Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak zregenerować wtryskiwacze w silniku diesla?

9 sty, 14:11

Warsztatów naprawiających wtryskiwacze do silników Diesla ciągle przybywa. Niestety, jakość ich usług często pozostawia sporo do życzenia. Pokazujemy, jak dokonać bezpiecznego wyboru

Udostępnij
0
Skomentuj

Wymiana kompletu wtryskiwaczy do diesla z układem Common Rail to z reguły ekstremalnie wysoki wydatek. W ASO trzeba za to zapłacić często nawet kilkanaście tys. złotych. To dlatego w ciągu ostatnich lat tak popularne stały się usługi warsztatów oferujących naprawy i regenerację elementów układu wtryskowego. Na portalach ogłoszeniowych znaleźć też można tysiące ofert sprzedaży zregenerowanych wtryskiwaczy. Kalkulacja wydaje się prosta – kompleksowa naprawa czterech wtryskiwaczy kosztuje zwykle tyle, co zakup jednego nowego.

Problem polega jednak na tym, że naprawy nowoczesnych wtryskiwaczy nie są wcale łatwe. Przede wszystkim potrzeba do tego bardzo drogiego sprzętu (koszt zakupu potrzebnych narzędzi liczy się w tym przypadku w setkach tys. zł) i wykwalifikowanych specjalistów. Kolejny problem związany z wtryskiwaczami jest taki, że jeśli działają one nieprawidłowo, to zwykle nie kończy się na tym, że trzeba je znowu wymienić – wadliwy wtrysk nie tylko zwiększa dymienie i zużycie paliwa oraz pogarsza osiągi – może też bardzo szybko doprowadzić do zniszczenia silnika i jego osprzętu. Typowe i kosztowne skutki jazdy z niesprawnym wtryskiem to m.in. wypalenie dziury w tłoku, zniszczenie filtra cząstek stałych czy zniszczenie turbosprężarki. Zakup zregenerowanych wtryskiwaczy czy też zlecenie ich naprawy to kwestia zaufania!

Wtryskiwacze Boscha

Firma Bosch, jeden z największych dostawców aparatury wtryskowej na świecie, wprowadziła niedawno system, który w przypadku pomp wtryskowych i wtryskiwaczy Common Rail pozwala klientom samodzielnie sprawdzić, kto i kiedy naprawiał dany podzespół – o ile usługę wykonano w autoryzowanym serwisie Bosch Diesel Serwis lub  Bosch Diesel Centrum. Na naprawianych tam elementach umieszczane są etykiety z kodem QR oraz numerem identyfikacyjnym naprawy.

Pochodzenie takiej części da się zweryfikować na dwa sposoby. Pierwszy polega na pobraniu na smartfona darmowej aplikacji Bosch QualityScan (dostępna na telefony z systemem Android oraz iOS) – później trzeba zeskanować przy użyciu aparatu w telefonie kod QR z nalepki na części lub też wpisać w aplikacji tzw. ID naprawy (ciąg znaków umieszczony na tej samej naklejce) albo dane konkretnego podzespołu (numer, data produkcji). Jeśli część została zregenerowana zgodnie z technologią producenta w autoryzowanym punkcie firmy Bosch, aplikacja wyświetli informacje m.in. o tym, który serwis dokonał naprawy oraz kiedy została ona przeprowadzona.

Innym sposobem na uzyskanie tych informacji jest wejście na stronę http://www.qualityscan.bosch-automotive.com i skorzystanie ze znajdującego się tam formularza. Upoważnione serwisy za pośrednictwem tej samej aplikacji po zalogowaniu mogą uzyskać szczegółowe informacje o zakresie naprawy i dokładnych parametrach konkretnej części. Co ciekawe, w ten sam sposób sprawdzać można również podzespoły, które naprawiono w zagranicznych serwisach firmy.

Wtryskiwacze - jak powinna przebiegać regeneracja?

Przed naprawą wtryskiwacz powinien zostać sprawdzony na stanowisku probierczym – nie ma możliwości jego precyzyjnej diagnostyki, dopóki jest on zamontowany w silniku. Co do zasady, nawet jeśli mechanik przy wstępnych oględzinach, przed wyjęciem ich z auta stwierdzi, że źle pracuje tylko jeden wtryskiwacz, skontrolować i ewentualnie naprawić należy komplet wtryskiwaczy. Uwaga! Nie da się poprawnie naprawiać nowoczesnych wtryskiwaczy bez odpowiedniego, bardzo drogiego sprzętu. Nie liczcie na to, że poradzi sobie z tym złota rączka w warunkach garażowych.

Wtryskiwacze - warsztatowa loteria

Szok podczas próby: rzekomo zregenerowane wtryskiwacze lały paliwo. Dawki ustawiono skandalicznie! Szok podczas próby: rzekomo zregenerowane wtryskiwacze lały paliwo. Dawki ustawiono skandalicznie! Foto: Auto Świat

Postanowiliśmy sprawdzić, jak to jest z jakością usług warsztatów regenerujących elementy układów wtryskowych. Przygotowaliśmy zestaw niesprawnych wtryskiwaczy Common Rail pierwszej i drugiej generacji. Dwa trafiły do warsztatu wykonującego naprawy zgodne z technologią producenta i pracującego według procedury Bosch QualityScan, pozostałe – do warsztatów niezależnych.

Po naprawie wtryskiwacze sprawdziliśmy w centrum szkoleniowym firmy Bosch, korzystając z najwyższej klasy urządzeń diagnostycznych. Wnioski? Bardzo pouczające. Z wtryskiwaczami pierwszej generacji większość warsztatów poradziła sobie nieźle, chociaż w jednym przypadku mechanicy popełnili poważny błąd. Jeden z wtryskiwaczy, na skutek niedbałego skręcenia mocno przeciekał, na szczęście na zewnątrz, a nie do silnika.

Z wtryskiwaczami drugiej generacji było już gorzej! Tylko wtryskiwacz zregenerowany w serwisie Bosch Diesel Service Gazmot w Żychlinie po naprawie odzyskał parametry nowej części. Jeden z niezależnych warsztatów z Warszawy zachował się uczciwie – po próbie usunięcia wprowadzonych przez nas usterek poddał się, bo po naprawie część nadal działała nieprawidłowo. Zaproponowano nam zakup innego, sprawnego wtryskiwacza w cenie naprawy.

Po lewej: wtrys-
kiwacz „zregenerowany” przez partacza, po prawej: część odnowiona przez serwis Bosch. Po lewej: wtrys- kiwacz „zregenerowany” przez partacza, po prawej: część odnowiona przez serwis Bosch. Foto: Auto Świat

Wtryskiwacze - uwaga na partaczy

Za to w drugim z serwisów, w warsztacie mieszczącym się na ulicy Mysikrólika w Warszawie, zostaliśmy bezczelnie nabici w butelkę! Rzekoma regeneracja kosztowała nas po 400 zł od wtryskiwacza, przy czym nie dostaliśmy ani faktury, ani nawet paragonu, a mechanik na pytanie o gwarancję stwierdził: „Standardowo na rok, ja będę pamiętał”.

Podczas wstępnych oględzin okazało się, że nie wymieniono nawet końcówek wtryskiwaczy, jednak prawdziwy szok spotkał nas w chwili badania wtryskiwaczy na profesjonalnym stanowisku pomiarowym. Części wróciły do nas w gorszym stanie, niż je dostarczyliśmy! Okazało się, że zostały one tak źle wyregulowane, że po ich zamontowaniu w ciągu kilkuset kilometrów mogłyby zniszczyć silnik!

W jednym przypadku np. dawkę pilotażową przekroczono 8,5-krotnie, w drugim 4-krotnie! Zdaniem fachowców silnik wyposażony w takie wtryskiwacze pracowałby głośno i twardo, przeraźliwie przy tym dymiąc. Oczywiście, rzekomo naprawionym wtryskiwaczom nie nadano tzw. kodów kalibracyjnych IMA, potrzebnych do tego, żeby sterownik silnika mógł precyzyjnie wyliczyć dawki paliwa. Nic w tym dziwnego, bo urządzenie nadaje kody IMA na podstawie dawek wtrysku zmierzonych na tzw. stole probierczym, a tu nie mieściły się one w żadnych normach.

Ciekawe, czy gdybyśmy zgłosili się do tego warsztatu z reklamacją i z rachunkiem za naprawę zdemolowanego silnika przez popsute przez partacza wtryskiwacze, za to bez żadnego dokumentu potwierdzającego regenerację wtryskiwacza, mechanik rzeczywiście pamiętałby o obiecanej gwarancji? Raczej nie! Oszczędzając 200-300 zł na wtryskiwacz w porównaniu z regeneracją w serwisie, który bierze odpowiedzialność za wykonaną pracę, ryzykujemy naprawdę dużo.

Materiał powstał we współpracy z firmą Bosch.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (47)

No photo
No photo ~mateusz Użytkownik anonimowy
~mateusz :
No photo ~mateusz Użytkownik anonimowy
W dzisiejszych czasach oplaca się tylko użytkować diesla 20 letniego, wolnossącego, nie wyżyłowanego -tak jak napisal @Olek. Ja ujeżdżam diesla z Common Rail i jest to istna udreka. Co z tego ze 100 km przejadę za 25 zł a benzyną za 40 zł jak regeneracja wtryskiwaczy wyniosla mnie 2800 zł, regeneracja pompy wtryskowej 800 zł, wymiana swiec żarowych 400 zł + robocizna (musial przyjechać specjalista do wykręcania swiec) 800 zł, filtr cząsteczek stalych po kilku wypalaniach na zlom! Nowy 2900 ja kupilem uzywany za 1200. Teraz to zlicz i zobacz ile pieniędzy masz na benzynę :-) oczywiście w benzynie musisz wymienić świece za 100 zł i cewkę za 300 zł (mowie o citroenie którego mam w rodzinie) ale to nic z porównaniem do diesla. Diesla czeka marna przyszlosc ja ro wiem i daje mu kilka/kilkanascie lat na przetrwanie.
14 gru 16 21:46 | ocena: 77%
Liczba głosów:22
77%
23%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olek Użytkownik anonimowy
~Olek :
No photo ~Olek Użytkownik anonimowy
W chwili obecnej serwisowanie auta z silnikiem diesla jest naprawdę kosztowne tak więc należny zastanowić się nad rozwiązaniem wolnossącym a dodatku nie wyżyłowanym. Ponadto należy stosować odpowiednie materiały eksploatacyjne pomagające w zabezpieczeniu pojazdu przd awariami choćby dobry olej ja jeżdżę od kilku lat na shellu i nie narzekam. Nadto należy tankować się na sprawdzonych stacjach ponieważ dla diesla nie ma nic gorszego niż delikatnie mówiąc słaba ropa...
23 lis 16 23:36 | ocena: 58%
Liczba głosów:12
58%
42%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kierowca Użytkownik anonimowy
~kierowca :
No photo ~kierowca Użytkownik anonimowy
Warsztat na Mysikrólika. Jakiś czas temu wymieniałem u nich rozrząd przy okazji uszkodzili przewód od klimy. Ale oczywiście nie poczuli się do winy.
23 lis 16 13:42 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
~olo :
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
hahahaha ciekawe ile bosch zapłacił za ten artykuł.
9 sty 17 15:51 | ocena: 90%
Liczba głosów:21
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dieslowiec Użytkownik anonimowy
~dieslowiec :
No photo ~dieslowiec Użytkownik anonimowy
Artykuł sponsorowany przez Bosch. Wiele "nieautoryzowanych" serwisów proponuje usługi wyższej jakości niż Ci z pod flagi Bosch.
17 gru 16 20:58 | ocena: 80%
Liczba głosów:20
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fan mjtd Użytkownik anonimowy
~fan mjtd
No photo ~fan mjtd Użytkownik anonimowy
do ~olo:
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
9 sty 17 15:51 użytkownik ~olo napisał
hahahaha ciekawe ile bosch zapłacił za ten artykuł.
Poszła spora kasa. Widocznie małe firmy odbierają im klientów.
Mamy wolny rynek.
Pozdro fan mjtd.
9 sty 17 16:51 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jacek Użytkownik anonimowy
~jacek :
No photo ~jacek Użytkownik anonimowy
Kiedy wreszcie zrozumiecie, że jest albo dobrze albo tanio.
9 sty 17 17:07 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~citizen Użytkownik anonimowy
~citizen :
No photo ~citizen Użytkownik anonimowy
nie ma czegos takiego dobrze i tanio dobrze musi kosztowac! polacy dlaczego wy jestescie tacy naiwni? slychacie radia z torunia chodzicie do faceta w spudnicy co niedziela i wierzycie w jego brednie ciagle chcecie czegos za darmo wtryskiwacz jak padnie kupuje sie nowy i auta trzeba sie pozbyc nikt na zachodzie nie robi takich rzeczy takie auta trafiaja do polakow gdzie jest bieda i ciemnota z wiadomych przyczyn
9 sty 17 19:52 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~skin Użytkownik anonimowy
~skin :
No photo ~skin Użytkownik anonimowy
Jeżeli nie założysz nowej końcówki wtryskiwacza to nie wierz w żadne regeneracje ,tego po prostu nie da się zrobić.Niektórzy znafcy docierają stożek ale za trzymanie ciśnienia odpowiada część cylindryczna i tzw. iglica.Widziałem że niektórzy metalizują te części ale to ułuda że to coś da.
9 sty 17 20:23 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~klubmercedes.pl Użytkownik anonimowy
~klubmercedes.pl :
No photo ~klubmercedes.pl Użytkownik anonimowy
Faktycznie Bosch w Stalowej Woli u Pawlika to jeżeli chodzi o układ paliwowy Common Rail jeden z lepszych. Oryginalne części no i ten quality scan razem daje pewność działania. Sprawdzone na moim mesiu.
18 lut 17 14:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej