W przypadku silników współpracujących z nowoczesnymi układami oczyszczania spalin, zwłaszcza tych spełniających najwyższe normy regulujące emisję spalin, olej silnikowy musi chronić nie tylko jednostkę, lecz także katalizator i filtr cząstek stałych. Filtr cząstek stałych to element układu wydechowego, wypełniony porowatym wkładem ceramicznym wyłapującym cząsteczki sadzy wydalane przez silnik. Filtr zapycha się szybko, ale podlega automatycznej regeneracji: po podgrzaniu filtra do temperatury ponad 500ºC sadza utlenia się i zamienia w dwutlenek węgla i wodę, a filtr jest gotów do przyjęcia kolejnych porcji zanieczyszczeń.

Każda jednostka, zwłaszcza mocno obciążona, spala też pewną ilość oleju silnikowego, zaś produkty jego spalania również osadzają się w filtrze cząstek stałych i katalizatorze auta. Niestety, w procesie regeneracji filtra zanieczyszczenia inne niż sadza, w tym popiół, nie zostają usunięte z filtra, z czasem pogarszają więc jego sprawność. Z tego względu opracowano specjalne oleje, zawierające obniżoną ilość siarki, fosforu i innych substancji, których produkty spalania mogłyby uszkodzić układy oczyszczania spalin. Takie oleje noszą ogólną nazwę „oleje niskopopiołowe” albo „low SAPS”.