Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.684.271.96
Średnio4.634.784.472.11
Najdrożej4.894.994.672.24

Jakie usterki wyczytamy ze spalin auta?

7 kwi, 14:00
Udostępnij
0
Skomentuj
Dymiący samochód Dymiący samochód Foto: Auto Bild

Po tym, jak wyglądają i jak pachną spaliny auta, można dowiedzieć się naprawdę dużo o kondycji silnika samochodu. Na co należy uważać?

Niemal codziennie media donoszą o kolejnych przekroczeniach dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza w większości dużych miast. Choć jako kierowcy mamy na to niewielki wpływ, bo większość zanieczyszczeń składających się na smog to efekt ogrzewania domów węglem niskiej jakości i odpadami, to jednak lepiej zwrócić uwagę na to, co wylatuje z rur wydechowych naszych aut.

Nie chodzi tu tylko o ekologię, choć i ona jest ważna – po kolorze i zapachu spalin można naprawdę wiele wywnioskować o tym, czy silnik jest sprawny. Jeszcze nie tak dawno temu prawdziwi majstrowie na słuch i na węch, bez żadnych analizatorów spalin i innego sprzętu pomiarowego, potrafili precyzyjnie wyregulować silnik. W przypadku nowoczesnych jednostek napędowych to już nie takie łatwe, ale umiejętność prawidłowej interpretacji wyglądu spalin wciąż przydaje się np. podczas oględzin używanego auta.

Jak obserwować spaliny? Warto znaleźć sobie do tego pomocnika. Najlepiej zacząć od zupełnie zimnego silnika; często intensywne dymienie pojawia się tylko w ciągu pierwszych sekund pracy jednostki, a później znika – to też już poważny sygnał ostrzegawczy! W takiej sytuacji dymienie może być wynikiem tego, że przez zużyte uszczelniacze zaworowe do komór spalania spłynął olej, lub też tego, że silnik jest już tak zużyty, że na zimno pierścienie tłokowe nie uszczelniają wystarczająco komór spalania.

Najważniejsza jest dokładna diagnoza

Jeśli auto dymi na czarno, należy przyjrzeć się bardzo dokładnie układowi zasilania oraz doładowaniu. Jeśli na biało – warto sprawdzić, czy ubywa płyn chłodzący – to może świadczyć o usterce uszczelki głowicy, a w nowoczesnych dieslach również chłodniczki zaworu EGR. A jeśli dymi na niebiesko? Nie załamywać się, nie szukać od razu silnika na wymianę, ale sprawdzić stan turbosprężarki (zaglądając, czy w przewodach powietrznych nie ma zbyt dużo oleju) oraz zlecić badanie ciśnienia sprężania. Jeśli okaże się, że mieści się ono w normie, to być może winne okażą się stosunkowo niedrogie uszczelniacze zaworowe.

Co oznacza biały kolor spalin?

Foto: Auto Świat

Białe obłoki z rury wydechowej w chłodny dzień to nie powód do niepokoju – to po prostu para wodna ze skroplonej w wydechu wody –w rozbudowanych układach wydechowych zbiera się jej czasem nawet kilka litrów. Jeśli spaliny pachną normalnie, to nic złego się nie dzieje. Gorzej, jeśli białe obłoki nie znikają także po rozgrzaniu silnika, a w spalinach pojawia się nuta słodkawego zapachu glikolu – to objaw tego, że przepaliła się uszczelka pod głowicą i/lub pękła sama głowica.

W takiej sytuacji chłodziwo trafia zwykle nie tylko do komór spalania, ale też do oleju. Kontynuowanie jazdy przez dłuższą chwilę kończy się „zarżnięciem” silnika – albo z powodu przegrzania po odparowaniu chłodziwa, albo też z powodu zatarcia przez rozcieńczony glikolem olej.

Co oznacza szary kolor spalin?

W przypadku auta z silnikiem benzynowym szary dym wraz z intensywnym, aromatycznym zapachem świadczy o tym, że silnik zasilany jest bardzo bogatą mieszanką; w starszych silnikach gaźnikowych pojawia się np. podczas pracy z włączonym ssaniem. Jeśli znika tuż po uruchomieniu, to nie ma powodów do obaw. W przypadku diesli bez filtra cząstek stałych niewielki szarawy dymek przy dużym obciążeniu to też nie powód do obaw, lecz całkiem normalny objaw. Takie zabarwienie spalin pojawia się też chwilami w dieslach z filtrem cząstek stałych podczas procesu wypalania sadzy z filtra.

Uwaga! Szarawe zabarwienie spalin może też być oznaką początkowej fazy usterek prowadzących do dymienia na czarno lub na niebiesko!

Co oznacza niebeski kolor spalin?

Silnik spala olej. Niedobrze! Teraz trzeba się przypatrzyć, kiedy z wydechu wylatuje najwięcej niebieskiego dymu: jeśli dzieje się tak w chwili uruchamiania samochodu, a później w momencie odpuszczania gazu, to pół biedy. Oznacza to, że z dużą dozą prawdopodobieństwa olej trafia do komór spalania „górą” silnika, czyli np. przez uszkodzone uszczelniacze lub prowadnice zaworowe.

Wymiana uszczelniaczy to zwykle stosunkowo niedrogi i prosty zabieg (od kilkuset złotych), wymiana prowadnic wiąże się z remontem głowicy. Jeśli dymienie wzmaga się w miarę wciskania gazu, to albo właśnie pada turbosprężarka, albo też silnik bierze olej przez zużyte lub popękane pierścienie zaworowe – to najgorszy scenariusz, bo oznacza konieczność wykonania remontu jednostki.

Co zonacza czarny kolor spalin?

To objaw, który pojawia się głównie w dieslach i oznacza, że do cylindrów trafia zbyt dużo paliwa lub zbyt mało powietrza, żeby spalić wtryskiwane paliwo. Przyczyn może być kilka – od zepsutych lub zużytych wtryskiwaczy, aż po niesprawną turbosprężarkę czy ograniczony przez brudny filtr dolot powietrza. Często problemy z intensywnym dymieniem pojawiają się po chiptuningu, kiedy oprogramowanie sterujące zmieniane jest specjalnie tak, żeby do cylindrów trafiało znacznie więcej paliwa.

Uwaga! To, że dymiące na czarno auto pali za dużo, to najmniejszy problem – prędzej czy później „lejące” wtryskiwacze mogą doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku, nadmiar paliwa rozcieńcza olej, a to z kolei prowadzi do zatarcia silnika.

Silnik nadmiernie dymi? Oto najczęstsi winowajcy

Dymienie to domena nie tylko starych, nienowoczesnych aut – dym kłębi się często także za stosunkowo nowymi autami, które – czysto teoretycznie – powinny spełniać wyśrubowane normy emisji spalin. Do najczęstszych winowajców należą niesprawne wtryskiwacze (po 150-200 tys. km mogą już nie trzymać właściwych parametrów) oraz zużyte turbosprężarki.

W dieslach z filtrami cząstek stałych defekty tych podzespołów są często maskowane właśnie przez działanie filtra, który wprawdzie zatrzymuje sadze zabarwiające spaliny, ale przy okazji szybko się nimi zatyka. Wiele aut przydymia też, szczególnie przy przyspieszaniu, na życzenie swoich właścicieli – to typowy, niepożądany efekt chiptuningu.

Bardzo spektakularnie wyglądają efekty awarii turbosprężarki lub przepalenia uszczelki pod głowicą – wtedy tumany dymu pojawiają się często zupełnie znienacka. W innych przypadkach dymienie zwykle nasila się stopniowo.

Naszym zdaniem

Czy Twoje auto dymi? Najłatwiej przekonasz się o tym, jadąc wieczorem – spójrz w lusterko i zobacz, czy w świetle reflektorów innych aut nie widać tumanów dymu wylatujących z wydechu samochodu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (41)

No photo
No photo ~Rondiole Użytkownik anonimowy
~Rondiole :
No photo ~Rondiole Użytkownik anonimowy
Do ~ ON. To że jeździsz 34 lat samochodem nie znaczy że się znasz. Silnik do samochodu osobowego to najlepszy wybór silnik benzynowy, nic tego nie podważy, każdy kierowca sportu samochodowego jeździ prywatnie benzyniakiem, każdy kogo stać na benzynę jeździ takim samochodem, wyobrażacie sobie np. Lamborghini czy Ferrari z silnikiem 2.0 Diesel ? Owszem zamontować można ale .... Jedyny powód uwielbienia Diesli jest to że są oszczędniejsze i tyle ale nie dla każdego spalanie jest najważniejsze
12 kwi 16:35 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ON Użytkownik anonimowy
~ON
No photo ~ON Użytkownik anonimowy
do ~Rondiole:
No photo ~Rondiole Użytkownik anonimowy
8 kwi 00:32 użytkownik ~Rondiole napisał
Po pierwsze. Wprowadzić znacznie droższe opłaty za Diesle w osobówkach. Niemal cały świat jeździ benzyniakami a tylko kilka krajów europejskich z uporem maniaka kupuje samochody na ropę, więc coś jest nie tak! Nie wiem czy tak łatwo daja się ci kierowcy m
Pleciesz głupoty ,aż żal to czytać mój diesel ma 230tys.przebiegu i dymku zero ,czy zapachu sadzy z rury nieraz jadę za benzyniakiem i śmierdzi palonym olejem aż w gardle gryzie wszystko sprawa użytkowania samochodu i jego obsługi i nie ważne czy to benzyna ,czy diesel ,a na koniec ci powiem ,że jazda dobrym dieslem to przyjemność w środku ciszej w szczególności przy wyższych prędkościach ,lepiej przyspiesza i o wiele mniej pali od benzyny i nie piszę to z autopsji tylko z praktyki 34 letniej za kółkiem a miałem wiele samochodów z różnymi silnikami.
11 kwi 07:19 | ocena: 56%
Liczba głosów:39
56%
44%
| odpowiedzi: 7
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
~Motofun :
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
Redukuje branie oleju silnikowego o 50-90% i przedłuża jego czystość. Jest to możliwe dzięki polimerom s x 6 0 0 0.p l które generują powłoczkę o najniższym współczynniku tarcia ciał stałych. Dzięki temu pierścienie swobodniej układają się na tłoku, gładzi cylindra i dokładniej zgarniają olej. Zmniejszenie tarcia o 88% jak na samym tylko oleju 2-4 x wydłuża trwałość silnika, turbiny, skrzyni biegów (zalecane do silników wyeksploatowanych ale, nie robi remontu kapitalnego). Tarcie pożera moc, zmniejszając opory osiągamy też 8-12% oszczędności paliwa! W zimie do rozruchu potrzeba 20% mniej prądu! Stosuje się tylko raz na 80-130 tys.km lub co 2.000 motogodzin! Silnik zdecydowanie lżej wchodzi na obroty a tym samym samochód lepiej przyśpiesza i jest cichszy. Efektywność silnika potwierdziła się zwycięstwem Mazdy 787 B z problematycznym silnikiem Wankla w 24 godzinnym wyścigu Le Mans w 1991r. Nie ma odpowiedników jakościowych. Toyota /Japonia (link:toyota.jp/after_service/car_care/yohin/engine_room/index.html) zalecasx6000 wymagającym klientom a Mazda zalecała do czasu nawiązania współpracy z Fordem! Nie oceniaj bezmyślnie, w Opiniach są telefony, sam sprawdź, porozmawiaj z użytkownikami!
11 kwi 10:02 | ocena: 57%
Liczba głosów:14
43%
57%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~df Użytkownik anonimowy
~df :
No photo ~df Użytkownik anonimowy
Kazdy diesel bez filtra czastek dymi przy butowaniu. Autor nie wie??
11 kwi 09:31 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Merlin Użytkownik anonimowy
~Merlin :
No photo ~Merlin Użytkownik anonimowy
Pierścienie zaworowe?:)
8 kwi 19:07 | ocena: 81%
Liczba głosów:21
81%
19%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~klump Użytkownik anonimowy
~klump
No photo ~klump Użytkownik anonimowy
do ~Jz:
No photo ~Jz Użytkownik anonimowy
11 kwi 07:44 użytkownik ~Jz napisał
A jak kopci na rozowo I pomaranczowo to co wtedy ?czy to moze byc symptom spalonej zarowki stopu ? Pomocy!
Najważniejsze, żeby nie dymił na tęczowo...
11 kwi 08:02 | ocena: 77%
Liczba głosów:26
77%
23%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
~Olo :
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
Raczej ważniejszym czynnikiem oleju jest lepkość a nie gęstość
11 kwi 08:10 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
67%
33%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jz Użytkownik anonimowy
~Jz :
No photo ~Jz Użytkownik anonimowy
A jak kopci na rozowo I pomaranczowo to co wtedy ?czy to moze byc symptom spalonej zarowki stopu ? Pomocy!
11 kwi 07:44 | ocena: 53%
Liczba głosów:15
47%
53%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pb Użytkownik anonimowy
~Pb :
No photo ~Pb Użytkownik anonimowy
Wszyscy słyszeliśmy że przegląd samochodu w Polsce to jest Fikcja wystarczy po prostu się rozejrzeć po drogach ile samochodów osobowych jest po załatwione na lewo przeglądzie ,to cud że one jeszcze potrafia jeździć
11 kwi 10:28 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kk Użytkownik anonimowy
~kk
No photo ~kk Użytkownik anonimowy
do ~Rondiole:
No photo ~Rondiole Użytkownik anonimowy
8 kwi 00:32 użytkownik ~Rondiole napisał
Po pierwsze. Wprowadzić znacznie droższe opłaty za Diesle w osobówkach. Niemal cały świat jeździ benzyniakami a tylko kilka krajów europejskich z uporem maniaka kupuje samochody na ropę, więc coś jest nie tak! Nie wiem czy tak łatwo daja się ci kierowcy m
Zmień lekarza i leki kolego.
11 kwi 08:45 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
44%
56%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej