CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.89
Średnio4.584.704.312.10
Najdrożej4.794.954.592.71

Kiedy wymienić amortyzatory?

14 mar, 17:47
Udostępnij
0
Skomentuj
Kiedy wymienić amortyzatory? Kiedy wymienić amortyzatory? Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Kierowcy są zwykle zdziwieni, kiedy podczas przeglądu okazuje się, że amortyzatory w ich aucie są niesprawne i wymagają wymiany. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, żeby nie przegapić tej groźnej usterki

Amortyzatory mają zapewniać ciągły kontakt kół z podłożem i tłumić drgania przenoszone z układu jezdnego na nadwozie, a przy okazji redukować przechyły auta podczas pokonywania łuków. Bez nich nasze samochody podskakiwałyby na nierównościach niczym piłeczki! Dlaczego więc tak łatwo jest przegapić pierwsze objawy zużycia amortyzatorów? Bo zwykle psują się one stopniowo i kierowca po prostu przyzwyczaja się do tego, że jego auto prowadzi się i hamuje coraz gorzej. Niektórym kierowcom na słabych amortyzatorach jeździ się nawet przyjemniej – „bujanie” zawieszenia kojarzy się niektórym z komfortem. A jeśli już kierowca zauważa problem z zawieszeniem, to zwykle dzieje się to wtedy, kiedy zaczyna ono donośnie hałasować w trakcie pokonywania nierówności – na utratę precyzji prowadzenia zwracają uwagę nieliczni. Tymczasem w nowych autach bez sprawnych amortyzatorów nie ma mowy o poprawnym działaniu ABS-u czy ESP!

W przypadku markowych amortyzatorów w autach używanych w normalnych warunkach niespodziewane uszkodzenia to rzadkość – przyczyną niesprawności jest najczęściej zwykłe zużycie eksploatacyjne elementów. Olej, który w amortyzatorze służy do tłumienia drgań, zaczyna przeciekać przez wyrobione uszczelnienia tłoczyska, siła tłumienia stopniowo spada.

Jak szybko zużywają się amortyzatory?

Im więcej mają pracy, tzn. im częściej jeździmy po nierównych drogach i im bardziej jest obciążony samochód, tym szybciej trzeba je wymienić. W autach jeżdżących niemal bez obciążenia po płaskich jak stół autostradach fabryczne amortyzatory mogą być wciąż sprawne nawet po kilkuset tysiącach kilometrów. Z kolei w samochodach poruszających się często po nierównej nawierzchni, brudnych, błotnistych lub piaszczystych drogach objawy zużycia mogą się pojawić już po kilkunastu tys. kilometrów. Czasem wystarczy też jedna solidna dziura w nawierzchni, żeby amortyzator niemal natychmiast zakończył swój żywot.

Teoretycznie usterki amortyzatorów powinny zostać wykryte najpóźniej podczas badań okresowych w stacji diagnostycznej. Niestety, w praktyce różnie z tym bywa, bo uniwersalne testery często błędnie oceniają stan amortyzatorów w różnych modelach aut – czasem niepotrzebnie biją na alarm, z kolei innym razem nie wykazują usterki, mimo że tłumienie drgań jest nieprawidłowe.

Jak rozpoznać różnice w skuteczności działania amortyzatorów?

Doświadczeni diagności wiedzą, że niespecjalnie warto się przejmować procentowymi wynikami skuteczności tłumienia drgań, natomiast jednoznacznym sygnałem, że coś jest z zawieszeniem nie w porządku, są znaczne różnice między wynikami amortyzatorów zamontowanych na tej samej osi auta.

Znacznie bardziej wiarygodne wyniki pomiarów skuteczności amortyzatorów dają „shocktestery”, używane w specjalistycznych warsztatach, w których przed dokonaniem pomiaru wprowadza się dane pojazdu. Urządzenie porównuje wtedy wyniki pomiarów z wzorcowymi parametrami dla danego modelu auta.

Jakie amortyzatory kupić, jeśli okaże się, że te w waszym aucie nadają się do wymiany? Oferta na rynku wtórnym jest olbrzymia. Do większości popularnych na rynku modeli aut, oprócz części z ASO, można znaleźć co najmniej kilka zamienników w różnych klasach cenowych i jakościowych, do tego dochodzi spora oferta części tuningowych. Do tego samego popularnego modelu amortyzator może kosztować zarówno 100 zł, jak i 1000 zł. Niech was nie zmyli to, że wszystkie wyglądają podobnie – różnice w trwałości i skuteczności są kolosalne.

Najtańsze zamienniki z reguły nie są warte nawet swojej niskiej ceny. Bardzo często są to części pochodzenia azjatyckiego (choć często sprzedawane pod markami sugerującymi, że to produkty np. niemieckie), nawet w przypadku nowych aut bywają to proste amortyzatory olejowe o innej charakterystyce tłumienia drgań od części montowanych fabrycznie. Z reguły jeden model takiego amortyzatora jest oferowany do wszystkich wersji silnikowych i zawieszeniowych, podczas gdy w przypadku markowych zamienników i części oryginalnych tak samo wyglądający amortyzator, w zależności od tego, do jakiej wersji auta jest przeznaczony, może mieć zupełnie inne parametry.

Czy fabryczne amortyzatory będą lepsze?

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie części produkowanych przez firmy dostarczające amortyzatory także na pierwszy montaż, np. Monroe, Sachs, Delphi, Boge, Bilstein, KYB, TRW. Ale uwaga! Również takie firmy obok produktów o jakości i właściwościach takich samych lub lepszych, jak te montowane fabrycznie, mają w ofercie tańsze zamienniki o gorszych parametrach – liczy się nie tylko marka, lecz także konkretny model amortyzatorów. Warto o tym pamiętać, gdy porównuje się oferty sklepów i mechaników.

A skoro już jesteśmy przy sklepach i mechanikach – w przypadku konieczności zamontowania nowych amortyzatorów będziecie zwykle zdani na pomoc fachowców. W takiej sytuacji z reguły lepiej jest zlecić mechanikowi zarówno zakup, jak i montaż części. W razie ewentualnej usterki ułatwi to nieco składanie reklamacji. Jeśli części kupicie samodzielnie i dojdzie do usterki, mechanik zrzuci winę na wadliwe podzespoły, a sklep – na niefachowy montaż.

Co warto wymienić poza amortyzatorami?

Przy okazji wymiany amortyzatorów należy zawsze sprawdzić stan pozostałych elementów zawieszenia – jeśli wykazują one już objawy zużycia, lepiej wymienić je od razu, bo nowe, sztywniejsze „amorki” szybko ujawnią ich słabe strony. Wraz z amortyzatorami warto wymienić też ich łożyska, odboje, osłony przeciwkurzowe – te elementy też się zużywają, a ich późniejsza wymiana może znowu wymagać wymontowania amortyzatora. Przy okazji mechanik powinien też dokładnie przyjrzeć się sprężynom zawieszenia – jeśli są już „padnięte”, przyspieszą zużycie amortyzatora.

Kiedy wymienić amortyzatory?

Typowym pierwszym objawem zużycia amortyzatorów jest wczesne włączanie się ABS-u lub popiskiwanie opon podczas hamowania. To znak, że koła odrywają się od podłoża! Inne symptomy: „bujanie” nadwozia po najechaniu na nierówność, trudności z utrzymaniem kierunku jazdy. Podczas oględzin stojącego auta warto zwrócić uwagę na ślady wycieków oleju z amortyzatorów oraz na nierównomierne zużycie bieżnika opon (punktowo wytarte łatki). Niepokojącym sygnałem są też stuki z zawieszenia.

Amortyzatory są sprawdzane podczas okresowych badań w stacji diagnostycznej. Stosuje się tam urządzenia działające według tzw. metody EUSAMA. Przyjmuje się, że wskaźnik tłumienia na poziomie powyżej 60 proc. oznacza wysoką skuteczność amortyzatora, 40-60 proc. to wynik wystarczający, natomiast w przypadku odczytu poniżej 20 proc. amortyzator jest zupełnie niesprawny. W niektórych modelach (szczególnie lekkich aut miejskich) nawet mimo nowych amortyzatorów urządzenia pokazują, że są one zużyte. Z kolei w autach z obniżonym zawieszeniem także niesprawne amortyzatory potrafią dać poprawne wyniki.

Naszym zdaniem

Nowy amortyzator musi nie tylko pasować w miejsce starego, powinien też mieć charakterystykę dopasowaną do parametrów pozostałych elementów zawieszenia. W przypadku tanich zamienników różnie z tym akurat bywa.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (15)

No photo
No photo ~Fmach Użytkownik anonimowy
~Fmach :
No photo ~Fmach Użytkownik anonimowy
Wchodząc pewnego razu do garażu zauważyłem plamę pod tylnym kołem. Jeździłem z tydzień i pojawiła sie plama pod drugim. Akurat miałem przegląd wiec myślałem, ze cos wyjdzie. Gość z obsługi obejrzał i mowi, ze delikatnie "leja" amortyzatory z tyłu ale sprawność jest na poziomie 40% wiec mam sie nie przejmować. Uwierzyłem mu i za 2 dni udałem sie na autostradowa podroz po towar do sklepu (600km w jedna stronę) 1 strona normalnie, załadowałem do pełna moja Renówke Grand Scenic i tu zdziwienie... Auto "siadlo" jak nigdy, po wjechaniu na autostradę i przejechaniu przez jakieś drobna nierówność samochodem tak rozbujało, ze z 110 km/h ledwo wyhamowałem do 50 km/h trzymając przy tym w miarę trakcje... Oczywiście nie mowie o niebezpieczeństwie jakie stworzyłem... 600 km wracałem za TIRem żeby było bezpiecznie... A diagnosta NIC nie wykrył. Dodam, ze pod domem pekla mi sprężyna. Co ciekawe samochód mam od 8 lat i po kupnie wymienione cale zawieszenie. 8 lat i 400 tyś km nic sie nie działo a w ciągu kilku dni rozwaliło wszystko... No cóż,to tez czesc eksploatacyjna także prosto do serwisu kilka stów zostawione i znowu mogę sie cieszyć jazda.
14 mar 22:13 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
17%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Taadek Użytkownik anonimowy
~Taadek :
No photo ~Taadek Użytkownik anonimowy
Ałdi to dla plebsu, ja w moim pasacie w tdi nic nie wymieniam, jest taki super ze nawet paliwo produkuje.
14 mar 19:34 | ocena: 64%
Liczba głosów:25
36%
64%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kiki Użytkownik anonimowy
~kiki :
No photo ~kiki Użytkownik anonimowy
Ktos wie gdze te amortyzatory sie znajduja, gdze je szukac
14 mar 20:55 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
31%
69%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~BMC Użytkownik anonimowy
~BMC :
No photo ~BMC Użytkownik anonimowy
Mialem nowe , starsze i calkiem stare auta ( chyba ze 30 ) w zadnym nigdy nie wymienialem amortyzatorow .Pozdrawiam
15 mar 04:41 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
40%
60%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Przem Użytkownik anonimowy
~Przem
No photo ~Przem Użytkownik anonimowy
do ~lolopj:
No photo ~lolopj Użytkownik anonimowy
14 mar 20:03 użytkownik ~lolopj napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
To fajnych masz mechanikow :)
14 mar 23:10 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~saxon Użytkownik anonimowy
~saxon
No photo ~saxon Użytkownik anonimowy
do ~Dominik:
No photo ~Dominik Użytkownik anonimowy
26 mar 20:31 użytkownik ~Dominik napisał
wszystko fajnie szkoda tylko że niektórzy sprzedają takiej jakości części że głowa boli ja się wiele razy przejechałem, domino auto części są bardzo solidni także od razu oszczędzacze Wam czasu
Nie koniecznie kolego, zobacz sobie czesci z delphi, na jakosc nie mozna narzekac, stosuja technologieOE
17 sie 11:46
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Janusz Użytkownik anonimowy
~Janusz :
No photo ~Janusz Użytkownik anonimowy
Kiedy nie czujemy sztywnego zawieszenia, kiedy samochód podskakuje.
Ja ostatnio wymieniłem amortyzatory w Serwis Zet Czeladź i mam święty spokój.
12 lip 10:05
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Leon Użytkownik anonimowy
~Leon :
No photo ~Leon Użytkownik anonimowy
W speedcar.pl robili w moim citroenie komputerowe sprawdzanie amortyzatorow. Okazalo sie, ze moje przypuszczenia byly sluszne, a dyskomfort podczas jazdy nie byl bezpodstawny. Na szczescie Panowie wszystko ladnie zalatwili i znowu moge bezpiecznie jezdzic.
22 cze 13:43
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bolek Użytkownik anonimowy
~bolek :
No photo ~bolek Użytkownik anonimowy
Ja bardzo dużo jeżdże w trasie, co za tym idzie auto się zużywa, tego sie nie da przeskoczyć. Nie samo tankowanie i opłacenie składek jak to się mówi...Co jakieś 350 - 400 tys km wymieniam. Teraz mechanik mi zamienniki delphi zalozyl, ale musze przyznac ze juz 150 tys przekroczone a nie widac nadchodzacejprzyszlej wymiany
28 mar 22:20
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dominik Użytkownik anonimowy
~Dominik :
No photo ~Dominik Użytkownik anonimowy
wszystko fajnie szkoda tylko że niektórzy sprzedają takiej jakości części że głowa boli ja się wiele razy przejechałem, domino auto części są bardzo solidni także od razu oszczędzacze Wam czasu
26 mar 20:31
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej