Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.734.492.11
Najdrożej4.994.994.992.29

Jaki wybrać i jak często wymieniać olej?

24 wrz 15 13:00

W nowych autach, według instrukcji obsługi, olej trzeba wymieniać raz na kilkadziesiąt tys. km. Ślepe przestrzeganie tych zaleceń bardzo często kończy się zniszczeniem silnika

Udostępnij
0
Skomentuj

Przez ostatnie lata zaszedł olbrzymi postęp w produkcji olejów silnikowych – sprzedawane obecnie mają parametry nieosiągalne jeszcze kilkanaście lat temu. Ten koronny argument przytaczają zwolennicy coraz rzadszych wymian oleju w nowych modelach. Jest on oczywiście prawdziwy, tyle że warto przy okazji zauważyć, że w tym samym czasie bardzo zmieniły się też silniki samochodów, a nowe konstrukcje mają coraz większe wymagania wobec środków smarnych.

Oleje pracują w nich znacznie ciężej! Tymczasem panuje moda na wydłużone interwały między wymianami oleju – im rzadziej auto ma planowo pojawiać się w warsztacie, tym lepiej. To ważne zarówno dla klientów indywidualnych, którym wydaje się, że mniej płacą za serwisowanie samochodu, jak i dla zarządców flot, którym znacznie łatwiej jest np. zgrać całą logistykę związaną z eksploatacją aut.

Niewielu kierowców, a nawet mechaników, wie o tym, że oficjalne zalecenia dotyczą silników w idealnym stanie, eksploatowanych w normalnych warunkach.

Dlaczego olej w zamkniętej bańce można przechowywać latami, a po wlaniu do silnika wymaga regularnych wymian?

Olej starzeje się z wielu powodów. Cząsteczki oleju poddawane są wysokiemu ciśnieniu, tzw. ścinaniu (miażdżeniu między współpracującymi elementami) i ekstremalnym temperaturom, które przyspieszają jego utlenianie – taka „obróbka” musi wpływać na jego właściwości.

Poważniejszym problemem jest jednak to, że do oleju znajdującego się w silniku przedostają się też pozostałości po spalaniu paliwa (m.in. sadza, związki siarki). Receptury olejów silnikowych są tak opracowywane, żeby środki te zawierały dodatki neutralizujące szkodliwe czynniki, np. domieszkę związków zasadowych, neutralizujących kwaśne produkty spalania, czy też dodatki zapewniające to, że olej przechwytuje i zatrzymuje w sobie sadzę oraz inne zanieczyszczenia.

Działa to jednak tylko do czasu. Zarówno zdolności do neutralizowania czynników powodujących korozję, jak i do wiązania wody czy sadzy są ograniczone. Gdy kończy się „pojemność oleju”, na podzespołach zbiera się szlam i szybsze są procesy korozyjne – silnik psuje się w przyspieszonym tempie. W oleju gromadzą się też woda (skropliny ze stygnącej skrzyni korbowej) i niespalone paliwo – w nowych dieslach z filtrami cząstek stałych to duży problem.

Olej syntetyczny czy mineralny? Który zapewnia lepsze smarowanie silnika?

Olej syntetyczny to w większości przypadków lepszy wybór. Bez wnikania w szczegóły dotyczące technologii wytwarzania olejów z baz syntetycznych i mineralnych napiszemy: te pierwsze mają stabilniejsze parametry niezależnie od warunków pracy, zachowują właściwą lepkość w szerokim zakresie temperatury, czyli mówiąc w dużym uproszczeniu – na mrozie nie gęstnieją, a w rozgrzanym silniku nie robią się za rzadkie.

Nie ma olejów wytrzymujących 30 tys. km

Trwa epidemia uszkodzonych turbosprężarek, obracających się panewek i biorących olej silników po przebiegu 100 tys. km. Jednocześnie wielu użytkowników aut korzysta z wydłużonych interwałów pomiędzy wymianami oleju. Przypadek?

Poza tym „syntetyki” są odporniejsze na utlenianie i zostawiają mniej osadów. W porównaniu z nimi „minerały” mają jedną niezaprzeczalną zaletę – niższą cenę. Kompromisowym rozwiązaniem, zarówno pod względem ceny, jak i jakości, są oleje półsyntetyczne, będące odpowiednio skomponowanymi mieszankami olejów syntetycznych i mineralnych.

Czy w silniku o większym przebiegu trzeba przejść z oleju syntetycznego na mineralny?

To typowy błąd popełniany przez wielu mechaników. Zastosowanie gorszego oleju, ale o wyższej lepkości letniej, np. 15W-40 zamiast 5W-30, może wprawdzie nieco wyciszyć lub uszczelnić silnik i sprawić, że spadnie na jakiś czas zużycie oleju, ale też taka zamiana spowoduje przyspieszone zużywanie smarowanych podzespołów.

Dla turbosprężarki czy też hydraulicznie sterowanego układu zmiennych faz rozrządu taka zmiana może być zabójcza! Na rynku są dostępne oleje syntetyczne i półsyntetyczne z dodatkami specjalnie do aut z wysokimi przebiegami – to znacznie rozsądniejsze rozwiązanie.

Czy można mieszać z sobą oleje pochodzące od różnych producentów?

Teoretycznie tak, ale lepiej tego nie robić. Z reguły oleje pochodzące od różnych producentów, ale spełniające te same normy lepkościowe i jakościowe, są mieszalne. Problemem mogą być zawarte w nich pakiety dodatków uszlachetniających, które nie zawsze są z sobą kompatybilne.

Trwałość i inne ważne parametry takiej mieszaniny trudno przewidzieć, ale w awaryjnej sytuacji lepszy taki olej niż żaden.

Naszym zdaniem

Czy warto oszczędzać? Wiele silników dobrze znosi długie interwały między wymianami oleju – to fakt. Z drugiej strony niewielkie oszczędności na przeglądach wyraźnie zwiększają ryzyko kosztownych awarii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (47)

No photo
No photo ~damian Użytkownik anonimowy
~damian
No photo ~damian Użytkownik anonimowy
do ~Bartek:
No photo ~Bartek Użytkownik anonimowy
3 paź 15 17:43 użytkownik ~Bartek napisał
Moje miesięczne przebiegi kształtują się na poziomie 8-10 tyś. Olej wymieniam co 12 tyś km.
Aktualny przebieg to 430 tyś - VW Passat 1.9 z 2003 roku. Używam oleju Motul 5w30. Podobno dedykowany do VW.
Podsumowując wymieniajcie olej między 10-15 tyś km Nie
dedykowac to mozna piosenke na imieniny w koncercie zyczen.Olej ma spelniac normy /API /SAE/okreslone przez producenta samochodu , wszystko w temacie.
3 paź 15 18:09 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
~Mechanik :
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
Ludzie pokończyli studia a silnika na oczy nie widzieli a potem piszą i co gorsza dla wielu stają się autorytetami ! A to smutne.
Jak przeszedłem szkołę życia w warsztacie szykującym samochody do moto sportu i ta wiedza rozmija się z tym co piszą takie cienkie oneciki.Uczcie się od najlepszych fachowców a nie tych co tylko piszą bo ktoś sponsoruje
4 paź 15 06:36 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kunce Użytkownik anonimowy
~kunce
No photo ~kunce Użytkownik anonimowy
do ~ebqmi:
No photo ~ebqmi Użytkownik anonimowy
3 paź 15 16:29 użytkownik ~ebqmi napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
gdyby mozna bylo obecne tarcie w silniku ,obnizyc jeszcze o 88%,to gosc ktory potrafil tego dokonac zostalby najbogatszym czlowiekiem swiata w piec minut , i zaden cymbal nie musialby robic mu reklamy w necie
3 paź 15 18:15 | ocena: 82%
Liczba głosów:17
82%
18%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ag Użytkownik anonimowy
~ag :
No photo ~ag Użytkownik anonimowy
Mam TSI i nie muszę oleju wymieniać, skoro co 500 km dolewam litr. Czyli po 2.000 km mam nowy olej! Nikt tak często nie wymienia.
3 paź 15 21:01 | ocena: 89%
Liczba głosów:18
89%
11%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Karol Użytkownik anonimowy
~Karol :
No photo ~Karol Użytkownik anonimowy
Wymieniam co 15 tyś. pełny syntetyk .Auto ma przejechane 326 tyś i ma 21 lat. Jak padła uszczelka pod głowicą to smutny pan powiedział że rant na cylindrze jest ledwo wyczuwalny i tyle w temacie .
28 wrz 15 10:28 | ocena: 78%
Liczba głosów:27
78%
22%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Damian Użytkownik anonimowy
~Damian :
No photo ~Damian Użytkownik anonimowy
Nich ciekawego tutaj niema, a gdzie oleje polsyntetyczne? a co oznaczają liczby np. 10W30, 5W40 wiedzą? pewnie wydaje wam się że tym odróżnia się czy jest to olej syntetyczny czy polsyntetyczny jak wciskają tę ciemnotę mechanicy czy nawet osoby pracujące w sklepie motoryzacyjnym ( oni powinni się na tym znać).
Oznacza to temperaturę plusową i minusową w jakich olej zachowuje swoje właściwości smarujące. Czyli: 5W40 -30(STOPNI Celsjusza) do + 40 (stopni) chodzi o temperaturę otoczenia. Dla przykładu poniżej link do ilustracji oznaczeń oleju. Patrzymy na olej wielosezonowy.

http://liquimoly.pl
27 wrz 15 12:39 | ocena: 60%
Liczba głosów:20
40%
60%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~blondyn Użytkownik anonimowy
~blondyn :
No photo ~blondyn Użytkownik anonimowy
Mozna i tak: oleju nie wymienia sie w cale,tylko dolewki,a co 7 lat wymienia sie cale auto.
3 paź 15 20:49 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Komma Użytkownik anonimowy
~Komma
No photo ~Komma Użytkownik anonimowy
do ~Takitechnologjeden:
No photo ~Takitechnologjeden Użytkownik anonimowy
3 paź 15 21:56 użytkownik ~Takitechnologjeden napisał
Artykol niestety mija sie z prawda w 100% Jest raczej papka marketingowa producentow olejow, niz rzeczywistascia. W skrocie - by uzyskac olej syntetyczny o parametrach lepkosciowych w zakresie 10w50 stosujemy slabej jakosci baze olejowa (mineralna) i po p
Wow! Dodają wiskozę? I molibden? To jakaś nowinka technologiczna, może jeszcze ten "alkochol"?...
Owszem słyszałem, że niektórzy dodają molibdenu dwusiarczek, jedna z najbardziej "smarnych" substancji na świecie, ale molibden? A ta "wiskoza", to w postaci nitek długich, krótkich, czy może "gremplowana"?
Gdybyś jeszcze podał symbol tego oleju mineralnego 5w60, to zaraz bym pojechał go kupić, w końcu Takijedentechnolog doradza, więc wie!...
3 paź 15 23:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~inny Użytkownik anonimowy
~inny :
No photo ~inny Użytkownik anonimowy
Po przeczytaniu zorientowałem się że post jest adresowany do użytkowników maszyn zdeklasowanych w Niemczech przywiezionych na lawetach który w"wyrafinowanych"stacjach przeglądów uzyskały prawo poruszania się po drogach Rzeczpospolitej.Myślę że olej rzepakowy
też by w zupełności wystarczył.Ja stosuję.Castrol Edge W 0/40.No a teraz walcie swoje czerwone łapki.Mi to dynda!
25 paź 15 21:11 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~A. Użytkownik anonimowy
~A. :
No photo ~A. Użytkownik anonimowy
olej wymienia się co 10tyś. km lub raz w roku i tyle
28 wrz 15 10:15 | ocena: 66%
Liczba głosów:56
66%
34%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jaki wybrać i jak często wymieniać olej?

Zwykle jest tak, że producenci samochodów zalecają stosowanie olejów konkretnych marek. Zazwyczaj stoją za tym głównie marketing i umowy między firmami petrochemicznymi i wytwórcami lub importerami aut. Czym innym są aprobaty producentów dla konkretnych olejów – jeśli numer aprobaty na opakowaniu oleju jest zgodny z tym w instrukcji auta, można być pewnym, że ma on właściwe parametry.

Jaki wybrać i jak często wymieniać olej? (slajd 1 z 15)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego