmy, która dokonywała przeróbki, oraz ze stacji diagnostycznej. W kasie urzędu płacimy 72,50 zł za nowy dowód rejestracyjny, legalizację tablic i pozwolenie czasowe. To ostatnie otrzymujemy od ręki, a nowy dowód stałynajczęściej za 2-3 tygodnie. Z nowym dowodem warto możliwie szybko odwiedzić ubezpieczyciela w celu dokonania zmian w polisach.

Katalog Samochodów Auto Świat