CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.474.544.411.99
Średnio4.684.904.582.19
Najdrożej4.955.194.942.35

Kiedy warto stosować dodatki do paliw?

29 lis 16 18:31
Udostępnij
0
Skomentuj

Dodatki paliwowe mają różne zastosowania, a w miarę, jak w układach paliwowych pojawiają się nowe, często kłopotliwe rozwiązania, pojawiają się kolejne preparaty o szczególnych zastosowaniach

Wśród dodatków paliwowych mamy takie, które poprawiają ogólne właściwości paliwa, preparaty, których zadaniem jest czyścić układ paliwowy oraz usuwać wodę. W przypadku silników wysokoprężnych dochodzą preparaty specjalistyczne – do czyszczenia filtrów cząstek stałych oraz depresatory, czyli tzw. antyżele. Szczególnie te ostatnie są popularne i niezwykle przydatne, zwłaszcza w okresie zimowym.

Antyżele (depresatory) to dodatki, które obniżają temperaturę, przy której z oleju napędowego wytrąca się parafina blokująca filtr paliwa. Preparaty te znajdują zastosowanie w okresie jesienno-zimowym: jesienią, by przystosować do obniżającej się temperatury paliwo letnie lub przejściowe, które wciąż wozimy w baku, a zimą, by dostosować do silnych mrozów zimowy olej napędowy, który w ekstremalnych temperaturach jednak się nie sprawdza.

Polska norma przewiduje, że tzw. zimowy olej napędowy sprzedawany na stacjach od 16 listopada do końca lutego ma temperaturę blokowania zimnego filtra (Cold Filter Plugging Point – CFPP) nie wyższą niż -20 stopni Celsjusza. Jednak po pierwsze, faktyczna temperatura otoczenia w polskich warunkach może spaść znacząco poniżej -20 st. C, a po drugie, na przydatność paliwa w niskich temperaturach ma wpływ także inny, nienormowany parametr – temperatura mętnienia (Cloud Point – CP). W praktyce temperatura mętnienia (CP) jest znacznie wyższa od temperatury CFPP i niektóre auta bardziej wrażliwe na występowanie kryształów parafiny w paliwie, mając w baku olej napędowy spełniający wymagania polskiej normy, odmawiają posłuszeństwa już przy kilkunastostopniowym mrozie.

Takim problemom zapobiegają właśnie depresatory dodawane w odpowiednich proporcjach do baku. Takie preparaty można kupić w sklepach motoryzacyjnych i na stacjach benzynowych. Mają one różne stężenie – kupimy zarówno jednorazowe dawki (np. Xeramic Antyżel do diesla -40st.C), jak i preparaty o większym stężeniu (np. ERC Zimowy dodatek do diesla -29 st. C o poj. 200 ml na 200 l paliwa). W sprzedaży dostępne są też większe opakowania koncentratów (np. Xeramic Diesel Protector -40 st. C) – litrowa butelka ma wystarczyć na 1200 l ON.

Ważne: depresator spełni swoje zadanie, jeśli dodamy go do paliwa przed zmętnieniem, po fakcie pomoże już tylko ogrzanie auta w ciepłym garażu. W praktyce tego rodzaju preparat należy stosować zapobiegawczo przy każdym tankowaniu. Warto też wiedzieć, że przy silnym mrozie koncentrat preparatu wożony w bagażniku... sam może ulec zmętnieniu. Depresator spełnia funkcję dopiero po dodaniu do paliwa i pod warunkiem, że paliwo nie uległo jeszcze zmętnieniu.

Preparaty do filtrów DPF obniżają temperaturę utleniania sadzy. Działają na podobnej zasadzie jak „fabryczne” dodatki paliwowe w tzw. mokrych filtrach DPF, tyle że nie są dozowane automatycznie, a dolewane do baku przez kierowcę. Tego typu środki (np. Xeramic do czyszczenia filtrów cząstek stałych DPF) należy stosować co kilka tankowań, np. co 3 tys. km, szczególnie jeśli jeździmy samochodem na krótkich trasach lub często stoimy w korku.

Preparaty czyszczące służą do czyszczenia pomp paliwa i wtryskiwaczy. Na rynku znajdziemy zarówno środki, które po prostu wlewa się do zbiornika po tankowaniu, jak i substancje, które aplikujemy do baku, gdy jest w nim bardzo niewielka ilość paliwa, by na krótki czas osiągnąć większe stężenie środka czyszczącego, pozwalamy silnikowi popracować przez kilka minut na wolnych obrotach, a następnie tankujemy do pełna (np. ERC Power Cleaner). Takie środki występują zarówno w wersjach przeznaczonych do silników Diesla, jak i benzynowych. Stosowane co kilka tys. km redukują szkody związane z korzystaniem z kiepskiego paliwa, przywracają pierwotną wydajność i precyzję działania wtryskiwaczy, obniżają emisję substancji toksycznych w spalinach i – zwłaszcza w przypadku diesli – zużycie paliwa.

Preparaty do aut z LPG to (np. Xeramic LPG Gaz Additive) – w przypadku silników benzynowych – bardzo przydatna chemia. Zapobiega ona szkodom związanym z przechowywaniem w baku przez długi czas tego samego paliwa, często w niewielkiej ilości, a także rzadkim wykorzystywaniem benzynowego układu paliwowego. Niektórzy producenci samochodów, w przypadku sprzedaży nowych aut z instalacją gazową, uzależniają od stosowania dodatków paliwowych utrzymanie gwarancji na silnik.

Preparaty poprawiające ogólne właściwości paliwa (np. ERC Power Additive, Dodatek do benzyny Xeramic, itp.) zawierają różnego rodzaju uszlachetniacze, zmniejszające ilość nagarów powstających w procesie spalania, podwyższających liczbę cetanową w dieslu, czyszczące układ paliwowy, wiążące wodę, itp. W rezultacie preparaty tego typu, przy regularnym stosowaniu, pooprawiają osiągi silnika, zmniejszają spalanie.

AdBlue to dodatek paliwowy stosowany w silnikach Diesla z układem SCR (Selective Catalytic Reduction). Ich zużycie powiązane jest z ilością spalonego paliwa – AdBlue tankuje się do specjalnego zbiornika, którego wlew znajduje się albo w bagażniku, albo obok wlewu paliwa. AdBlue wtryskiwany jest przez specjalny układ do układu wydechowego, gdzie bierze udział w zamianie (redukcji) szkodliwych tlenków azotu na azot i wodę. Jeśli mamy układ SCR w aucie, warto sprawdzić procedurę uzupełniania poziomu AdBlue – po opróżnieniu zbiornika z dodatku samochód nie pozwoli się uruchomić, o czym kierowca jest wcześniej informowany przez komputer pokładowy.

Ważne, by AdBlue przechowywanego w opakowaniu nie narażać na powtarzające się zamarzanie (ulega krystalizacji przy ok. -11 st. C), gdyż powoduje to trwałe wytrącanie się kryształków mocznika i zmniejszenie stężenia preparatu. AdBlue można obecnie kupić na stacjach benzynowych, także w opakowaniach litrowych (np. marki ERC).

Material powstał we współpracy z BłyskotliwyKierowca.pl

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Adble spec Użytkownik anonimowy
~Adble spec :
No photo ~Adble spec Użytkownik anonimowy
Zdanie a unikaniu zamarzania uwazam za nieprofesjonalne. Zamarzanie nie szkodzi ad Blue. W przeciwieństwie do wysokiej temp., wysokiej dla adblue czyli od ok. 30st. Woda z Roztwóru mocznka paruje i stezenie rosnie.
5 gru 16 20:15 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Kiedy warto stosować dodatki do paliw?

Zimowy dodatek do diesla to jeden z najpopularniejszych rodzajów dodatków paliwowych wykorzystywanych przez kierowców. W przypadku silnych mrozów zastosowanie go decyduje często o tym, czy pojedziemy na kołach, czy na lawecie.

Kiedy warto stosować dodatki do paliw? (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego